Gaider: "Alla karaktärer ska inte vara sexuellt tillgängliga"

Robot
Gaider: "Alla karaktärer ska inte vara sexuellt tillgängliga"

Dragon Age-författaren ser risker med att alla karaktärer ska vara tillgängliga för romantik och sexuella relationer – men ser samtidigt potential i spelromanser.

#bioware, #the-witcher, #dragon-age-iii-inquisition


Medlem
Gaider: "Alla karaktärer ska inte vara sexuellt tillgängliga"

Gillar romanser i spel, tycker det ger spelet mer karaktär men det känns som utvecklarna aldrig lägger tillräckligt med tid på det utan bara kokar ihop något snabbt bara för att ha med det, istället för att lägga en djup story bokom det. Sen måste man förstå också att de oftast inte har tid med att göra det också speciellt i dagens läge där spel ska komma ut snabbt osv....och trycket från utgivare är hårt på vissa....


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Så klart ett spel får innehålla lite romans, med alla dess tillbehör ;D

Medlem

Jag håller med honom på alla punkter. Jag störde mig som satan på att mer eller mindre alla karaktärer var bisexuella i Dragon Age 2. Det känndes konstigt. Inte för att jag har något problem med att det finns karaktärer i spelet som är bi, jag har absolut inte något problem med det. Men att förenkla romantik så hårt att man gör så att alla är ok med vem som helst oavsett om de är man, kvinna, alv, dvärg osv tycker jag är lite att ta i. Din sexualitet och det som du som person attraheras av påverkar din personlighet enormt och jag tycker att det förstör karaktärerna om de alltid är tillgängliga och blir, likt Gaider sa, samlarbilder för spelaren.

Medlem

Skönt med mer komplexitet kring romanser och sex i spel. Då blir det ju ett kompetentare steg närmare en ersättning av verkligheten.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Tiden går så snabbt, känns som i går jag satt och spela E1M2...nu är spel uppväxta och skall ha flickvänner och grejer, det skall köpas presenter och ja, massa utgifter.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tiden går så snabbt, känns som i går jag satt och spela E1M2...nu är spel uppväxta och skall ha flickvänner och grejer, det skall köpas presenter och ja, massa utgifter.

Trodde man spelade för att få slippa köpa presenter till gnälliga tjejer =(

____

Men jag håller med Gaider, det ska inte vara en stor jävla orgie i campen på Dragon Age.

Medlem

Håller med alla punkter. Reagerade också på samlarkorten i Witcher 1, som i övrigt är excellent, och kom också på mig själv med att börja tänka på hur jag skulle svara i dialoger för att få till det med de kvinnliga karaktärerna och kunna samla alla kort. Det distraherade mig från inlevelsen något.

Att komplicera hela relationsbiten låter toppen. Gärna att det är dynamiskt så att det inte är förbestämt för alla karaktärer (t ex att man ska bli bedragen) utan det beror på vad man gör. Jag avskyr plots när man plötsligt blir bedragen bara för det ska vara en slags twist i huvudstoryn, oavsett hur krystat det är. Och helst inte någon transparent mekanik där alla under en viss "influence" automatiskt förråder en, och dylikt (typ NWN 2).

Medlem

Dragon age: The sims edition?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Romantik/sex i spel, i den form vi sett det hittls, tycker jag ärligt talat inte tillfört särskilt mycket.
Jag antar att jag är ganska ensam om att tycka det och det är för den delen inget jag tycker speciellt illa om heller, men man kan ju hoppas det blir bättre implementerat framöver så det inte känns så påklistrat och bara "därför att".

Självklart kan relationer i ett spel tillföra djup och känslor till storyn i viss mån, men det skall ju passa in också.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Jag tyckte romanserna i baldurs gate 2:shadows of amn var spännande och berättelsefördjupande. Där gällde det ju att säga rätt sak precis hela tid'n annars gick det åt pipan.

Sen så tycker jag personligen dom kan skippa det grafiska. Garvade och klickade bort varje puss/sex scen ur dragon age 1. Tycker det blir skitlöjligt och ids inte bry mig om storyn alls då.

Tror bestämt att jag måste installera bg2 igen!

Medlem

BG2 hade nog en av de bästa romantiska systemen där just ras och och beteende spelade stor roll. Kanske rasistiskt dock att ingen älskar en half-orc ^^

Med viss risk för spoiler, så tycker jag dessutom att VtM: Bloodlines har en väldigt bra romans i förhållandet man får med sin ev. ghoul, Heather. Där har man ju faktiskt alternativ som resulterar i liv eller död. Och ett spel har nog aldrig drabbat mig så känslomässigt som när hon dog för mig.

Medlem

Som många andra redan poängterat, BG2;s system för romanser var i det närmaste fulländat. Relationerna fick ett djup som Dragon Age, även om ettan var ett riktigt bra spel, inte kommit i närheten av. Med DA2;s tidssystem borde det ju varit upplagt för den typen av mer sofistikerade djupa relationer som utvecklas över tid, men det gick ju, i ärlighetens namn, sådär.

Att se den förändring som karaktärerna i BG2 genomgår under en romans är i det närmaste fantastiskt. En orimligt osäker Aerie, en självbestraffande lömsk Viconia, en djupt traumatiserad och skuldtyngd Jaheira, en prestationsångestladdad Anomen, en överkompenserat poetisk Haer´Daelis - och sen se hur den pågående romansen med spelaren, och dess val, inte bara resulterar i en betydande relation, utan också på djupet förändrar såväl min egen karaktär som offret för mina romantiska ambitioner.

Om Dragon Age-serien kunde fördjupat delarna som faktiskt var bra i både ettan och tvåan, och få in det här, då hade det rentav kunnat bli något stort.

Medlem

Tycker att man ska få ha möjligheten att stöta på vem man vill, därmed inte sagt att det alltid ska sluta i sängen, vissa kan det ta stopp för vid första antydelse, andra hamna i bingen vid första anblick för att sedan utvecklas därifrån.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Skönt med mer komplexitet kring romanser och sex i spel. Då blir det ju ett kompetentare steg närmare en ersättning av verkligheten.

Snälla, säg inte så... Du och folk som försöker ersätta era liv med kärlek och sex i form av spel borde kanske spela mindre...

Medlem

Ja för så är det ju inte verkligheten. När jag träffar på en snygg tjej så tänker jag ju inte vad ska jag säga för att få henne i säng.. Aldrig hänt kommer aldrig hända.
Ska man begränsa det gör det på ett realistiskt sätt..

Vissa för vissa klasser vissa för vissa raser.
Inte några för alla.
Skilj på sex å romans. som irl.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Men jag håller med Gaider, det ska inte vara en stor jävla orgie i campen på Dragon Age.

Ha ha jag ser det framför mig, det kommer ligga fullt med håriga dvärgar i hornhjälmar och jucka i gyttjan med alver och alla möjligt pack

GO GET A ROOM xD

Skrivet av krad:
Skrivet av Paddington:

Skönt med mer komplexitet kring romanser och sex i spel. Då blir det ju ett kompetentare steg närmare en ersättning av verkligheten.

Snälla, säg inte så... Du och folk som försöker ersätta era liv med kärlek och sex i form av spel borde kanske spela mindre...

Sarkasm min vän. Jag tror du kanske missade det.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

1
Skriv svar