Kommande League of Legends-uppdateringen filmad

Medlem

Kriget kan fortsätta hur mycket man vill men man måste kunna erkänna att LoL har lägre skilltak då många aspekter ut spelet är borttagna om man jämför med DotA, som LoL är byggt på.

Jag säger inte att LoL är dåligt, jag tycker bara att DotA är bättre, då jag älskar spel med högt skilltak och mycket tekniker att bemästra innan man kan kalla sig bra spelare.

Det är lite jämförbartmed CoD och BF, CoD behöver du bara kunna hålla spaken/musen på en annan gubbe så dör de väldigt lätt, i BF måste du tänka på avståndet mellan dig och den andra spelaren, det ger spelet ett större djup och en till grej att bemästra som jag personligen gillar. ett djupt spel är ett bra spel, tycker jag personligen..

Jag tror även att LoL har slagit igenom så bra som det har pga att det är så pass nybörjarvänligt jämfört med DotA, samt att det går fortare att bli 'bra'

Går att jämföra med CoD och BF där med.. CoD har fler spelare men BF är svårare.

Medlem
Skrivet av gusgun577:

SkullJoke

Har du verkligen spelat lol? Tar du inte last hit som adc i lol så är du typ värdelös lategame om inte andra laget feedat sönder. Summoner spell flash som du stör dig på har en cd på 4 minuter och 30 sekunder^^ Personligen tycker jag flash är kanon eftersom inte alla champs har en escape ability i sitt toolkit. Och sen unique items? menar du då när dom inte stackar? är ju för att man ska göra intressanta builds. Annars hade man ju bara köpt samma item om och om igen? Och hur svårt är det

Tjena Gusgun557

Ja, jag har spelat LoL =P Spelade kanske 1 år totalt. Innan LoL har jag spelar både Dota och HoN en längre tid.

Med min synpunkt på Last hits i LoL menar jag då att det känns helt enkelt inte lika viktigt. Absolut kan man ta Last hits och det ska man absolut göra. Jag och mina kompisar upplevde dock att det absolut inte var lika viktigt i LoL som i Dota vilket gjorde att vi knappt tänkte på det. Du kan spela LoL utan att ta en enda Last hit och ändå komma ut med bra items. ( Dom kanske ändrat nu, det vet jag inte ) Men det var så förr när jag spela.

Sen med Juke. Absolut har Flash CD, Det är jag fullt medveten om. Jag syftar bara på att i LoL finns det så mycket som förstör classic Juke som jag är van vid från Dota. Du har gräs du kan gömma dig i t.ex. Samt att du kan utrusta varje champion i spelet med antigen Flash eller Sprint. Att jaga någon med Flash på sig medans du själv inte har det eftersom du kanske valt något annat gör det otroligt frustrerande i chases eller ganks.
Jag anser det som ett billigt sätt att fly. "Hatar blink heroes i Dota också".

Med Unique item menar jag som han sa i videon. Att den stora "kattbjörnen"?
Hade ett item han kunde köpa som INGEN annan Champion kunde. Tycker inte det är fair men som sagt inte spelat spelet på länge, det kanske är väldigt balanserat.

Och som i alla andra posts... Jag hatar inte Lol jag anser bara att Dota är ett bättre MOBA spel för mig som söker ett högre skill-tak. Hoppas du förstod vad jag menar Du behöver absolut inte hålla med mig dock


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem
Skrivet av SkullJoke:
Skrivet av gusgun577:

SkullJoke

Har du verkligen spelat lol? Tar du inte last hit som adc i lol så är du typ värdelös lategame om inte andra laget feedat sönder. Summoner spell flash som du stör dig på har en cd på 4 minuter och 30 sekunder^^ Personligen tycker jag flash är kanon eftersom inte alla champs har en escape ability i sitt toolkit. Och sen unique items? menar du då när dom inte stackar? är ju för att man ska göra intressanta builds. Annars hade man ju bara köpt samma item om och om igen? Och hur svårt är det

Tjena Gusgun557

Ja, jag har spelat LoL =P Spelade kanske 1 år totalt. Innan LoL har jag spelar både Dota och HoN en längre tid.

