Ont vid knäböj

Medlem
Ont vid knäböj

Hej! Jag vet inte om jag kommit rätt men FZ är forumet jag endast är medlem i och den jag litar mest på. Jag har ett problem när jag tränar och det är när jag tränar squats/knäböj med vikter så gör extremt ont som ett litet knivstucken hål på mitt aponeuros högra sida. Inte hela sidan utan som ett knivstucken hål. Jag har testat ta bort snören oc ändrat shorts formen men ändå har det inte funkat och jag använder rätt form. Snälla hjälp!


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Vet inte så mycket om detta men står du på några lösa vikter när du kör knäböj ? Testade att göra det och fick ont i mitt knä men för andra så kanske det känns bättre?

Medlem

Det låter som att en nerv kommer i kläm men jag kan ha fel. Vänd dig till en doktor inom området är mitt tips

Medlem

Har du rätt teknik? Se till att du böjer knät i samma riktning som foten pekar.

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Det låter som att en nerv kommer i kläm men jag kan ha fel. Vänd dig till en doktor inom området är mitt tips

Jo jag vet jag hade ringt upp dom innan och dom tänkte ge mig tid om 2-3 månader det är ju överdrivet långt


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Har du rätt teknik? Se till att du böjer knät i samma riktning som foten pekar.

Jo jag har rätt teknik


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Du kanske är sne i höften, vilket leder till att dina ben blir olika långa? Då kvittar det om du använder rätt teknik eller inte. Allt jag egentligen kan rekommendera är att du uppsöker en läkare eller sjukgymnast. Orsaken till smärtan kan vara i stort sätt vad som helst, och jag tror inte att något på internet kan hjälpa dig utan att få undersöka dig.

Att det ska ta två till tre månader för att få en undersökning låter idiotiskt. Då riskerar det ju bara att bli värre och svårare att åtgärda. Vilket landsting tillhör du? Vill dom inte hjälpa dig så kan du ju alltid försöka få en tid hos en privat leg. sjukgymnast eller naprapat.

Medlem

Finns det inga lokala vårdcentraler du kan vända dig till? Om inte annat så får du köra andra övningar undertiden, det är sällan bra att träna något som gör ont.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Du kanske är sne i höften, vilket leder till att dina ben blir olika långa? Då kvittar det om du använder rätt teknik eller inte. Allt jag egentligen kan rekommendera är att du uppsöker en läkare eller sjukgymnast. Orsaken till smärtan kan vara i stort sätt vad som helst, och jag tror inte att något på internet kan hjälpa dig utan att få undersöka dig.

Att det ska ta två till tre månader för att få en undersökning låter idiotiskt. Då riskerar det ju bara att bli värre och svårare att åtgärda. Vilket landsting tillhör du? Vill dom inte hjälpa dig så kan du ju alltid försöka få en tid hos en privat leg. sjukgymnast eller naprapat.

Jag tror jag måste göra som du säger. Tack för tipset ska ringa in dom på måndag igen


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Som tidigare nämnts är ett bra alternativ att söka sig till sjukgymnast, försök helst få tid på en sportskade/ortoped-inriktad klinik då de oftast har bättre kunskap om den här typen av skador. Du behöver inte någon remiss från läkare utan ring till kliniken direkt. Sjukgymnastkliniker är oftast bundna till vårdavtalet så att det är gratis upp till 20 år eller kostar 80 :- per besök om du är över 20. Naprapat kostar flera hundra kronor då de inte subventioneras av staten. Har du inte stor längdskillnad på dina ben (över 1.5 cm) så brukar inte det spela någon roll. Beroende på hur din skada uppkom och var den sitter så kan det vara flera saker, det du kan göra så länge tills du får en tid är att fortsätta träna benet i andra övningar, kanske även knäböj. Det får dock inte göra för ont, en viss smärta är ok (upp till ca 4-5 på en 10-gradig skala brukar vara ok) så länge du inte får mer ont i knät dagen efter. Skulle du få mer ont i knät dagen efter träning, trots mindre smärta än 4-5 när du tränar så skall du även då dra ned på belastning i övningarna. Hoppas detta hjälper något och lycka till.
Just det, kan vara värt att veta, jag jobbar som sjukgymnast på en idrottsklinik om du funderar på varifrån jag hämtar informationen

Medlem

Det där med smärtskalor har jag aldrig förstått mig på. Har själv en väldigt hög smärttröskel så själv har jag ingen aning om var gränsen går. Kommer ihåg den gång då trampade snett men sprang klart löpturen i alla fall, bara för att knappt kunna gå två veckor därpå.

Medlem

Smärtskalan är helt individuell och det är vad du anser är en femma som är en femma för dig, på denna skalan är tio, den för dig värsta tänkbara smärtan. Det är klart att det inte är en helt exakt vetenskap och vissa personer har svårt att skatta sig, men smärtskalor brukar fungera förvånansvärt bra och det ger en hint om hur mycket man kan träna. det viktigaste i detta fallet är fortfarande hur det känns dagen efter träning. Jag använder skalan mest för att personer inte skall vara för rädda för att röra på sig men ändå ha någon form av gräns för hur mycket det får kännas.

Medlem

Men sjukvården överlag, men långa väntetider och allt sånt.
För 4-5 veckor sen skulle jag oåereras för nageltrång (tar ca 20 minuter så man är ju vaken då det görs) men hursomhelst så hämtade farsan mig från skolan och vi åkte till sjukhuset och väntade och väntade och väntade.... Efter en timme kommer en sjuksjöterska och säger att det är bara att åka hem, den läkarn vi hade tänkt skulle göra detta gör inte såna operationer.... Och kötiden vid första hjälpen brukar ju vara i regel 5 timmar + i bästa fall...suck och stön...om man nu inte var sjuk så blir man nog det av allt detta väntande

Medlem

Testa att låta benen vila i några veckor och gör bara övningar som inte gör ont alls. Kan vara någon typ av förslitning/överansträngning och då ska man knappast försöka med liknande moment även om dessa inte gör lika ont.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Om det skulle vara en förslitnings/överansträngnings skada är det just samma muskelgrupper/liknande moment eller i vissa fall till och med samma övning, man skall träna. Det får till och med göra en aning ont när han tränar, BARA man inte har ont dagen efter passet. Har man inte mer ont dagen efter passet så har kroppen klarat av att ta hand om ansträngningen musklerna utsatts för. Det som händer om du slutar träna de muskelgrupper som är överanstränga (utöver att de läker sämre), är att de läker till att klara av belastningen de utsätts för under vila. Vilket leder till att när personen som vilat sig från smärtan börjar träna igen, så klarar inte muskeln av den belastningen den utsätts för och blir överansträngd igen, om du inte stegrar ditt program väldigt försiktigt över flera veckor, vilket leder till en mycket längre rehab period och större risk för nya skador.
Denna modellen är bevisad i flera studier och är välanvänd, sedan betyder inte det att den är rätt i alla fall och därför är det bra om man uppsöker en sjukgymnast som kan undersöka vad som är fel och lägga upp rehabiliteringen därefter.

Medlem
Skrivet av aanallain:

Om det skulle vara en förslitnings/överansträngnings skada är det just samma muskelgrupper/liknande moment eller i vissa fall till och med samma övning, man skall träna. Det får till och med göra en aning ont när han tränar, BARA man inte har ont dagen efter passet. Har man inte mer ont dagen efter passet så har kroppen klarat av att ta hand om ansträngningen musklerna utsatts för. Det som händer om du slutar träna de muskelgrupper som är överanstränga (utöver att de läker sämre), är att de läker till att klara av belastningen de utsätts för under vila. Vilket leder till att när personen som vilat sig från smärtan börjar träna igen, så klarar inte muskeln av den belastningen den utsätts för och blir överansträngd igen, om du inte stegrar ditt program väldigt försiktigt över flera veckor, vilket leder till en mycket längre rehab period och större risk för nya skador.
Denna modellen är bevisad i flera studier och är välanvänd, sedan betyder inte det att den är rätt i alla fall och därför är det bra om man uppsöker en sjukgymnast som kan undersöka vad som är fel och lägga upp rehabiliteringen därefter.

