Double Fine sugna på THQ-licenser

Robot
Double Fine sugna på THQ-licenser

Som fjärde röjda studio är Double Fine Productions intresserade av THQ:s utbud av varumärken. Kanske vill de bara få rättigheterna till Stacking och Costume Quest?

#thq, #double-fine-productions, #warner-bros-interactive, #stacking, #costume-quest


Medlem
Double Fine sugna på THQ-licenser

Sjukt tråkigt att det går så dåligt för THQ, speciellt när de gör ganska bra spel :(. Får bara hoppas att de reser sig i framtiden.

Moderator | Testpilot
Skrivet av bushkalle:

Sjukt tråkigt att det går så dåligt för THQ, speciellt när de gör ganska bra spel :(. Får bara hoppas att de reser sig i framtiden.

Nu är det väl inte THQ som GÖR spelen?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

De kanske borde kickstarta ett uppköp av THQ?

Medlem
Skrivet av Fevolas:

De kanske borde kickstarta ett uppköp av THQ?

Och hur skulle det gå till? För det första så skulle de inte få ihop i närheten av pengarna som krävs. Sen blir det ett stort problem i vem som ska vara ägare. De som var ägare nu har ju uppenbarligen misslyckats *host*Udraw*host*

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av bushkalle:

Sjukt tråkigt att det går så dåligt för THQ, speciellt när de gör ganska bra spel :(. Får bara hoppas att de reser sig i framtiden.

Nu är det väl inte THQ som GÖR spelen?

Nä dom är bara utgivare

Medlem

Köp Relic och fixa Homeworld 3

Medlem
Skrivet av Zlither:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av bushkalle:

Sjukt tråkigt att det går så dåligt för THQ, speciellt när de gör ganska bra spel :(. Får bara hoppas att de reser sig i framtiden.

Nu är det väl inte THQ som GÖR spelen?

Nä dom är bara utgivare

Lite kul, för när det handlar om EA så är den allmänna inställningen att dom "gör" spelen

Inte så konstigt att dom krisar egentligen, dom har många spelstuidos men har inte släppt så många spel de senaste åren.. släng in en finanskris och resultatet är rätt uppenbart..


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Inaktiv
Skrivet av Zlither:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu är det väl inte THQ som GÖR spelen?

Nä dom är bara utgivare

De äger alla studios och varumärken som nu är på försäljning. Så även om man jobbade på Relic så var moderbolaget THQ.

Medlem

Nu är det väl studios som gör spelen för THQ men utan THQ som drar i trådarna skulle ju inte spelen kommit förmodligen, så i mina ögon så är det THQ som gör spelen.

Precis som Mytacism sa så "gör" ju EA alla sina spel enligt många fast det är samma sak där ^^, blir ju bara en bättre uppfattning då de flesta vet vilka THQ är, tror inte många kan alla namn på de studios som gör spelen.

Medlem

Tycker THQ var det bästa utgivarföretaget, vågade satsa på nya spel. Metro, homefront, darksider. (även om de just nu håller på med mest nya iterationer)
Synd bara att marknaden "vill" ha det motsatta, nya av de samma spelen som innehåller mer av det samma.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Buio:
Skrivet av Zlither:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu är det väl inte THQ som GÖR spelen?

Nä dom är bara utgivare

De äger alla studios och varumärken som nu är på försäljning. Så även om man jobbade på Relic så var moderbolaget THQ.

Men THQ GÖR INTE spelen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men THQ GÖR INTE spelen.

Var någonstans skrev jag något om det?

Edit: För att förtydliga, THQ är betydligt mer än en utgivare för dessa studios. Visst görs spelen av de invidiuella delarna, men THQ hade om de velat kunnat döpa dem till THQ West, THQ North etc. Men eftersom de individuella studionnamnet var bra för varumärkena fanns det ingen anledning till det. Se t.ex. Rockstars spel som görs av olika studios, som en gång i tiden hette något annat än Rockstar San Diegot t.ex. EA döpte också om ett par studios till Bioware [X] eftersom Bioware var ett starkt varumärke. Men EA slutade med detta av någon anledning.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Buio:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men THQ GÖR INTE spelen.

Var någonstans skrev jag något om det?

Edit: För att förtydliga, THQ är betydligt mer än en utgivare för dessa studios. Visst görs spelen av de invidiuella delarna, men THQ hade om de velat kunnat döpa dem till THQ West, THQ North etc. Men eftersom de individuella studionnamnet var bra för varumärkena fanns det ingen anledning till det. Se t.ex. Rockstars spel som görs av olika studios, som en gång i tiden hette något annat än Rockstar San Diegot t.ex. EA döpte också om ett par studios till Bioware [X] eftersom Bioware var ett starkt varumärke. Men EA slutade med detta av någon anledning.

