Gästkrönikan – Mina barn

Medlem

Bästa krönikan hittils. Väl skrivet!

Medlem

Som många andra har sagt, bättre med aktivt spelande ihop än passivt tittande på dumburken.

Köpte precis en kinect till dottern så hon kan få leka med djuren i kinectimals


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

Preaching for the choir, men ändå.

Gott, ska trycka upp denna i min sambos ansikte den dag jag sitter o lirar med mina framtida kids.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sveiv:

Här hemma blir det många speltimmar i veckan. Grabben har lirat Little Big Planet sen treårsåldern och är nu vid sex års ålder en fena på baneditorn. Sen är vi alla lite svaga för legospelen och i spelpauserna bygger vi riktiga legomodeller.

De hårdaste kamperna äger rum i Plants vs Zombies och jag minns stoltheten i mitt fadershjärta när grabben för första gången spöade mig "på riktigt".

Äldsta grabben är snart fyra men har lite svårt att få till gamepadhanterandet. Iof en 360-padda som är lite större än Sixaxis.


signatur
Medlem
Skrivet av Weaveroll:

Som småbarnsförälder kan jag inget annat att hålla med dig Thomas, spela med kidsen är en fantastisk upplevelse. Skylanders går hett här hemma till frugans förtret.
Fantastisk krönika Herr Arnroth.

Upptäckte nyligen att Skylanders är ett riktigt bra spel. Kul att spela med sina barn.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av redgreenblue:

Bra krönika. Jag tror inte att du kommer få några mothugg på FZ, men i den verkliga världen kan det vara helt andra toner. Spelmotståndarna i Sverige är väldigt få till antalet, och de börjar göra sig av med motbevisade argument som att spelande är skadligt för hjärnan eller orsakar aggressivitet. Istället handlar det om att barnen inte gör sina läxor eller är "osociala". Lösningen på alla världens problem är numera att barnen måste spela fotboll i regnet eftersom det är en social aktivitet, och alla andra hobbies som uppfanns innan tv-spel ses automatiskt som bättre av oklara skäl. Förhoppningsvis är inte nästa generation lika fördomsfull och okunnig.

för du vet, att spela Team fortress med dina kompisar är inte samma sak..... många förädrars rädsla för datorn är definitivt större än vad problemet är, tur att mina föräldrar inte hoppat på datorhat tåget.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Jätte jätte bra!


signatur

För att spel ska vara kul ^^

Medlem

Själv hade jag inte några föräldrar som var minsta intresserade av att spela med mig, till en början. Tyckte spelen var farliga och allt det där, våld och osocialt dessutom. Senare kollades lite på vad jag spelade, men aldrig något gemensamt spelande. Hade få kompisar som ville spela också, åtminstone från högstadiet och framåt. De andra tröttnade på spelandet, eller hade åtminstone inte samma starka intresse för det.

Vet inte om spelandet i sig var problemet, däremot en omgivning som var rätt motvilliga till det och såg spelandet som ett problem. Det var jobbigt. Som om alla andra ansåg att spelen orsakade problem, när det kanske fanns andra anledningar.

Senare spelade jag inte alls så mycket under ett tag, tröttnade mycket på det. Kan inte säga att allt vände för att jag spelade mindre direkt. Snarare var det väl ännu sämre, när jag inte gjorde så mycket alls. Hellre ett intresse som folk ogillar eller ser ner på, än inget intresse alls.

Men det är klart att för mycket spelande kan ha nackdelar. Speciellt om man väljer bort grejer som umgänge för att sitta själv och spela. Men så var det aldrig direkt. Snarare som att folk tog avstånd från mig eftersom det var rätt så töntigt att spela och ha ett så starkt intresse för det. Men det går ej att skylla det helt på spelen heller. Man blir inte töntig av att spela tvspel, utan av hur andra ser på en. Det blir en roll som man får. Så tror jag.

Och allt det här snacket om att det är bra att spela tvspel, att man lär sig grejer på det, det är mest just snack. Man lär sig lite engelska och kanske att vara logisk i vissa spel. Man kan lära sig lite av simulatorer, bilspel och sportspel som man sedan kan använda i andra situationer. Och man lär sig kanske en del om vapen. Spelar man pusselspel som Tetris eller strategispel lär man sig kanske att tänka snabbt och göra snabba beslut eller övar upp sin simultanförmåga. Men för det mesta är det inte mycket mer än en lek, en hobby, ett tidsfördriv, en stunds avkoppling. En kul grej. Varken speciellt farligt eller särskilt lärorikt. Jämfört med allt det som man lär sig i skolan, i vardagen eller genom att titta på nyheterna står sig spelen slätt.

Och inte tror jag att det hade varit någon skillnad eller så mycket bättre om jag hade haft föräldrar som spelat med mig mer heller. Huvudsaken är att man har föräldrar som inte är så frånvarande, sedan vad man faktiskt gör tillsammans är inte så viktigt.

Sen det här med att barn skulle delta på samma villkor som vuxna håller jag inte alls med om. Vuxna har en klar nackdel i de flesta spel Och barn får förmodligen svårt att klara sig i spel (strategispel t.ex.) där man har nytta av att tänka lite mer.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av redgreenblue:

Bra krönika. Jag tror inte att du kommer få några mothugg på FZ, men i den verkliga världen kan det vara helt andra toner. Spelmotståndarna i Sverige är väldigt få till antalet, och de börjar göra sig av med motbevisade argument som att spelande är skadligt för hjärnan eller orsakar aggressivitet. Istället handlar det om att barnen inte gör sina läxor eller är "osociala". Lösningen på alla världens problem är numera att barnen måste spela fotboll i regnet eftersom det är en social aktivitet, och alla andra hobbies som uppfanns innan tv-spel ses automatiskt som bättre av oklara skäl. Förhoppningsvis är inte nästa generation lika fördomsfull och okunnig.

för du vet, att spela Team fortress med dina kompisar är inte samma sak..... många förädrars rädsla för datorn är definitivt större än vad problemet är, tur att mina föräldrar inte hoppat på datorhat tåget.

Tycker att ni är lite partiska åt andra hållet!

Regn kan vara bra och skönt, frisk luft och motion också. Att spela fotboll och röra på sig är nyttigt. Att samarbeta och titta på varandra är faktiskt mer socialt än att alla sitter och tittar in i varsin skärm. Jag spelar både fotboll och datorspel väldigt mycket, så jag har väldigt mycket att jämföra med. Och det är mycket roligare att komma hem och koppla av och spela lite efter allt uppfriskande regn. Dessutom händer det faktiskt att solen skiner ibland också när vi spelar.

Men visst, idrotten har sina nackdelar också givetvis. Som att man ofta blir lite griniga på varandra om man spelar på allvar. Och då är det inte så att man sitter och småtjurar bakom varsin skärm och säger otrevliga saker genom headsetet (kan nog vara nog så jobbigt det med), nej då är det riktigt heta känslor ibland...

Medlem

Den här krönikan tycvker jag är ett klart fall framåt jämfört med Arnroths övriga här på FZ. Varmt berättat och gamernörden lurar bakom varje mening, vilket förstås uppskattas av en annan gamernörd. Stort klapp på axeln Thomas.

Medlem

känner igen det där med resident evil och zombier, hos oss är skillnaden att man såg en film istället (aliens)


signatur

no i will not go loladin no not at all

123
Skriv svar