DmC: Devil May Cry

Medlem
Skrivet av sinan:

Är det bara jag som tycker spel som denna och god of war är otroligt barnsliga med massa combos, sväva i luften och döda massa saker. En massa mindless killing, som cod typ, spring runt och skjut, si så.

Barnsliga? Antar att du tycker spel som Kung-Fu Master, Golden Axe, Double Dragon och Streets of Rage också är barnsliga då för det är därifrån dessa spel kommer ifrån.

Få spel kommer i närheten av Ninja Gaiden, där har du ett spel som tar tid att klara av och lära sig. Få spel jag spelat är lika svåra och kräver lika mycket omspel som just NG. Det som tilltalar är inte att det som sker är orealistiskt, det som tilltalar är att de lyckas göra ett spel där du kommer dö många gånger om tills du verkligen lärt dig att spela spelet. Den som klarar spelet på Master Ninja är verkligen en väldigt duktig spelare, hur många spel kan man säga "det är inte en fråga om när du kommer klara det utan om du kommer klara det" om idag?

Medlem
Skrivet av anon_98854:

"Jag är bra nyfiken på vad Kerstin menar med "brist på ansvar gentemot kultur" rent definitionsmässigt. Jag är nästan lika nyfiken på hur man kan visa brist på ansvar gentemot konsumenter därför att någon betraktar karaktärerna som objektifierande. Luktar entitlement-tänk lång väg.

Det får man vara! Definition: "signalerar" - då menar jag sura föräldrar och annat folk (som inte har koll på gaming) som bara ser reklamer och posters på våld och hud. Jag skriver att utvecklare och utgivare säljer sina spel med omotiverat sex och våld i hopp om att sälja mer, vilket spel absolut inte är ensamma om - tvärt om. Visserligen kom spel efter t.ex. film men när det kommer till porträttering av män och kvinnor ligger man kvar på 80-talet. Nej, jag har inget emot män i muskler som tittar på kvinnor i underkläder - så länge det känns motiverat - och så länge kvinnorna inte tvingas till objekt/offer och män till subjekt/hjälte.

Spel kommer aldrig tas som en seriös kulturform om man alltid ska maskera riktigt bra och välgjorda spel med så enkla, barnsliga PR-tricks (som bara riktar sig till heteronormativa grabbars könsdrift).

Men ja... om du köper det så - grattis! Ett extremt välgjort spel med könsstereotyper väntar dig!


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av sinan:

Är det bara jag som tycker spel som denna och god of war är otroligt barnsliga med massa combos, sväva i luften och döda massa saker. En massa mindless killing, som cod typ, spring runt och skjut, si så.

Jag älskar't! Har som regel inget tålamod, så att tänka strategiskt är inget för mig. Ju mer köttande med häftiga effekter desto bättre. Sen att de slänger in underbara miljöer, bra bossfighter, relativt stimulerande pussel och grekisk mytologi gör spelet intressant mer än att bara vara slaktunderhållning. Barnsliga är GoW och DmC på många andra sätt (som jag tog upp i recensionen).


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

Objektifering?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektifiering


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:

Men ja... om du köper det så - grattis! Ett extremt välgjort spel med könsstereotyper väntar dig!

En seriös fråga, hur mycket fick du hålla tillbaka i recensionen?

Då du verkar inte "tycka om" just en punkt med det hela, och det syns ganska klart och tydligt.
Och det känns lite sådär att en skribent slänger ur sig
"Men ja... om du köper det så - grattis! Ett extremt välgjort spel med könsstereotyper väntar dig!"

Du skrev visserligen inte "exakt" det i recensionen så det är väl bra

Och jag hade skrivit/ifrågasatt exakt samma sak om du hade varit en Man (så ingen får för sig något....)

Jag tycker att det inte ska spela någon roll vem / vilket kön man har när det kommer till recensioner utav spel.
Då oftast tycker man om samma genrer osv, men det är såklart annorlunda från person till person.
Många utav mina kvinnliga vänner brukade slösa minst lika mycket tid på WoW som mina mannliga, och flera utav dem lirade tillsammans (slösa tid säger jag för att det är min åsikt om spelet )

*edit* Fixade till Quote "koden" och lade till något för att undvika en ****storm

Inaktiv
Skrivet av Kerstin Alex:

Spel kommer aldrig tas som en seriös kulturform om man alltid ska maskera riktigt bra och välgjorda spel med så enkla, barnsliga PR-tricks (som bara riktar sig till heteronormativa grabbars könsdrift).

Men ja... om du köper det så - grattis! Ett extremt välgjort spel med könsstereotyper väntar dig!

Om vägen till ett erkännande som "seriös kultur" går genom att blida folk som använder ord som "heteronormativtet" så hoppas jag innerligt att det ligger långt bort i framtiden. Helst efter min egen död.

Gillar förresten uttrycket "seriös kultur" - hur normativt är inte det begreppet?

Jag har läst dina alster i Aftonbladet och vill understryka att jag tycker du kan få mycket vettigt sagt men det här larvet med queer-analyser och dylikt är bara trist att läsa.

Medlem

Åh, att diskutera genus på en gamingsida är alltid lika välkommet...

Mjauv: Du inser inte problematiken i att ett spel reproducerar föreställningar som bidrar till att förtrycka halva befolkningen? Att spel devalveras som kulturfenomen genom att upprätthålla - och sällan reflektera över - en ohyggligt kass kvinnosyn? Att den i bästa fall blir exkluderande - i värsta fall indoktrinerande?

Det handlar mindre om att blida folk som att åtminstone ge ett litet tecken på självrannsakan och intellektuell stimulans, kontra att bara spela på människans belöningssystem. Det är i många fall det som kännetecknar "seriös kultur", som begreppet i allmänhet brukar användas (även om du förstår har rätt i att man inte kan definiera något som objekt seriöst i den mån vanligtvis gör i kultursammanhang).

Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Vincent_graymore:

Objektifering?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektifiering

Okej Jag antar att du syftar på kvinnorna i spelet?

I övrigt till alla moraliserande "töntar":
När ska folk fatta att killar också har enorm press på sig ifrån media angående såväl utseende som "prestation"? Är det någon som seriöst inte ser detta? Bara för att kvinnor har stor byst ibland med lite kläder är det inte mindre rättvist för en kvinna än en "vältränad akrobatisk man" (eller muskelberg/(till och med smått vältränad är nog att ta i i verklighetsaspekten), eller brad pitt/george clooney/kenny reeves/[insert random manlig action/drama skådespelare], eller "twillight emo", eller "gay-snygg") är för män. Jag är så trött på att folk moraliserar angående kvinnans förtryck i spel när männen är minst lika orealistiska. Hur många spel är man en normal man som är smått fet och har dålig kondis samt kontorsarbetat hela sitt liv? En kvinna kan ju oftast bara ta av sig lite kläder, sminka sig och de får betydlig mer uppmärksamhet än killar (sedan om uppmärksamhet är bra eller inte är väl relativt). Ska en kille nöja sig med att spela osexig, lat och oduglig i spel för att man ska lära sig någon realism? Varför kan inte en kille spela en sexig kvinna? Själv känner jag flertalet som spelar kvinnliga barbarer i spel (tex diablo 3) och tauren female i wow och det är långt ifrån "sexigt" i min smak och även om jag inte är direkt utseendefixerad kan jag inte se dessa alternativ som som annat än "lols".

Skaffa en verklighetsbild NU. Livet är orättvist för båda sidorna. "Kvinnor behöver förstå sig på spel bättre", män behöver inse vad de faktiskt konsumerar bättre. Dock så verkar ju många vilja ha denna förvrängda bild av världen eftersom spelen/filmerna säljer.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Menar du allvarligt att du inte ser någon skillnad på porträtteringen av kvinnor som svaga, sexualiserade objekt, och den starka, bestämda, dominanta mannen? Att det finns objektivifiering av män tror jag ingen säger emot, men att den ens skulle närma sig den behandling kvinnor utsätts för är desto mer svårsmält. En man KAN vara bryta normen - vilket vi framför allt ser i Hollywood, där tjocka, fula, "knepiga" män inte sällan är lika eller populärare än hunkarna. Desto färre kvinnor finns det, just för att kvinnan främst bedöms för sitt utseende och sekundärt för hennes insats.

Förtrycket är långt mer institutionaliserad, både i samhälle och kultur, när det gäller kvinnor, och är därför viktigare (ja, VIKTIGARE) att belysa. Precis som det är viktigare att belysa våldtäkt av kvinnor än av män, för att det senare är en väldigt marginell företeelse. Eller vill du argumentera emot att kvinnoförtrycket är marginellt i förhållande till mäns behandling? Argumentera emot att män står för 33% av världens allt arbete, men äger 90% av dess tillgångar? Att våldtäkt inte är produktionen av den manshegemoniska värld vi lever i? Att kvinnor diskrimineras, oavsett meriter och erfarenhet, på grund av sitt kön? (som framkom tydligt i den senaste AKA-utredningen, bland annat).

Fan, jag blir genuint upprörd av det här. Speciellt för att detta gör mig "töntig", och saknar en verklighetsbild. Livet ÄR inte orättvist för båda sidor. Alla män tjänar på kvinnoförtryck. Alla kvinnor förlorar på kvinnoförtryck. Att säga något annat är både provokativt och dåraktigt.

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

I övrigt till alla moraliserande "töntar":
När ska folk fatta att killar också har enorm press på sig ifrån media angående såväl utseende som "prestation"? [...] Skaffa en verklighetsbild NU. Livet är orättvist för båda sidorna. "Kvinnor behöver förstå sig på spel bättre", män behöver inse vad de faktiskt konsumerar bättre. Dock så verkar ju många vilja ha denna förvrängda bild av världen eftersom spelen/filmerna säljer.

Hej igen! Nu funderar jag på om du faktiskt LÄST min recension? Kika igen - framför allt extra mycket på det första och andra stycket där jag problematiserar utseendefixering och Dantes porträttering? Att jag senare skriver "kvinnliga så väl som manliga karaktärer"!

I övrigt: jag och Flash som skrivit här verkar se saker och ting på exakt samma sätt. Men för att läga till: Män och kvinnor har två helt olika typer av press på sig. Och det har funnits med så länge och inte problematiserats (särskilt inte i spel) förrän nu när antalet kvinnliga spelare säger ifrån. Manliga karaktärer är som regel handlingsdrivande subjekt - och någon man vill vara. Medan kvinnor som regel är handlingsblockerade objekt och offer - oskulder, hotet man ska hata (femme fatales) eller den man vill ligga med. Visst kanske det existerar spel där det är tvärt om, men de är undantagen som bekräftar regeln. Så jag väljer för en gångs skull den lata vägen och skriver bara "just like he said!" (Flash dvs.)

Femme fatale:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Femme_fatale


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Farris:

En seriös fråga, hur mycket fick du hålla tillbaka i recensionen?

Då du verkar inte "tycka om" just en punkt med det hela, och det syns ganska klart och tydligt.
Och det känns lite sådär att en skribent slänger ur sig
"Men ja... om du köper det så - grattis! Ett extremt välgjort spel med könsstereotyper väntar dig!"

Inget faktiskt! Däremot fick jag överförtydliga vad jag problematiserar. Men nej - ingen censur - och jag höll inte tillbaka på något.

Nej, jag avskyr den här punkten med spelet. Det borde ju framgå? Släng i lite schysta rejäla karaktärer istället för dessa stereotyper och det hade fått en 5a här eller 9/10 någon annanstans. Men jag skrev att jag tänker inte låta det förnedrande introt förstöra intrycket av ett så bra spel. Men minus blev det.

