Lägre tak i samröre med företag

Lägre tak i samröre med företag

Jag vill höra era åsikter om hur lågt taket har blivit när privatpersoner har samröre med företag.

Detta klipp handlar om låsta elektroniska apparater men fångar mycket av fenomenet.
http://www.youtube.com/watch?v=Vp8qvNSGDzk

2:40 in i filmen berättar Jonathan Zittrain att Apple förbjudit en app som följde valresultatet i usa eftersom den skulle vara förolämpande mot de som inte fick valresultatet de ville.

Steve Jobs säger: "Even though my personal political leanings are democratic, I think this app will be offensive to roughly half our customers. What’s the point?"

Jag tolkar detta som att Apple ser någon form av höjd i taket vad deras kunder får göra som ett hot mot deras konsumtion. Med andra ord, "säg inget som får dig att sticka ut, gör inget som får dig att sticka ut, var helt menlös och lägg din energi på att konsumera istället".

Missförstå mig inte nu, självklart förstår jag att de har en affärsmodell som inte tjänar på att lägga en massa tid på olika konflikter mellan individer, det är dock enormt lågt i tak just nu bland många företag. Apple är dessutom experter på att ersätta verklig individualism med sken-individualism av den typen som hipster och emo kulturen ingår i (alla beter sig likadant, har samma åsikter, vågar inte gå emot strömmen, men inbillar sig att de är så individualistiska man kan vara).

Det blir dessutom problematiskt då mer och mer går igenom dessa företag. Visst, man kan säga "använd inte iphone" som lösning på problemen i videon ovan, men faktum kvarstår att många har iphone och många kommer fortsätta ha det.

Jag vet inte om ni håller med mig, men jag ser åtstramningar överallt. Inget företag vill ha med någon att göra som ifrågasätter någonting. Ifrågasättande ersätts med att folk som är inskolade i vad som är acceptabelt sparkar in öppna dörrar.

Eventuella hipsters/emos/appleanvändare som blev förnärmade av min text vet var de kan dra.

Jag avslutar med ett citat och inväntar era svar:

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." - Winston Churchill.

Inaktiv

Håller med om detta.
Jag har bytt upp mig till Nokia.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Det verkar också vara någon form av reaktion på att folk är så lättkränkta. Boken "Ingen tar skit i de lättkränktas land" tar upp detta och det verkar som företag nästan alltid tar den kränktes sida, oavsett hur löjeväckande de må vara för att vara på den säkra sidan.

Apple levererar igen:

http://thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=apple_store_ban

Detta är troligtvis det mest uppenbara fallet, där det står klart att de begränsar friheten för att minska risk för försäljningen.

1
Skriv svar