Medlem
Tips på mus

Nu är det så att jag ska köpa en ny mus, jag har för tillfället en Logitech G9 och skulle vilja ha en liknande. Vill inte ha någon form av ''mmo-mus'' , bara en bra gamingmus!


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

Köpte en corsair m90 för ett par veckor och kan bara säga den är riktigt jävla grym. Skön hålla i, snygg, bra pris, perfekt vikt. samt 7 knappar vid tummen, något som är perfekt för mmos. Rekommenderas starkt!

Medlem

Gillar du som jag G9, så skulle jag fortsätta med G9x. Själv har jag precis nött ut en G9 men hade en i reserv för att jag gillar den så. Men nästa blir nog G9x.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Jag har en Steelseries Sensei, jättenöjd. lagom stor och man kan ändra färger på den så man kan göra den lite personlig.

http://steelseries.com/products/mice/steelseries-sensei


signatur
Medlem

Jag har en snorbillig A4Tech X7 som funkar helt ok. Inställbar DPi på musen, 3x klick på en special-knapp, fram o back -knappar på sidorna. Många klagar på att scrollen hänger sig, men det är bara till att dra hjulet snabbt mot bordet ett par gånger så är det löst
Sett till vad du får för det låga priset kan jag rekommendera den!

Medlem

Okey, ingen av musarna ni har nämt har riktigt vara lockande tyvärr :S sen vill jag ha något annat än en G9 då jag helt har tröttnat på den ^^


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

Jag använder en Mionix Naos 5000. Den är riktigt, riktigt skön! Jag gick från en MX518 till Mionixen och jag skulle aldrig byta tillbaka. Komforten är extrem och likaså prestandan. Vissa har haft problem med mjukvaran men låt inte det skrämma dig Jag hade också problem från början men när jag stängde ner min webbläsare så fungerade den som den skulle av någon mystisk anledning. Ett plus är att du kan om du vill stänga av alla LEDlampor i musen eller ändra färg på dom. Jag har blå LED på scrollen och på loggan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=535768

Medlem

Hade en MX518 som jag trivdes med innan jag "lånade" brorsans Cataclysm Steelseries mus, lite tung men perfekt storlek och bra mängd knappar:)

Skrivet av jlarss:

Jag använder en Mionix Naos 5000. Den är riktigt, riktigt skön! Jag gick från en MX518 till Mionixen och jag skulle aldrig byta tillbaka. Komforten är extrem och likaså prestandan. Vissa har haft problem med mjukvaran men låt inte det skrämma dig Jag hade också problem från början men när jag stängde ner min webbläsare så fungerade den som den skulle av någon mystisk anledning. Ett plus är att du kan om du vill stänga av alla LEDlampor i musen eller ändra färg på dom. Jag har blå LED på scrollen och på loggan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=535768

Det enda min krånglar är efter en blåskärm, så när man startar om datorn får inte musen nån kontakt utan man måste fysiskt dra ur usb:n och sätta tillbaka igen inget större problem alltså

Mionix 5000 äger


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647420

Orka betala extra bara för att få lite "pimpad" datormus.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Mytacism, det säger väl allt om vilken nivå du lägger ditt datoranvändade på.

Ace of Sweden 3200. Inte alltför dyr, men såå härlig!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Mytacism, det säger väl allt om vilken nivå du lägger ditt datoranvändade på.

Ace of Sweden 3200. Inte alltför dyr, men såå härlig!

Kanske det, men som sagt, ser inte meningen att betala 700kr för en lite extra "flashig" mus när en för 200kr gör ett lika bra jobb


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Fast det gör den ju inte. Och försök inte ens ge dig in i en diskussion om att en 200kr mus presterar lite bra som en bättre mus, för den åsikten är du nog relativt ensam om här.

Det finns en anledning till att jag iallafall aldrig har sett en "vanlig" mus på något kompetativt golv (Syftar inte på sponsorer som anledning då)


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

För ett par år sedan var det stor skillnad på vanliga möss och gaming möss, idag är det inte alls lika stor skillnad.

Spelar du inte på någon super topp nivå så kommer du inte känna någon skillnad mellan tex. en Comfort Mouse och en Razer, annat än möjligen en "mental boost".

Jag har själv de senaste året haft en Logitech, en Razer och en Mionix (stavning?) och den ända skillnaden jag kan känna är att mina händer mår betydligt sämre med dessa än med min nuvarande "ikke gaming mus".

Anledningen till att du aldrig ser en "vanlig" mus, om man bortser från sponsring?
Folk lever i någon slags bubbla där man blir bättre bara för att man köper ett svindyrt tagentbord och mus.
För att om du sätter dig på tex. DH med en vanlig mus så hade du blivit utskrattad?

Så i min mening är det ända man gör att betala mer i onödan.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Skrivet av Mytacism:

För ett par år sedan var det stor skillnad på vanliga möss och gaming möss, idag är det inte alls lika stor skillnad.