Jag påstog aldrig att du skrev det. Det enda jag skrev var att THQ inte gör spelen (för dom äger "allting), du beskriver då att THQ äger alla studios och... Ja, det vet vi ju redan så utifall att du inte såg vad jag skrev så skrev jag igen att dom inte gör spelen, notera det första jag skrev var en FRÅGA och det andra jag skrev var bara en klargörelse att DOM GÖR INTE SPELEN.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Buio:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men THQ GÖR INTE spelen.

Var någonstans skrev jag något om det?

Edit: För att förtydliga, THQ är betydligt mer än en utgivare för dessa studios. Visst görs spelen av de invidiuella delarna, men THQ hade om de velat kunnat döpa dem till THQ West, THQ North etc. Men eftersom de individuella studionnamnet var bra för varumärkena fanns det ingen anledning till det. Se t.ex. Rockstars spel som görs av olika studios, som en gång i tiden hette något annat än Rockstar San Diegot t.ex. EA döpte också om ett par studios till Bioware [X] eftersom Bioware var ett starkt varumärke. Men EA slutade med detta av någon anledning.

Jag påstog aldrig att du skrev det. Det enda jag skrev var att THQ inte gör spelen (för dom äger "allting), du beskriver då att THQ äger alla studios och... Ja, det vet vi ju redan så utifall att du inte såg vad jag skrev så skrev jag igen att dom inte gör spelen, notera det första jag skrev var en FRÅGA och det andra jag skrev var bara en klargörelse att DOM GÖR INTE SPELEN.

Nej, de gör inte spelen. Men de har finansierat alla spelen.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag påstog aldrig att du skrev det. Det enda jag skrev var att THQ inte gör spelen (för dom äger "allting), du beskriver då att THQ äger alla studios och... Ja, det vet vi ju redan så utifall att du inte såg vad jag skrev så skrev jag igen att dom inte gör spelen, notera det första jag skrev var en FRÅGA och det andra jag skrev var bara en klargörelse att DOM GÖR INTE SPELEN.

Det är ändå bara detaljer. Visst är det rätt och enklast att säga att Relic gör COH2, och att THQ står för den administrativa delen separat från alla studios.

Hur som helst suger det att THQ gick under, för det påverkar de studios de äger. Finns massor av otrevliga saker som kan hända för tre studios jag gillar.

Medlem
Skrivet av Mytacism:
Skrivet av Zlither:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av bushkalle:

Sjukt tråkigt att det går så dåligt för THQ, speciellt när de gör ganska bra spel :(. Får bara hoppas att de reser sig i framtiden.

Nu är det väl inte THQ som GÖR spelen?

Nä dom är bara utgivare

Lite kul, för när det handlar om EA så är den allmänna inställningen att dom "gör" spelen

Inte så konstigt att dom krisar egentligen, dom har många spelstuidos men har inte släppt så många spel de senaste åren.. släng in en finanskris och resultatet är rätt uppenbart..

Dom är ju utgivare med men varför folk är hatiska mot dom är för dom har ju så klart en fot i utvecklingar av spelen dom ska giva ut i sitt namn, och bestämmer ju då med. Men fattar vad du menar med missförståndet folket gör.

Medlem
Skrivet av Zlither:
Skrivet av Mytacism:
Skrivet av Zlither:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av bushkalle:

Sjukt tråkigt att det går så dåligt för THQ, speciellt när de gör ganska bra spel :(. Får bara hoppas att de reser sig i framtiden.

Nu är det väl inte THQ som GÖR spelen?

Nä dom är bara utgivare

Lite kul, för när det handlar om EA så är den allmänna inställningen att dom "gör" spelen

Inte så konstigt att dom krisar egentligen, dom har många spelstuidos men har inte släppt så många spel de senaste åren.. släng in en finanskris och resultatet är rätt uppenbart..

Dom är ju utgivare med men varför folk är hatiska mot dom är för dom har ju så klart en fot i utvecklingar av spelen dom ska giva ut i sitt namn, och bestämmer ju då med. Men fattar vad du menar med missförståndet folket gör.

Bra att du förstår vad du menar då jag inte förstår någonting av vad du menar.

Medlem
Skrivet av Zlither:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av bushkalle:

Sjukt tråkigt att det går så dåligt för THQ, speciellt när de gör ganska bra spel :(. Får bara hoppas att de reser sig i framtiden.

Nu är det väl inte THQ som GÖR spelen?

Nä dom är bara utgivare

Dock ska man väl säga att nu för tiden så är det utgivarna som bestämmer helt, utvecklarna får bara koda efter bästa förmåga det utvecklarna kräver.
Se bara Spec Ops: The Line, speclet har MP för att utgivarna krävde det, medan utvecklarna helst ville skippa det och fokusera på SP (av förståliga skäl).

Samma sak med EA och Activision, de hyr/köper studios som får arbeta med IP de valt och utveckla spel på de sätt som EA/Activision kräver, inte det studion själva vill/tror ska bli bra.
Vad hände med Westwood, IW, Dice, Bioware, Rare m.fl.?
De blev uppköpta, sen gick det snabbt utför (kvalité, inte alltid försäljning).

Allt utgivarnas fel heller, i princip alla recensioner vi läser kommer från sidor/tidningar som lever på annonser och recensioner, sätter de för dåligt betyg får de inga annonser och i värsta fall inga recensionsexemplar...
Otroligt nog har de skrivit något vettigt på Aftonbladet av alal ställen, klart värt att läsa hur det ser ut med recensioner här i Sverige:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/kronikorer/alfred...

Dock är inte utgViivarna, inte ens de bakbundna recensenterna de största skurkarna, inte ens piratande spelare. Största skurkarna är faktiskt vi gamers som grupp, såväl casual som hardcore (främst de sista).
Vi köper inte spel, vi köper IP/kända namn. Vi köper det som har en bakant klang oavsett hur dåligt det än är hellre än att köpa något nytt, hur bra det än är. Därför återupplivas gamla IP och görs om (Syndicate, MoH m.fl) då gamers köper namn, inte innehåll.
Vem skulle vilja se en ny Expendeables eller Piartes ha premiär varje år? Skulel det bli uttjatat?
Men att få ett nytt CoD, BF, Forza eller liknande går jämförelsevis utmärkt. Mjölka på, spamma ut nya spel med minimala skillnader, det säljer bra!
Släpp nya spel med revolutionerande gameplay, visst, men gör det under en gammal/känd IP annars är det kört. Felet med oss gamers är just det, vi köper namn, inte innehåll/gameplay/kvalité. Helt ärligt, hur många vågar satsa på nya IP från mindre/okända utvecklare?
Hur många unika IP finns i spelhyllan din, bland AA/AAA spelen, och hur många uppföljare/remakes/spinoff?
Finsn det ens 10% unika titlar? som köptes nya? på release? 1%?

(rena indie games undantaget då de som regel aldrig har AA/AAA budget)

Medlem
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av Zlither:
Skrivet av Mytacism:
Skrivet av Zlither:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av bushkalle:

Sjukt tråkigt att det går så dåligt för THQ, speciellt när de gör ganska bra spel :(. Får bara hoppas att de reser sig i framtiden.

Nu är det väl inte THQ som GÖR spelen?

Nä dom är bara utgivare

Lite kul, för när det handlar om EA så är den allmänna inställningen att dom "gör" spelen

Inte så konstigt att dom krisar egentligen, dom har många spelstuidos men har inte släppt så många spel de senaste åren.. släng in en finanskris och resultatet är rätt uppenbart..

Dom är ju utgivare med men varför folk är hatiska mot dom är för dom har ju så klart en fot i utvecklingar av spelen dom ska giva ut i sitt namn, och bestämmer ju då med. Men fattar vad du menar med missförståndet folket gör.

Bra att du förstår vad du menar då jag inte förstår någonting av vad du menar.

Istället för att vara en otrevlig *ursäkta ordvalet en det passar in här* fitta, så kan du väl börja vara trevlig?

Varför den allmänna inställningen är att EA "gör" spelen är för dom sitter och bestämmer exakt allt hur ett spel ska vara för dom ens ska acceptera att det utgivas och spelskaparna ska endast då göra efter vad dom säger. Fattar du inte vad jag menar så är det ju synd om dig

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag påstog aldrig att du skrev det. Det enda jag skrev var att THQ inte gör spelen (för dom äger "allting), du beskriver då att THQ äger alla studios och... Ja, det vet vi ju redan så utifall att du inte såg vad jag skrev så skrev jag igen att dom inte gör spelen, notera det första jag skrev var en FRÅGA och det andra jag skrev var bara en klargörelse att DOM GÖR INTE SPELEN.

Det är ändå bara detaljer. Visst är det rätt och enklast att säga att Relic gör COH2, och att THQ står för den administrativa delen separat från alla studios.

Hur som helst suger det att THQ gick under, för det påverkar de studios de äger. Finns massor av otrevliga saker som kan hända för tre studios jag gillar.

THQ gör inte spelen men det kan inte vara en slump att typ alla de har är rikgtigt bra. Så på något vis hade de näsa för att befatta sig med bra spel. Och då är det synd och skam att de försvinner.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Zlither:
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av Zlither:
Skrivet av Mytacism:
Skrivet av Zlither:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av bushkalle:

Sjukt tråkigt att det går så dåligt för THQ, speciellt när de gör ganska bra spel :(. Får bara hoppas att de reser sig i framtiden.

Nu är det väl inte THQ som GÖR spelen?