Så att det känns sådär att jag slänger ur mig något? Jag sammanfattar hela recensionen i en mening snarare. Så jag har inte sagt något som inte redan sagts.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Farris:

En seriös fråga, hur mycket fick du hålla tillbaka i recensionen?

Då du verkar inte "tycka om" just en punkt med det hela, och det syns ganska klart och tydligt.
Och det känns lite sådär att en skribent slänger ur sig
"Men ja... om du köper det så - grattis! Ett extremt välgjort spel med könsstereotyper väntar dig!"

Inget faktiskt! Däremot fick jag överförtydliga vad jag problematiserar. Men nej - ingen censur - och jag höll inte tillbaka på något.

Nej, jag avskyr den här punkten med spelet. Det borde ju framgå? Släng i lite schysta rejäla karaktärer istället för dessa stereotyper och det hade fått en 5a här eller 9/10 någon annanstans. Men jag skrev att jag tänker inte låta det förnedrande introt förstöra intrycket av ett så bra spel. Men minus blev det.

Så att det känns sådär att jag slänger ur mig något? Jag sammanfattar hela recensionen i en mening snarare. Så jag har inte sagt något som inte redan sagts.

Okej, det var väl bra att du inte behövde censurera dig själv
Jo det framgick ju ganska bra att du inte precis gillade den punkten (som jag skrev).

Ptja, jag tyckte just att ordvalet på "sammanfattningen" var lite sådär, men som jag även skrev, "du skrev åtminstone inte ordagrant så i recensionen" hehe.

Problemet med recensioner utav spel är att man som skribent helst ska hitta "the sweatspot" när det gäller att ta upp vad man själv tycker och tänker, och "recensera" spelet.
Har haft konversationer med diverse skribenter (hårdvara såval som mjukvara/spel) under långa nätter, när de har haft svårt att "hitta något bra" för att de själva har avskytt produkten.

Så den biten hanterade du ju ganska bra!
Du hade ju kunnat gett det ett mycket lägre betyg bara för att du inte tyckte om "sterotyperna" t.ex

Jag hade förövrigt gärna läst en Recension utav nya Tomb Raider, som du hade skrivit (på FZ inte aftonbladet) och se hur du hanterat den

*edit* Stavfel

Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Vincent_graymore:

I övrigt till alla moraliserande "töntar":
När ska folk fatta att killar också har enorm press på sig ifrån media angående såväl utseende som "prestation"? [...] Skaffa en verklighetsbild NU. Livet är orättvist för båda sidorna. "Kvinnor behöver förstå sig på spel bättre", män behöver inse vad de faktiskt konsumerar bättre. Dock så verkar ju många vilja ha denna förvrängda bild av världen eftersom spelen/filmerna säljer.

Hej igen! Nu funderar jag på om du faktiskt LÄST min recension? Kika igen - framför allt extra mycket på det första och andra stycket där jag problematiserar utseendefixering och Dantes porträttering? Att jag senare skriver "kvinnliga så väl som manliga karaktärer"!

I övrigt: jag och Flash som skrivit här verkar se saker och ting på exakt samma sätt. Men för att läga till: Män och kvinnor har två helt olika typer av press på sig. Och det har funnits med så länge och inte problematiserats (särskilt inte i spel) förrän nu när antalet kvinnliga spelare säger ifrån. Manliga karaktärer är som regel handlingsdrivande subjekt - och någon man vill vara. Medan kvinnor som regel är handlingsblockerade objekt och offer - oskulder, hotet man ska hata (femme fatales) eller den man vill ligga med. Visst kanske det existerar spel där det är tvärt om, men de är undantagen som bekräftar regeln. Så jag väljer för en gångs skull den lata vägen och skriver bara "just like he said!" (Flash dvs.)

