Valve bekräftar – Steam Box blir verklighet!

Medlem
Skrivet av daver:
Skrivet av BlueBlood:
Skrivet av Zlither:
Skrivet av BlueBlood:
Skrivet av gorman:

half-life, left 4 dead, portal med gamepad... yay........

Detta är ett av de största problemen jag ser med detta, och egentligen hoppas jag SteamBox misslyckas.

Det är extremt stor risk att detta ger spelutvecklare än större incitament att inte "PC"-anpassa/utveckla spel ordentligt.

Kan detta vara slutet på tangentbord/mus?

Varför skulle de bli slutet för tengentbord och mus? Du kommer ju kunna surfa på nätet, och dom har ju garanterat usb portar också i daorn/konsollen. Varför gå och oroa sig för något som inte kommer försvinna på flera år?

Jag pratar endast om spel. Och du kan surfa på nätet och göra massor utav andra saker på Xboxen, inte det som är poängen.

Min poäng är att jag tror utvecklare kommer fokusera mer tid på gränsnitt och kontroller som är konsolifierade, eftersom PC nu kommer ha ett fullgott alternativ där konsollkontroll används.

Men den som lever får se, jag hoppas jag har fel.

Valve är en av få utvecklare som bemödar sig med att ha proper mouse input i sina spel. id är en annan. Alla CoD-spel jag testat har haft det också. Men i övrigt så är det knappt en käft som bryr sig. Förändringen blir alltså minimal från hur det ser ut idag.

Som en fotnot kan jag säga att jag var tvungen att spela Bioshock på PC med en dosa då det helt enkelt hade för dålig mouse input för att ens vara spelbart. Överkänslig sensitivity samt både positiv och negativ acceleration. Det har gjort att jag blivit extremt försiktig när jag köper en FPS-titel på PC.

Finns måånga spel som funkar perfekt med mus. Hard Reset, Red Orchestra 2, Terraria, Planetside 2 etc är bara ett fåtal som jag spelat de senaste dagarna som har riktig mouse input. Även upptäckt Chivalry: Medieval Warfare, Vilket underbart spel!

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Lolflakes:

Frågan är om steamboxen bara kan luta sig mot sitt egna Steam-bibliotek eller om den kommer kunna ha andra spel med på den.

Eftersom det ska gå att installera Windows så...

Då kan man lika bra köpa en vanlig PC. Menar att tex. Origin också ska fungera på Linux

Medlem

Gör lite ordentliga spel istället för att slösa tiden på sånt här...

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=FKDz-qcoU04

Mer info om Steam Box, det är ingen specifik låda, det är ett koncept tydligen.

Medlem

Ang. diskussionen om mus och tangentbord mot handkontroll, det finns inget som säger att steambox inte kommer stödja bägge formena.


signatur

Metal is best served heavy.

Verkar nice, men blir nog inget köp pga att den använder linux...


signatur

rock n roll aint noise pollution

eXp
Medlem
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Verkar nice, men blir nog inget köp pga att den använder linux...

Men du kan ju ha vilket OS du vill. Det är ju en öppen lösning

Medlem
Skrivet av eXp:
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Verkar nice, men blir nog inget köp pga att den använder linux...

Men du kan ju ha vilket OS du vill. Det är ju en öppen lösning

Förstår dessutom inte varför folk är emot Linux. Använder mycket mindre resurser än Windows och OpenGL är effektivare.

Medlem
Skrivet av BlueBlood:
Skrivet av gorman:

half-life, left 4 dead, portal med gamepad... yay........

Detta är ett av de största problemen jag ser med detta, och egentligen hoppas jag SteamBox misslyckas.

Det är extremt stor risk att detta ger spelutvecklare än större incitament att inte "PC"-anpassa/utveckla spel ordentligt.

Kan detta vara slutet på tangentbord/mus?

Hoppas det. Tycker själv att det känns löjligt att pek-klicka motståndare samtidigt som man hör jludet av ett skott. Sedan finns det ju andra spel där man behöver ett tangentbord för att slå in massa kommandon men orkar själv inte sätta mig in i de spelen så har ingen åsikt där.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Verkar nice, men blir nog inget köp pga att den använder linux...

DU som användare kommer inte märka om det är "linux" eller något annat. Som med andriod tex. Det är ytan som du ser och använder. Men om du så vill och är intresserad kan du konfa, ändra och gå djupare in i systemet.

Tror på den här utvecklingen fan! Spelar ingen roll om det är konsoll, pc, häst eller läder så länge jag har roligt!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Half-Life 3 blir den första speldemonstrationen på Steambox, mark my words!

Inte nog med det, HL3 lanseras exklusivt till Steambox och PC-versionen "försenas".

Medlem
Skrivet av Cane:

Gör lite ordentliga spel istället för att slösa tiden på sånt här...

Det fanns en gång i tiden. Innan grafik-hysterin tog över hand. Och massutbudet av nya spel. Mättnad är ett ord som kommer in då kanske.

Skrivet av Jonator:
Skrivet av Sergeant Jonsson:

Verkar nice, men blir nog inget köp pga att den använder linux...

DU som användare kommer inte märka om det är "linux" eller något annat. Som med andriod tex. Det är ytan som du ser och använder. Men om du så vill och är intresserad kan du konfa, ändra och gå djupare in i systemet.

Tror på den här utvecklingen fan! Spelar ingen roll om det är konsoll, pc, häst eller läder så länge jag har roligt!

Då hade jag fattat helt fel. Tack


signatur

rock n roll aint noise pollution

Medlem

Seriöst!! vem vill spela med en jävla dosa, när du kan spela med mus och tangentbord??

Medlem
Skrivet av dafuq:

Seriöst!! vem vill spela med en jävla dosa, när du kan spela med mus och tangentbord??

Skulle aldrig få för mig att spela Dark Souls, Street FIghter, eller FIFA utan handkontroll. Skulle heller aldrig få för mig att spela Battlefield 3, StarCraft 2, eller Diablo 3 utan mus och tangentbord.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av dafuq:

Seriöst!! vem vill spela med en jävla dosa, när du kan spela med mus och tangentbord??

Här har du en som tycker det känns mycket mer naturligt

TB+M tycker jag är ungefär som att spela fattingmansbiljarden Corona i jämförelse med en kontroll. Fast numera är ju kontroller billigare än många gamingmöss.

Visst försöker jag mig på att vara skämtsam nu men lite allvar ligger bakom mitt resonemang.


signatur

Det var detta...

Medlem

Blir det mouse and keyboard support? Annars är detta inget att ha. I övrigt varför behöver jag detta om jag har en spel pc?

Medlem

Hoppas Shenmue kommer till denna konsolen iaf

Medlem
Skrivet av PsyX:

Blir det mouse and keyboard support? Annars är detta inget att ha. I övrigt varför behöver jag detta om jag har en spel pc?

Jag antar att priset ska vara skillnaden, annars ser jag absolut ingen anledning till att köpa en Steam box.

Medlem

Folk är bra konstiga... DET HÄR har inte lika många så mycket invändningar emot?

Inaktiv

Behövs det en till på marknaden? kan den överleva? Mjaa, vad tillför steambox till konsumenterna får väl vara frågan.

Kan Valve verkligen pusha en box? eller kommer detta bli deras försök att komma från PC/MAC inlåsning av ren oro att bli helt uteslutna?

Detta KAN bli en katastrof för PC spelandet - men inte för att den skulle konkurrera ut det - utan för att den skulle splittra en redan på tok för liten marknad och göra det krångligare att utveckla för PC (två olika api system).

Valve är inget Microsoft - de kan inte slänga pengar på ett projekt som står och stampar - de har en enda chans

Medlem

Gillar inte binda upp mina spel i DRM-späckade STEAM så det här är totalt ointressant för mig. Avskyr STEAM.

Medlem
Skrivet av Grebolf:
Skrivet av Zewy:

En strul fri tyst spel dator i mini format som ej kostar allt för mycket är något jag ser framimot. + Att de kommer förbättare en hel del för Linux drivrutiner för grafikkort och mer folk lär sig Linux ser jag som ett stort plus enbart. Lite som förr när man hadde en bootdisket för att trimma ut de sista ur datorn för att kunna köra spelen över huvudtaget...

Tror att du menar en "strulfri och tyst speldator i miniformat". Men jag är inte säker.

Score! Mer sånt på FZ:s forum, tack


signatur

www.SpecialLuftvapen.se -- helautomatiska luftvapen (4,5 mm)

www.xsys-clan.se

Medlem

"det blir en linux-box"

Mina damer och herrar, det finns inget som kommer att hindra er från att använda Bigfoot som en desktop-dator, med tangentbord och mus om ni så vill. Jag kan inte tänka mig annat än att man kommer att kunna installera egna, icke-steam, Linux-kompatibla spel.

Jag är övertygad om att vi kommer få se en gyllene PC-spels renässans som kommer att ledas av oberoende spel-studios bestående av eldsjälar som inte längre behöver prostituera sig hos utgivare som styrs av kvartalskapitalism.

Detta är underbara nyheter!

P.S
Alla ni piratande drm-hatare. Ni behöver inte oroa er... Är spelet gjort för Linux, alt fungerar i wine, så kommer ni kunna fortsätta era liv som parasiterade drönare.

123
Skriv svar