Nä dom är bara utgivare

Lite kul, för när det handlar om EA så är den allmänna inställningen att dom "gör" spelen

Inte så konstigt att dom krisar egentligen, dom har många spelstuidos men har inte släppt så många spel de senaste åren.. släng in en finanskris och resultatet är rätt uppenbart..

Dom är ju utgivare med men varför folk är hatiska mot dom är för dom har ju så klart en fot i utvecklingar av spelen dom ska giva ut i sitt namn, och bestämmer ju då med. Men fattar vad du menar med missförståndet folket gör.

Bra att du förstår vad du menar då jag inte förstår någonting av vad du menar.

Istället för att vara en otrevlig *ursäkta ordvalet en det passar in här* fitta, så kan du väl börja vara trevlig?

Varför den allmänna inställningen är att EA "gör" spelen är för dom sitter och bestämmer exakt allt hur ett spel ska vara för dom ens ska acceptera att det utgivas och spelskaparna ska endast då göra efter vad dom säger. Fattar du inte vad jag menar så är det ju synd om dig

Jag ville inte vara otrevlig, men din meningsuppbyggnad i det första inlägget lämnar mycket att önska.
Sedan så äger väl EA de flesta studios som gör spelen åt dem, vilket medför att de faktiskt gör spel. Oftast väldigt dåliga spel som BF 3, Dragon Age, Mass Effect för att nämna några.
Samma sak med THX, de ägde till exempel Relic, vilket medför att THQ gjorde spel. Sedan var de utgivare för sina egna spel men även åt andra fristående studios spel. Så är det.

Sedan gillar jag inte att bli kallad fitta på internet, även om det är en 12-årig pojke med mammakomplex som kallar mig det. Lite hyffs måste man väl ändå ha?

Medlem

Du får ursäkta men.. "Oftast väldigt dåliga spel som BF3, Dragon Age och Mass Effect"

Vet inte riktigt hur du tänker nu, då alla tre spelen/serierna har hyllats av de flesta spel journalister samt sålt som smör i solsken.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Du får ursäkta men.. "Oftast väldigt dåliga spel som BF3, Dragon Age och Mass Effect"

Vet inte riktigt hur du tänker nu, då alla tre spelen/serierna har hyllats av de flesta spel journalister samt sålt som smör i solsken.

Jag tänker med min inbitna spelsjäl. BF 3 var för mycket fördummat och konsolifierat för min smak. Dragon Age var för linjärt, du fick hela tre ställen att trycka på på kartan och vips så hade du ett miniområde att utforska. För att inte tal om Dragon Age 2 då de återanvände samma grotta fyrtioelva gånger. Mass Effect var för kort och repetativt för min smak. Komigen, ett rpg på 10 timmar ? not my cup of tea.

Medlem

^ Tio timmar? Jag antar att du inte är ett fan av sidouppdrag och utforskning.

Medlem
Skrivet av Höglund:

^ Tio timmar? Jag antar att du inte är ett fan av sidouppdrag och utforskning.

I ME3 spelade sidouppdragen tyvärr ingen roll. Ingenting man gjorde spelade någon roll egentligen med det skumma slutet det spelet har.

Medlem

Jag tänkte mest på det första Mass Effect. Jag skulle nog få problem med att bli klar på 10 timmar även om jag skulle vilja, jag har svårt för att tro att man blir klar så snabbt första gången man spelar igenom det.

Medlem
Skrivet av Höglund:

^ Tio timmar? Jag antar att du inte är ett fan av sidouppdrag och utforskning.

När jag gjorde ALLT och då mernar jag ALLT i första så klarade jag det på 19-20 timmar. När jag gjorde main quests endast klarade jag det på 9-10 timmar. Det tycker jag är väldigt för kort då man kunde sitta i fan 40-50 timmar minst i de gamla hederliga spelen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av Höglund:

^ Tio timmar? Jag antar att du inte är ett fan av sidouppdrag och utforskning.

När jag gjorde ALLT och då mernar jag ALLT i första så klarade jag det på 19-20 timmar. När jag gjorde main quests endast klarade jag det på 9-10 timmar. Det tycker jag är väldigt för kort då man kunde sitta i fan 40-50 timmar minst i de gamla hederliga spelen.

Sen är det aningen mer resurskrävande att koda 40-50 timmars innehåll för ett storydrivet spel idag än det var på den gamla hederliga tiden...

Föredrar kvalitet framför kvantitet, och eftersom Mass Effect var jävligt kvalitativt i mina ögon har jag inga problem.

Medlem

Jag tycker att det känns ganska skenheligt att Double Fine sitter på Kickstarter och bönar och ber att folk skall investera pengar i deras "kanske"-projekt vilket kan få det att låta att minsann inte har några pengar. Samtidigt sitter de och planerar att köpa upp IP'n från THQ, vilket kostar mer än deras kickstarter-projekt.

12
Skriv svar