The Witcher Enhanced Edition

Medlem
Skrivet av Akyra:

Din anekdotiska bevisföring utgör knappast någon relevant källa för vad den kvinnliga delen av befolkning anser om spelets absurda kvinnosyn. Jag tror inte det är det faktum att Gerard faktiskt ligger med ett antal kvinnor i detta spel som upprör en del utan det faktum att majoriteten av kvinnorna i spelet har en absurd kroppsbyggnad. Det är själva förstärkandet av ett förvrängt kroppsideal som är fokuserat på kvinnor som många vänder sig emot, inte sex-ingrediensen i spelet.

Spela spelet innan du pratar om det, huvudkaraktären heter Geralt, kan du inte ens få det rätt så kanske du bör överväga vad du egentligen snackar för skit.

Absurt kroppsideal? Hon ser relativt normalbyggd ut.

http://images.tomshardware.com/2008/02/06/witcher6.jpg

Oj oj oj! Nästan Dolly Parton vad?

http://www.fz.se/bilder/_img.php?m=1&i=54820


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Inaktiv
Skrivet av fisk:
Skrivet av Akyra:

Din anekdotiska bevisföring utgör knappast någon relevant källa för vad den kvinnliga delen av befolkning anser om spelets absurda kvinnosyn. Jag tror inte det är det faktum att Gerard faktiskt ligger med ett antal kvinnor i detta spel som upprör en del utan det faktum att majoriteten av kvinnorna i spelet har en absurd kroppsbyggnad. Det är själva förstärkandet av ett förvrängt kroppsideal som är fokuserat på kvinnor som många vänder sig emot, inte sex-ingrediensen i spelet.

Spela spelet innan du pratar om det, huvudkaraktären heter Geralt, kan du inte ens få det rätt så kanske du bör överväga vad du egentligen snackar för skit.

Absurt kroppsideal? Hon ser relativt normalbyggd ut.

[http://images.tomshardware.com/2008/02/06/witcher6.jpg]

Oj oj oj! Nästan Dolly Parton vad?

[http://www.fz.se/bilder/_img.php?m=1&i=54820]

Att referera till två bilder där den första bevisar min poäng och inte din egen hjälper knappast din argumentation. Kvinnor i verkliga livet har inte dubbel D-kupa och en bystvidd över 120 och ett midjemått på 64 cm, det representerar inte en genuin bild av hur verkligenheten ser ut. Och som jag dessutom nämnde i mitt förra inlägg är det inte individer av manligt kön som bör hävda att spelet är jämlikt utan i så fall en bred publik av kvinnor.

PS. Att min åsikt inte är relevant på grund av en enkel felstavning av protaganistens namn tycker jag är extremt barnsligt. Jag har spelat igenom spelet och uppskattade vissa aspekter av det, men jag vänder mig emot det rådande kvinnoidealet i spelet.

Medlem
Skrivet av Akyra:

Att referera till två bilder där den första bevisar min poäng och inte din egen hjälper knappast din argumentation. Kvinnor i verkliga livet har inte dubbel D-kupa och en bystvidd över 120 och ett midjemått på 64 cm, det representerar inte en genuin bild av hur verkligenheten ser ut. Och som jag dessutom nämnde i mitt förra inlägg är det inte individer av manligt kön som bör hävda att spelet är jämlikt utan i så fall en bred publik av kvinnor.

Vad jag vet så gör spelet inte anspråk på att vara varken jämställt eller jämlikt. Det är en fantasiskildring med en dominerande manlig målgrupp. Det finns helt enkelt ingen bred publik av kvinnor, då ingen av dem är tilltänkta att spela spelet. Och även om de gjorde det, och som nu redan några anmärkt på så är det inte nödvändigtvis så att de har något att invända (som några påpekat).

Dubbla D-kupor? Det där är på sin höjd en D. Inte helt olik t.ex.
http://www.bestswimwear.com/islandco-swimwear2008/womens/dive...

