Hårdvarurykten – Så kraftfull blir nya Xbox

Robot
Hårdvarurykten – Så kraftfull blir nya Xbox

Rykten från Kina hävdar att nya Xbox har ett Windows 8-liknande operativsystem och en hårddisk på 640 GB. Bland annat.

#microsoft


Hårdvarurykten – Så kraftfull blir nya Xbox

Min 5 år gamla dator har 8GB ram och 1 TB hårddisk. Bätttre kan ni.

(Visst 8 kärnig cpu är inte så dåligt, får se hur många spel som kommer använda det)

Medlem

finns väl inga spel som kräver mer än 4gig ram?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Min 5 år gamla dator har 8GB ram och 1 TB hårddisk. Bätttre kan ni.

(Visst 8 kärnig cpu är inte så dåligt, får se hur många spel som kommer använda det)

Bättre kan de, vill du betala 15000 kr för konsollen?

Medlem

"(påstår han eller hon i alla fall)"

Ska inte FZ bli mer politiskt korrekta och använda modeordet 'hen'?

=P

Medlem

8GB räcker mer än väl till en konsol där du oftast inte har ett tungt OS och ett gäng services från diverse program som ligger och kör hela tiden.
Sen står det inte om det är en SSD eller en HDD heller

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

finns väl inga spel som kräver mer än 4gig ram?

du får väl tänka lite den ska ju klara av spel ialllafall typ 5-7 år framåt?

Inaktiv
Skrivet av eddie the eagle:

Min 5 år gamla dator har 8GB ram och 1 TB hårddisk. Bätttre kan ni.

(Visst 8 kärnig cpu är inte så dåligt, får se hur många spel som kommer använda det)

Nästa XBOX kommer definitivt ha DDR4.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Min 5 år gamla dator har 8GB ram och 1 TB hårddisk. Bätttre kan ni.

(Visst 8 kärnig cpu är inte så dåligt, får se hur många spel som kommer använda det)

Låter som buldozer- eller piledriver- arkitektur. Dessa är inte riktigt lika heta som Intels 4-kärniga alternativ förutom i tungt paralleliserade applikationer.

Jag vet inte hur det blir i framtiden men i dagsläget så är alla stora spel (som jag känner till) 32-bitars applikationer. Detta betyder i praktiken att spelet i sig inte kan använda sig av mer än 4GB ram. 8 GB låter då som en rimlig mängd (För att köra dual channel ram och inte låta bakgrunds-tjänsterna käka massa ram som kan användas av spelet)

Medlem
Skrivet av Lurid:

Ska inte FZ bli mer politiskt korrekta och använda modeordet "hen"

Inte så många som vågar använda det ordet längre då folk som gjort det har exploderat av oförklarliga själ..

OT: Ser fram emot köttigare info..

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:

finns väl inga spel som kräver mer än 4gig ram?

Nej knappt, och det är ju pga begränsningar i denna generations konsoler. Kolla på ME3 tex, där fick vi inte någon hölsteranimation pga för lite minne...

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av WarpGuN:

finns väl inga spel som kräver mer än 4gig ram?

Nej knappt, och det är ju pga begränsningar i denna generations konsoler. Kolla på ME3 tex, där fick vi inte någon hölsteranimation pga för lite minne...

snarare så att dom flesta fortvarnade kör 32bitas os


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Kan ju bara hoppas de e sant! Ge oss mer trådar!

Med oss 8800 e de då ett 7870 kort med nya namnet som menas :X

Medlem

Låter rimligt. Räknar med ett pris på runt 6000.

Medlem
Skrivet av UOme:

8GB räcker mer än väl till en konsol där du oftast inte har ett tungt OS och ett gäng services från diverse program som ligger och kör hela tiden.
Sen står det inte om det är en SSD eller en HDD heller

Med tanke på storleken tvivlar jag starkt på att det skulle vara en SSD med tanke på att det inte (?) säljs i den storleken än och även om dom garanterat finns att köpa vid release så är det fortfarande för dyrt.

Medlem

Är faktiskt väldigt förvånad hur kraftig konsolen är.. jag trodde på 4GB ram och en grafikkort i 6000 eller 7000 serien

Hoppas på support för 2k upplösning och en bluray spelare med senaste tekniken.

Medlem

Oh hell yes!

8800 serien ftw... släpptes år 2006, sheit vilka nymodigheter vi får på konsollsidan!

Endast 8 år gammalt om de släpper xboxen 2014!

Edit: Jag missade att det stod AMD my bad!

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Är faktiskt väldigt förvånad hur kraftig konsolen är.. jag trodde på 4GB ram och en grafikkort i 6000 eller 7000 serien

Hoppas på support för 2k upplösning och en bluray spelare med senaste tekniken.

2k är samma som 1080p så det lär den ha stöd för

Medlem
Skrivet av Allexz:

Oh hell yes!

8800 serien ftw... släpptes år 2006, sheit vilka nymodigheter vi får på konsollsidan!

Endast 8 år gammalt om de släpper xboxen 2014!

Konsoller har i alla tider legat långt efter PC. Är inte ett dugg förvånad.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Oh hell yes!

8800 serien ftw... släpptes år 2006, sheit vilka nymodigheter vi får på konsollsidan!

Endast 8 år gammalt om de släpper xboxen 2014!

Fast nu är det ju ändå lite skillnad på Nvidia 8800gt-serien och AMDs 8800-serie...

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Ztreek:

Är faktiskt väldigt förvånad hur kraftig konsolen är.. jag trodde på 4GB ram och en grafikkort i 6000 eller 7000 serien

Hoppas på support för 2k upplösning och en bluray spelare med senaste tekniken.

2k är samma som 1080p så det lär den ha stöd för

4k menade jag ;D

Finns ju PC skärmar med 4K, dock lite overprice.
Om 5-6 år kanske det är mer standard i PC världen.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Ztreek:

Är faktiskt väldigt förvånad hur kraftig konsolen är.. jag trodde på 4GB ram och en grafikkort i 6000 eller 7000 serien

Hoppas på support för 2k upplösning och en bluray spelare med senaste tekniken.

2k är samma som 1080p så det lär den ha stöd för

4k menade jag ;D

Finns ju PC skärmar med 4K, dock lite overprice.
Om 5-6 år kanske det är mer standard i PC världen.

Möjligen om 5-6 år, dock lär inte nya xboxen ha stöd för det, dels för att det i dagsläget inte finns någon media (läs blu-ray) som har tillräkligt med utrymme (löses förmodligen med dual-layer) och inte heller någon BR spelare som supportar det.

Ur ett filmperspektiv tar ju en 4k film 4 gånger mer plats än en 2k film, det är utrymmet som är problemet, spel funkar ju inte på samma sätt därför kommer det bli standard långt före på PC än på TVn.

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Ztreek:

Är faktiskt väldigt förvånad hur kraftig konsolen är.. jag trodde på 4GB ram och en grafikkort i 6000 eller 7000 serien

Hoppas på support för 2k upplösning och en bluray spelare med senaste tekniken.

2k är samma som 1080p så det lär den ha stöd för

4k menade jag ;D

Finns ju PC skärmar med 4K, dock lite overprice.
Om 5-6 år kanske det är mer standard i PC världen.

Möjligen om 5-6 år, dock lär inte nya xboxen ha stöd för det, dels för att det i dagsläget inte finns någon media (läs blu-ray) som har tillräkligt med utrymme (löses förmodligen med dual-layer) och inte heller någon BR spelare som supportar det.

Knäppt, när Nvidia Shield ska ha 4k support.. och att tekniken har funnits i några år. men det var ju samma sak med bluray, bluray är ju typ över 10 år gammalt bara att det nyligen har blivit standard.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Ztreek:

Är faktiskt väldigt förvånad hur kraftig konsolen är.. jag trodde på 4GB ram och en grafikkort i 6000 eller 7000 serien

Hoppas på support för 2k upplösning och en bluray spelare med senaste tekniken.

2k är samma som 1080p så det lär den ha stöd för

4k menade jag ;D

Finns ju PC skärmar med 4K, dock lite overprice.
Om 5-6 år kanske det är mer standard i PC världen.

Möjligen om 5-6 år, dock lär inte nya xboxen ha stöd för det, dels för att det i dagsläget inte finns någon media (läs blu-ray) som har tillräkligt med utrymme (löses förmodligen med dual-layer) och inte heller någon BR spelare som supportar det.

Knäppt, när Nvidia Shield ska ha 4k support.. och att tekniken har funnits i några år. men det var ju samma sak med bluray, bluray är ju typ över 10 år gammalt bara att det nyligen har blivit standard.

Jo, men som jag skrev i min uppdaterade text så ligger PC långt före TV i upplösning.
Eftersom Shield streamar från PCn kan det funka, dock lär du behöva en redigt kraftig lina för att klara det

Medlem

"AMD döper om Radeon HD 7000 till HD 8000 för OEM

Radeon HD 8870 = Radeon HD 7870 GHz Edition"
Källa: Sweclockers.com

Så vi kan förvänta oss grafik som är SOM BÄST lika med 7870..

Medlem

Om det är AMD som står för processorn ska man nog inte bli alltför hypad på de där 8 kärnorna i CPUn.

Medlem
Skrivet av MirakelMannen:

Om det är AMD som står för processorn ska man nog inte bli alltför hypad på de där 8 kärnorna i CPUn.

Fast Herr Mirakelmannen kanske int evet om att den presterar king om spelet är bra flertrådsoptimerat vilket det borde bli när det är koinsolbyggt för 8 kärnor.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

finns väl inga spel som kräver mer än 4gig ram?

Må så vara men spel är inte den enda anledningen till att det är bra med mer ram. Detta skulle innebära snabbare menyhantering medan du spelar, aktiva nedladdningar medan du spelar och helt enkelt snabbare övergång från spel till meny som exempel. Detta skulle också kunna driva applikationer i bakgrunden medan du spelar, skulle inte förvåna mig om de fixar över Skype till Xbox720 t.ex.

Jag hoppas att Xbox720 och PS4 kommer ut med minst 8gb ram, mindre vore sjukt och skamligt. De kan inte använda pris som en bortförklaring längre då ram, speciellt DDR3 ram, är sjukt billigt i dagsläget.

Medlem
Skrivet av spel565:

"AMD döper om Radeon HD 7000 till HD 8000 för OEM

Radeon HD 8870 = Radeon HD 7870 GHz Edition"
Källa: Sweclockers.com

Så vi kan förvänta oss grafik som är SOM BÄST lika med 7870..

För det första så gäller det endast OEM, och för det andra så har konsoler skräddarsydda komponenter som endast bygger på samma arkitektur som desktop-komponenter, det är långt ifrån samma komponenter.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Är faktiskt väldigt förvånad hur kraftig konsolen är.. jag trodde på 4GB ram och en grafikkort i 6000 eller 7000 serien

Hoppas på support för 2k upplösning och en bluray spelare med senaste tekniken.

Ramminne är inte dyrt idag. De hade lika bra kunnat slänga in 16 gb ram för det är ingen större prisskillnad ändå.

123
Skriv svar