Spelbutiken tar betalt för demo. Ny trend?

Skribent
Spelbutiken tar betalt för demo. Ny trend?

Surfade runt lite på prisjakt och hamnade på spelbutikens hemsida, väl där tänkte jag kolla om det fanns några klipp att göra så valde att sortera "lägst till högst" i pris. Döm om min förvåning när jag såg att spelbutiken.se tar betalt för att ladda hem demo av bl.a. Tom Clancys HAWK. Visserligen bara 5kr men ändå och dessutom "prisgaranti" för något som är gratis på andra ställen.

Är spelbutiken ensam om detta eller är det en ny "trend" bland butiker? Någon som sett något liknande?

Spelbutikens sida där demot kostar 5kr: https://www.spelbutiken.se/catalog/product/3020267-tom_clancy...

Gratis nedladdning av vad jag tror är samma demo, från Gamershell: http://www.gamershell.com/download_40308.shtml

Inaktiv

Grymt oseriöst hursomhelst

Medlem

lol, förstör ju hela meningen med ett demo sånnafall xD

Medlem

Är det ens lagligt att ta betalt för demos? Dom må ha lägsta pris garanti, men det är väl sanning med lite modifikation. Sänker något annat företag under deras pris så har dom det helt plötsligt inte i lager. Större skojarföretag får man ju leta efter. Köpte Heavy Rain från dom och det stod klart och tydligt att det var ett europeiskt exemplar men det visade sig vara importerat från Australien. Detta gjorde att jag inte kunde ladda ner DLC:t The Taxidermist som följde med gratis för alla som förhandsbokade. Har hittills inte fått svar från dom efter att jag mailat om felet, och det var väl för drygt 3år sen.

Stöd inte detta oseriösa företag! Att få se dom gå i konkurs är en dag jag verkligen längtar efter.

Edit: Såg att dom även tar betalt för World in Conflict demot
https://www.spelbutiken.se/catalog/product/3020268-world_in_c...

Passade även på att gräva fram EULAn för demot och det står klart och tydligt att man inte får ta betalt för demot

"You are entitled to use the Demo for your own use, but you are not
entitled to:
(i) sell, auction, or grant a security interest in or transfer
reproductions of the Demo to other parties in any way, nor to rent, lease or
license the Demo to others without the prior written consent of Licensor"

Fy fan vilka svindlare.

Inaktiv

Drog ett mail till dom iaf, ska bli kul att se om något händer.

Att sälja demo är väl i stil med piratkopiering?

Medlem

Skriv till utgivaren istället för butiken!

Medlem
Skrivet av Aresz:

Drog ett mail till dom iaf, ska bli kul att se om något händer.

Att sälja demo är väl i stil med piratkopiering?

Om du får svar så måste du dela med dig till oss

Medlem

Detta är i allra högsta grad något att ta upp, hoppas även FZ med flera uppmärksammar och följer upp.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers

Jag har kontaktat Spelbutiken som hänvisar till en underleverantör, Storm. Har även kontaktat Ubisoft som skulle undersöka saken.


signatur
Skribent

Cdon ger ju också ett lite skumt intryck.

http://cdon.se/spel/downloads/tom-clancy-s-h-a-w-x-demo-16261...

Enligt den där sidan så är demot "slut". Det gäller även deras andra speldemos. Varför ens ha med kategorien på hemsidan?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har kontaktat Spelbutiken som hänvisar till en underleverantör, Storm. Har även kontaktat Ubisoft som skulle undersöka saken.

Jag var själv inne på att skicka ett mail till UBI, emn att göra det är en halv vetenskap. Man kan gå vilse inne på deras supportsida och nästla igenom deras "kunskapsdatabas" ger inte mycket. Speciellt när man inte vill ha support på ett specifikt spel, utan bara vill kontakta dom generellt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Drog ett mail till dom iaf, ska bli kul att se om något händer.

Att sälja demo är väl i stil med piratkopiering?

Nja det skulle väl vara om man säljer piratkopior.

Men iallafall, är väl sällan man läser användaravtal i sin helhet men vid demos/betatester brukar det väl allt som oftast stå nått i stil med att produkten är tänkt för personligt bruk men får spridas ickekommersiellt och att produkten INTE får säljas eller köpas.

Låter helt sjukt att ta betalt för ett demo men man kan ju alltid argumentera och påstå att man tar betalt för lagringsplatsen och bandbredden och sålunda INTE tar betalt för filerna själva.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har kontaktat Spelbutiken som hänvisar till en underleverantör, Storm. Har även kontaktat Ubisoft som skulle undersöka saken.

Fick själv samma svar, så jag mailade Ztorm för att se vad dom säger
Fast kanske är en framtida buisnessmodell?
Betala för att testa spelet, jag menar EA börjar ju med att man ska betala för ingamecontent i fullprisspel, så varför inte?

Inaktiv

Tjatade vidare på Spelbutiken o pekade på att det är deras ansvar eftersom det är dom som säljer demot och inte Ztorm, man måste ju ta ansvar för sin egna butik, även om någon annan är där, eller hur?

"Bäste Kund,
Tack för att du kontaktar oss.
Ztorm är ett separat företag. De har nära kontakt med speltillverkare, så om speltillverkarna hade haft något problem med detta, så hade de inte låtit Ztorm sälja demo-versioner."
Med vänliga hälsningar / Best regards,
XXXXX
Spelbutiken.se - Kundtjänst

Så nu får vi vänta på svar från Ztrom och Ubisoft o se. Givetvis så kvarstår problemet för spelbutiken att dom faktiskt tar betalt för något som är gratis, vilket är lite åt fusk/bedragarhållet, även om det bara rör sig om en femma.

Inaktiv

Fick svar från Ztorm nu, o dom hänvisar tillbaks till spelbutiken...
"Hej
Vi tillhandahåller bara demot. Det fungerar som en vanlig produkt,
Emellertid sätter vi inte priserna. Det är upp till återförsäljaren

Vänligen Ztorm hepldesk"

Mailat spelbutiken och ztorm igen då, dom måste ju reda ut det här
Klassisk "skylla på någon annan" -style. Antar att det är den som faktiskt får pengarna som är skyldig.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Fick svar från Ztorm nu, o dom hänvisar tillbaks till spelbutiken...
"Hej
Vi tillhandahåller bara demot. Det fungerar som en vanlig produkt,
Emellertid sätter vi inte priserna. Det är upp till återförsäljaren

Vänligen Ztorm hepldesk"

Mailat spelbutiken och ztorm igen då, dom måste ju reda ut det här
Klassisk "skylla på någon annan" -style. Antar att det är den som faktiskt får pengarna som är skyldig.

Det är inte snyggt att göra sådär, vet inte riktigt hur dom tänkte, de ger ingen bra bild för dom


signatur
Inaktiv

Yay löst

"Bäste Kund,
Tack för att du kontaktar oss.

Det verkar stämma att de kostar 0kr i Ztorms system, däremot har vi antagligen valt att sätta det på 5kr eftersom vårt system gör att vi inte kan sälja en produkt för 0kr på hemsidan. Alternativet hade då varit att inte erbjuda produkten alls.

Jag har deaktiverat produkterna, så de bör försvinna från sidan snart.

Var vänlig kontakta oss igen om du har ytterligare frågor

Med vänliga hälsningar / Best regards,
Spelbutiken"

Medlem
Skrivet av Aresz:

Yay löst

"Bäste Kund,
Tack för att du kontaktar oss.

Det verkar stämma att de kostar 0kr i Ztorms system, däremot har vi antagligen valt att sätta det på 5kr eftersom vårt system gör att vi inte kan sälja en produkt för 0kr på hemsidan. Alternativet hade då varit att inte erbjuda produkten alls.

Jag har deaktiverat produkterna, så de bör försvinna från sidan snart.

Var vänlig kontakta oss igen om du har ytterligare frågor

Med vänliga hälsningar / Best regards,
Spelbutiken"

Det va bra gjort


signatur
Medlem
Skrivet av Aresz:

Yay löst

"Bäste Kund,
Tack för att du kontaktar oss.

Det verkar stämma att de kostar 0kr i Ztorms system, däremot har vi antagligen valt att sätta det på 5kr eftersom vårt system gör att vi inte kan sälja en produkt för 0kr på hemsidan. Alternativet hade då varit att inte erbjuda produkten alls.

Jag har deaktiverat produkterna, så de bör försvinna från sidan snart.

Var vänlig kontakta oss igen om du har ytterligare frågor

Med vänliga hälsningar / Best regards,
Spelbutiken"

Så jävla ägda!
Stor applåd till dig!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag ser att det är löst men jag tycker alla i den här tråden har överreagerat ändå. Bli arg över prissättning av vad som kan kategoriseras som lyxvaror? Det är inte samma sak som att man skulle börja ta (hutlöst) betalt för kranvatten som folk måste ha. Men det är nästan samma sak som att vissa resturanger tar betalt för vatten. Betala om man tycker det är värt, annars inte. "Det var gratis förr". Ja det kanske det var, inte nu tydligen. Avstå från att ladda ner demos från Spelbutiken då. Tänk om alla tar betalt för demos? Ja då kommer färre att testa demos. Och tanken är att folk ska testa för att bli sugna att köpa fullvärdig produkt. Vissa spel har inget demo alls. Är det bättre med möjlighet till demo för 5kr än inget alls? Det kan man nog få olika svar på men beslutet om hur det ska bli vilar i grund och botten hos utgivaren.

Det kommer i vilket fall reda ut sig självt, det kostar vad det kostar, olika leverantörer har olika priser och vi betalar om vi tycker det är värt det.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv

Fan, jag som skulle tjäna en slant på att sälja högafflar till FZ's dagliga häxjakt!

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

Jag ser att det är löst men jag tycker alla i den här tråden har överreagerat ändå. Bli arg över prissättning av vad som kan kategoriseras som lyxvaror? Det är inte samma sak som att man skulle börja ta (hutlöst) betalt för kranvatten som folk måste ha. Men det är nästan samma sak som att vissa resturanger tar betalt för vatten. Betala om man tycker det är värt, annars inte. "Det var gratis förr". Ja det kanske det var, inte nu tydligen. Avstå från att ladda ner demos från Spelbutiken då. Tänk om alla tar betalt för demos? Ja då kommer färre att testa demos. Och tanken är att folk ska testa för att bli sugna att köpa fullvärdig produkt. Vissa spel har inget demo alls. Är det bättre med möjlighet till demo för 5kr än inget alls? Det kan man nog få olika svar på men beslutet om hur det ska bli vilar i grund och botten hos utgivaren.

Det kommer i vilket fall reda ut sig självt, det kostar vad det kostar, olika leverantörer har olika priser och vi betalar om vi tycker det är värt det.

Fast detta är ju ingen branchpraxis, utan ett företag som, troligen av misstag, tar betalt för något som är gratis. Därefter så skyller man på andra istället för att rätta till sitt misstag. Men visst är det ett lyxproblem, men det är väl "allt" förutom svält och krig egentligen? Satte allt inom "" för att jag säkert har missat något, så vill inte exkludera något annat lika hemskt. Hursomhelst ett lätt problem som nu är åtgärdad och som inte tog alls mycket tid i anspråk från mig, bara ett par minuter egentligen.

Hursomhelst så tog dom då betalt för demos för att deras system (troligen affärssystem/webbhandelssystem) inte accepterade varor för 0kr.

Skribent
Skrivet av Paddington:

Jag ser att det är löst men jag tycker alla i den här tråden har överreagerat ändå. Bli arg över prissättning av vad som kan kategoriseras som lyxvaror? Det är inte samma sak som att man skulle börja ta (hutlöst) betalt för kranvatten som folk måste ha. Men det är nästan samma sak som att vissa resturanger tar betalt för vatten. Betala om man tycker det är värt, annars inte. "Det var gratis förr". Ja det kanske det var, inte nu tydligen. Avstå från att ladda ner demos från Spelbutiken då. Tänk om alla tar betalt för demos? Ja då kommer färre att testa demos. Och tanken är att folk ska testa för att bli sugna att köpa fullvärdig produkt. Vissa spel har inget demo alls. Är det bättre med möjlighet till demo för 5kr än inget alls? Det kan man nog få olika svar på men beslutet om hur det ska bli vilar i grund och botten hos utgivaren.

Det kommer i vilket fall reda ut sig självt, det kostar vad det kostar, olika leverantörer har olika priser och vi betalar om vi tycker det är värt det.

Som ovanstående skriver så missar du poängen litegrann. Jag efterfrågade om folk har sett fenomenet någon annanstans, vilket folk tydligen inte gjort däremot kom det fram att det enligt företagets EULA inte är tillåtet att ta betalt för produkten. Så i detta fall bestämmer ju uppenbarligen inte utgivaren eftersom denne har gjort produkten tillgänglig för konsumenten gratis, sedan kommer en girig återförsäljare med "prisgaranti" och tar betalt för samma produkt.

Gällande att detta är ett lyxproblem så måste jag säga att alla våra problem är lyxproblem: Nordeas internetbank var nere en halv dag eller så för någon vecka sen - jävlar vilket liv det var, det gick inte att handla med kort på ca 15h! Media skrev spaltmeter om Nordeas fiasko och kunder kände sig kränkta när deras kort inte fungerade i kassan på ICA osv. Där har vi ett riktigt lyxproblem, tänk de som inte kan handla mat någon dag i veckan?

Krångel hos din ISP så du inte kan surfa/spela - lyxproblem. Spel släpps med ruttet DRM - lyxproblem. Lurad på mellandags-rean - lyxproblem. Special Edition av ditt favoritspel fullbokat - lyxproblem. Beställningen på McDonalds tar 20 minuter - lyxproblem. Inget bra på TV - lyxproblem. Hemma med förkylning och missar ditt favoritsbands enda Sverigespelning iår - lyxproblem. Och så vidare. Man måste få anmärka/klaga/gnälla/argumentera för sin sak utan att hela tiden sätta allt i ett större perspektiv. Om vi i Sverige alltid sätter allt i ett större perspektiv så har vi inga debatter eller nyheter för det finns alltid någon som har det värre.

Spelbutiken betedde sig svinigt och felaktigt i detta fall och det är nu fixat tack vare oss här på fz.se och det tycker i allafall jag är bra.

Medlem
Skrivet av Shadee:
Skrivet av Paddington:

Jag ser att det är löst men jag tycker alla i den här tråden har överreagerat ändå. Bli arg över prissättning av vad som kan kategoriseras som lyxvaror? Det är inte samma sak som att man skulle börja ta (hutlöst) betalt för kranvatten som folk måste ha. Men det är nästan samma sak som att vissa resturanger tar betalt för vatten. Betala om man tycker det är värt, annars inte. "Det var gratis förr". Ja det kanske det var, inte nu tydligen. Avstå från att ladda ner demos från Spelbutiken då. Tänk om alla tar betalt för demos? Ja då kommer färre att testa demos. Och tanken är att folk ska testa för att bli sugna att köpa fullvärdig produkt. Vissa spel har inget demo alls. Är det bättre med möjlighet till demo för 5kr än inget alls? Det kan man nog få olika svar på men beslutet om hur det ska bli vilar i grund och botten hos utgivaren.

Det kommer i vilket fall reda ut sig självt, det kostar vad det kostar, olika leverantörer har olika priser och vi betalar om vi tycker det är värt det.

Som ovanstående skriver så missar du poängen litegrann. Jag efterfrågade om folk har sett fenomenet någon annanstans, vilket folk tydligen inte gjort däremot kom det fram att det enligt företagets EULA inte är tillåtet att ta betalt för produkten. Så i detta fall bestämmer ju uppenbarligen inte utgivaren eftersom denne har gjort produkten tillgänglig för konsumenten gratis, sedan kommer en girig återförsäljare med "prisgaranti" och tar betalt för samma produkt.

Gällande att detta är ett lyxproblem så måste jag säga att alla våra problem är lyxproblem: Nordeas internetbank var nere en halv dag eller så för någon vecka sen - jävlar vilket liv det var, det gick inte att handla med kort på ca 15h! Media skrev spaltmeter om Nordeas fiasko och kunder kände sig kränkta när deras kort inte fungerade i kassan på ICA osv. Där har vi ett riktigt lyxproblem, tänk de som inte kan handla mat någon dag i veckan?

Krångel hos din ISP så du inte kan surfa/spela - lyxproblem. Spel släpps med ruttet DRM - lyxproblem. Lurad på mellandags-rean - lyxproblem. Special Edition av ditt favoritspel fullbokat - lyxproblem. Beställningen på McDonalds tar 20 minuter - lyxproblem. Inget bra på TV - lyxproblem. Hemma med förkylning och missar ditt favoritsbands enda Sverigespelning iår - lyxproblem. Och så vidare. Man måste få anmärka/klaga/gnälla/argumentera för sin sak utan att hela tiden sätta allt i ett större perspektiv. Om vi i Sverige alltid sätter allt i ett större perspektiv så har vi inga debatter eller nyheter för det finns alltid någon som har det värre.

Spelbutiken betedde sig svinigt och felaktigt i detta fall och det är nu fixat tack vare oss här på fz.se och det tycker i allafall jag är bra.

Men EULA är nog utgivaren som satt? Eller vem är "företaget" som du syftar på? För isåfall har ju utgivaren dikterat villkoret: det ska vara gratis. Nåväl, nu har jag/vi fått veta att EULA dikterade att det skulle vara gratis och då är det givetvis fel av Spelbutiken att ta betalt, ni har rätt. Men när dom kontaktades så sa dom "oj, en miss, det berodde på detta, nu tar vi bort det". Det är inte balanserat att börja med att kalla dom för oseriösa svindlare, det råkade ju bli fel. Nu gjorde inte alla det, jag vet.

Klart folk får klaga på lyxproblem lite lagom (även om "alla våra problem" verkligen inte bara är lyxproblem, om det är så för dig får jag be att gratulera) men att klaga på prissättning (i vanliga fall, här fanns särskilda skäl) tycker inte jag är riktigt. Vi vet inte vad de har för kostnader.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Klassisk "skylla på någon annan" -style. Antar att det är den som faktiskt får pengarna som är skyldig.

Jo tack jag märkte det när jag beställde Company of heroes anthology fick med två cd nycklar till Opposing Fronts och Tales of Valor men inte till vanliga CoH.

Kontakade Ginza men felet låg inte hos dem utan hänvisade mig till nåt företag i stockholm så skickade mail dit dem kunde inte göra nåt utan hänvisade mig till THQ/RELIC samma visa där dem hänvisade mig tillbaka till återförsäljaren. Alltså så satt jag o försökte fixa detta nästan en vecka. Förklarade för Ginza jag har varit kontakt med alla dessa företag.

Så efter en vecka ungefär fixade sig allt skickade in alla tre spelen tillbaka till Ginza fick tillbaka dem ca 3 dagar efter med en ny cd nyckel till CoH. Allt dem skrev på fakturan var att "Vi ber om hemskt så mycket om ursäkt för allt besvär". Men men fick iallafall den rätta hjälpen till slut och han som hjälpte mig var jäkligt trevlig med.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Jag ser att det är löst men jag tycker alla i den här tråden har överreagerat ändå. Bli arg över prissättning av vad som kan kategoriseras som lyxvaror? Det är inte samma sak som att man skulle börja ta (hutlöst) betalt för kranvatten som folk måste ha. Men det är nästan samma sak som att vissa resturanger tar betalt för vatten. Betala om man tycker det är värt, annars inte. "Det var gratis förr". Ja det kanske det var, inte nu tydligen. Avstå från att ladda ner demos från Spelbutiken då. Tänk om alla tar betalt för demos? Ja då kommer färre att testa demos. Och tanken är att folk ska testa för att bli sugna att köpa fullvärdig produkt. Vissa spel har inget demo alls. Är det bättre med möjlighet till demo för 5kr än inget alls? Det kan man nog få olika svar på men beslutet om hur det ska bli vilar i grund och botten hos utgivaren.

Det kommer i vilket fall reda ut sig självt, det kostar vad det kostar, olika leverantörer har olika priser och vi betalar om vi tycker det är värt det.

Du har helt rätt.
Om jag kommer på en affärside, hur dålig den än må vara, då har jag rätt att satsa på den. Och finns det ingen efterfrågan, är folk inte villiga att betala för den tjänsten, så kommer min ide att gå i graven med mitt företag/verksamhet.

Samma sak när jag hör folk gnälla t.ex. Över hur mycket dyrare mjölken är på bensinmacken än affären....men köp mjölken på affären istället då!!!

Men jag tycker det är helt rätt av folk att rikta kritik mot dåliga verksamheter, och är glad att det finns folk med mer driv än mig själv som faktiskt gör det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@Paddington:

Nja, å ena sidan håller jag med om att det är en lyxvara och man bör behandla det som en sådan. Å andra sidan jämför det med en demonstratis som står i en affär och bjuder på kratis kex med ost, eller en kopp kaffe. Tänk om hon helt plötsligt skulle ta betalt för demoprodukterna, skulle inte det vara konstigt? (Ännu mer konstigt eftersom att det faktiskt är en fysisk vara som konsumeras, till skillnad från ett demo på ett datorspel som är en virtuell kopia.)

Ett demo är ett demo, att betala för att få en förhansvisning är inte detsamma som ett demo. Då blir det någon slags pre-release access som man betalar för.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar