Atari går mot konkurs

Robot
Atari går mot konkurs

Det legendariska företaget/logotypen ansöker om konkursskydd.

#atari, #atari-s-a, #infogrames, #alone-in-the-dark, #test-drive-unlimited-2, #pong, #asteroids


Medlem
Atari går mot konkurs

trist

Medlem
Medlem

Detta känns... sådär... :/

Oj, WTF!? Allting vettigt får sitt slut tydligen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Trist, Konsolen på bilden var ju min (farsans egentligen) första konsol. Var ju alldeles för ung för att bemästra asteroids och pac.man. Men hade riktigt skoj med något cowboysar lir vi hade.

Medlem

Helt otroligt, en epok är till ända, 2600an är en av få sanna konsoller som faktiskt hade ett spelvärde precis som nintendo 8bit

PS3 och Xbox 360 viiiuuuu, vad faan är det, snygg grafik, stressade produktioner och svindyra resultat, nej ta och kamma er och kom ned på jorden och lär er göra spel som är till glädje för folk.

space invaders, Missile Command, Pitfall, River Raid, zaxxon, Pacman, Pong, spy hunter, Commando, Rambo, The way of the exploding fist, choplifter, last ninja, Tanks, killer zone, joust, attic attack, jet Pac, Sir Fred, underwurlde, international Karate, fist II, Bruce Lee, Pole position

Atari 2600
spectrum 48K
C64
Colecovision
Vectrex
nintendo 8BIT
Neo Geo "Arkad"

Där har ni glädje i en ask!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Bara så att alla förstår: Atari har egentligen inte existerat på väldigt länge. Massa ägarskaps- och ledningsbyten, det enda som varit detsamma är namnet som är just bara ett namn.

Medlem
Skrivet av Touhatsu:

Bara så att alla förstår: Atari har egentligen inte existerat på väldigt länge. Massa ägarskaps- och ledningsbyten, det enda som varit detsamma är namnet som är just bara ett namn.

Jepp, men det är lika synd om namnet försvinner igen som om t.ex. Mercedes kastade in handduken.

Medlem
Skrivet av Deep Throat:

Helt otroligt, en epok är till ända, 2600an är en av få sanna konsoller som faktiskt hade ett spelvärde precis som nintendo 8bit

PS3 och Xbox 360 viiiuuuu, vad faan är det, snygg grafik, stressade produktioner och svindyra resultat, nej ta och kamma er och kom ned på jorden och lär er göra spel som är till glädje för folk.

space invaders, Missile Command, Pitfall, River Raid, zaxxon, Pacman, Pong, spy hunter, Commando, Rambo, The way of the exploding fist, choplifter, last ninja, Tanks, killer zone, joust, attic attack, jet Pac, Sir Fred, underwurlde, international Karate, fist II, Bruce Lee, Pole position

Atari 2600
spectrum 48K
C64
Colecovision
Vectrex
nintendo 8BIT
Neo Geo "Arkad"

Där har ni glädje i en ask!

Det var bättre förr helt enkelt?

Medlem
Skrivet av Deep Throat:

Helt otroligt, en epok är till ända, 2600an är en av få sanna konsoller som faktiskt hade ett spelvärde precis som nintendo 8bit

PS3 och Xbox 360 viiiuuuu, vad faan är det, snygg grafik, stressade produktioner och svindyra resultat, nej ta och kamma er och kom ned på jorden och lär er göra spel som är till glädje för folk.

space invaders, Missile Command, Pitfall, River Raid, zaxxon, Pacman, Pong, spy hunter, Commando, Rambo, The way of the exploding fist, choplifter, last ninja, Tanks, killer zone, joust, attic attack, jet Pac, Sir Fred, underwurlde, international Karate, fist II, Bruce Lee, Pole position

Atari 2600
spectrum 48K
C64
Colecovision
Vectrex
nintendo 8BIT
Neo Geo "Arkad"

Där har ni glädje i en ask!

