Valve i samarbete med pc-byggare

Medlem

vem eller vilka vill ha en hightower burk år 2013? är det bara jag som ser framtiden?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:

vem eller vilka vill ha en hightower burk år 2013? är det bara jag som ser framtiden?

Tydligen rätt många här. Men gemene man gillar när saker blir mindre och smidigare. Laptop har ju ersatt vanlig desktop hos dom allra flesta som inte har ett särskilt behov eller intresse. Lite samma sak nu med laptops, utan särskilt behov/intresse så använder man uteslutade sin dator på hemmaplan. Här finns det en lucka för en sån här produkt.

Medlem

Jag hade lätt lagt ut ~10.000:- för den boxen för att lira alla mina Steam spel på TVn med en handkontroll.

Även om PC är den ultimata spelmaskinen så är det nog fan skönare/roligare att sätta sig i soffan med polare och spela splitscreen/andra spel som lämpar sig bättre med kontroll.

Jag är för denna maskin och hoppas att de släpper all hysteri kring bärbara skitkonsoler med playstation 2 grafik.

Medlem
Skrivet av daver:
Skrivet av Banditen:

vem eller vilka vill ha en hightower burk år 2013? är det bara jag som ser framtiden?

Tydligen rätt många här. Men gemene man gillar när saker blir mindre och smidigare. Laptop har ju ersatt vanlig desktop hos dom allra flesta som inte har ett särskilt behov eller intresse. Lite samma sak nu med laptops, utan särskilt behov/intresse så använder man uteslutade sin dator på hemmaplan. Här finns det en lucka för en sån här produkt.

Problemet med just denna produkt är att den kostar tillsammans med skärm och tangentbord mer än en laptop med likvärdig prestanda samtidigt som den tar mer plats och inte är mobil.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Svenorvar:

Det som många inte har fattat här är att de flesta med en inkomst jagar nödvändigtvis inte bara det billigaste hela tiden. Ser helt klart att den där lilla boxen kan tilltala en större grupp människor.

Nej, men problemet här är väl ändå att man kan få bättre prestanda för samma pris, eller billigare. Om du vill slösa pengar så visst, inga problem. Bekvämligheten blir det samma, en ny dator eller en piston, både innebär att du måste ha en TV innan, installera steam på datorn och använd en hand konstroll, så whips, en egen Piston som är bättre. Jag ser inget problem i att köpa en Piston om priset sjönk och la sig på den nivån som prestandan är värd. Man ska få vad man betalar för.

Medlem
Skrivet av dotque:

Vilken skit, 10k för den här? Visserligen 1tb SSD men resten?
Bättre att köpa en speldator (om man inte har kompetensen att bygga en egen) av en duktig återförsäljare, typ Inet, komplett m.m, ingen compaq eller dell-skit!

Jag antar att den här ska vara direktkopplad till steam och sälja samtliga spel därifrån också, så optimering?
Njae skulle inte tro det!

I värsta fall slutar det med att den här blir populär och spelutvecklare börjar göra sina spel specifikt för den här likt andra konsoler!

$999 ≠ 10 000 SEK

Medlem

Specifikationer från Xi3's Kickstarter sida:

SE

Medlem

Vad de än kallar den så är det en konsol. Som troligtvis ska vara anpassad till steam.
Nej tack..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Valpnos:
Skrivet av dotque:

Vilken skit, 10k för den här? Visserligen 1tb SSD men resten?
Bättre att köpa en speldator (om man inte har kompetensen att bygga en egen) av en duktig återförsäljare, typ Inet, komplett m.m, ingen compaq eller dell-skit!

Jag antar att den här ska vara direktkopplad till steam och sälja samtliga spel därifrån också, så optimering?
Njae skulle inte tro det!

I värsta fall slutar det med att den här blir populär och spelutvecklare börjar göra sina spel specifikt för den här likt andra konsoler!

$999 ≠ 10 000 SEK

Amerikanska priser är ALLTID utan moms så det blir drygt 9000 iaf om återförsäljarna här också ska tjänar ngt på det.

Medlem

Bli inte lurade gott folk, den värsta modellen klarar in Skyrim på medium i 1280x720 med acceptabel bildfrekvens, sannerligen samma visa bland de flesta nyare spel. Samt att CPUn är runt 10-20% av kapaciteten hos 3-5 år gammal hårdvara. Den där lilla saken är hopplöst långt efter i utvecklingen.

Finns en anledning varför den inte är ordentligt testad än.

http://www.passmark.com/cpubenchmark/cpu.php?cpu=AMD+R-464L+A...
http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-a8-5600k-a6-540...

*(Väntar på fler tester)

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Valpnos:
Skrivet av dotque:

Vilken skit, 10k för den här? Visserligen 1tb SSD men resten?
Bättre att köpa en speldator (om man inte har kompetensen att bygga en egen) av en duktig återförsäljare, typ Inet, komplett m.m, ingen compaq eller dell-skit!

