Kvinnlig EA-chef: "Sexismen håller inte kvinnorna tillbaka"

Robot
Kvinnlig EA-chef: "Sexismen håller inte kvinnorna tillbaka"

EA-chefen Gabrielle Toledano vill att fler kvinnor ska söka sig till spelbranschen. En industri som blivit oförtjänt svartmålad som sexistisk.

#ea


Medlem
Kvinnlig EA-chef: "Sexismen håller inte kvinnorna tillbaka"

Känns nästan som en förlust att någon med förnuft arbetar för EA av alla företag. Men likväl: en väldigt smart och rationell person.

Sen håller jag med, titta bara på söktrycket till högskole-program för ingenjörer eller datavetare: det är inte så många kvinnor som är intresserade helt enkelt.
Sen är många "gurl gamerz" inte riktiga gamers. Att spela CoD någon timme per vecka eller att slösurfa Zynga "spel" är inget som kvalificerar en till en gamer. Lite som att surfa på någons öppna wifi och kalla sig för hacker.

Det är verkligheten, det är inget negativt och det är dags att erkänna det istället för att hela tiden åberopa förtryck och sexism.

Medlem

Om intresset finns hos kvinnor så snälla visa det... skulle nog uppskattas en del. Jag vet om 1.. de tär min kusin. Har en kompis som spelar lite med knappast för att det ska räknas som gamer.. men tycker det är löjligt att dom ska göra en stor grej utav det...


signatur

The spiders won,t find us here.

Inaktiv

Kan låta det ta sin tid också, för tio år sedan var dom som höll på med spel töntar och outsiders och ingen tjej ville vara i närheten av någon "gamer". Nu har allting vänt men det tar givetvis tid innan attityder förändras.

Däremot är det ju för jävligt om man blir mobbad eller/och diskriminerad bara för att man är tjej istället för pojke.

Sen tror jag själv att mängden tjejer som spelar och som arbetar med spel är färre för att intresset inte finns i lika hög grad, och det kanske beror på något annat.

Jag känner ingen tjej som är intresserad av spel, mer är att casuala på något fejjanlir som farmville eller liknande, och nej det räknas inte.

Medlem

Jämställdhet är jag för, men kvinnor har satt sig i skiten självmant lite.

I min uppväxt så var det bara killar som spelade, spelen var för killar av killar, tjejerna hatade allt som spel och datorer hade att göra, att folk är bittra och diskriminerande nu mot kvinnor tror jag delvis är för att visa en viss hämnd

"jasså det passar nu va? inte lika utstött att vara gamer va?"

Medlem
Skrivet av Touhatsu:

Sen är många "gurl gamerz" inte riktiga gamers. Att spela CoD någon timme per vecka eller att slösurfa Zynga "spel" är inget som kvalificerar en till en gamer.

Dictionary.com definierar gamer:
gam·er [gey-mer]
noun
a person who plays games, especially computer or video games.

Medlem
Skrivet av queeny:
Skrivet av Touhatsu:

Sen är många "gurl gamerz" inte riktiga gamers. Att spela CoD någon timme per vecka eller att slösurfa Zynga "spel" är inget som kvalificerar en till en gamer.

Dictionary.com definierar gamer:
gam·er [gey-mer]
noun
a person who plays games, especially computer or video games.

Det jag tror han menar är ...

Om du spelar fotboll en gång i veckan med 3-4 polare är du ingen fotbollsspelare, men går du på träning 3 gånger i veckan samt match varje helg så kan du anses som en fotbollsspelare.

samma sak gäller Gamers, en gamer är en person som har spelande som ett av sina största intressen, att spela 1 timme i veckan räknas inte.

Medlem

För mig känns det som om vi ska tvinga kvinnorna att spela mer och bli gamers bara så att vi inte ska framstå som sexistiska...töntigt de får fan göra som de vill....


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Började 2009 på Civilingenjör Spel och programvaruteknik i Karlskrona BTH. Av de antagna var det 60 killar 0 tjejer. Om det hade skett något sexistiskt urval där är jag förvånad. Jag tror denna kvinnan har rätt. Tjejer söker sig inte i så stor utsträckning till tekniska utbildningar och framför allt spelbranschen.