Spelar du inte på någon super topp nivå så kommer du inte känna någon skillnad mellan tex. en Comfort Mouse och en Razer, annat än möjligen en "mental boost".

Jag har själv de senaste året haft en Logitech, en Razer och en Mionix (stavning?) och den ända skillnaden jag kan känna är att mina händer mår betydligt sämre med dessa än med min nuvarande "ikke gaming mus".

Anledningen till att du aldrig ser en "vanlig" mus, om man bortser från sponsring?
Folk lever i någon slags bubbla där man blir bättre bara för att man köper ett svindyrt tagentbord och mus.
För att om du sätter dig på tex. DH med en vanlig mus så hade du blivit utskrattad?

Så i min mening är det ända man gör att betala mer i onödan.

Kan det va så enkelt som att 9 av 10 föredrar en mus som är bekväm och passar våra händer bättre = inte en 200 kr mus?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Precis. Och som dessutom har fler knappar för att tillåta mer kommandon utan att behöva flytta händerna på tangentbordet. Saker som spelar in är också att vissa faktiskt använder vikterna som man kan addera i många gamingmöss, samt DPI, osv.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Hur ofta känner man att det hade gått bättre i ett spel om man hade haft bättre mus? Jag tror bara dyra möss är för absoluta proffspelare, och då kanske det hjälper till med någon enstaka procent i förbättring. Satsa på en billig, bekväm med ett par extraknappar.

Medlem

Nja, det gör mig inte till en bättre spelare och om det gör det så är det inte med mycket.. Dock så letar jag efter komfort och kvalitet när jag letar möss och det hittar jag väldigt sällan hos billigare möss och då betalar jag gärna några hundra lappar extra för att jag ska bli nöjd. En mus som du sköter om kan du ha i många, många år så varför inte lägga ner pengar på det så du blir riktigt nöjd istället för att du har en mus som är du är måttligt nöjd med.
Plus att en mus är det verktyg som du antagligen använder mest när du sitter vid en dator.

Medlem
Skrivet av Epileptic:

Hur ofta känner man att det hade gått bättre i ett spel om man hade haft bättre mus? Jag tror bara dyra möss är för absoluta proffspelare, och då kanske det hjälper till med någon enstaka procent i förbättring. Satsa på en billig, bekväm med ett par extraknappar.

Yay!
Någon som förstår / inte köper företagens "propaganda"

Åter igen, varför skulle inte en mus för 200kr kunna ligga bra i handen samt hålla i flera år?
Fördomar mina herrar.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Den du länkade ligger säkert bra i handen. Min ligger helt säkerligen dock bättre i handen, då Ace of Sweden la ner mängder av pengar och tid på att researcha hur vår hand formar sig och fungerar, och designade musen därefter.

Att påstå att en mus som ser ut som möss har gjort i typ 20-30 år ligger lika bra i handen som alla de kvalitetsmöss som det finns mängder av forskning bakom gör, känns lite... Ja, fördomsfullt kanske?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tycker inte att jag är vidare fördomsfull då jag har lite verklighetsförankring i mitt påstående.

Citerar mig själv från tidigare:
"Jag har själv de senaste året haft en Logitech, en Razer och en Mionix (stavning?) och den ända skillnaden jag kan känna är att mina händer mår betydligt sämre med dessa än med min nuvarande "ikke gaming mus"."

Visst, extra knappar kanske hjälper någon men är ju absolut inget krav, men jag klarade av att besegra de flesta raid bossarna i (heroic,resto shaman) WotLK samt Cata med en vanlig fyra knappar och scroll mus.

Eftersom att alla personer har egna uppfattningar om vad som ligger bra i handen kan jag inte uttala mig om vad du tycker fungerar för dig, tycker du att en "gaming mus" är skön i handen så är den väll det.
Vad jag menar är att man inte ska bortse från de vanliga mössen då de är:
1. Billigare
2. Minst lika ergonomiska / ligger lika bra i handen
3. Ingen märkbar skillnad i "prestanda"


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Punkt 2 och 3 stämmer ju dock inte. Om de gör det, så vill jag och säkert någon mer se bevis på att det faktiskt är så.

I min värld är det ingen diskussion om att en gamingmus presterar bättre då den är gjord med mer specifika ändamål än "peka och klicka". Sen säger du att den ligger minst lika bra i handen, som om det vore fakta. Trots det sa du precis innan att det är upp till var och en. Och då jag vågar påstå att merparten på FZ som spelar mer än average har gaming-möss, så tycker ju alltså merparten av gamingmöss är mer bekväma, ergonomiska och erbjuder bättre funktion. Alla har vi nog setat med en vanlig mus någon gång. Alla har vi nog också bytt upp oss av en anledning till slut.

Jag bytte inte upp mig för att stereotypen sa att jag måste det, utan för att den mus jag hade innan var kass. Jag bytte då till en MX518 som tjänade mig väl länge, men inte låg bra i handen då den var för hög. Nu har jag en Ace 3200. Notera "finger-hyllorna" på ena sidan. Först tänkte jag som du, onödigt pimp. Testade den därefter i butiken, och min hand har aldrig kunnat vara så avslappnad när jag håller i en datormus som med den formen.