Femme fatale:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Femme_fatale

När jag skrev var det inte riktat direkt och enbart till dig eller Flash egentligen (inte heller din artikel men skriven i den för att genusfrågan dök upp här). Det var därför jag hade det som ett eget stycke och skrev alla moraliserande "töntar" ;). Allmän information till alla som har en åsikt. Men då kan jag ändå passa på och fråga:

Vad är det för fel på Femme Fatale? (förtrycker kvinnliga populationen?) Spel i mina ögon är en konst och en idé, historia och arbete som lagts ner för att framställa det. Konst kan kritiseras men exempel på konst är om man kollar på grekisk gammal konst bör man inte bli upprörd om man ser naket här och var (män då också bara för att tillägga). Man kan om man inte gillar den varianten hålla sig borta. Är det "bra" att spel (konstformen alltså) då har en vriden syn på kvinnor överlag? Troligtvis inte men precis som jag tycker att Van Goghs tavlor generellt är fruktansvärt fula så är det min egna åsikt och inget annat. Den unges werthers lidande kan anses vara/varit skadlig konst på riktigt men ska den förbjudas på grund av det? Hade kill bill varit en bättre film om våldet varit mindre?

Skulle spelet alltså vara bättre om det var annorlunda och inte följde den "norm" som finns påstås finnas inom spelbranchen? Skulle en reboot av serien "växt upp"? I mina ögon har DMC serien i stort sett alltid handlat om "coolhet" och det är inte min coolhet utan en generell variant som då inkluderar kaxig attityd och överspelande karaktärer (om detta sedan är en verklig coolhet eller inte är väl lite av en annan fråga) samt den gamla vanliga varianten av sexuell stämning av kvinnor som finns i många japanska spel. Men det är klart att om man jämnför det utanför en förväntad ram och som ett eget spel i sig som inte förväntas innehålla den där ramen kanske man bör lägga in värderingar som tillhör andra områden. Att ge en ram av spel ett visst betyg är väl inte heller fel då det handlar om åsikter. Jag skulle tex inte vilja ge sportspel speciellt höga betyg för det är en sorts spel som jag inte tycker är underhållande och givande (tur för mig att jag inte behöver göra det).

Jag skulle dock inte klaga på objektifiering och Femme fatale i denna typen av spel (DMC), ta tex Arma 3 och om de skulle driva på denna punkt skulle det väcka starkare reaktioner. Men men alla har vi olika åsikter och jag har inte spelat det nya DMC ännu och vet inte exakt hur det är. Visst hade det varit schysst om det hade funnits ett "vuxet" DMC men då får väl någon skapa ett kickstarterprojekt eller liknande.

Sorry om det väcker för starka känslor hos någon det jag skriver men det är inte så jag rullar. Diskussion är diskussion, åsikt är åsikt och allas är välkomna och accepterade, mer eller mindre i alla fall ;).


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Fast frågan handlar inte om censur av nidbilder. Tvärtom handlar det snarare om censur av kritiken av nidbilder. Det som har skett i det aktuella fallet är att Kerstin uppmärksammat något hon finner klandervärt. I utbyte har hon förminskats till någon som moraliserar. Som påpekanden om att kritiken inte är "relevant" för spelupplevelsen, och att man däri går in i en självmotsägelse.

Samtidigt som man kritiserar Kerstins (utåt sett) anspråk på den goda smaken, på en generell måttstock i vilken spelet anses bristfälligt, antar man precis samma - men diametralt annorlunda - inställning när man påstår att så inte är fallet. Det påverkar inte, objektivt och generellt, spelupplevelsen om vissa inslag är för Kerstin klandervärda. Man antar alltså en position i vilken man själv anammar samma generella måttstock, och utifrån den avgör att kritiken är obefogad.

Du begår samma misstag, Vincent. Du beskriver först hur Van Goghs tavlor är fula "ur min egna åsikt och inget annat". I nästa stycke skriver du om "inte min coolhet utan en generell variant". Du underkänner universala värden i konsten, samtidigt som du använder dig av dem i ett försvar.