Citat:

PS. Att min åsikt inte är relevant på grund av en enkel felstavning av protaganistens namn tycker jag är extremt barnsligt. Jag har spelat igenom spelet och uppskattade vissa aspekter av det, men jag vänder mig emot det rådande kvinnoidealet i spelet.

Protagonisten menar du? Du försöker med ett högtravande språk men lyckas inte riktigt hela vägen. Din poäng blir trevande när du gör sakfel efter sakfel.

Hade du hänvisat till klassisk fantasykonst så hade jag hållit med dig om att den knappast är verklig. Men där är ju såväl män som kvinnor överdimensionerade.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

vad heter böckerna som spelet är baserat på? och finns de att få tag på engelska eller svenska?

Medlem

Jag har nu spelat igenom spelet både innan och efter patchen. Andra gången hoppade jag i för sig lite onödiga uppdrag, recept, ingredienser mm.

Jag tycker spelet har en del bra koncept men att de kunde göras så mycket bättre. Framförallt denna kvinnosyn som ska efterlikna det medeltida samhällets. Man har gjort ett tappert försök men det är enligt mig för ytligt och de rollspelsfaktorer som spelaren har är för begränsande. Nu menar jag inte att man borde ha en miljon dialogalternativ eller massor av alternativa utfall utan att man missat lite på relationssidan bla.

Spelet är fortfarande bland de som jag rankar allra högst inom kategorin rollspel och förtjänar sin 4:a

När jag ändå pratar om kvinnosyn i spel så kan jag tillägga att det är sorgligt med de spel där man endast fokuserar på utseende (tW är inte en av dem). Fokus bör ligga på karaktärens övriga egenskaper. Därmed inte sagt att kvinnor och även då män ska se "normala" ut. Vem väljer en ful person framför en snygg om allt i övrigt är detsamma.

PS. Andrzej Sapkowski, polsk författare. Endast en bok har översatts till engelska, finns ej på svenska, och heter då The Last Wish. Den består av kortare äventyr alla tagna ur olika tidpunkter av Geralts liv. Jag tycker personligen boken är bra men jag hade förväntat mig lite mer fördjupning inom de mer förbjudna ämnen som sällan tas upp i klassisk fantasy.

Bok två kommer ut snart. Jag rekomenderar Sci Fi-bokhandeln till att leta info om böcker, filmer osv. Däremot är de ofta dyra och de mesta som finns där finns även på t.ex. Adlibris och Bokus.

Medlem

Jag förstår inte varför folk alls orkar gnälla över The Witcher. Kvinnorna i spelet är ju för det första LÅNGT mer naturliga och påklädda än i många, många andra spel. Enda skillnaden är att man här faktiskt får ha sex med dem. Man ska ju ha klart för sig att Gerard har något av en rockstjärnestatus i världen, han ser också helt ok ut, att ett gäng kvinnor då skulle vilja sexxa skiten ur honom är väl inte så farligt? Jag säger inte att det skulle gå till så i verkligheten, men man får ju fantisera om allt annat i spelens värld, så varför inte det här?

Medlem

The witcher är ett av dom bästa spelen jag lirat. Jag hoppas verkligen det blir uppföljare.

Inaktiv
Skrivet av fisk:

Vad jag vet så gör spelet inte anspråk på att vara varken jämställt eller jämlikt. Det är en fantasiskildring med en dominerande manlig målgrupp. Det finns helt enkelt ingen bred publik av kvinnor, då ingen av dem är tilltänkta att spela spelet. Och även om de gjorde det, och som nu redan några anmärkt på så är det inte nödvändigtvis så att de har något att invända (som några påpekat).

Nu har jag inte uttalat mig direkt om frågan angående jämlikhet utan jag har ifrågasatt kvinnoidealet i The Witcher och det blir svårt att argumentera med dig då du använder begreppen felaktigt. Se gärna [http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mst%C3%A4lldhet] och [http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mlikhet] för definitionerna av dessa begrepp.

Detta innebär att spelet inte kan vara icke-jämställt eftersom det inte påverkar någon av könens ?möjligheter till samhällsinflytande, ekonomiskt oberoende, företagande, och utveckling i arbetet.? eller icke-jämlikt eftersom det inte har något att göra med att ?alla människor ska vara lika inför lagen och ha samma rättigheter oavsett etnicitet, tro, utseende, sexuell läggning, status, åsikt, handikapp eller kön.?

Jag vill dock kommentera ditt inlägg oavsett vilken definition du har av de termer du nämner, du menar alltså att enbart verk som gör anspråk på att vara ?jämlika? och ?jämställda? bör vara det?
Är det enbart är sådana verk som bör ställas mot väggen och diskuteras och andra verk bör inte bedömas alls enligt några ?jämlikhets?-kriterier?
I min mening bör allt som produceras ha en sund och fördomsfri människosyn, även om detta vore en utopi är det något att sträva efter.

Skrivet av fisk:

Protagonisten menar du? Du försöker med ett högtravande språk men lyckas inte riktigt hela vägen. Din poäng blir trevande när du gör sakfel efter sakfel.

Du är verkligen obarmhärtig i din jakt på stavfel när du anser att hela min framläggning faller på ett bokstavsfel. Är detta måhända på grund av att din egen argumentation är svag att du måste hävda din ståndpunkt genom att nedvärdera mitt inlägg?

Medlem

Akyra: Come on ffs! Visst är inte kvinnoförtryck bra, men det är ett spel ffs. Spel spelas (mig visserligen) mestadels av killar/män. Varför dra in alla moraliska aspekt av skiten när man helt enkelt kan njuta av att spela ett spel som inte följer alla normer och liknande. Det är bara ett lir...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

håller inte med recensionen att det är få förbättringar. Jag tycker förbättringarna är mycket bra gjorda. Visst finns det en del problem kvar, men de påverkar inte spelet så mycket som de andra gjorde.
Framförallt så flyter spelet fantastiskt mycket bättre nu! Jag körde på högsta inställningar innan (utan AA) så skillnaden är tydlig, inget lagg alls. Och laddningstider är skönt korta!
Så här skulle spelet varit när det kom! hoppas att folk lockas tillbaka


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Akyra:

Nu har jag inte uttalat mig direkt om frågan angående jämlikhet utan jag har ifrågasatt kvinnoidealet i The Witcher

Hur kan man ha en debatt om kvinnlighet om man inte ställer den sida vid sida med manlighet? Det du och dina gelikar gärna poängterar är att "kvinnoidealet" är dåligt eftersom du upplever det som sådant.

För att understryka din poäng så har du valt att poängtera att de kvinnliga karaktärerna inte följer "naturliga" former (något som jag fortfarande bestrider). Detta är ditt enda argument, och som jag ser det så är det fortfarande felaktigt.

Jämlikhetsdebatten kunde ha varit intressant om du nu faktiskt var intresserad av den, och inte bara kommenterade den politiskt korrekta sidan som blivit en trött och uttjatad "det är synd om kvinnorna" som t.om. många feminister (eg. Irigaray) lessnade på för länge sedan.

Citat:

och det blir svårt att argumentera med dig då du använder begreppen felaktigt. Se gärna [http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mst%C3%A4lldhet] och [http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mlikhet] för definitionerna av dessa begrepp.

Du missförstod. Orsaken till att jag överhuvudtaget lyfte fram jämlikhet var dels för att du nämnde det, och dels för att en debatt om kvinnoideal blir fattig om man inte tar in mansidealen också. Men nu är det knappast särskilt intressant, då ditt enda argument fortfarande vilar på en subjektiv uppfattning som i min mening är mycket svag. Kvinnorna är i The Witcher bra mycket mer "naturliga" (om det ens är poängfullt i ett fantasyspel) än i många andra datorspel. Dramabomben är väl att The Witcher i motsats till många andra spel inte bryr sig om att följa det självbesegrande ideal som moraltanter målat upp under det senaste seklen.

Citat:

Jag vill dock kommentera ditt inlägg oavsett vilken definition du har av de termer du nämner, du menar alltså att enbart verk som gör anspråk på att vara ?jämlika? och ?jämställda? bör vara det?
Är det enbart är sådana verk som bör ställas mot väggen och diskuteras och andra verk bör inte bedömas alls enligt några ?jämlikhets?-kriterier?

Jag sätter inga dogmer på vad som bör vara, till skillnad från dig och dina gelikar är jag inte för censur eller någon absolut moral. Inte heller tycker jag att den verklighetsbild du här försöker måla upp, en slags dekadent kvinnosyn (som i mitt tycke bara finns i ditt eget huvud) är såväl felaktig som missriktad.

Detta på samma grunder som gör att spel vars huvudinnehåll är att "samla poäng på att dräpa andra människor" bör hamna utanför moraliska debatter om huruvida individer som spelar den typen av spel får en förvrängd syn på våld. Inte för att debatterna inte kan vara intressanta, men för att det inte finns något kvantitativt underlag till sådana slutsatser. Allt som finns är en hysteri om något som bryter emot en samhällsnorm som inte bör likställas med fantasivärldar.

Citat:

I min mening bör allt som produceras ha en sund och fördomsfri människosyn, även om detta vore en utopi är det något att sträva efter.

Det får stå för dig. Kultur skall i mitt tycke inte regleras efter samhällsnormer.

Citat:

Du är verkligen obarmhärtig i din jakt på stavfel när du anser att hela min framläggning faller på ett bokstavsfel. Är detta måhända på grund av att din egen argumentation är svag att du måste hävda din ståndpunkt genom att nedvärdera mitt inlägg?

Stavfelen var blott en del av en serie felaktiga premisser. De gick hand i hand så att säga.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

ägg ge oss bioshock istället! 4/5, kanske är värt ändå att titta vidare på?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av Akyra:
Skrivet av SirMauser:

kvinnosynen är som min, oj för att jag ligger med en vacker kvinna då och då, det måste vara det hemskaste samhället vet även om kvinnorna inte klagar. Lägg ner den diskussionen, även men ultra feministiska kommunist kamrat tyckte om spelet.

Din anekdotiska bevisföring utgör knappast någon relevant källa för vad den kvinnliga delen av befolkning anser om spelets absurda kvinnosyn. Jag tror inte det är det faktum att Gerard faktiskt ligger med ett antal kvinnor i detta spel som upprör en del utan det faktum att majoriteten av kvinnorna i spelet har en absurd kroppsbyggnad. Det är själva förstärkandet av ett förvrängt kroppsideal som är fokuserat på kvinnor som många vänder sig emot, inte sex-ingrediensen i spelet.

Fniss. "Anekdotiska..."


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jaha, det blir väl att spela igenom The Witcher igen då:


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Jaha, det blir väl att spela igenom The Witcher igen då:

Gör det. Det är det väl värt om du tyckte om det vid första genomspelningen. Bättre dialog och allmänt upp-putsat.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv
Skrivet av fisk:
Skrivet av Akyra:

Nu har jag inte uttalat mig direkt om frågan angående jämlikhet utan jag har ifrågasatt kvinnoidealet i The Witcher

Hur kan man ha en debatt om kvinnlighet om man inte ställer den sida vid sida med manlighet? Det du och dina gelikar gärna poängterar är att "kvinnoidealet" är dåligt eftersom du upplever det som sådant.

Äntligen börjar debatten bli intressant med tankeställande frågor. Jag anser att det är fullt möjligt att ifrågasätta ett kvinnoideal utan att för den skull beröra mansidealet. Även om jag skulle vilja göra detta också. Jag skulle kunna ta upp massmedias påverkan på ungdomar också men någonstans måste man begränsa sig till sakfrågan. En intressant aspekt är att du har själv dock inte ställt de båda sidorna mot varandra innan du uppmanar mig att göra det. Får jag fråga varför?

Det bottnar helt enkelt i det faktum att vi trots allt lever i ett patriarkaliskt samhälle där en grupp människor inte lever på samma villkor som en annan. Därför torde den gruppen äga en större möjlighet och rättighet att ifrågasätta ideal som förstärker den redan sneda maktbalansen.

När du skriver "du och dina gelikar" kan jag ärligt säga att jag inte riktigt vet vem du refererar till, jag står ensam som ansvarig för mina inlägg, de är mina personliga åsikter. Och jag har all rätt att lyfta fram dem i ett forum eller hur? Och det stämmer att jag upplever att kvinnoidealet är "dåligt", du har all rätt att inte samtycka men kom gärna med förklaringar till dina åsikter och inte bara nedvärdera mina åsikter.

Skrivet av fisk:

För att understryka din poäng så har du valt att poängtera att de kvinnliga karaktärerna inte följer "naturliga" former (något som jag fortfarande bestrider). Detta är ditt enda argument, och som jag ser det så är det fortfarande felaktigt.

Det stämmer att mitt syfte med mina inlägg är att belysa det felaktiga kvinnoidealet i spelet och jag respekterar din åsikt att du anser att det inte är så men som jag nämnt ovan hade det varit intressant om du förklarade varför du anser att det är felaktigt.

Skrivet av fisk:

Jämlikhetsdebatten kunde ha varit intressant om du nu faktiskt var intresserad av den, och inte bara kommenterade den politiskt korrekta sidan som blivit en trött och uttjatad "det är synd om kvinnorna" som t.om. många feminister (eg. Irigaray) lessnade på för länge sedan.

Jag är mycket intresserad av jämlikhetsdebatten, jag förstår inte hur du kan hävda att jag inte är det enbart på grund av att jag väljer att fokusera på en aspekt av frågan istället för att diskutera den större frågan. Jag fokuserar hellre på små aspekter då de är lättare att diskutera än en stor sakfråga som involverar hela samhällets struktur.

Skrivet av fisk:

ditt enda argument fortfarande vilar på en subjektiv uppfattning som i min mening är mycket svag. Kvinnorna är i The Witcher bra mycket mer "naturliga" (om det ens är poängfullt i ett fantasyspel) än i många andra datorspel. Dramabomben är väl att The Witcher i motsats till många andra spel inte bryr sig om att följa det självbesegrande ideal som moraltanter målat upp under det senaste seklen.

Du får gärna anse att min subjektiva uppfattning är svag men poängtera gärna varför. Jag ifrågasätter kvinnoidealet i många datorspel men valde att göra ett inlägg när det gällde detta spelet då här redan existerade en diskussion kring frågan. Jag skulle gärna vilja veta vilka "moraltanter" du refererar till och hur det "självbesegrade idealet" ser ut och varför det är "självbesegrade".

Skrivet av Akyra:

Jag vill dock kommentera ditt inlägg oavsett vilken definition du har av de termer du nämner, du menar alltså att enbart verk som gör anspråk på att vara ?jämlika? och ?jämställda? bör vara det?
Är det enbart är sådana verk som bör ställas mot väggen och diskuteras och andra verk bör inte bedömas alls enligt några ?jämlikhets?-kriterier?

Skrivet av fisk:

Jag sätter inga dogmer på vad som bör vara, till skillnad från dig och dina gelikar är jag inte för censur eller någon absolut moral. Inte heller tycker jag att den verklighetsbild du här försöker måla upp, en slags dekadent kvinnosyn (som i mitt tycke bara finns i ditt eget huvud) är såväl felaktig som missriktad.

Jag är inte heller för censur, och jag förstår inte hur du kan påstå att jag är det utan några belägg. Jag anser dock att det är nyttigt med diskussion kring olika frågor. På vilket sätt är mitt kvinnosyn "dekadent" och "missriktad"?

Skrivet av fisk:

Detta på samma grunder som gör att spel vars huvudinnehåll är att "samla poäng på att dräpa andra människor" bör hamna utanför moraliska debatter om huruvida individer som spelar den typen av spel får en förvrängd syn på våld. Inte för att debatterna inte kan vara intressanta, men för att det inte finns något kvantitativt underlag till sådana slutsatser. Allt som finns är en hysteri om något som bryter emot en samhällsnorm som inte bör likställas med fantasivärldar.

Jag anser inte att de bör hamna utanför moraliska diskussioner, då olika synvinklar bör alltid få lyftas fram och idag existerar det faktiskt kvantitativ data som visar på att våld i spel inte resulterar i aggressivt beteende, se Jessen. C & Sørensen. B.H: [http://www.medieradet.se/templates/Page____548.aspx], [http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=780840] och [http://www.idg.se/2.1085/1.15802].

Jag anser att det är nyttigt att frågorna diskuteras men förbud är absolut inget jag efterfrågar. Det som skiljer frågan om våld från kvinnor är det faktum att det är en grupp människor som porträtteras på ett nedvärderade och sexistiskt sätt.

Skrivet av Akyra:

I min mening bör allt som produceras ha en sund och fördomsfri människosyn, även om detta vore en utopi är det något att sträva efter.

Skrivet av fisk:

Det får stå för dig. Kultur skall i mitt tycke inte regleras efter samhällsnormer.

Jag anser inte att att kultur ska "regleras" jag efterfrågar endast större fördomsfrihet i spelindustrin som plågas av generaliserade porträtt av människor från mellan östern, Ryssland, och även USA, och såväl kvinnor som män.

Skrivet av Akyra:

Du är verkligen obarmhärtig i din jakt på stavfel när du anser att hela min framläggning faller på ett bokstavsfel. Är detta måhända på grund av att din egen argumentation är svag att du måste hävda din ståndpunkt genom att nedvärdera mitt inlägg?

Skrivet av fisk:

Stavfelen var blott en del av en serie felaktiga premisser. De gick hand i hand så att säga.

Påpeka gärna denna "serie felaktiga premisser" i klara exempel och inte bara i tomma ord. Men betänk det faktum om du vill att jag ska börja leta stavfel i dina inlägg. Dock kommer jag inte göra detta då jag anser att Ad hominem-argument inte hör hemma i en diskussion.

MFC
Medlem

Funkar detta med 64-bitars Vista? Speltillverkarna skriver ju aldrig om det gör det


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Yes det funkar på 64-bitars vista, flyter på felfritt för mig iaf


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Inaktiv
Skrivet av MFC:

Funkar detta med 64-bitars Vista? Speltillverkarna skriver ju aldrig om det gör det

Är det inte rätt få/inga nya spel som inte fungerar på 64-bit Vista SP1?
Jag själv kör Vista 64-bit och har aldrig upplevt något problem med något spel, t.ex. Diablo 2 som är rätt gammalt gick som en dans att installera & köra.

Medlem

Men förbannelses helvete. Jag tänkte prova den nya förbättrade versionen, men uppdateringen kräver att man återigen ska ange sin cd-nyckel och sjuttifyra andra säkerhetskrav (logga in på ett forum man aldrig tänkt läsa och givetvis glömt user och lösen till, osv).

Tror ni jag hittar min manualjävel? Häpp.. bara att avinstallera och köra en piratversion då. När ska de åtminstone lära sig att skriva cd-nyckeln på cd:n?! Hur ofta tappar man inte bort manualer (som man aldrig läser) till spel? 8/10 gånger kanske?

De uppmuntrar en verkligen inte till att köra spelet legit, för då slipper man allt kringskit och kan bara tuta och köra.

Medlem
Skrivet av Akyra:
Skrivet av fisk:
Skrivet av Akyra:

Din anekdotiska bevisföring utgör knappast någon relevant källa för vad den kvinnliga delen av befolkning anser om spelets absurda kvinnosyn. Jag tror inte det är det faktum att Gerard faktiskt ligger med ett antal kvinnor i detta spel som upprör en del utan det faktum att majoriteten av kvinnorna i spelet har en absurd kroppsbyggnad. Det är själva förstärkandet av ett förvrängt kroppsideal som är fokuserat på kvinnor som många vänder sig emot, inte sex-ingrediensen i spelet.

Spela spelet innan du pratar om det, huvudkaraktären heter Geralt, kan du inte ens få det rätt så kanske du bör överväga vad du egentligen snackar för skit.

Absurt kroppsideal? Hon ser relativt normalbyggd ut.

[http://images.tomshardware.com/2008/02/06/witcher6.jpg]

Oj oj oj! Nästan Dolly Parton vad?

[http://www.fz.se/bilder/_img.php?m=1&i=54820]

Att referera till två bilder där den första bevisar min poäng och inte din egen hjälper knappast din argumentation. Kvinnor i verkliga livet har inte dubbel D-kupa och en bystvidd över 120 och ett midjemått på 64 cm, det representerar inte en genuin bild av hur verkligenheten ser ut. Och som jag dessutom nämnde i mitt förra inlägg är det inte individer av manligt kön som bör hävda att spelet är jämlikt utan i så fall en bred publik av kvinnor.

PS. Att min åsikt inte är relevant på grund av en enkel felstavning av protaganistens namn tycker jag är extremt barnsligt. Jag har spelat igenom spelet och uppskattade vissa aspekter av det, men jag vänder mig emot det rådande kvinnoidealet i spelet.

hahah varför är de inga som snackar om overkliga manliga ideal då? menar, de flesta manliga actionhjältarna ser verkligen inte ut som den gemene mannen heller vettu.
Sen kan man hålla med om att media förvränger kroppsideal (på båda könen) men de e sjukt missriktat att ta ut det på ett spel- speciellt ett så välgjort och seriöst som the witcher. Det säger mig att de inte har någon agenda med hur kvinnorna behandlas i spelet utan att de försöker berätta en historia. Om man skulle pressa dem att ändra det så börjar man komma in på censur imo.

Medlem

såg det på deras hemsida för ett par veckor sen om inte över en månad... inte rykande hett direkt XD

laddade ner det och dammade av min gammla skiva här ska det tuggas igenom igen med mer lyx !

Medlem

Helt klart värt det, även om du spelat det! Har redan kmomit igenom större delen av spelet och det känns faktiskt att det är stora poleringar som ägt rum. För övrigt är ju The Witcher ett spel som ändå tåls att spela igen ett par gånger... Underbart RPG, konkurreras endast av Final Fantasy och Mass Effect :>


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Har precis börjat spela igenom det igen
Bästa spelet EVER.

Moderator | Testpilot

Alltid lika kul att komma tillbaka och läsa den här recensionen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Alltid lika kul att komma tillbaka och läsa den här recensionen

Fast du vet att det här inte är den skandalomsusade Witcherrecensionen alla gillar att tala om? Just making shure


signatur

Videomupp

Moderator | Testpilot
Skrivet av WildThing:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Alltid lika kul att komma tillbaka och läsa den här recensionen

Fast du vet att det här inte är den skandalomsusade Witcherrecensionen alla gillar att tala om? Just making shure

Haha, jag kommenterade på fel T__T


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Alltid lika kul att komma tillbaka och läsa den här recensionen

Fast du vet att det här inte är den skandalomsusade Witcherrecensionen alla gillar att tala om? Just making shure

Haha, jag kommenterade på fel T__T

Kul att du uppskattade att komma tillbaka och läsa den igen dock


signatur

Videomupp

Moderator | Testpilot
Skrivet av WildThing:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Alltid lika kul att komma tillbaka och läsa den här recensionen

Fast du vet att det här inte är den skandalomsusade Witcherrecensionen alla gillar att tala om? Just making shure

Haha, jag kommenterade på fel T__T

Kul att du uppskattade att komma tillbaka och läsa den igen dock

Tro inte jag är så dum som inte förstår det. Må jag tycka recensionen är skräp men det är ändå en intressant läsning


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Klarade ut spelet för någon dag sedan och har börjat på Witcher 2 nu. Men kan säga att jag älskade 1:an, jag fastnade i storyn och spelade dag som natt.

Combaten i 1:an är lite av sin egen sort, lite dryg till att börja med men man lär sig. Rekommenderas starkt! (Och kostar 20kr eller så nu på steam rean så helt klart värt pengarna)


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

12
Skriv svar