Jag antar att den här ska vara direktkopplad till steam och sälja samtliga spel därifrån också, så optimering?
Njae skulle inte tro det!

I värsta fall slutar det med att den här blir populär och spelutvecklare börjar göra sina spel specifikt för den här likt andra konsoler!

$999 ≠ 10 000 SEK

Amerikanska priser är ALLTID utan moms så det blir drygt 9000 iaf om återförsäljarna här också ska tjänar ngt på det.

Det har väl ingenting alls att göra med att amerikanska återförsäljare visar sina priser utan moms?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Naraccas:

Ganska ointressant dator.

En quad core som är 64-bitar utan att presentera märke är antingen något eget eller något från VIA. Speciellt med tanke på att den drar 20w och är x86. I bästa fall en AMD APU, vilket skulle kunna förklara grafikkretsen.

En GPU med 384 shaders är långsam hur man än vrider och vänder på det. HD6570 har 480 shaders och kostar 500kr. Det är ett kort som knappast är lämpat för en speldator. Jämför med HD7970 som har hela 2048 shaders.

1) Antal shaderprocessorer är totalt ointressant så länge du inte jämför kort från samma arkitektur. Mitt GTX570 har 480st shaderprocessorer och det är ändå bra, bra mycket snabbare än den grafikenhet som denna lilla burk har, vilket är...

2) Om man rotar lite ser man att det inte alls är någon VIA/IBM-processor under skalet, (i prototypen) utan en AMD APU: https://s3.amazonaws.com/ksr/projects/321419/posts/321923/ima...

3)... med ett Radeon 7660G inbyggt, en godkänd grafikenhet i alla fall, om än inte i närheten av de flesta dedikerade grafikkortsalternativen. (I princip >800kr.)

Det är inte totalt ointressant med antalet shaders. Men med ett sådant lågt antal kan du inte bygga ett modernt grafikkort för spel. Även med mycket höga klockfrekvenser kommer man inte långt ifrån 560Ti.

Att det skulle vara en IBM-processor var uteslutet från början eftersom att IBM inte gör x86. Av din bild verkar vi alltså tala om en Trinity A10. Detta är i och för sig det bästa förväntade valet men fortfarande mycket ljummet för något som marknadsförs som speldator. Här kan man läsa om prestandan för en A10 som är markant snabbare än den som föreslås för Xi3. 1280*720 och low-medium är vad som kan spelas med duglig FPS. Det är visserligen fullt möjligt att spela på den men jag skulle knappast kalla det imponerande.

Liknande system med Trinity finns redan. Dessutom kan du får en lika kompetent laptop för detta pris. Då behöver du inte ens skärm och tangentbord.

Och som jag såg nu är utrymmet "upp till 1TB SSD" vilket är lika med 1x mSATA. Alltså får man knappast något i närheten av 1TB för 700$.

Shaderenheter/-processorer är så gott som totalt irrelevant - jo. Det har med hur de hanterar shaderuppgifter och intern optimering att göra. Ett/en (beroende på om du ser det som ett grafikkort eller en grafikprocessor) Intel HD4000 har 20st shaderenheter, och presterar ungefär som ett GeForce GT330M (48st shaderenheter) eller lite bättre än ett/en (se ovan) Radeon 6620G med sina 400 shaderenheter.
Med andra ord; de säger absolut ingenting så länge du inte vet hur de hanterar shaderkod som kastas på dem.

VIA använde jag som en direkt referens till det du skrev, IBM som jämförelse för att de producerat CPU-delar till flera moderna konsoler. Även om du har helt rätt, de använder sig inte av x86-instruktionssetsprocessorer, utan kör uteslutande Power-baserade arkitekturer.

SSD nämnde jag aldrig.

Det här känns som en kompakt klient gjord för mediabruk och lite lättare gaming, en marknad där utbudet i dagsläget inte är jättestort (om du inte bygger själv) - barebones finns ett par, Raspberry Pi mfl, mITX-brädor och -chassin. Annars är det laptops alt. märkesdatorer som är lite större och inte fokuserar lika mycket på media som på arbetsstationer. Känns som att det är även lite därför produkter som OUYA lyckas så bra - att det inte finns så mycket kompakta mediacenterklienter som även fixar lite enklare gaming. Sen kan man tycka att just Xi3-förslaget är lite smådyrt, men de kanske vill brygga gapet lite upp till konsoler/PC, vem vet?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Men om detta nu var ett projekt valve stödjer så kanske den inte är till för spel utan att ha den som en media maskin !?!?

Fast den har väl ingen blueray spelare i sig


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem

Verkar dyka upp flertal av dessa enheter.. ska bli intressant att följa detta och sedan i slutet av detta år se vilken som var den bästa, kanske en utav dom hamnar i sitt eget hem.
känner mig dock skeptisk hittils

123
Skriv svar