Bioshock Infinite – Levine förändrar religiöst innehåll

Robot
Bioshock Infinite – Levine förändrar religiöst innehåll

Ken Levine förändrar delar av nya Bioshocks religiösa innehåll efter samtal med människor i teamet. "Men det handlar inte om censur", menar han.

#bioshock-infinite


Medlem
Bioshock Infinite – Levine förändrar religiöst innehåll

Kan religiösa sluta gråta för minsta sak så blir allt bra, det är ett spel och jag börjar ledsna på att om ska lägga sig i minsta sak. Visst bra att det inte censureras men i alla fall

Medlem
Medlem

Verkar som patriotism och religion får sig en känga av Infinite, dvs något väldigt amerikanskt.

1an tog sig an individualismen (Ayn Rand) och 2an kollektivismen.

Synd att han fegar ut..

Inaktiv
Skrivet av Zlither:

Kan religiösa sluta gråta för minsta sak så blir allt bra, det är ett spel och jag börjar ledsna på att om ska lägga sig i minsta sak. Visst bra att det inte censureras men i alla fall

Jao, varför kan inte fiction få vara fiction, dvs påhittat helt enkelt. Direkt ska någon gnälla för att man blir "kränkt"

Medlem

Set ju från själva utvecklingsteamet så man får helt enkelt ha respekt för det då de själva bidrar med att leverera ett spel väldigt många bland spelkonsumenterna ser fram emot.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Bra att de ändrar om det har visat sig vara kränkande mot en viss grupp imo.

Medlem

Bara löjligt att klaga på religiöst innehåll, det är ju ett spel, inte verkligheten, dessutom så borde de sluta IRL också, alla kan väl få tro vad de vill? Lite mer som de är i The Elder Scrolls Alla får tycka vad de vill utan att folk säger att de har fel.

Medlem

En stor besvikelse. Hoppas bara det inte gör spelet sämre, ser fram emot detta

Medlem

Gillar man inte innehållet ge fan att köpa eller jobba med det då.

Jävla fjantar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Gillar man inte innehållet ge fan att köpa eller jobba med det då.

Jävla fjantar.

Ja, för det är ju klart att de ser in i framtiden och kan förutspå hur manuset och innehållet i spelen de inte skapat än ska bli. Du får ta hand om personalen i företaget du har, annars förstör du ännu mer.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Nå, vi vet ju hur illa det kan gå om man råkar bråka med religioner, att ha Korancitat i badrummet vart ju stora rabalder över, och då ska vi inte ens tänka på muhammedbilden (som turligt nog inte var spelrelaterad).

Dock så är inte religioner i sig grunden, fanatiker/fanboys blir minst lika upprörda när du talar illa om ex. hardcore PC gaming (pun intended), konsoler, nvidia/intel/amd etc.
Om folk kunde sluta fästa så otroligt stor betydelse vid småsaker, skulle nu Allah/Muhammed ha något emot placeringen av citaten kunde de väl i sin mystiska förmåga fixa det själva?
Å andra sidan behöver inte spel/film heller (för den delen) medvetet trakassera eller förolämpa sådant som är viktigt för många. Att ha bibeln på toa i ett spel/film är ok, att använda den som dasspapper är inte ok, att ha ett GeForce på dass är ok (om än kontsigt), att använda det som dasspapper är överdrivet etc.

Tyvärr tvivlar jag på att vi någonsin får veta vad det handlade om och hurvida man kan påstå att det var "rättfärdigat" att bli upprörd. Personligen hade jag gärna sett fler spel som "vågade" ta med religion/religiösa karaktärer då detta är och förblir en stor del av mänskligheten.
Det borde man våga refletera i spel också, utan att bli lynchad. Vore det så hemskt att ha en Kristen noname supersoldat i Bf4: MW2?
Vore det lika illa om en muslimsk supersoldat spelade i huvudrollen?
Varför inte låta spel föregå med gott exempel, låt religiösa (icke fanatiska) karaktärer finnas och agera i samförstånd, ett army of two där en är kristen och den andra muslim men ändå sammarbetar vore ett exempel (behövs inget mer än ex. ett kors runt halsen), iaf som spelbara karaktärer. Ser inte hur det skulle kunna göra något sämre, tvärt om skulle det kunna visa för vissa att det är "ofarligt" och man inte behöver ta illa upp över allt.

Medlem

Bara det inte "märks" i storyn att det blir en lös tråd som föblir oupplöst. Jag tror starkt på att man inte ska förändra stora delar av en historia, det brukar ge en känslan av att något saknas.


signatur

Nämen!

Medlem

Han vågade inte stå på sig vilket han sen försöker förklara bort, skitsnack!
Och inte heller kunde han berätta vad de diskuterat?
Kärring! Eller förlåt, var jag sexistisk nu?

Tacka vet jag Postal, Burn a book, save a tree!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Mesar...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Jao, varför kan inte fiction få vara fiction, dvs påhittat helt enkelt. Direkt ska någon gnälla för att man blir "kränkt"

Och vad är religion om inte fiktion och maktverktyg för att kontrollera människor?

Inaktiv

Har ingen av de som kommenterat övervägt att det Levine sa eventuallt kan vara sant? Alltså att han har inspirerats av sina kraftigt religiösa medarbetare och skrivit om några av karaktärerna baserat på dessa erfarenheter.

EDIT: Om det enbart handlade om censur var det väl ingen mening att gå ut och berätta för hela världen om det.

Medlem

Var dom kanske i utgivarfalangen dom "i teamet"?

Aja blir säkert bra iallafall. Känner dock att det inte kommer bli något original bioshock detta. Bra, men inte up there med originalet. Men den som lever får se.


signatur

subterranean homesick alien

Geeks Gaming

Sluta ge in för religiösa idioter.

ZF
Medlem

alla är upprörda, ingen vet varför. låter som nära en definitionen för fanatism tycker jag.

Skrivet av Jinxswe:

Sluta ge in för religiösa idioter.

sluta direktöversätt. "ge efter".

Medlem

Här ligger en hund begraven. Feedback från andra i utvecklingsteamet (låter bra), ändra till det bättre (låter bra)... Allting bra?

Men vänta - Levine sa ju att det grundade sig på att de religiösa personerna blivit upprörda. Och många av de mest facinerande idéerna och tankarna här i världen tenderar ju att utlösa infantila, narcissistiska kränkningar hos troende.

I praktiken blev alltså nästan garanterat något gyllene amputerat från berättelsen.

Inaktiv

Det är väl inget konstigt att ta hänsyn till troendes känslor och åsikter om Levine väljer att inspireras av just deras tro och känslor för att skapa en story? Vill han inte behöva ta hänsyn till gudstroendes känslor så kan han göra ett spel om något annat.

Inaktiv
Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av Aresz:

Jao, varför kan inte fiction få vara fiction, dvs påhittat helt enkelt. Direkt ska någon gnälla för att man blir "kränkt"

Och vad är religion om inte fiktion och maktverktyg för att kontrollera människor?

^^ touché

1
Skriv svar