Gästkrönikan – Mina barn

Robot
Gästkrönikan – Mina barn

Debatten om att barn tar skada av spelvåld är ständig. Men Thomas Arnroth tycker snarare tvärtom: Att varje familj skulle må bra av att spela mer, särskilt tillsammans – oavsett om spelet heter Call of Duty eller Krakels ABC.

#counter-strike, #call-of-duty-2, #call-of-duty-modern-warfare-7, #resident-evil, #world-of-warcraft, #the-sims, #scrolls, #nba-2k13


Medlem
Gästkrönikan – Mina barn

Som småbarnsförälder kan jag inget annat att hålla med dig Thomas, spela med kidsen är en fantastisk upplevelse. Skylanders går hett här hemma till frugans förtret.
Fantastisk krönika Herr Arnroth.

Medlem

Underbar läsning.

Min dotter är lite liten än men om några år kommer jag följa dina råd!

Medlem
Skrivet av Dazen:

Underbar läsning.

Min dotter är lite liten än men om några år kommer jag följa dina råd!

Samma här ( I båda fallen. ) Tack för en utmärkt artikel och trevlig söndagsläsning.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv

Att delta aktivt i ett spel är helt klart bättre än att sitta passivt framför ett tv program.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Mitt i prick.

Tack

Medlem

Har själv 2 döttrar på 6 respektive 4 år och en son på 2 år (vi klämde ut dem snabbt, jag vet ) och kan inte annat än totalt hålla med.

Har precis samma upplevelse av att spela med mina barn. Är ett underbart sätt att ha en gemensam aktivitet som alla tycker om. Dessutom bir det en lärande erfarenhet t.o.m. av Mario (Om jag si många extraliv men dör en gång, hur många har jag kvar nu?).

Medlem

Jag, min fru och vår äldsta son spelar co-op och MMO spel ihop. Blir nog en eller två timmar varje kväll nästan.

Känns bättre än att sitta och glo på dokusåpor medans han är ute på stan och "hänger"...

Edit; Thomas Arnroth skriver något vettigt...!? *svimmar*

Inaktiv

En riktigt bra och lite söt krönika!

Medlem

för mig har det också alltid varit en självklarhet att spela med mina barn. Det gör förutom att jag har jävligt roligt att jag har koll på vad de spelar. Många föräldrar har ingen aning och därför också noll kontroll över ungarnas spelande. Få föräldrar skulle visa samma ointresse för sina barns engagemang i någon idrott som många visar barnens spelintresse.

Medlem

Spelar LoL med grabbarna 11 och 13. Måste säga att det kan bli väldigt skoj vid frukostbordet ibland. Kan varmt rekommendera att spela med barnen.

Medlem

Fint skrivet!

Har många glada minnen över att ha suttit och spelat gamla DOS-spel som Dune2, Magic Carpet, Shadow Caster och Command & Conquer med farsan på samma dator. Hela min uppväxt var jag alltid så stolt över att min farsa fattar det där med spel. :')

Jag tror att det inte spelar så stor roll vad man som förälder hittar på tillsammans med ungarna, bara man faktiskt hittar på saker tillsammans. Oavsett om det är lek, sport, spel eller mecka med bilen. Om både föräldrar och barn har intresse av att spela spel så är det ju då ett superbra tillfälle att hitta på något att göra tillsammans isåfall.

Medlem

Bra skrivet. Eftersom jag spelar så mycket som jag gör så är det naturligt att mina söner, 3 & 6 år, är med på ett hörn. Mestadels så har det blivit att de tittar på, men får välja vilket spel de vill se. De får se allt där man inte skjuter människor iaf. Favoriten är Overlord 1 & 2. Underbart att höra dem sitta och härma mina minions...och så lär de sig engelska, iaf ord som "treasure" och "for the master". Har sett fram emot den dagen de kan se Lord of the ringsfilmerna med mig, men de är för små än så länge. Räddningen dök nyligen upp i form av Legospelet av sagda filmer! Syndade hårt mot min älskade PC och köpte en Xbox360 till de små liven...men nu kan jag och äldsta sonen kicka stjärt i middle earth! De flesta (sakliga) vetenskapliga undersökningar som gjorts om barns spelande ger vid handen att de inte tar skada utan tvärtom har bättre problemlösningsförmåga, är mer sociala och är bättre på språk än ickespelande barn. Mina barn kommer att få mycket spelande som del i sin uppväxt...något som vi kommer ha mycket glädje av tillsammans.

Medlem

Vill spela. Men frugan fattar inte det där med spel... vad gör man?


signatur

🐖💨💩

Medlem

"inte kniva pappa" hahaha fan va roligt skrivet!! riktigt rolig läsning och när jag väl får barn, då ska jag spela med dom kan jag lova!

Medlem

Far spelade jämt med mig. Quake, quake II, doom, doom II, unreal och dungeon siege. Those were the times...

Däremot fick jag inte spela GTA för det tyckte föräldrarna var meningslöst våld.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag bad mina föräldrar att spela med mig vid flera tillfällen nära jag växte upp, har spelat i princip hela mitt liv men inte en enda gång spelade de med mig. Och nu är man enligt lag "vuxen" och jag känner inte alls mina föräldrar och gillar dem knappast bättre efter jag läst detta, de brydde sig nästan aldrig att umgås med en. Men det är väl kanske bara en av nackdelarna med att vara mittenbarnet.

Inaktiv
Skrivet av Tronic:

Vill spela. Men frugan fattar inte det där med spel... vad gör man?

Det är lustigt det här med spel, flera av mina jämnåriga bara skakar på huvudet över att jag spelar tv spel i min ålder,
men dom fattar tydligen inte att dom själva spelar tvspel när dom håller på med Farmville och andra spel på Facebook.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Riktig härlig läsning! Skrattade högt flertalet gånger, speciellt vid "man aldrig får kniva pappa".

Medlem

Mitt spelande i barndomen lärde mig att skapa en familj, stänga in dem i ett hus utan fönster eller dörr, fylld av spisar och kylskåp! Riktigt elakt är också att jag satt dit ett brandlarm, men brandmännen kommer minsann inte in. De står där och väntar och sticker sen när familjen brunnit upp!

Medlem
Skrivet av magma:

Far spelade jämt med mig. Quake, quake II, doom, doom II, unreal och dungeon siege. Those were the times...

Däremot fick jag inte spela GTA för det tyckte föräldrarna var meningslöst våld.

haha =D Nå, om vi nu ser på de olika typerna av användandet av våld så har de ju faktiskt en poäng I de tidigare är det uteslutande i självförsvar i din strävan att rädda dina vänner och familj från en angripare. I GTA är du en kriminell jävel som gör en massa otyg.

Medlem

Kommer ihåg när jag spelade TOCA 2 och C&C Tiberian Sun med min pappa, good times!

Medlem

Bra krönika Thomas! Har tidigare varit lite skeptiskt till det du skrivit i dina andra krönikor, men med denna visar du verkligen vad du går för. Kan inte annat än tacka för den trevliga läsningen :).

Medlem

Bra krönika och rolig läsning. Precis som du skriver ska PEGI vara ett riktmärke, inte något som man ska följa slaviskt.

Medlem

Kul läsning, önskar jag vore rädd för zombies...Silent Hill däremot skrämmer skiten ur mig

Medlem

Tror spel har en tendens att göra skolarbete väldigt tråkigt i jämförelse och det är väl typ det största problemet. Våldet är jag inte så rädd för, om det känns för verkligt för barn så gillar dom det inte. Hade dom sett COD "kills" som riktigt död så skjuter dom det ifrån sig, det är finns i oss och behöver inte direkt passas på ens.

Skolan måste dock ist för att sätta in läsning av fler böcker när barn i skolan läser mindre (antagligen på grund av internet och spel där pedagogiken för inlärning är BRA mycket mer avancerad och effektiv än den i skolan egentligen), försöka matcha det med en ökad pedagogik och mer effektiv inlärning.

Så länge skolan baseras på äldre metoder för inlärning så kommer det bli jävligt grått när man sätter sig i skolbänken efter att ha lärt sig massor med saker i WoW, om WoW (som frigör dopamin eller vad det nu är, inlärning alltså).

Spel erbjuder alltså lättsam underhållning som stimulerar inlärningens belöningssystem i hjärnan, som skolan kan få det svårt att konkurrera med, DET tror jag är ett problem.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:

Tror spel har en tendens att göra skolarbete väldigt tråkigt i jämförelse och det är väl typ det största problemet. Våldet är jag inte så rädd för, om det känns för verkligt för barn så gillar dom det inte. Hade dom sett COD "kills" som riktigt död så skjuter dom det ifrån sig, det är finns i oss och behöver inte direkt passas på ens.

Skolan måste dock ist för att sätta in läsning av fler böcker när barn i skolan läser mindre (antagligen på grund av internet och spel där pedagogiken för inlärning är BRA mycket mer avancerad och effektiv än den i skolan egentligen), försöka matcha det med en ökad pedagogik och mer effektiv inlärning.

Så länge skolan baseras på äldre metoder för inlärning så kommer det bli jävligt grått när man sätter sig i skolbänken efter att ha lärt sig massor med saker i WoW, om WoW (som frigör dopamin eller vad det nu är, inlärning alltså).

Spel erbjuder alltså lättsam underhållning som stimulerar inlärningens belöningssystem i hjärnan, som skolan kan få det svårt att konkurrera med, DET tror jag är ett problem.

Problemet med skolan på min tid var att de inte uppmuntrar elever som gör bra ifrån sig. Istället för att ge nya uppgifter av samma art så borde de låta dessa få börja på något nytt annars så har man ingen motivering för att fortsätta lära sig. Skolan måste sluta med att tänka på elever som en grupp och istället se till individerna i denna grupp. Tack vare datorer är detta nu en möjlighet.

Underbar läsning. Tack!

Medlem

Måste säga att jag uppskattar alla dessa gästkrönikor


signatur

Rawr

Ti.
Medlem

Blir pappa någon gång de kommande veckorna. Trots att jag knappt kan bärga mig för att lära min dotter att cykla, simma och allt annat sånt där, kommer spelandet bli en naturlig del av vardagen, förmodar jag. Detta var verkligen inspirerande. Tackar!

123
Skriv svar