Vectrex
spectrum 48K
C64
Amiga500

Det är vad jag kallar en bra uppväxt

Medlem
Skrivet av Arvid:
Skrivet av Deep Throat:

Helt otroligt, en epok är till ända, 2600an är en av få sanna konsoller som faktiskt hade ett spelvärde precis som nintendo 8bit

PS3 och Xbox 360 viiiuuuu, vad faan är det, snygg grafik, stressade produktioner och svindyra resultat, nej ta och kamma er och kom ned på jorden och lär er göra spel som är till glädje för folk.

space invaders, Missile Command, Pitfall, River Raid, zaxxon, Pacman, Pong, spy hunter, Commando, Rambo, The way of the exploding fist, choplifter, last ninja, Tanks, killer zone, joust, attic attack, jet Pac, Sir Fred, underwurlde, international Karate, fist II, Bruce Lee, Pole position

Atari 2600
spectrum 48K
C64
Colecovision
Vectrex
nintendo 8BIT
Neo Geo "Arkad"

Där har ni glädje i en ask!

Det var bättre förr helt enkelt?

Det var det egentligen inte.
Många glömmer de mängder av skräpspel som släpptes. De drivor av skit, när de klär på sig sina nostalgiglasögon.
Det fanns en anledning till att spelindustrin kraschade 1983.

För att citera wikipedia:
"There were several reasons for the crash, but the main cause was supersaturation of the market with hundreds of mostly low-quality games which resulted in the loss of consumer confidence."

Medlem
Skrivet av Skjuludde:

Det var det egentligen inte.
Många glömmer de mängder av skräpspel som släpptes. De drivor av skit, när de klär på sig sina nostalgiglasögon.
Det fanns en anledning till att spelindustrin kraschade 1983.

För att citera wikipedia:
"There were several reasons for the crash, but the main cause was supersaturation of the market with hundreds of mostly low-quality games which resulted in the loss of consumer confidence."

Det stämmer inte, det var konsolsidan som råkade ut för detta inte datorsidan.
Och ironiskt nog var det Atari som mer eller mindre ensamma orsakade detta.
http://www.ign.com/articles/2011/09/21/ten-facts-about-the-gr...

"Worse, Atari, wallowing in its own self-confidence, ordered 12 million copies of the game. Its logic was that every Atari 2600 owner (about 10 million in total at the time) would buy a copy of the game, and that an additional two million consumers would purchase the 2600 and a copy of Pac-Man. 7 million copies of the game were eventually sold.

Pac-Man for the Atari 2600 wasn't the financial disaster that E.T. was, but it put a big ding in consumers' confidence towards the company. A surprisingly excellent port of Ms. Pac-Man made its way to the Atari 2600 later that year, but it was too little too late.

Atari also struggled with its game programmers, who felt they were underpaid (they were), and were disgruntled about being disallowed to sign their names to their work, as Atari feared they'd wooed away by competitors. This shoddy treatment led to the formation of one of the first third party video game developers (you might know them--a little company called Activision). It also led to one of the bigger reasons for the industry's downfall."

Visst gjordes det dåliga spel men förr gjordes det iaf spel för att utvecklarna brann för det. Jag håller inte med, dagens spel bryr sig oftast bara om en enda sak, att det ska vara så snyggt som möjligt. Jag kan spela ett spel från förr som jag aldrig spelat och kommer säkerligen tycka det är bättre än många av dagens spel. Jag har aldrig spelat Wasteland, är det då nostalgi om jag skulle tycka det spelet var bra? Många använder det här ordet, nostalgi, men verkar inte riktigt förstå dess innebörd. Är ett spel som Hotline Miami nostalgi?

Medlem

Tycker inte att de har levt upp till sitt rykte de senaste åren.
Tror inte det var bättre för, vi var nog bara mindre nostalgiska


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

"Det legendariska företaget/logotypen ansöker om konkursskydd." Sen när kan en logotyp ansöka om konkursskydd...

Medlem

Atari är liksom ändå inte Atari längre. De är Infogrames, som har snott åt sig Atariloggan (de ägde ändå Atari sedan några år tidigare om jag inte har helt fel).

Lite som om jättestora ActiVision skulle köpa upp en liten omtyckt utvecklare med hög status och sedan namnge hela företaget efter den lilla utvecklaren. Som om ActiVision hade hetat Blizzard.

Fast det hade ju folk genomskådat. Om det hade stått Blizzard på alla möjliga skräpspel hade varumärket blivit utvattnat illa kvickt.

Med Atari var väl dock varumärket redan ganska utvattnat, och Infogrames namnbyte blev snarare som en slags comeback. En flört med gamla spelare som kom ihåg Atari för deras gamla tiders spel.

Själv har jag aldrig ägt (och nog aldrig spelat på) en Atarikonsol. För ung. Nintendo som gällde, och Sega. Jag har inga nostalgiska känslor för företaget. Jag ser en riktigt gammal konsol i trä med väldigt enkla och fula spel. NES däremot, kan jag ibland tycka om att spela trots att en del spel kanske inte är så roliga längre. Gillar dem mest för den gamla känslan. Men samtidigt är mycket till NES faktiskt mycket bättre än till Atari (jag har ju sett och spelat en del Atarispel, men ej på Atarikonsoler), om jag tittar på spelen till NES och jämför med Atarispel. Spel som Ninja Gaiden, Adventure Island och Super Mario Bros 2 hade jag nog gillat ändå om jag provade dem för första gången. Är dock ej så sugen på att prova Pitfall, Pac-Man, Asteroids, Pong och allt vad de heter. Pong kan dock vara småkul faktiskt. Men inte alls lika skojigt som en del av dagens tennisspel. Men en milstolpe ändå givetvis.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Banjo:

Atari är liksom ändå inte Atari längre. De är Infogrames, som har snott åt sig Atariloggan (de ägde ändå Atari sedan några år tidigare om jag inte har helt fel).

Lite som om jättestora ActiVision skulle köpa upp en liten omtyckt utvecklare med hög status och sedan namnge hela företaget efter den lilla utvecklaren. Som om ActiVision hade hetat Blizzard.

Fast det hade ju folk genomskådat. Om det hade stått Blizzard på alla möjliga skräpspel hade varumärket blivit utvattnat illa kvickt.

De heter i och för sig Activision Blizzard nu...

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Visst gjordes det dåliga spel men förr gjordes det iaf spel för att utvecklarna brann för det. Jag håller inte med, dagens spel bryr sig oftast bara om en enda sak, att det ska vara så snyggt som möjligt. Jag kan spela ett spel från förr som jag aldrig spelat och kommer säkerligen tycka det är bättre än många av dagens spel. Jag har aldrig spelat Wasteland, är det då nostalgi om jag skulle tycka det spelet var bra? Många använder det här ordet, nostalgi, men verkar inte riktigt förstå dess innebörd. Är ett spel som Hotline Miami nostalgi?

Nog för att generalisering är viktigt för att dra slutsatser men att gruppera samtliga dåtida spel och säga att de gjordes utav passion och att samtliga nutida spel görs av en helt annan anledning är felaktig. I alla fall tolkade jag det så, då du inte skrev något annat.
Marknaden fungerar på ett helt annat sätt nu än under dess unga dagar. Det finns fortfarande stora mängder utvecklare som söker sig till att göra spel utav passion för att göra spel. Samtidigt tror jag ändå att det var en hel del som gjorde spel som gjorde det för profit.
Spelen nuförtiden utvecklas i stor del utav vad målgrupperna önskar. Det har blivit en riktig industri, likt film och musikindustrin.

Jag ser själv ganska nostalgiskt på en hel del spel, dock inte särskilt långt tillbaka. Men ta bara min önskan att Skyrim var mer likt Morrowind än det är. När jag som mest uttryckte den önskan filtrerade jag bort en hel del av Morrowinds svagheter. Att combat-systemet överlag är ganska taffligt var knappast något jag hade i åtanke då. Nu när jag spelar igenom det igen så inser jag dock dess brister, men älskar spelet likväl.
Det är den där förmågan att romantisera saker till bättre än vad de egentligen är som jag menar. Man tenderar att beskriva något och i sitt huvud måla upp en bild som är ytterst idealistisk.

Visst har Hotline: Miami en viss nostalgisk vibb över sig. jag antar alltid att de som använder sig av en äldre grafikstil gör det just för att man ska minnas tillbaka till en svunnen tid.

Medlem
Skrivet av Skjuludde:
Skrivet av PcGamer:

Visst gjordes det dåliga spel men förr gjordes det iaf spel för att utvecklarna brann för det. Jag håller inte med, dagens spel bryr sig oftast bara om en enda sak, att det ska vara så snyggt som möjligt. Jag kan spela ett spel från förr som jag aldrig spelat och kommer säkerligen tycka det är bättre än många av dagens spel. Jag har aldrig spelat Wasteland, är det då nostalgi om jag skulle tycka det spelet var bra? Många använder det här ordet, nostalgi, men verkar inte riktigt förstå dess innebörd. Är ett spel som Hotline Miami nostalgi?

Nog för att generalisering är viktigt för att dra slutsatser men att gruppera samtliga dåtida spel och säga att de gjordes utav passion och att samtliga nutida spel görs av en helt annan anledning är felaktig. I alla fall tolkade jag det så, då du inte skrev något annat.
Marknaden fungerar på ett helt annat sätt nu än under dess unga dagar. Det finns fortfarande stora mängder utvecklare som söker sig till att göra spel utav passion för att göra spel. Samtidigt tror jag ändå att det var en hel del som gjorde spel som gjorde det för profit.
Spelen nuförtiden utvecklas i stor del utav vad målgrupperna önskar. Det har blivit en riktig industri, likt film och musikindustrin.

Jag ser själv ganska nostalgiskt på en hel del spel, dock inte särskilt långt tillbaka. Men ta bara min önskan att Skyrim var mer likt Morrowind än det är. När jag som mest uttryckte den önskan filtrerade jag bort en hel del av Morrowinds svagheter. Att combat-systemet överlag är ganska taffligt var knappast något jag hade i åtanke då. Nu när jag spelar igenom det igen så inser jag dock dess brister, men älskar spelet likväl.
Det är den där förmågan att romantisera saker till bättre än vad de egentligen är som jag menar. Man tenderar att beskriva något och i sitt huvud måla upp en bild som är ytterst idealistisk.

Visst har Hotline: Miami en viss nostalgisk vibb över sig. jag antar alltid att de som använder sig av en äldre grafikstil gör det just för att man ska minnas tillbaka till en svunnen tid.

Jag menar merparten av dagens utvecklare som ägs av en utgivare, inte de som är oberoende.

Jag har spelat om en del spel som jag gillade förr och som jag fortfarande tycker är bra.
Spel som:
Blade Runner
Broken Sword/Circle of Blood
Space Quest 1-2
King´s Quest 1
Little Big Adventure
Dungeon Master
Swat 4
Starcraft/Broodwar
Sacrifice

C&C däremot är inte alls ett spel som jag tycker åldrats speciellt bra, mycket tack vare dess interface.

Dagens spel saknar något som spelen förr hade, något mer än bara en vacker yta. Dagens spel är inte direkt utmanande och går att klara på en dag. Det är först när man klarat av spelet ett antal gånger som det börjar erbjuda en viss form av utmaning (som Gears of War på insane, jag som köper spelet ska välja vilken nivå jag vill spela på INTE utvecklaren).

Medlem
Medlem

Jag kan väl instämma med alla som säger att det "var bättre förr".
Men det jag vill säga är också att våra krav på ett spel idag är helt annorlunda.
Jag är rätt säker på att de allra flesta som håller något gammalt spel kärt, om de skulle spela det idag så tror jag i ärlighetens namn inte att de skulle tycka det var lika kul.

Har själv försökt mig på några gamla klassiker och tänkt, -Jaha? Och det här tyckte jag var kul?


signatur

- Wiiga -

Medlem

btw Atari gjorde hemdatorer också, AmigaVSAtari så var de på 80talet.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Om jag inte minns fel så äger väl Atari Baldursgate trademark? Eller köpte Bethesda upp det?
I vilket fall, ända positiva när gamla företag börjar gunga är att gamla trademarks och spelrättigheter som annars bara hade legat och samlat damm på en hylla får en ny chans att vidareutvecklas av företag som verkligen tror på dom.

Medlem
Skrivet av Skjuludde:
Skrivet av Arvid:
Skrivet av Deep Throat:

Helt otroligt, en epok är till ända, 2600an är en av få sanna konsoller som faktiskt hade ett spelvärde precis som nintendo 8bit

PS3 och Xbox 360 viiiuuuu, vad faan är det, snygg grafik, stressade produktioner och svindyra resultat, nej ta och kamma er och kom ned på jorden och lär er göra spel som är till glädje för folk.

space invaders, Missile Command, Pitfall, River Raid, zaxxon, Pacman, Pong, spy hunter, Commando, Rambo, The way of the exploding fist, choplifter, last ninja, Tanks, killer zone, joust, attic attack, jet Pac, Sir Fred, underwurlde, international Karate, fist II, Bruce Lee, Pole position

Atari 2600
spectrum 48K
C64
Colecovision
Vectrex
nintendo 8BIT
Neo Geo "Arkad"

Där har ni glädje i en ask!

Det var bättre förr helt enkelt?

Det var det egentligen inte.
Många glömmer de mängder av skräpspel som släpptes. De drivor av skit, när de klär på sig sina nostalgiglasögon.
Det fanns en anledning till att spelindustrin kraschade 1983.

För att citera wikipedia:
"There were several reasons for the crash, but the main cause was supersaturation of the market with hundreds of mostly low-quality games which resulted in the loss of consumer confidence."

Det finns lika mycket om inte mer skräpspel på marknaden nu än då.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Skjuludde:
Skrivet av PcGamer:

Visst gjordes det dåliga spel men förr gjordes det iaf spel för att utvecklarna brann för det. Jag håller inte med, dagens spel bryr sig oftast bara om en enda sak, att det ska vara så snyggt som möjligt. Jag kan spela ett spel från förr som jag aldrig spelat och kommer säkerligen tycka det är bättre än många av dagens spel. Jag har aldrig spelat Wasteland, är det då nostalgi om jag skulle tycka det spelet var bra? Många använder det här ordet, nostalgi, men verkar inte riktigt förstå dess innebörd. Är ett spel som Hotline Miami nostalgi?

Nog för att generalisering är viktigt för att dra slutsatser men att gruppera samtliga dåtida spel och säga att de gjordes utav passion och att samtliga nutida spel görs av en helt annan anledning är felaktig. I alla fall tolkade jag det så, då du inte skrev något annat.
Marknaden fungerar på ett helt annat sätt nu än under dess unga dagar. Det finns fortfarande stora mängder utvecklare som söker sig till att göra spel utav passion för att göra spel. Samtidigt tror jag ändå att det var en hel del som gjorde spel som gjorde det för profit.
Spelen nuförtiden utvecklas i stor del utav vad målgrupperna önskar. Det har blivit en riktig industri, likt film och musikindustrin.

Jag ser själv ganska nostalgiskt på en hel del spel, dock inte särskilt långt tillbaka. Men ta bara min önskan att Skyrim var mer likt Morrowind än det är. När jag som mest uttryckte den önskan filtrerade jag bort en hel del av Morrowinds svagheter. Att combat-systemet överlag är ganska taffligt var knappast något jag hade i åtanke då. Nu när jag spelar igenom det igen så inser jag dock dess brister, men älskar spelet likväl.
Det är den där förmågan att romantisera saker till bättre än vad de egentligen är som jag menar. Man tenderar att beskriva något och i sitt huvud måla upp en bild som är ytterst idealistisk.

Visst har Hotline: Miami en viss nostalgisk vibb över sig. jag antar alltid att de som använder sig av en äldre grafikstil gör det just för att man ska minnas tillbaka till en svunnen tid.

Jag menar merparten av dagens utvecklare som ägs av en utgivare, inte de som är oberoende.

Jag har spelat om en del spel som jag gillade förr och som jag fortfarande tycker är bra.
Spel som:
Blade Runner
Broken Sword/Circle of Blood
Space Quest 1-2
King´s Quest 1
Little Big Adventure
Dungeon Master
Swat 4
Starcraft/Broodwar
Sacrifice

C&C däremot är inte alls ett spel som jag tycker åldrats speciellt bra, mycket tack vare dess interface.

Dagens spel saknar något som spelen förr hade, något mer än bara en vacker yta. Dagens spel är inte direkt utmanande och går att klara på en dag. Det är först när man klarat av spelet ett antal gånger som det börjar erbjuda en viss form av utmaning (som Gears of War på insane, jag som köper spelet ska välja vilken nivå jag vill spela på INTE utvecklaren).

Jag håller med till viss del. Även jag är iaf när det kommer till Blizzard en ytterst stark flrespråkare utav "det var bättre förr". Exakt varje IP var bättre förr i min mening, även om SC2 inte var dåligt (vill ha ett mode där ljudfilerna från ettan slås på på de enheter som det är möjligt)
När det kommer till hela spelindustrin är jag fortfarande delad.
När det kommer till nya IPs så håller jag nog med till största del på utamanande fronten. Elder Scrolls t.ex så har varje ny release minskat svårighetsgraden utav iaf ta sig in i spelen.

Sen finns det fortfarande spel som sträcker sig längre än en vacker yta. Det största och till stor del bortglömda, iaf när man ser till GOTY nomineringar, är Crusader Kings II. Ett ytterst välgjort och välpolerat spel.

Det jag tror spelindustrin bör vända sig mer åt är sandbox-element. Till och med spel som Europa Universalis 3 klassar jag som ett spel med sandbox-element på grund av att du själv får valet i hur du vill utveckla nationen du valt. Du sätter upp egna mål att uppnå och liknande. Vill ha mer sånt.

Vill också ha ett nytt Warcraft 4 med fantastisk editor och inte uppdelat på förhand i en trilogi samt med ett custom game system som inte suger röv förrän 1-2 år efter release. Blizzard får gärna ge mig det i julklapp.

Medlem

Klart det var bättre förr. Då var det intelligenta människor som använde datorer. I dag kan vilken dokusåpa-idiot som helst använda en dator. Ingen annan grupp människor är så enkel att sno pengarna ifrån, så det är klart att dom börjar göra spel som dokusåpa-idioterna ska vilja köpa. Pastellfärger, tecknade figurer, super tunn story, "enklare", "enklare" och "ännu enklare"...

Medlem

En liten fundering, hur många här inne som tycker det är synd att Atari går kk, när gjorde Atari ett bra spel sist?

Medlem

Dungeon Master på min Atari 520 STE, det var tider det!

KoP
Medlem

Uhmm.. blir det 3:e gången Atari går i konkurs nu? Har nog tappat räkningen.

KoP
Medlem
Skrivet av Smoo87:

En liten fundering, hur många här inne som tycker det är synd att Atari går kk, när gjorde Atari ett bra spel sist?

Klart det är lite synd. Sen att dom kanske inte gjort någon minnesvärt på sistone spelar personligen ingen roll. Under min barndom stod dom bakom en hel drös fina spel jag minns med värme.

12
Skriv svar