Lånar tråden lite då aanallain verkar ha koll...
Jag får ont i knävecket då framför allt insidans (ursprung muskel/sena?). Det gör jäkligt ont när jag tar av mig skor då foten dras lite i (när man inte knyter upp skon ordentligt å pressar med ena fotens tår mot hälen föra dra av skon). Annars gör det oftast inte ont när jag springer då jag spelar mycket innebandy. Men efter ett pass brukar det kännas slitet. Under jul har det inte tränats så mycket och det här dök upp några veckor innan jul så jag tycker inte det borde vara förslitnings eller övertränings skada . Vad jag kan komma ihåg har jag inte fått svin ont någon gång som gjort att jag fått hoppa av en match eller en träning pga ex en sträckning, utan smärtan har bara kommit stegvis.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Det låter lite klurigare, möjligen är det en bristning som känns av när du sträcker ut muskler vid muskel/seninfästningen i ett mer avslappnat läge, eftersom du inte känner av det när du springer så kanske de övriga "musklerna" lyckas skydda det i mer "aktivt" läge. Det skulle fortfarande kunna vara en överansträngning då det kan ta flera veckor innan de läker ut, framförallt om det är vid ett senfäste (och om man inte kör rehab för det ) Jag skulle fortfarande chansa på överansträngning i detta läget, då det troligtvis är det vanligaste vid sådana här symptom. Men i det här fallet hade jag velat undersöka både knät och musklerna runt knät för att ha en bättre åsikt.
Hur länge har det gjort ont, gör det ont vid tåhäv, baklårsövningar, eller upphopp, har du ont dagen efter innebandyträningen, eller någon annan situation du kan tänka på ex. trappor?

Medlem
Skrivet av aanallain:

Det låter lite klurigare, möjligen är det en bristning som känns av när du sträcker ut muskler vid muskel/seninfästningen i ett mer avslappnat läge, eftersom du inte känner av det när du springer så kanske de övriga "musklerna" lyckas skydda det i mer "aktivt" läge. Det skulle fortfarande kunna vara en överansträngning då det kan ta flera veckor innan de läker ut, framförallt om det är vid ett senfäste (och om man inte kör rehab för det ) Jag skulle fortfarande chansa på överansträngning i detta läget, då det troligtvis är det vanligaste vid sådana här symptom. Men i det här fallet hade jag velat undersöka både knät och musklerna runt knät för att ha en bättre åsikt.
Hur länge har det gjort ont, gör det ont vid tåhäv, baklårsövningar, eller upphopp, har du ont dagen efter innebandyträningen, eller någon annan situation du kan tänka på ex. trappor?

Ursäkta att jag inte svarade här, läste nog ditt inlägg när jag var ute å sprang någonstans. Tack för ditt svar. Jag tror du hade rätt, det var förmodligen överansträngt för det gick över med tiden.. (även om jag inte direkt slutade träna). Men fan jag är 33 år snart och det känns väl i kroppen.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av aanallain:

Det låter lite klurigare, möjligen är det en bristning som känns av när du sträcker ut muskler vid muskel/seninfästningen i ett mer avslappnat läge, eftersom du inte känner av det när du springer så kanske de övriga "musklerna" lyckas skydda det i mer "aktivt" läge. Det skulle fortfarande kunna vara en överansträngning då det kan ta flera veckor innan de läker ut, framförallt om det är vid ett senfäste (och om man inte kör rehab för det ) Jag skulle fortfarande chansa på överansträngning i detta läget, då det troligtvis är det vanligaste vid sådana här symptom. Men i det här fallet hade jag velat undersöka både knät och musklerna runt knät för att ha en bättre åsikt.
Hur länge har det gjort ont, gör det ont vid tåhäv, baklårsövningar, eller upphopp, har du ont dagen efter innebandyträningen, eller någon annan situation du kan tänka på ex. trappor?

Såja allting var klart förlåt för trögsvar kollade upp med läkare det var tydligen muskelbrist. Tack för hjälpen du förutspådde det hela


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Sjukgymnasten vet


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Inga problem, hoppas allt löser sig med rehabilitering och återgång till träning

1
Skriv svar