Med min synpunkt på Last hits i LoL menar jag då att det känns helt enkelt inte lika viktigt. Absolut kan man ta Last hits och det ska man absolut göra. Jag och mina kompisar upplevde dock att det absolut inte var lika viktigt i LoL som i Dota vilket gjorde att vi knappt tänkte på det. Du kan spela LoL utan att ta en enda Last hit och ändå komma ut med bra items. ( Dom kanske ändrat nu, det vet jag inte ) Men det var så förr när jag spela.

Sen med Juke. Absolut har Flash CD, Det är jag fullt medveten om. Jag syftar bara på att i LoL finns det så mycket som förstör classic Juke som jag är van vid från Dota. Du har gräs du kan gömma dig i t.ex. Samt att du kan utrusta varje champion i spelet med antigen Flash eller Sprint. Att jaga någon med Flash på sig medans du själv inte har det eftersom du kanske valt något annat gör det otroligt frustrerande i chases eller ganks.
Jag anser det som ett billigt sätt att fly. "Hatar blink heroes i Dota också".

Med Unique item menar jag som han sa i videon. Att den stora "kattbjörnen"?
Hade ett item han kunde köpa som INGEN annan Champion kunde. Tycker inte det är fair men som sagt inte spelat spelet på länge, det kanske är väldigt balanserat.

Och som i alla andra posts... Jag hatar inte Lol jag anser bara att Dota är ett bättre MOBA spel för mig som söker ett högre skill-tak. Hoppas du förstod vad jag menar Du behöver absolut inte hålla med mig dock

Jag förstår inte alls din logik om jag ska vara ärlig alla får ju välja samma summoner spells, har du inte flash så har du antagligen, sprint , exhaust lr ignite så ser inte problemet. Och Unique item finns till två champs utav 103 stycken. Dom måste ju hitta på lite nya saker ^^ Och igen så ser jag ingen som helst mening med att berätta vad man tycker om HoN när det är en patch till lol men men

Medlem
Skrivet av gusgun577:
Skrivet av SkullJoke:
Skrivet av gusgun577:

SkullJoke

Har du verkligen spelat lol? Tar du inte last hit som adc i lol så är du typ värdelös lategame om inte andra laget feedat sönder. Summoner spell flash som du stör dig på har en cd på 4 minuter och 30 sekunder^^ Personligen tycker jag flash är kanon eftersom inte alla champs har en escape ability i sitt toolkit. Och sen unique items? menar du då när dom inte stackar? är ju för att man ska göra intressanta builds. Annars hade man ju bara köpt samma item om och om igen? Och hur svårt är det

Tjena Gusgun557

Ja, jag har spelat LoL =P Spelade kanske 1 år totalt. Innan LoL har jag spelar både Dota och HoN en längre tid.

Med min synpunkt på Last hits i LoL menar jag då att det känns helt enkelt inte lika viktigt. Absolut kan man ta Last hits och det ska man absolut göra. Jag och mina kompisar upplevde dock att det absolut inte var lika viktigt i LoL som i Dota vilket gjorde att vi knappt tänkte på det. Du kan spela LoL utan att ta en enda Last hit och ändå komma ut med bra items. ( Dom kanske ändrat nu, det vet jag inte ) Men det var så förr när jag spela.

Sen med Juke. Absolut har Flash CD, Det är jag fullt medveten om. Jag syftar bara på att i LoL finns det så mycket som förstör classic Juke som jag är van vid från Dota. Du har gräs du kan gömma dig i t.ex. Samt att du kan utrusta varje champion i spelet med antigen Flash eller Sprint. Att jaga någon med Flash på sig medans du själv inte har det eftersom du kanske valt något annat gör det otroligt frustrerande i chases eller ganks.
Jag anser det som ett billigt sätt att fly. "Hatar blink heroes i Dota också".

Med Unique item menar jag som han sa i videon. Att den stora "kattbjörnen"?
Hade ett item han kunde köpa som INGEN annan Champion kunde. Tycker inte det är fair men som sagt inte spelat spelet på länge, det kanske är väldigt balanserat.

Och som i alla andra posts... Jag hatar inte Lol jag anser bara att Dota är ett bättre MOBA spel för mig som söker ett högre skill-tak. Hoppas du förstod vad jag menar Du behöver absolut inte hålla med mig dock

Jag förstår inte alls din logik om jag ska vara ärlig alla får ju välja samma summoner spells, har du inte flash så har du antagligen, sprint , exhaust lr ignite så ser inte problemet. Och Unique item finns till två champs utav 103 stycken. Dom måste ju hitta på lite nya saker ^^ Och igen så ser jag ingen som helst mening med att berätta vad man tycker om HoN när det är en patch till lol men men

Okej Jag tror inte jag nämnde HoN mer än att jag spelat det =P Hursomhelst.. Tror vi droppar denna diskussion eftersom vi inte verkar förstå varandra


signatur

The spiders won,t find us here.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ztreek:

Kriget kan fortsätta hur mycket man vill men man måste kunna erkänna att LoL har lägre skilltak då många aspekter ut spelet är borttagna om man jämför med DotA, som LoL är byggt på.

Jag säger inte att LoL är dåligt, jag tycker bara att DotA är bättre, då jag älskar spel med högt skilltak och mycket tekniker att bemästra innan man kan kalla sig bra spelare.

Det är lite jämförbartmed CoD och BF, CoD behöver du bara kunna hålla spaken/musen på en annan gubbe så dör de väldigt lätt, i BF måste du tänka på avståndet mellan dig och den andra spelaren, det ger spelet ett större djup och en till grej att bemästra som jag personligen gillar. ett djupt spel är ett bra spel, tycker jag personligen..

Jag tror även att LoL har slagit igenom så bra som det har pga att det är så pass nybörjarvänligt jämfört med DotA, samt att det går fortare att bli 'bra'

Går att jämföra med CoD och BF där med.. CoD har fler spelare men BF är svårare.

Om du verkligen vill påstå att seriöst Cod spelande bara är att "höger och vänsterlicka" så är du ju helt ute och cyklar.

Men ja den här diskussionen är väldigt onödig då det bara kommer leda till tjafs ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Fantastiskt spel. Så jävla roligt med mycket djup!

En kompis sa jag skulle köra detta med honom. Laddade hem det och installerade det och körde tillsammans med honom på Skype. Sen var jag fast.

Knappt rört Dota 2 men körde som Skeleton King och han var skit rolig.

Skall spela lite mer Dota 2 snart. Men känns som det inte är lika mycket customize i Dota 2 som i LoL. I LoL har du summoner spells du kan välja och talent trees. I Dota 2 har du bara din enkla hjälte med 5 spells.......

Inte bra. Inte bra alls.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Remus:

Fantastiskt spel. Så jävla roligt med mycket djup!

En kompis sa jag skulle köra detta med honom. Laddade hem det och installerade det och körde tillsammans med honom på Skype. Sen var jag fast.

Knappt rört Dota 2 men körde som Skeleton King och han var skit rolig.

Skall spela lite mer Dota 2 snart. Men känns som det inte är lika mycket customize i Dota 2 som i LoL. I LoL har du summoner spells du kan välja och talent trees. I Dota 2 har du bara din enkla hjälte med 5 spells.......

Inte bra. Inte bra alls.

Men då gnäller ju folk att "amen då har ju andra övertag mot dig och det tar så långtid att komma någonstans".

Det kanske är jobbigt om man redan kan spelet men vem gör det första gången? Tycker det är trevligt att det finns levlar, masteries och dylikt och glöm då inte heller RUNOR så du kan lägga till och ändra mer stats. Allting är i förberedelse för level 30 (vilket är högsta) och du kan börja spela ranked.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om du verkligen vill påstå att seriöst Cod spelande bara är att "höger och vänsterlicka" så är du ju helt ute och cyklar.

Men ja den här diskussionen är väldigt onödig då det bara kommer leda till tjafs ändå.

Självklart är det mer än så.. men om man ska dumma ner det så är det ju precis så man ska göra.

I BF måste du kanske sikta 1 meter över gubben för att få ett headshot, medan i CoD är det bara att plöja ansiktet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om du verkligen vill påstå att seriöst Cod spelande bara är att "höger och vänsterlicka" så är du ju helt ute och cyklar.

Men ja den här diskussionen är väldigt onödig då det bara kommer leda till tjafs ändå.

Självklart är det mer än så.. men om man ska dumma ner det så är det ju precis så man ska göra.

I BF måste du kanske sikta 1 meter över gubben för att få ett headshot, medan i CoD är det bara att plöja ansiktet.

Men är det verkligen något dåligt? Allting är inte bättre bara för det är "svårare". Jag själv gillar cod mest för det är "arkad action" i spelet (iaf om man bara spelar på servers och inte seriöst). I mer seriösa matcher gillar jag mindgamet när man kör search and destroy.

BF har aldrig fallit mig i smaken heller då jag hatar fordon i FPS spel, aldrig gillat det! Men då blir jag kallad idiot, uh. Sedan gillar jag inte BF3 när man bara springer runt och skjuter folk, igen föredrar cods snabba spelstil med snabba reflexer istället.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om du verkligen vill påstå att seriöst Cod spelande bara är att "höger och vänsterlicka" så är du ju helt ute och cyklar.

Men ja den här diskussionen är väldigt onödig då det bara kommer leda till tjafs ändå.

Självklart är det mer än så.. men om man ska dumma ner det så är det ju precis så man ska göra.

I BF måste du kanske sikta 1 meter över gubben för att få ett headshot, medan i CoD är det bara att plöja ansiktet.

Men är det verkligen något dåligt? Allting är inte bättre bara för det är "svårare". Jag själv gillar cod mest för det är "arkad action" i spelet (iaf om man bara spelar på servers och inte seriöst). I mer seriösa matcher gillar jag mindgamet när man kör search and destroy.

BF har aldrig fallit mig i smaken heller då jag hatar fordon i FPS spel, aldrig gillat det! Men då blir jag kallad idiot, uh. Sedan gillar jag inte BF3 när man bara springer runt och skjuter folk, igen föredrar cods snabba spelstil med snabba reflexer istället.

Som jag skrev i min orginal post så folk skulle fatta..

"Min personliga åsikt", "Jag tycker"
Enligt mig är ett svårare spel ett bättre spel, visst jag lirar gärna CoD när jag har feber, då behöver jag inte tänka, bara hålla in ena musknappen och trycka frammåt

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om du verkligen vill påstå att seriöst Cod spelande bara är att "höger och vänsterlicka" så är du ju helt ute och cyklar.

Men ja den här diskussionen är väldigt onödig då det bara kommer leda till tjafs ändå.

Självklart är det mer än så.. men om man ska dumma ner det så är det ju precis så man ska göra.

I BF måste du kanske sikta 1 meter över gubben för att få ett headshot, medan i CoD är det bara att plöja ansiktet.

Men är det verkligen något dåligt? Allting är inte bättre bara för det är "svårare". Jag själv gillar cod mest för det är "arkad action" i spelet (iaf om man bara spelar på servers och inte seriöst). I mer seriösa matcher gillar jag mindgamet när man kör search and destroy.

BF har aldrig fallit mig i smaken heller då jag hatar fordon i FPS spel, aldrig gillat det! Men då blir jag kallad idiot, uh. Sedan gillar jag inte BF3 när man bara springer runt och skjuter folk, igen föredrar cods snabba spelstil med snabba reflexer istället.

Som jag skrev i min orginal post så folk skulle fatta..

"Min personliga åsikt", "Jag tycker"
Enligt mig är ett svårare spel ett bättre spel, visst jag lirar gärna CoD när jag har feber, då behöver jag inte tänka, bara hålla in ena musknappen och trycka frammåt

Vilken räknar du då som din original post? Andra tredje?

Du skriver precis som att det är en sanning att CoD bara är att "hålla in ena musknappen" men det är ju inte så, folk använder sitt "tycka" helatiden för att man "får tycka som man vill". Men vad händer när man tycker något som är fel då? Det går, och precis som det är här.

jag spelar båda spelen och springer faktiskt runt mer som en retard i BF3 och dödar folk än vad jag faktiskt gör i COD. Hur förklarar du då det?

Men w/e, märker att det inte är lönt att dra den här diskussionen så varför jag ens skrev ett inlägg har jag ingen aning om.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Oj vad folk kan gnälla på mitt favoritspel, men ni hade väl gnällt på lol ännu mer om det var exakt samma spel som dota/hon.

Jag gillar league of legends för att det är roliga hjältar och att det är färgglatt!

För övrigt är denna patch som kommer rätt stor, så ser ingen anledning att inte rapportera om den, sen tycker jag FZ kan rapportera mer i e-sportsvärlden. Uppkommande events i moba genren


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Ogillar LoL grymt mycket, lägre skilltak än DotA, spelet känns nerdummat på något sätt, mindre saker att tänka på, långsammare..

Nej tack, håller mig nog till DotA.
___

Dock kul för folk som spelar det att de sker en större förändring i balansen. inte ofta något sådant händer i ett ARTS

Spelade själv LoL ett tag men är nu tagen av Dota2, håller med om allt förutom att det är "långsammare" tycker smartcast gör allt(strider) lite snabbare med tanke på att du måste först trycka på skillen sen klicka på snubben för att kasta iväg den i dota2.

Medlem

Varför bråkar folk om vilket spel som är bäst? Båda spelen fokuserar ju tydligt på olika sett att fungera.

Själv har jag aldrig gillat DotA, jag vill kunna ta det ganska lugnt när jag spelar och hatar alla dess mechanics med denies och affärer i skogen, ingen recall m.m. (Vet att scrolls finns) Men jag bashar inte ner spelet för det...

Jag gillar att det är en lättare stämning i LoL där jag kan fokusera på annat istället för att få huvudvärk för att jag inte hinner med eller orkar göra allt som spelet vill att man ska göra.

Spelar DotA 2 ibland med kompisar för skoj skull. Känns som varenda jäkel har 2 stuns och jag hinner göra en spell innan jag dör. Skulle säkert kunna lära mig och bli en hyfsad spelare i det men jag har som sagt mer fastnat för LoL för det känns mer anpassat för min spelstil.

Medlem
Skrivet av Cakefirst:

Varför bråkar folk om vilket spel som är bäst? Båda spelen fokuserar ju tydligt på olika sett att fungera.

Själv har jag aldrig gillat DotA, jag vill kunna ta det ganska lugnt när jag spelar och hatar alla dess mechanics med denies och affärer i skogen, ingen recall m.m. (Vet att scrolls finns) Men jag bashar inte ner spelet för det...

Jag gillar att det är en lättare stämning i LoL där jag kan fokusera på annat istället för att få huvudvärk för att jag inte hinner med eller orkar göra allt som spelet vill att man ska göra.

Spelar DotA 2 ibland med kompisar för skoj skull. Känns som varenda jäkel har 2 stuns och jag hinner göra en spell innan jag dör. Skulle säkert kunna lära mig och bli en hyfsad spelare i det men jag har som sagt mer fastnat för LoL för det känns mer anpassat för min spelstil.

Håller till stor del med.
Sen har jag även fastnat hårt för karaktärerna i LoL
Veigar, Blitzcrank, Amumu, Taric, Ezreal, Ashe, Kog'Maw, Cho'Gath etc. etc.
Alla har de sin egen charm

Medlem
Skrivet av Vician:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Vician:
Skrivet av SkullJoke:

Det är som du säger. Last hits / Jukes finns, Men inte på en lika professionell nivå som i Dota. Det är inte superviktigt att ta Last hits i LoL, medan det kan skilja på vinst och seger i Dota. Samt att deras "summon abilities" eller vad dom heter gör Jukes till ett skämt i jämnförelse. Alla heroes kan ha blink i Lol vilket jag personligen tycker är helt värdelöst.

Men som jag sa tidigare. Hyser inget hat mot dom som spelar LoL, Jag har gjort det själv.

Har DOTA en professionell nivå?

Testa några ranked matcher och tyck till om last hits, jukes etc igen.

Inte för att vara oförskämd men jag hoppas att du skojar.
Dota (wc3) hade (och har fortfarande) en professionell nivå och ladder ranking innan LoL överhuvudtaget var i utvecklingsstadiet.
Dota 2 har redan fått sin pro-scene och det innan sin "officiella" release.

Det man menar med lasthits mest i detta avseende är att det är enkelt att last hitta lol just pga avsaknaden av deny, inte samma press på att sätta en last hit när motståndaren inte kan förhinda den med en deny.

Jukes är även det på en högre "nivå" i dota gämfört med lol dels för att det är lite snabbare och eftersom det är en avsaknad av blink (flash) på varje hjälte. Det krävs helt enkelt mer av spelarna i dota än lol, vilket det har "bevisats" genom att lol spelare inte klarat av att nå samma nivå i dota som de lyckats med i lol.

Är inte speciellt inbiten dota spelare så är definitivt ingen fanboy.. jag ser det hela från en neutral sida.

Du är ingen inbiten lol/dota spelare, men du vet mer än dom som spelar/har spelat nästan varje dag?
Undrar vem som är skojaren här.

Börja kolla på LoLturneringar så kanske du får en inblick i vad du tror du vet något om.

Jag har sett lol turneringar, spelade dota innan lol fanns.. spelar hon och dota 2 nu.. inte på professionell nivå men jag kan tillräckligt mycket om båda dessa spel för att veta vad som gör det svårare att tex skaffa last hits och jukea. Hela grejen med att LoL blev så stort som det är nu är att det är enklare, mer förlåtande än de andra 2 spelen. Nu säger jag inte att det är det enda skälet men iallafall det största av dem.

Men när det gäller personliga påhopp som du startar med i din sista mening så kan ju vi återgå till din första post som verkade så nonchalant och ignorant att ställa frågan om dota ens har en professionell nivå.

Du kanske skulle kolla lite dota/dota2 turneringar, eller varför inte testa spelen själv. så kan du se skillnaden. Jag kan skicka dig en dota 2 invite om du vill.. valve ger ju folk invites fortare än vad man kan ge bort dem nu.

Medlem

detta har absolut ingenting med något att göra men jag kan inte rå för att dra liknelser till dessa ständigt livade diskussioner kring spel, vilket som är bäst osv... vad som är roligast med diskussionerna kring politiska system eller religion för den delen?

vi alla kan väll enas om att religion är någonting som kan vara mycket bra men samtidigt mycket dåligt då det skapar så mycket spänning och konflikt.

Do you see the connection? ^^

Medlem

oavsett. Jag kör både LOL och testade nu min första DOTA2 match och måste säga att det verkar väldigt roligt det med.

Min slutsats :

LOL = typ... intensiva och snabba "Häftiga" fighter

Dota2 = mer tänk.. strategiskt inriktat

Medlem
Skrivet av Jonio:

oavsett. Jag kör både LOL och testade nu min första DOTA2 match och måste säga att det verkar väldigt roligt det med.

Min slutsats :

LOL = typ... intensiva och snabba "Häftiga" fighter

Dota2 = mer tänk.. strategiskt inriktat

Då har du inte clashat rätt i Dota2 =P Det är häftiga fighter.


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem

kommer väl där med så småningom antar jag

Medlem

Kan tänka mig det

12
Skriv svar