Om spel har en vriden syn på kvinnor överlag, och det enligt dig är problematiskt (eftersom det, enligt dig, inte är "bra"), varför inte stanna där? Varför, om du själv finner det vara av ondo, försvara det? Nidbilderna förstärker och reproducerar vanföreställningar som är förekommande i vår vardag. Kritiserar man dem, som Kerstin gjort, bidrar man till att synliggöra dem. Att synliggöra föreställningarna är ett steg till att bekämpa dem. Försvinner föreställningarna i kulturen kommer det även slå tillbaka på individen. Individen och kulturen speglar varandra.

Medlem

Grymt bra spel! Synd bara att "AMD Gaming Evolved" licenserar spelet, för det är nog förklaringen till att spelet i sig flyter på bra med 60fps, men gpu (SLI) användingen ligger väldigt högt för att vara ett UE3 spel, och speciellt ett spel som är snyggt, men inte så pass snyggt. Om jag kör med en GTX670 så ligger gpu på 99% hela tiden nästan, och med SLI ligger båda på runt 60-70%. Jag är övertygad om att spelet inte använder lika mycket GPU för AMD´s hårdvara?! Men jag kan förstås ha fel?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Kände att jag kräktes lite inombords när jag såg introsekvenserna. Känner att jag inte gillar att bli påtvingad nån sorts striptease, känns långt under min värdighet. Nej tack. Inget DmC för mig, synd för Noisia är mitt favoritband.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Kerstin Alex:

Spel kommer aldrig tas som en seriös kulturform om man alltid ska maskera riktigt bra och välgjorda spel med så enkla, barnsliga PR-tricks (som bara riktar sig till heteronormativa grabbars könsdrift).

Men ja... om du köper det så - grattis! Ett extremt välgjort spel med könsstereotyper väntar dig!

Om vägen till ett erkännande som "seriös kultur" går genom att blida folk som använder ord som "heteronormativtet" så hoppas jag innerligt att det ligger långt bort i framtiden. Helst efter min egen död.

Gillar förresten uttrycket "seriös kultur" - hur normativt är inte det begreppet?

Jag har läst dina alster i Aftonbladet och vill understryka att jag tycker du kan få mycket vettigt sagt men det här larvet med queer-analyser och dylikt är bara trist att läsa.

Så bra då att du som man säger till oss andra hur det skall vara och vad som är larvigt.

Moderator | Testpilot

Spelat spelet nu och måste säga jag är väldigt nöjd. Helt klart ett säkert köp!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Men...

Kan det inte vara så att dom vill förklara just vilken typ Dante egentligen är? Han är inte trevlig, han är inte politiskt korrekt, ordet "bitch" används för att beskriva en demon och att vår huvudmotståndare har förvandlat världen till sin "bitch" vilket faktiskt inte är endast en sexuell eller könsbaserad fras, utan har ett vidare begrepp.

Jag förstår inte varför det genererar ett sådant hat och/eller irritation hos vissa. Skall man spegla kulturen som den är så får man också lära sig vad fraser, referenser och så vidare faktiskt betyder, inte bara vad man "borde" säga p.ga. att man vill verka djupt insatt i genusfrågor.

Javisst säljer sex, men jag tycker denna recention visar på en överreaktion mot etableringen av huvudkaraktären som är ett svin.

Medlem

Så förvånad man blir över att FeministZone.se klagar på "objektifiering". Snart måste väl alla recensioner granskas av en genusvetare med specialutbildning inom HBTQ- och invandrarfrågor innan de får publiceras, så att de verkligen är så politiskt korrekta som möjligt.

Medlem

Jag tankade hem det här spelet från playstation store tidigare idag och kört några timmar. Nu vet jag inte om det skiljer sig mkt från konsol till konsol Men värst snyggt kan jag inte tycka att det äroch ljudhack lite titt som tätt som sannerligen tar en ut från upplevelsen.
nej ni.. det här är allt ett högst mediokert DmC och jag saknar DmC 4 ju mer jag spelar detta.
Nåja, nu har man börjat och ändå inte betalat något direkt för det så får man väl spela igenom det iaf.
Plus kan det däremot få för musiken. Combichrist är ett passande val får jag lov och säga.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar