Spel kan vara en livräddare

Skribent
Spel kan vara en livräddare

Jag tror (eftersom jag inte har någon examen) att spel kan vara en livsviktig del av en människas liv. Det ser naturligtvis olika ut, beroende på vem man är och vilka intressen man har. FZ är en spelsida, och då kan vi avgränsa de olika livbojarna till just spel.

Många slåss mot diverse handikapp, det kan vara en psykisk åkomma, eller en olycka som förändrat personens livssituation drastiskt. Man behöver något som får en att känna sig stark och som erbjuder mer än vad ens fysiska kropp klarar.

Efter ungefär ett halvt års tung behandling, med bland annat cellgifter, var jag rätt trasig. Det är en jobbig känsla när ett par trappsteg känns som ett maratonlopp och man inte känner igen sig i själv spegeln. Det blir inte bara ett fysiskt problem, utan även psyket får sig en törn. För mig kom Mass Effect 2 som en räddning, det fick mig att orka hela vägen in i mål. Några timmar om dagen kunde jag ge min hjärna en välförtjänt paus och återfå kraften att kämpa den sista biten. Naturligtvis är inte spel en ensam lösning, men det kan spela en rätt stor roll i sammanhanget.

Idag är spel ett av min största intressen, men också en del av mitt jobb. Jag behöver inte försvinna in i någon låtsasvärld för att orka med vardagen, men det finns de som inte är lika lyckligt lottade. De som inte har möjligheten att leva ett normalt liv. Och det här är något som är värt att ta upp när vi försvarar vårt favoritmedium från oförstående människor. Eskapism i alla dess former är något bra.

Tack till Adam för tipset.

Källa: Om man ska tro Imgurs kommentarsfält är det Muse Magazine.

#blogg


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Spel kan vara en livräddare

Väl skrivet! Värmer själen.

Skribent
Skrivet av JOnnegrym:

Väl skrivet! Värmer själen.

Tack! Finns fler självärmare. Utvecklare som lägger in fans som karaktärer etc. Får bli i en annan blogg


signatur

I am the black wizards.

Medlem

En av de vackraste saker jag läst tror jag =D

Medlem

"We were all just gamers" :'D

Härligt att höra att spel har hjälp ditt välbefinnande. Jag har kommit till att se spel som en sorts personlig terapeut. Att smita iväg till dessa fantasivärldar lättar upp själen och gör ibland livet lite mer lättåskådligt.

Hoppas du blir helt och hållet återställd från vad det än är som drabbat dig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar