Julpengar till SSD!

Medlem
Julpengar till SSD!

Nu har jag fått 3000kr i julklapp och har länge velat ha en någorlunda SSD,
Vill gärna ha tips om bra SSD(bara INET) som går under 2500kr helst.
Vet inte riktigt vad som är bra och dåligt för en SSD så därför frågar jag.
Dock så vill jag helst ha plats för spel också, inte bara operativsystemet.

Min nuvarande setup är: (taget ur Speccy)
Microsoft Windows 7 Professional 64-bit SP1
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz
16,0 GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz
MSI Z68A-GD55 (G3) (MS-7681)
3071MB GeForce GTX 580
699GB Seagate ST3750528AS ATA Device (egentligen bara 500GB enligt Windows)

Medlem

en bra ssd på 128 gb går runt 800kr i dagsläge så nog fan kan du klämma in 3 st på de pengar utan större problem


signatur

I got an offer you cant refuse!

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag skulle säga att du får kolla på SSD som har SATA istället för PCI-Express då Sata är oftast biligare per GB men förlorar lite i läs och skrivhastighet. En SATA har läshastighet på omkring 200-550 MB/sekund och skrivhastighet på 125-300 MB/sekund medans en PCI-Express läs- och skrivhastighete ligger på 500-1 400 MB/sekund. I dag så är skriv och läshastigheten lite högre då detta är nästan 2 åpr gamla uppgifter men grunderna är samma.

För 2,5k så räcker det för 1-2st 256gb SSD vilket som borde räcka om du behåller din gamla HDD för skit sakaer som musik, film,bilder och inte har överdrivvet mycket spel på SSD.

Som sagt vissa uppgifter är kanske lite föråldrade.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Jag skulle säga att du får kolla på SSD som har SATA istället för PCI-Express då Sata är oftast biligare per GB men förlorar lite i läs och skrivhastighet. En SATA har läshastighet på omkring 200-550 MB/sekund och skrivhastighet på 125-300 MB/sekund medans en PCI-Express läs- och skrivhastighete ligger på 500-1 400 MB/sekund. I dag så är skriv och läshastigheten lite högre då detta är nästan 2 åpr gamla uppgifter men grunderna är samma.

För 2,5k så räcker det för 1-2st 256gb SSD vilket som borde räcka om du behåller din gamla HDD för skit sakaer som musik, film,bilder och inte har överdrivvet mycket spel på SSD.

Som sagt vissa uppgifter är kanske lite föråldrade.

Ja, det är lite föråldrade uppgifter. Dagens topplager av SSDs börjar redan nudda vid taket på vad SATA 3 kan prestera, vilket är ~600 MB/s, i både sekventiellt läs och skriv.
En PCI-Express hårddisk går normal inte att boota från, så det är inte att rekommendera.

Den bästa SSDn som går att skaffa nu är en Samsung 840 Pro SSD.
http://www.anandtech.com/show/6328/samsung-ssd-840-pro-256gb-...

Medlem

Hur kopplas den? Till en vanlig SATA kabel som nuvarande sitter i min SATA hårddisK?
Eller är det specialkablar, och kan man fästa disken i samma kabinett som 3,5 sitter i nu?

Medlem

Samma kablar. Om man kan fästa eller inte beror på lådan.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Hur kopplas den? Till en vanlig SATA kabel som nuvarande sitter i min SATA hårddisK?
Eller är det specialkablar, och kan man fästa disken i samma kabinett som 3,5 sitter i nu?

Den kopplas med en helt vanlig SATA kabel. Men var säker på att du kopplar den i en SATA 3 port. Din modell har fyra, de vita närmst minneskorten är port 1-2 och är SATA 3, samt så ska den ha portarna 7-8, som också är SATA 3.

SSD diskar är 2,5 tums diskar (finns även 1.8 dock), så det behövs en adapter.
Jag har själv en 4 x 2.5 cage som sitter i en 5.25 slot.

Medlem
Skrivet av Uzza:
Skrivet av joffjoff:

Jag skulle säga att du får kolla på SSD som har SATA istället för PCI-Express då Sata är oftast biligare per GB men förlorar lite i läs och skrivhastighet. En SATA har läshastighet på omkring 200-550 MB/sekund och skrivhastighet på 125-300 MB/sekund medans en PCI-Express läs- och skrivhastighete ligger på 500-1 400 MB/sekund. I dag så är skriv och läshastigheten lite högre då detta är nästan 2 åpr gamla uppgifter men grunderna är samma.

För 2,5k så räcker det för 1-2st 256gb SSD vilket som borde räcka om du behåller din gamla HDD för skit sakaer som musik, film,bilder och inte har överdrivvet mycket spel på SSD.

Som sagt vissa uppgifter är kanske lite föråldrade.

Ja, det är lite föråldrade uppgifter. Dagens topplager av SSDs börjar redan nudda vid taket på vad SATA 3 kan prestera, vilket är ~600 MB/s, i både sekventiellt läs och skriv.
En PCI-Express hårddisk går normal inte att boota från, så det är inte att rekommendera.

Den bästa SSDn som går att skaffa nu är en Samsung 840 Pro SSD.
http://www.anandtech.com/show/6328/samsung-ssd-840-pro-256gb-...

Är den SSDn onödigt bra eller är det "nödvändigt köp"
Visst, jag har 3000kr, men det är allt. Tänkte om kaaanske det kunde bli ganska billigt fast ändå mycket bra.
Det är lite synd att SSD har sådant lite utrymme, för <120GB får man max plats med Windws, plus några spel

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Uzza:

Ja, det är lite föråldrade uppgifter. Dagens topplager av SSDs börjar redan nudda vid taket på vad SATA 3 kan prestera, vilket är ~600 MB/s, i både sekventiellt läs och skriv.
En PCI-Express hårddisk går normal inte att boota från, så det är inte att rekommendera.

Den bästa SSDn som går att skaffa nu är en Samsung 840 Pro SSD.
http://www.anandtech.com/show/6328/samsung-ssd-840-pro-256gb-...

Är den SSDn onödigt bra eller är det "nödvändigt köp"
Visst, jag har 3000kr, men det är allt. Tänkte om kaaanske det kunde bli ganska billigt fast ändå mycket bra.
Det är lite synd att SSD har sådant lite utrymme, för &lt;120GB får man max plats med Windws, plus några spel

Den kanske skulle ligga i kategorin onödigt bra. Över en viss gräns så blir inte den generella upplevelsen snabbare, och de flesta moderna SSDs är över den gränsen.

Det finns en icke pro versione av ovan SSD. Den är tillverkad med TLC NAND i stället för MLC, vilket ger 50% mer utrymme per chip. Dock så kostar det lite i form av hastighet, men den är billigare.
Sen finns det 500 GB versionen som kostar 2800 och är lite snabbare, men det är ju ganska nära de 3000 du har.
500 GB räcker nog gott och väl. Generellt sett ska man inte ha statisk data på sin SSD som inte används ofta, som film, musik och bilder etc, så för OS, program och spel så blir den bra. Resten slänger du på en vanlig hårddisk.

Skulle vilja köpa en ny SSD själv, men de jag har fungerar, så tänkte vänta lite till.
Jag köpte mina nuvarande SSD diskar för motsvarande 25kr/GB. för ett par år sedan. 500 GB disken ovan kostar enbart 5.6kr/GB.

Medlem

Hmm, det är mellandagsrea på 500Gb versionen men tycker ändå den är så dyr...
Däremot 250Gb har rimligt pris,
Och för min del så gäller det ju bara att jag tar bort spel som jag inte spelar.

Men ska jag då behålla min nuvarande SATA disk som D: disk?
Ang. hållare till disken så har jag detta chassi:http://www.inet.se/produkt/6901378/cooler-master-haf-932-e-atx

Vet inte men det finns lätta sorts lådor till hårddisken men har ingen aning om hur liten egentligen en SSD är, kan inte tum mått.
Är det dumt att lägga en SSD disk på plåtens golv rätt upp och ner?

EDIT: Tittade nu och det är 5 utrymmen för vanliga hårddiskar, men det är några galler emellan så man KAN lägga en ssd disk på, men inte fästa den

Medlem

Ditt chassi ser ut att ha plats för att montera 4st 2.5 diskar, om man avvärjer 2st 3.5 platser.
Men för en SSD gör det inte ett dugg om den sitter löst. Den har inga mekaniska delar som kan påverkas. Du kan skaka den hur mycket som helst utan påverkan, så vida inte de överstiger 1000 G dvs

Och du ska definitivt ha kvar din gamla hårddisk, och lägga statisk data där. Peka även om allt som laddas ner dit. Du tjänar inget på att det kommer ner på SSDn, och det sliter bara på den i onödan

Medlem
Skrivet av Uzza:

Ditt chassi ser ut att ha plats för att montera 4st 2.5 diskar, om man avvärjer 2st 3.5 platser.
Men för en SSD gör det inte ett dugg om den sitter löst. Den har inga mekaniska delar som kan påverkas. Du kan skaka den hur mycket som helst utan påverkan, så vida inte de överstiger 1000 G dvs

Och du ska definitivt ha kvar din gamla hårddisk, och lägga statisk data där. Peka även om allt som laddas ner dit. Du tjänar inget på att det kommer ner på SSDn, och det sliter bara på den i onödan

Men har Windows 7 någon funktion som lätt gör så att man kan välja att program ska läggas där, och spel ska läggas här?
Eller vare gång jag installerar något måste jag ändra installationsmappen?

Och sliter på den, hur lång livslängd har en SSD?
Och jag har sett att man inte ska defragmentera den, det förkortar också längden, finns det några mer sådana varningar?

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Uzza:

Ditt chassi ser ut att ha plats för att montera 4st 2.5 diskar, om man avvärjer 2st 3.5 platser.
Men för en SSD gör det inte ett dugg om den sitter löst. Den har inga mekaniska delar som kan påverkas. Du kan skaka den hur mycket som helst utan påverkan, så vida inte de överstiger 1000 G dvs

Och du ska definitivt ha kvar din gamla hårddisk, och lägga statisk data där. Peka även om allt som laddas ner dit. Du tjänar inget på att det kommer ner på SSDn, och det sliter bara på den i onödan

Men har Windows 7 någon funktion som lätt gör så att man kan välja att program ska läggas där, och spel ska läggas här?
Eller vare gång jag installerar något måste jag ändra installationsmappen?

Och sliter på den, hur lång livslängd har en SSD?
Och jag har sett att man inte ska defragmentera den, det förkortar också längden, finns det några mer sådana varningar?

Läsvärt:
http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Uzza:

Ditt chassi ser ut att ha plats för att montera 4st 2.5 diskar, om man avvärjer 2st 3.5 platser.
Men för en SSD gör det inte ett dugg om den sitter löst. Den har inga mekaniska delar som kan påverkas. Du kan skaka den hur mycket som helst utan påverkan, så vida inte de överstiger 1000 G dvs

Och du ska definitivt ha kvar din gamla hårddisk, och lägga statisk data där. Peka även om allt som laddas ner dit. Du tjänar inget på att det kommer ner på SSDn, och det sliter bara på den i onödan

Men har Windows 7 någon funktion som lätt gör så att man kan välja att program ska läggas där, och spel ska läggas här?
Eller vare gång jag installerar något måste jag ändra installationsmappen?

Och sliter på den, hur lång livslängd har en SSD?
Och jag har sett att man inte ska defragmentera den, det förkortar också längden, finns det några mer sådana varningar?

DU får göra som vanligt, ändra installationsmappen. Men de flesta applikationer vill du ha på SSDn, så de startar snabbare. Samma med spel.
Vad jag menade med peka om är bara att spara allt du laddar ner på en vanlig hårddisk.

När det gäller utslitning så har varje NAND cell ett begränsat antal gånger den kan skrivas till. Just nu så ligger det på minst 3000 gånger, vilket för en vanlig användare inte kommer vara några som helst problem. Om du skriver 400 GB data till 250 GB hårddisken varje dag, i fem år, så kommer du ha avverkat 3000 omskrivningar till cellerna.
SÅ det är inget att oroa sig för, men man behöver ju inte skynda på processen i onödan.

Och anledningen till att en vanlig hårddisk behövs defragmenteras är så att datan optimeras för att det finns ett roterande läshuvud som läser av datan. Om en fil är fragmenterad så kan det ta flera varv för läshuvudet att läsa den.
Det finns inga sådana problem i en SSD, då alla filer tar lika lång tid att komma åt. Faktiskt så är det bra om en fil är utspridd över flera fysiska NAND chip, då delarna kan läsas parallellt.
Allt detta sköts dock av SSD kontrollern i varje SSD, och operativet vet inget om detta. Nettoeffekten av en defragmentering blir bara att det skrivs till den i onödan. Windows 7 känner dock av om det är en SSD och stänger av funktioner som defragmentering för den.

Medlem

^Mycket bra att veta!
Det svarade mer eller mindre på alla frågor.

Skrivet av Kaleid:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Uzza:

Ditt chassi ser ut att ha plats för att montera 4st 2.5 diskar, om man avvärjer 2st 3.5 platser.
Men för en SSD gör det inte ett dugg om den sitter löst. Den har inga mekaniska delar som kan påverkas. Du kan skaka den hur mycket som helst utan påverkan, så vida inte de överstiger 1000 G dvs

Och du ska definitivt ha kvar din gamla hårddisk, och lägga statisk data där. Peka även om allt som laddas ner dit. Du tjänar inget på att det kommer ner på SSDn, och det sliter bara på den i onödan

Men har Windows 7 någon funktion som lätt gör så att man kan välja att program ska läggas där, och spel ska läggas här?
Eller vare gång jag installerar något måste jag ändra installationsmappen?

Och sliter på den, hur lång livslängd har en SSD?
Och jag har sett att man inte ska defragmentera den, det förkortar också längden, finns det några mer sådana varningar?

Läsvärt:
http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Nyttig information kanske, om man fattade hälften av den!
Tur att jag har en laptop ifall någon skulle krångla under installationen

Medlem

Slutdiskuterat om vilken jag ska köpa, köpte 250GB'n av Webhallen som låg brevid Inet.

Nu vidare till eventuella problem vid installation, men det tar jag då

Medlem

Sådär, nu har jag installerat den med... Verkar funka bra.
Det ända som är trixet är ju att jag måste tänka till innan jag installerar något, så det inte tar onödig plats på datorn!

Tillexempel Word, Excel, och sådana program borde ju vara på D: disken, medans jag installerade Steam och Uplay på C: så att det funkar snabbare

Medlem
Skrivet av totte1015:

Sådär, nu har jag installerat den med... Verkar funka bra.
Det ända som är trixet är ju att jag måste tänka till innan jag installerar något, så det inte tar onödig plats på datorn!

Tillexempel Word, Excel, och sådana program borde ju vara på D: disken, medans jag installerade Steam och Uplay på C: så att det funkar snabbare

Applikationer ska vara på SSDn, annars så utnyttjar du inte den så mycket det går.
Man märker väldigt stor skillnad med applikationer som är installerade på en SSD och en mekanisk hårddisk.

Medlem

Så tillexempel VLC, Teamspeak...Nero och sådana program ska också installeras på SSDn?

Är lite nojjig om det eftersom jag vet hur fort jag kan fylla disken på 250Gb.
Plus att det verkar vara mycket allvarligare om hur länge en SSD håller jmf. med en vanlig disk

Medlem
Skrivet av totte1015:

Så tillexempel VLC, Teamspeak...Nero och sådana program ska också installeras på SSDn?

Är lite nojjig om det eftersom jag vet hur fort jag kan fylla disken på 250Gb.
Plus att det verkar vara mycket allvarligare om hur länge en SSD håller jmf. med en vanlig disk

Jupp, släng in dem på SSDn.
Som jag skrev ovan så är det begränsningar i hur många gånger NAND celler kan skrivas till, men det är absolut inget problem för en normal användare.
Det kommer ta flera årtionden innan du börjar närma dig gränsen, och innan dess så kommer du med 100% säkerhet ha ersatt hårddisken.

Ett problem som faktiskt kan inträffa är att cellerna förlorar sin laddning, och nollas.
Detta kan hända om cellerna inte har ändrats på lång tid, men dock så handlar det om drygt 10 år. Så om man har rutin på att installera om med ett par års mellanrum så kommer man aldrig stöta på det heller.

Medlem

jag skulle att om du kan sätta två corsair force 90gb från cdon i raid 0 du kommer få sjuka läshastigheter och du kommer att få 180gb utrymme vilket borde räcka till ett par spel detta går även med andra diskar men jag hittade just dessa diskar billigast på cdon för 1600

good luck

ps glöm inte att se till att ditt moderkort stödjer raid 0

Medlem

Han har redan inhandlat en SSD, så det är lite sent nu.

Dock så ska jag säga att det finns nyare SSDs för billigare summa än Corsair Force 3 90 GB som släpptes för 16 månader sedan. Samsung 840, som totte köpte, är ett exempel.

Dessutom så är så höga hastigheter som man får av SSD Raid 0 inte värt så mycket när en enskild är så snabb som de är idag. Man kommer inte märka mycket skillnad.

Medlem

you make a good point men det hade varit roligt för skoj skull

Medlem

Återlivar lite nu här...
Allt funkar finfint men det som jag faktiskt lägger på disken är det problem med, filmer och sånt.
Hur gör jag så att disken alltid är i rullning?
Som det är nu så stängs hela disken av efter... 5minuter utan att den har läst från disken.. Man hör till och med när man gör något i utforskaren och trycker på något som refererar till så stannar hela datorn upp, och efter några sekunder hör man något mekaniskt ljud i datorn...

Jävla forum... Alla är D disken...

Medlem
Skrivet av totte1015:

Återlivar lite nu här...
Allt funkar finfint men det som jag faktiskt lägger på disken är det problem med, filmer och sånt.
Hur gör jag så att disken alltid är i rullning?
Som det är nu så stängs hela disken av efter... 5minuter utan att den har läst från disken.. Man hör till och med när man gör något i utforskaren och trycker på något som refererar till så stannar hela datorn upp, och efter några sekunder hör man något mekaniskt ljud i datorn...

Jag vet hur det är, har det också så.

Under energialternativ i kontrollpanelen så kan du komma åt inställningarna. Det går inte att göra den permanent på, men man kan sätta tiden på 99999 minuter, vilket är i princip permanent.

Medlem

Ahaaaa, där var det en liten knapp Avancerade inställningar...
Satte den på 5000minuter får se om det räcker Tackar

1
Skriv svar