Jag har också jobbat på ett webbdesingsföretag och där ville de ha tag i mer yrkeskunniga tjejer och hade sörplat åt sig alla som fanns i närområdet men företaget var fortfarande mansdominerat. Jag tror att IT-branschen är en av de branscher som är minst diskriminerande vid anställning men att de låga siffrorna av kvinnor kommer av att de helt enkelt inte finns en hel hop att få tag på.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

en gamer är en person som har spelande som ett av sina största intressen, att spela 1 timme i veckan räknas inte.

Enligt vem? Alla har kanske inte tid att spela mer än en timme i veckan.
Jag finner det ganska märkligt att man ska definiera en hobby utifrån hur mycket tid man spenderar på den.

Medlem
Skrivet av queeny:
Skrivet av Touhatsu:

Sen är många "gurl gamerz" inte riktiga gamers. Att spela CoD någon timme per vecka eller att slösurfa Zynga "spel" är inget som kvalificerar en till en gamer.

Dictionary.com definierar gamer:
gam·er [gey-mer]
noun
a person who plays games, especially computer or video games.

Absolut, men när man pratar om gamers i dessa termer så är det inte sådana personer som Touhatsu nämner som man menar. Därav blir det fel i alla fall.

Medlem
Skrivet av Eight08:

Absolut, men när man pratar om gamers i dessa termer så är det inte sådana personer som Touhatsu nämner som man menar. Därav blir det fel i alla fall.

Jag upprepar min fråga, enligt vem? Vem och vad är det som definierar vad en riktig gamer är? Era argument saknar underlag.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Jämställdhet är jag för, men kvinnor har satt sig i skiten självmant lite.

I min uppväxt så var det bara killar som spelade, spelen var för killar av killar, tjejerna hatade allt som spel och datorer hade att göra, att folk är bittra och diskriminerande nu mot kvinnor tror jag delvis är för att visa en viss hämnd

"jasså det passar nu va? inte lika utstött att vara gamer va?"

Så om en kille blev retad av en tjej för att han spelade spel är det helt ok att senare i livet vara bitter och diskriminerande mot tjejer i allmänhet? Jag förstår inte vad du menar med att kvinnor har satt sig själva i skiten. Ska man hålla på och hämnas på varandra?

Skrivet av Touhatsu:

Sen håller jag med, titta bara på söktrycket till högskole-program för ingenjörer eller datavetare: det är inte så många kvinnor som är intresserade helt enkelt.
Sen är många "gurl gamerz" inte riktiga gamers. Att spela CoD någon timme per vecka eller att slösurfa Zynga "spel" är inget som kvalificerar en till en gamer. Lite som att surfa på någons öppna wifi och kalla sig för hacker.

Det är verkligheten, det är inget negativt och det är dags att erkänna det istället för att hela tiden åberopa förtryck och sexism.

Att inte lika många kvinnor som män söker sig till vissa tekniska högskoleprogram betyder absolut inte att de inte är intresserade eller inte kan vara intresserade. Jag förstår inte hur du kan bunta ihop halva mänskligheten sådär och säga att det är helt naturligt och självklart och att vi inte ens behöver fråga oss själva varför världen ser ut på det här sättet.

Sen är jag intresserad av vilka kriterier man måste uppfylla för att vara en riktig gamer? Är vissa spel mer spel än andra spel? Hur många timmar per vecka ska man spela? Kan man vara deltidsgamer eller visstidsgamer? Är det den klassiska casual-aversionen som spökar?

"Det är verkligheten, det är inget negativ" - väldigt lätt att säga när det är ett problem som i alla fall inte direkt drabbar dig som person. Tror du folk hittar på problem för att de inte har något bättre för sig?

Medlem

Sexism, hur menar hon då?

Att tjejer i många spel ser lite porriga ut?

Detta uppskattas ju av många tjejer. Fan jag vet många tjejer bland mina steam-vänner som alltid vill att deras karaktärer ska se porriga ut. Speciellt i MMO-spel.

Själv så tror jag att det är endast de feministiska spelarna som gnäller.

Och det är alltid dessa som får utrymme överallt och sprida sitt gnäll...

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Sexism, hur menar hon då?

Att tjejer i många spel ser lite porriga ut?

Detta uppskattas ju av många tjejer. Fan jag vet många tjejer bland mina steam-vänner som alltid vill att deras karaktärer ska se porriga ut. Speciellt i MMO-spel.

Själv så tror jag att det är endast de feministiska spelarna som gnäller.

Och det är alltid dessa som får utrymme överallt och sprida sitt gnäll...

Alltid lika lustigt att läsa hur folk skriker "feminist" när något hotar ens världsbild och verklighet.
Man ska aldrig utgå ifrån sig själv. Om så vore fallet skulle jag kunna säga att, alla människor är vita, har iPhones och använder Spotify. (Utifrån mina erfafenheter under tiden jag skrev det här )

Medlem

Får väl kvotera in kvinnor till att bli gamers! Får säga till frugan ikväll att nu måste hon sätta sig å spela i 4h! Ska de kvoteras in i bolagsstyrelser ska de väl kvoteras in till att vara gamers också!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Sexism, hur menar hon då?

Att tjejer i många spel ser lite porriga ut?

Detta uppskattas ju av många tjejer. Fan jag vet många tjejer bland mina steam-vänner som alltid vill att deras karaktärer ska se porriga ut. Speciellt i MMO-spel.

Själv så tror jag att det är endast de feministiska spelarna som gnäller.

Och det är alltid dessa som får utrymme överallt och sprida sitt gnäll...

Likadant med min fru. Hon ska alltid spela "sexiga" karaktärer och är extremt mån om hur hennes karaktärer i spel är sminkade och klädda.

Fast hon jobbar som Makeup Artist och är extremt snygg själv också.

Hon kallar sig feminist men vill inte ha något med svenska feminister att göra, utan kallar dom för anti-feminister och "gubbkärringar".

Medlem
Skrivet av queeny:
Skrivet av Ztreek:

en gamer är en person som har spelande som ett av sina största intressen, att spela 1 timme i veckan räknas inte.

Enligt vem? Alla har kanske inte tid att spela mer än en timme i veckan.
Jag finner det ganska märkligt att man ska definiera en hobby utifrån hur mycket tid man spenderar på den.

Om man inte har tid att spela 1 timme i veckan så är man inte en gamer.. då har man säkert andra sysslor man gillar att göra, sportfanatiker, djur-intresse, eller ren träning.

Enligt de flesta här på FZ och antagligen större delar av världen så tänker man på en person som spelar dagligen eller i alla fall 3-4 timmar i veckan när man säger gamer.

Medlem

En mycket smart kvinna som har helt rätt, inte konstigt att hon är chef.

Det största problemet med diskrimineringsdebatten i samhället är att den presumerar att en ojämn fördelning beror på missgynnande när det i själva verket bör vara den som påstår diskriminering som ska visa att sådan finns.

Vad jag vet är det inget speciellt urval baserat på kön vid tekniska linjer på gymnasium och högskola. Det är faktist så att kvinnor aktivt uppmuntras att söka linjer som dessa och ändå är det få som söker. Problemet är väl att den enda rimliga slutsatsen, att kvinnor generellt sett saknar ett grundläggande intresse av teknik, är något som strider mot vissa personers verklighetsuppfattning.

Spelvärden (och andra företag för den delen) har gång på gång inte bara visat att deras urval är sakliga och anpassade efter deras egna behov (som så bör) utan också att de aktivt uppmuntrar kvinnor på underrepresenterade positioner. Jag tycker att det är dags att de som påstår missgynnanden bevisar sina teser. Det måste bevisas ett samband mellan företags ageranden och skillnaden i representation.

Självklart finns det inget sådant i nästa alla fall, det är tomt prat och vilda anklagelser. Hade bevis funnits hade detta varit i domstol. Rättsligt är det en förenklad bevisbörda för en diskriminerad där ett företag i praktiken måste motbevisa anklagelserna, likväl har mycket få företag fällts.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Bah det är även del utav uppfostran och omgivning som skapar de intressen vi har. Det är ganska uppenbart att pojkar och flickor behandlas och uppfostras olika från barnsben.

Sen så tycker jag att gamer kräver en lite snävare definition. Jag kan omöjligt komma upp med en på rak arm, men det går aldrig att föra en vettig diskussion så läge det är oklart. Ett visst intresse för industrin bör nog vara grundläggande, iaf i min mening.

Medlem
Skrivet av pirinto:
Skrivet av Skelögd:

Sexism, hur menar hon då?

Att tjejer i många spel ser lite porriga ut?

Detta uppskattas ju av många tjejer. Fan jag vet många tjejer bland mina steam-vänner som alltid vill att deras karaktärer ska se porriga ut. Speciellt i MMO-spel.

Själv så tror jag att det är endast de feministiska spelarna som gnäller.

Och det är alltid dessa som får utrymme överallt och sprida sitt gnäll...

Alltid lika lustigt att läsa hur folk skriker "feminist" när något hotar ens världsbild och verklighet.

Men det skulle ju inte direkt förvåna mig om det är så att det till 90% endast är feminister som gnäller över att kvinnor i spel går runt med stora strutar.

En normal tjej kunde inte bry sig mindre om ens karaktär ser porrig ut. Många verkar ju vilja att deras karaktärer ska se ut så också.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

En mycket smart kvinna som har helt rätt, inte konstigt att hon är chef.

Det största problemet med diskrimineringsdebatten i samhället är att den presumerar att en ojämn fördelning beror på missgynnande när det i själva verket bör vara den som påstår diskriminering som ska visa att sådan finns.

Vad jag vet är det inget speciellt urval baserat på kön vid tekniska linjer på gymnasium och högskola. Det är faktist så att kvinnor aktivt uppmuntras att söka linjer som dessa och ändå är det få som söker. Problemet är väl att den enda rimliga slutsatsen, att kvinnor generellt sett saknar ett grundläggande intresse av teknik, är något som strider mot vissa personers verklighetsuppfattning.

Spelvärden (och andra företag för den delen) har gång på gång inte bara visat att deras urval är sakliga och anpassade efter deras egna behov (som så bör) utan också att de aktivt uppmuntrar kvinnor på underrepresenterade positioner. Jag tycker att det är dags att de som påstår missgynnanden bevisar sina teser. Det måste bevisas ett samband mellan företags ageranden och skillnaden i representation.

Självklart finns det inget sådant i nästa alla fall, det är tomt prat och vilda anklagelser. Hade bevis funnits hade detta varit i domstol. Rättsligt är det en förenklad bevisbörda för en diskriminerad där ett företag i praktiken måste motbevisa anklagelserna, likväl har mycket få företag fällts.

Missgynnandet finns där, men i många fall är det oavsiktligt eller omedvetet. Det kanske svåraste problemet är inte att alla arbetsgivare på något sätt är elaka och vill diskriminera - den sortens sexism är väldigt lätt att urskilja och uppmärksamma (precis som uppenbar rasism är väldigt lätt att urskilja... just för att den är uppenbar och alla kan vara överens om att den är det). Problemet är alla fördomar som inte är så uppenbara, och som får folk att ta för givet att saker som är på ett visst sätt är helt naturliga och inte behöver ifrågasättas. Den sortens fördomar som får folk att självrättfärdigat tänka att de minsann inte är några sexister eller rasister, därför kan inget som de tänker eller säger eller gör vara sexistiskt eller rasistiskt. Trots att det helt uppenbart upplevs av andra som just det.

Bevisen finns där, både i form av personliga berättelser och vittnesmål om diskriminering och kränkningar såväl som siffror som talar om att män och kvinnor i ganska stor utsträckning inte har samma förväntingar på sig när de växer upp, och inte heller ges samma förutsättningar eller bemötande. Något som i slutändan missgynnar båda könen.

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av pirinto:
Skrivet av Skelögd:

Sexism, hur menar hon då?

Att tjejer i många spel ser lite porriga ut?

Detta uppskattas ju av många tjejer. Fan jag vet många tjejer bland mina steam-vänner som alltid vill att deras karaktärer ska se porriga ut. Speciellt i MMO-spel.

Själv så tror jag att det är endast de feministiska spelarna som gnäller.

Och det är alltid dessa som får utrymme överallt och sprida sitt gnäll...

Alltid lika lustigt att läsa hur folk skriker "feminist" när något hotar ens världsbild och verklighet.

Men det skulle ju inte direkt förvåna mig om det är så att det till 90% endast är feminister som gnäller över att kvinnor i spel går runt med stora strutar.

En normal tjej kunde inte bry sig mindre om ens karaktär ser porrig ut. Många verkar ju vilja att deras karaktärer ska se ut så också.

Ja, otacksamma onormala brudar som ska hålla på och gnälla hela tiden. Så har de dessutom mage att kalla sig feminister! Västvärlden håller på att gå under...

Medlem

Tror att man ska fråga sig VARFÖR lika många tjejer inte är intresserade av spel. Det är ju en mansdominerad bransch där män gör spel för män, inte konstigt att kvinnor inte blir intresserade.
Dessutom är vår kultur så att vi uppfostrar män till att gilla krig, bilar, drakar, rymden och/eller sport som är väldigt stora inlägg i spel. Allt vi ser/hör/gör från nyfödd till död bidrar till vad som är okej och inte okej för man/kvinna att gilla.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

En jädras tjat om definitionen av en gamer här i kommentarerna. Självfallet så kom inte moses ner med den universella gamer-definitionen nedskrivet på stentavlorna. Så nej det finns inget absolut definition av en gamer som säger att man måste spela x timmar i veckan för att vara en gamer. Men det spelar ingen som helst roll då beteckningen gamer är vag som fan och totalt intetsägande.

Killar spelar generellt sett mer än tjejer och är grovt överrepresenterade bland tekniska utbildningar. Oavsett om man tror att det beror på könsnormer eller biologi så är det så verkligheten ser ut. Sen kan man såklart tycka att man visst är en gamer om man spelar farmville 5 minuter i veckan men vad spelar det för roll.

EA-chefen känns förövrigt som en rätt så vettig person får jag säga.

Inaktiv
Skrivet av queeny:
Skrivet av Eight08:

Absolut, men när man pratar om gamers i dessa termer så är det inte sådana personer som Touhatsu nämner som man menar. Därav blir det fel i alla fall.

Jag upprepar min fråga, enligt vem? Vem och vad är det som definierar vad en riktig gamer är? Era argument saknar underlag.

Enligt mig, jag och endast jag definierar vad en gamer är.

Men kom igen nu, allt behöver inte definieras till max....vi som hänger på FZ och snackar gaming spelar givetvis mer än 1h per vecka och då är det inte Facebookande Farmville som vi ägnar oss åt.

Hur definierar du underlag? Hur definierar du argument? Vad är saknad för dig? Vad är upprepning egentligen? Finns det någon allmän konsensus eller hur definieras egentligen en fråga? Vad är ett forumtroll, egentligen?
Väljer vi att psykologiskt tolka dessa frågor, eller om man så vill upprepningar ur ett behavioristiskt perspektiv eller psykodynamiskt?

Svara på dessa frågor först så kan vi kanske komma överens om något och därefter, och endast därefter, kan en meningsfull debatt där vi båda får argumentera och framföra vår sak. Men vem ska kritisk granska och utvärdera utifrån, några frivilliga?
......
Så jag frågar dig igen...

Medlem

KOMMENTAR TILL KRÖNIKAN:
Vad säger hennes krönika? Ingenting.

Den är uppdelad i tre delar.
Den första delen präglas av den ultraliberala företagaranda vi är så vana vid från staterna: Jag har ju lyckats, då finns det inget problem - bara DU kan lösa problem.
Den andra delen håller hon sitt företag hårt om ryggen - med en rejäl dos naiv uppmärksamhet:
Ja, det finns sexism, men detta är egentligen inget problem för spelbranschen - för problemen finns på andra ställen också!
Den tredje delen så gör hon som så många anti-jämställdhetsdebattörer gör. Eftersom hon redan vägrat inse att det finns strukturer i samhällen som kan begränsa människors (av alla olika kön och ursprung) i olika sammanhang så verkar hon se sexismen som en isolerad entitet inom hennes arbetsområde (något ironiskt efter hon först hävdade att det inte var bundet till hennes bransch). Hon skuldbelägger då kvinnorna för att de inte tar sig platsen.

Det första som Gabrielle Toledano borde omfamna är att sexismen (om vi ser sexismen i termer som könsuppdelning - och olika bemötanden) absolut inte träder ikraft när man sätter sin första fot på arbetsmarknaden. Jag tvingar henne inte alls att kalla det ett problem, även om jag föredrar att göra det, bara att hon är medveten om att strukturen finns där. Redan som foster (om man valt att offentliggöra det biologiska könet) påverkas människan med den enda egenskap av dess kön. Detta påverkar självfallet kvinnor och män på olika sätt (killar ska inte gråta om de ramlar när de spelar kroppssporter - för att visa att sexismen är tvådelad), men när det gäller arbetsmarknad så försätter de kvinnorna till en betydligt lägre lönenivå. Självfallet finns det de individer som klarar sig igenom könsstrukturer, på samma premisser som individer blivit klassresenärer - men det kör inte att strukturerna helt försvinner.

tl;dr - Krönikan kan inte ses som ett seriöst inlägg i debatten om sexism i spelbranschen. Dels för att man måste inse att sexismen är större än sig själv. Och att hon lyckas stryka över sexismen på hennes företag med "den finns på andra ställen" utan att problematisera vidare och bara säga "det är för att kvinnor inte vill" känns bara dumt.

KOMMENTAR TILL KOMMENTARERNA:
Med några få undantag så reflekterar kommentarerna till den här artikeln precis de problem som sexismen odlar. Flertalet kommentarer skuldbelägger såväl individer som hela kategorier som "kvinnor". Dels verkar folk inte förstå att "sexism" inte bara speglar att spelkaraktärer ser "porriga" ut, det är ett samhälleligt problem som bland annat speglas genom hur spelbranschen väljer att designa och införliva (personlig historia, karaktärsutveckling, m.m.) sina kvinnliga karaktärer.
Sexismen är inte bara när någon på företaget säger hög "Hon är tjej - hon fattar ju inte!". Den sexismen skulle jag kalla ovanlig. Problemet är det som ligger under ytan, att det finns sen länge (barnsben) fastvuxna idéer och föreställningar om hur män/kvinnor är.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Kvarn:

Får väl kvotera in kvinnor till att bli gamers! Får säga till frugan ikväll att nu måste hon sätta sig å spela i 4h! Ska de kvoteras in i bolagsstyrelser ska de väl kvoteras in till att vara gamers också!

Om du likställer det så är det otroligt synd om din fru.
När kvinnor kvoteras in i bolagsstyrelser är det nämligen så att det är kvinnor som vill ha jobbet och som ses som kompetenta för det. Om det nu är så att din fru vill spela, men att det krävs att du "kvoterar in" henne i din speltid så verkar det vara ett riktigt hemskt hem att leva i.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Skelögd:

En normal tjej kunde inte bry sig mindre om ens karaktär ser porrig ut. Många verkar ju vilja att deras karaktärer ska se ut så också.

Det säger du i egenskap av att vara en "normal tjej" eller?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av andymikel:

En jädras tjat om definitionen av en gamer här i kommentarerna. Självfallet så kom inte moses ner med den universella gamer-definitionen nedskrivet på stentavlorna. Så nej det finns inget absolut definition av en gamer som säger att man måste spela x timmar i veckan för att vara en gamer. Men det spelar ingen som helst roll då beteckningen gamer är vag som fan och totalt intetsägande.

Killar spelar generellt sett mer än tjejer och är grovt överrepresenterade bland tekniska utbildningar. Oavsett om man tror att det beror på könsnormer eller biologi så är det så verkligheten ser ut. Sen kan man såklart tycka att man visst är en gamer om man spelar farmville 5 minuter i veckan men vad spelar det för roll.

EA-chefen känns förövrigt som en rätt så vettig person får jag säga.

Ytterst sällan har något att göra med vad man själv betecknar sig som utan istället om vad omgivningen tycker och om de respekterar ens beteckning. Om någon kommer in här som precis klarat av sitt första pass på fem minuter med farmville och därmed anser sig vara en gamer och försöker argumentera utifrån denna beteckning så skulle denna persons åsikt knappast fått mycket gehör, oavsett om åsikten var bra eller ej.

123
Skriv svar