Så nej, jag tror nog bara att punkt 1 av dina tre är rätt där.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Att den stora massan har gaming möss på ett gaming forum är ju inte speciellt förvånande.
Folk har blivit bombarderade med budskap från tillverkarna eller andra spelare att dom kommer bli bättre på spel om dom har en gaming mus.
Ja, gaming möss var betydligt bättre än vanliga möss för ett par år sedan men detta har ändrats och du som vanlig konsument (eller avarage spelare om du vill) kommer inte att märka någon skillnad (som inte kan förklaras som en mental boost).
Kanske att en det är skillnad hos en "pro gamer", vet inget om det då jag inte rör mig i dessa kretsar.
Eftersom folk har blivit bombade med detta så överväger de inte att testa/köpa en vanlig mus.

För övrigt menar du att en mus som utvecklats för långa sessioner på tex. ett kontor skulle vara ergonomiskt sämre än en som utvecklats för att spela spel? Tror inte det kompis.

Jag har ingen källa på det hela och absolut ingen lust att leta efter studier och artiklar som stödjer mitt påstående, utan jag baserar mig på egen erfarenhet (har spelat CoD4 / CoD WaW samt BF2 på seriösa nivåer samt varit i guilds som tagit flera realms first i raids) samt erfarenheter från vänner som och spelat på liknande nivåer i bla. CoD, BF, WoW, SC1, SC2, CoH samt TF2.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Vadå kompis? Jag diskuterar här, och har inget emot att någon har andra åsikter än mig. Jag såg bara ett problem i din logik då du säger emot dig själv flera gånger. Dessutom tyckte jag du framställde dina åsikter som fakta mest hela tiden, vilket inte heller är så bra.

Självklart är en mus som är utvecklad för långtida ergonomiskt användande på ett kontor ergonomisk, men den du länkade är inte en sådan, och en bra kvalitetsmus för ett kontor kostar också mer än 200.

Jag föreslår att du läser diskussionerna på Tomshardware om möss, så kanske du förstår mer vad vi som förespråkar bättre möss här pratar om. Där finns folk som just nu spelar på elit-nivå, och som aldrig har förespråkat något annat än en gamingmus, av prestandaskäl. Eller som någon där sa det; "Interacing a $1000 rig with a $10 device doesn't make sense."

Men jag drar mig ur diskussionen nu då du tydligen tar illa vid att någon faktiskt för en diskussion, och stämningen droppar pga det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Verkar snarare som en vek ursäkt, dessutom är det en kass idé att avsluta en diskussion med motargument.

Varsågod, ge mig ett par exempel var jag säger emot mig själv?

Att elitnivå spelare förespråkar gaming möss har jag redan förklarat.
1. Dom är vana vid dom samt har spelat med dom sedan det var större skillnad.
2. Dom får dom mössen via sponsring.

och som vi redan sagt, det spelar ingen roll om du har en vanlig icke gaming mus om du bara spelar "casual".


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

egentligen spelar det dock ingen roll vad andra tycker. Det viktiga är trots allt vad som fungerar för slutanvänderen. Det stämmer nog att billga möss kan vara lika bra som gamingmöss, å andra sidan är detta inte en universell sanning. För dig är den där 200 kr musen den bästa. För andra, kanske inte. Att en mus är lika ergonomisk som en annan behöver inte heller vara universellt, vissa är ergonomiska och kostar mer, andra är minst lika ergonomiska och kostar mindre. Men på samma gång viss det vissa möss som är billigare och betydligt sämre rent ergonomiskt, och svindyra möss som också är ergonomisk dålig.

Andra kanske föredrar att ha fler knappar på musen i sig självt, medan andra inte gör det. Jag personligen föredrar att ha fler knappar på min mus, då det underlättar mitt spelande. Men bara för att JAG föredrar detta, räknar jag kallt med att det finns många som inte delar min personliga preferens.

Kort sagt. visst kan det spela det roll om du använder en vanlig icke gaming mus om du spelar casual. För många gör det inte det. för andra gör de det. Det är en fråga om tycke och smak.

But, i digress. Som svar till trådskaparen. Om du verkligen gillade g9an. titta på G9x, om du vill ha en annan mus har jag hört att razer imperator ska vara bra också (om vi ska ta möss i samma storleksklass)

Medlem

MX518

nuff said

Medlem

MX518 är fruktansvärt prisvärd ja! Alla som inte vill lägga alltför mycket pengar på det men vill ha en liten finare mus bör kika på den.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Fixa en Logitech MX518 de är sjukt fina
Har haft min i 4-5 år nu utan problem

Medlem

ja, jag har haft min MX518 sedan den kom 2005 och den fungerar fortfarande lika bra som då. Den och mitt G15 v2 kommer inte att bytas ut innan dom går sönder!

1
Skriv svar