Robot
Qpad QH-90

Qpad har lagt pannan i djupa veck för att erbjuda det optimala örongodiset med sina nya headsets.

#qpad


Medlem
Qpad QH-90

HUr står sig dessa mot QPAD-QH-1339 ?

Medlem

Jag är alldeles för van vid mina steel series, alla andra headset känns fel vid det här laget.

Medlem

Jag har väntat på dessa hörlurar i ett halvår nu. Och jag har inte fått en leverans kvittens. Men jag undrar om Sverige har fått dom nu?

Medlem

Hmpf! Jag som ville se en bild på det kastade örat.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av GroveOve:

Jag har väntat på dessa hörlurar i ett halvår nu. Och jag har inte fått en leverans kvittens. Men jag undrar om Sverige har fått dom nu?

Qpad är väll ett svenskt företag?
Kan dock vara samma deal som QH-1339, som är tillverkade i Tyskland.

Medlem
Skrivet av purjo:

Jag är alldeles för van vid mina steel series, alla andra headset känns fel vid det här laget.

Pfft, Steelseries... Vilket jävla skräp. Är inne på mitt tredje par Siberia V2 nu. Första paret så slutade helt plötsligt mikrofonen att fungera och efter ett tag så fick jag även ett svagt brusande ljud från högra luren, hade garanti så fick ett nytt par.

Andra paret så slutade det komma ljud från ena kåpan en dag helt utan förvarning, hade fortfarande garanti kvar och fick ett nytt ännu en gång. Nu är garantin slut och mikrofonen har slutat fungera. IGEN! Ska tillägga att jag tar bra hand om mina hörlurar, aldrig farit i golvet eller liknande.

Funderar nu på om man kanske ska titta närmare på dessa eller slå på stort med ett par riktiga hörlurar, AKG 701 eller liknande.

Medlem

"samtidigt som det ger ett relativt bra tryck i ljudet med 98±3dB i SPL "

Vad menas med det? Aldrig sett referensen 98±3dB innan. Vad innebär den?

Sen vill jag påpeka att en mätning av rumsljud gjord med dBA inte direkt säger något hur mycket ljud lurarna faktist stänger ute då man bör använda en B-vägd kurva för att mäta rumsljud. Men antar att tillverkarna får en snyggare siffra med dBA och därför har det blivit industristandard. Men egentligen ska dBA endast användas för att mäta tex apparaters egenbrum.

Medlem
Skrivet av Syahin:
Skrivet av purjo:

Jag är alldeles för van vid mina steel series, alla andra headset känns fel vid det här laget.

Pfft, Steelseries... Vilket jävla skräp. Är inne på mitt tredje par Siberia V2 nu. Första paret så slutade helt plötsligt mikrofonen att fungera och efter ett tag så fick jag även ett svagt brusande ljud från högra luren, hade garanti så fick ett nytt par.

Andra paret så slutade det komma ljud från ena kåpan en dag helt utan förvarning, hade fortfarande garanti kvar och fick ett nytt ännu en gång. Nu är garantin slut och mikrofonen har slutat fungera. IGEN! Ska tillägga att jag tar bra hand om mina hörlurar, aldrig farit i golvet eller liknande.

Funderar nu på om man kanske ska titta närmare på dessa eller slå på stort med ett par riktiga hörlurar, AKG 701 eller liknande.

Mina ramlar i backen varje dag och jag slänger de lite hit och dit och de håller än så länge så jag är nöjd :).

Medlem

Jag ställer mig lite skeptisk till nackdelen "Kan behöva programvara för att få tryck i ljudet". Man kan inte få mer tryck med mjukvara. Det behövs en kraftfullare hörlursförstärkare!

Det man kan göra med mjukvara är att sätta en EQ, vilken väldigt ofta förstör mer än det förbättrar.

Inaktiv
Skrivet av nekered:

HUr står sig dessa mot QPAD-QH-1339 ?

Skulle va kul att veta.. har själv 1339 och har letat efter något liknande som jag kan använda till både xbox och när jag lyssnar på ipod/mobil etc. Eftersom denna har löstagbar mikrofon skulle den ju passa utmärkt.

Vid en jämförelse på specar kan man direkt se en viss skillnad dock, QH90/85 är mer lättdrivna än 1339 ( 60 Ω/ 32 Ω) och spelar alltså högre om man ska förklara det lätt vilket kanske lämpar sig bra om man ska använda dem till tex en mobil.

De verkar ha en kabel som är lite kortare men klarar av iphones om man vill ha micken på och kunna prata med dem medans man har dem på huvet men fyfan va det skulle se epa ut

De har dock en sämre frekvensrespons än 1339, 15Hz-25KHz mot 5Hz-30KHz och det står heller inget om en rebranding som 1339 var.. 1339 är ju eg ett par Beyerdynamic MX300 så min kvalificerade gissning är ospecificerad OEM-tillverkare på dessa.


signatur

äldre än dig!

Medlem

Gillar dem skarp. Är själv musiknörd och älskar ljud (ingen audiofil). Kör Behringer truth monitorer och så har jag mina underbara sennheiser hd 250 liner 2 hörlurar som är enligt mig bland det bästa ljudet man kan ha. Men Som gamer lurar är Qpad QH-90 outstanding. Byggkvalitén och känslan är bra, ljudet är mycket bra för den prisklassen. Sen alla bonus grejer som avtagbar mic, olika längd på kablar och mobilsladd. I mitt tycke kan man inte bli besviken.

Medlem
Skrivet av widL:

Jag ställer mig lite skeptisk till nackdelen "Kan behöva programvara för att få tryck i ljudet". Man kan inte få mer tryck med mjukvara. Det behövs en kraftfullare hörlursförstärkare!

Det man kan göra med mjukvara är att sätta en EQ, vilken väldigt ofta förstör mer än det förbättrar.

Förstör och förstör, beror på. Visst kan du sabba ljudet, t.ex få lite distorsion men använder du det rätt och då framför allt med högtalare/monitorer så kan du få det att låta bättre. Man kan ha lite problem med rumsakustiken och då ibland behöva fixa till lite i basområdet. Har man då inga schyssta monitorer som du kan ändra t.ex bas med för att få bra ljud i rummet så kan man använda eq med omsorg

Medlem

Köpte mina för ett par dagar sen och är än så länge väldigt nöjd.

Jag hade ett par Philips Fidelio X1 innan, och de mäter sig givetivis inte bra mot dessa om man tänker rent kvalitetsmässigt, men de är också 3 ggr billigare, men jag har absolut inte några invändningar på dem. Jag tycker själv att det är bra tryck i dem, men jag har ett riktigt ljudkort till med 600 Ohms hörlursförstärkare i, vilket säkerligen gör stor skillnad, inbyggda ljudkort är oftast skräp.

Medlem

vad e d för programvara du menar då? har skaffat QH-90 o jämför dem med trådlösa wowheadsetet från creative o ljud o komfort är sämre men gillar iaf kvaliten då de andra fick jag superlimma 2 ggr pga plasthållare o sen gick laddare o piggarna i lurarna sönder. Qpads sitter för tajt på mig men jag har stort huvud o stora öron men vill ha mer kräm i basen o vill gärna veta vad du menar att d går o fixa med programvara

1
Skriv svar