Kvinnlig EA-chef: "Sexismen håller inte kvinnorna tillbaka"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

[]

Du menar alltså att bristen på kvinnor inom spelindustrin är inte på grund av det faktum att en ingenjörsklass i genomsnitt har 0-5 tjejer per 100 killar (än mindre i just datateknik) utan det är på grund av att de som anställer hellre vill ha människor av sitt eget kön?

Detta är även relevant för samhället i stort då det finns betydligt fler män än kvinnor inom teknik och ekonomi vilket är de grupper som oftast väljs till chefer och/eller har hög inkomst.

Visst sker viss subjektiv favorisering men den är högst marginell och mest tillämplig i de fall då meriterna är någorlunda lika. Även din enorma empiri medger att subjektiva urval främst sker när meriterna är jämförbara. Å andra sidan favoriserar många företag och myndigheter öppet underrepresenterade grupper om meriterna är jämförliga, något som både jag och lagen tycker är helt okej men även gränsen för hur långt man kan gå.

Kanske menar du att dem som tar in ansökningar till högskolor och universitet favoriserar visst kön?

Nej, jag menar att "Det finns inget som tyder på att professorer, chefer eller andra i någon större omfattningen tillsätter personen på högre positioner på grund av kön" är rena falsarier, då det finns JÄTTEMYCKET som tyder på det.

Berörande ditt andra uttalande om "min" empiri: För att belysa de strukturella ojämlikheterna måste man även titta på fall i vilka meriterna som sådana är jämförbara - eftersom detta så tydligt synliggör att urvalet sker på allt annat än sakliga grunder. Eller menar du att "min" empiri hade haft mera bäringskraft om den påstått att diskriminering uppstått när en undersköterska (kvinnlig) inte får ett förvaltningsjobb medan en jurist (manlig) får det? Hur är det över huvudtaget relevant, eller ett argument som skulle tala till din fördel?

Alltså, företeelsen är INTE marginell. Jag vet inte var du har fått det ifrån, eftersom det inte stöds av den empiri som finns tillgänglig (där den mest intressanta i det här fallet är den som behandlar anonyma jobbansökningar och deras utgång när identiteten uppdagas).

Och det är självfallet att det subjektivitet är "mest tillämplig när meriterna är lika". I andra fall vore den inte subjektiv, utan objektiv. I sådana fall hade urvalet skett på en objektiv, saklig grund. Det är inte problematiskt. Ditt uttalande blir därmed intetsägande.

Menar du i övrigt att det skulle vara mer försvarbart att diskriminera kvinnor, för att (missgynnade) minoriteter blir utsatta för kvotering? I sådana fall insinuerar du samtidigt att det finns godtagbara skäl för att missgynna kvinnor - som att mannen som sådan är missgynnad. Jag ser gärna en utveckling av det argumentet.

Citat:

Nej, det är inget "superduperfel". Undersökningen själv understryker att just felmarginalen var 5%. Om jag kommer ihåg rätt var skillnaden vid samma utbildning, erfarenhet och position 2%. Andra egenskaper utöver detta (så som social kompetens) tycker jag väl ryms tillsammans med 5% felmarginal inom dessa 2%.

Undersökningen? Menar du att du läst en individuell undersökning i vilken felmarginalen var 5%, och att det därmed blir normerande för alla de undersökningar som påvisar den procentuella löneskillnaden mellan män och kvinnor? För det rör sig knappast om EN undersökning, eller undersökningar med ett litet urval (utefter vilken felmarginalen påverkas). Och det rör sig inte ens heller om en nationell undersökning. Det finns dylika gjorda inom hela EU-området som visar exakt samma mönster. Men allt beror säkerligen på den statistiska felmarginalen. I sådana fall är det intressant varför hälften inte ger ett motsatt utfall (i.e. att män lönediskrimineras). Om löneskillnaderna vore minimala, hade detta inträffat.

Citat:

Jag är inte helt säker. Ingen är. Personligen tror jag på en kombination av olika förutsättningar, både biologiska och sociala. Omgivningen påverkar enormt på hur en människa är som person men vi ska inte heller helt åsidosätta det faktum att män har en stor mängd av ett hormon som gör dem risktagande och tävlingsinriktade samtidigt som kvinnor har monopol på ett hormon som gör dem känslosamma. Kvinnor föredrar "säkra" yrken medan män i större utsträckning söker sig till mer tävlingsinriktade yrken, detta borde också finnas i din enorma empiri.

Och detta är hämtat från vad?

Citat:

Det finns ingen som tvingas ut ur sitt arbete på grund av sitt kön på ett sätt som dagens samhälle tycker är ok. Har en person alla möjligheter att bli vad denne vill är det inte vårat problem om denna personen inte vill.

Vem är offret i detta? Personen som växer upp med att gilla något denna inte kan få bra betalt för?

Men om kvinnan, som du säger, fostras till att gilla något, hur kan du i samma anda säga att en person har "alla möjligheter att bli vad den vill"? Då är ju hennes möjligheter kraftigt begränsade till att välja just det fält som det förväntas att hon ska arbeta inom. Ditt argument är en paradox.

Citat:

Det ni argumenterar för är att effekten av människors egna individuella livsval är något ni ogillar och ska motverkas. Jag argumenterar för att människor ska få jobba med det dem vill och kan jobba med, oavsett de statistiska resultaten. Det ni är inne på med att ändra strukturer är att aktivt och tvingande ändra och inverka på hur människor ska tänka när de växer upp.

Det antagandet säger emot sig själv. Strukturerna är okej, så länge det inte är vi som påverkat dem? Strukturerna finns och får människor att tänka på ett visst sätt, men du finner enbart detta moraliskt förkastligt så fort vår - och här antar jag att du implicit menar vänster/feminister - bild av det rätta även formuleras i strukturer?

Du ser det inte som problematiskt om strukturer förpassar hälften av befolkningen till att, i högre utsträckning, göra låglönearbete? Att män äger 99% av all förmögenhet, får 90% av inkomsterna, men bara utför 34% av arbetet?

För att dra en parallell: Om det finns en vissa struktur som innebär att svartas arbete och rättigheter är mindre värda än vitas, men att de svarta fostras till att acceptera (eller i dina ord, "gilla") en sådan struktur, bör man inte arbeta för att förändra dessa strukturer? Svarar du ja på frågan, vad är den väsentliga skillnaden i analogin?

Citat:

PS. Du borde kanske inte delta i en debatt om du inte känner att du kan hålla en god och civiliserad ton samt inte orkar med debatten.

Du har helt rätt. Det borde jag verkligen inte.

Medlem

Det är ju tråkigt om några kvinnor håller sig borta från att göra spel för att de känner att de ej skulle trivas i branschen.

Jag skulle nog känna samma sak om jag skulle fundera på att ge mig på ett yrke som är starkt förknippat med kvinnor - som frisör till exempel.

Fast jag skulle oroa mig mer för omogna grabbiga kommentarer än oförstående kvinnliga kollegor.

Men jag har ändå svårt att se att det här med eventuell sexism skulle vara den enda förklaringen till att kvinnor väljer bort att jobba med spel. En del kanske drar sig för det, men många har nog helt enkelt andra intressen. Det är liksom ganska så socialt accepterat att spela eller utveckla spel som kvinna numera. Det har det nog alltid varit, då spelbranschen är ganska ung. Sen att det är en grabbdominerad bransch är en annan sak. Att vara ensam kvinna på en arbetsplats är nog ej så kul. Men det har nog mycket med ointresse att göra också.

Sen vad gäller positiv särbehandling och kvotering så kan det nog vara ett sätt att förändra samhällsstrukturer, men det sker på ett sätt som inte är acceptabelt eftersom det aktivt diskriminerar de som inte får åtnjuta den positiva särbehandlingen. Jag anser att det är viktigare att se till så att alla har samma lagliga rättigheter än att förändra orättvisa samhällsstrukturer. Jag värderar den rättsliga individuella friheten framför värdet i att omvandla samhällsstrukturer. Det är inte okej att vissa ska få få företräde, även om det skulle bidra till att fler ur en grupp skulle få in en fot någonstans. Istället bör den ev. diskriminering som faktiskt pågår bekämpas. För mig vore det ett större samhälleligt problem om vissa fick förtur på grund av t.ex. kön än om vissa väljer bort yrken eller intressen på grund av samhällsstrukturer.

Eller om jag ska uttrycka mig annorlunda: Hellre att jag ej väljer att bli frisör på grund av att det inte skulle kännas rätt än att vissa (inklusive mig) ska få förtur till frisörskolan för att få en jämnare könsfördelning där.

Sen är frågan om det ens är ett samhällsproblem längre, nu när så många barn ska uppfostras lika. Var går gränsen för att något ska klassas som ett strukturellt samhällsproblem? Att 10% av flickorna uppfostras till att leka med färgen rosa och dockor? Att 20% gör det? Om endast 1% gör det och det påverkar deras framtida yrkesval eller vad de känner att de bör göra så är det trist för denna procent, men kan man fortfarande prata om det som ett samhällsproblem då, är det inte snarare ett problem för vissa enstaka individer?

Det har kanske inte så mycket med antalet i % att göra utan mer med huruvida det finns en välkänd samhällssyn som är utbredd. Jag kan tänka mig att det är vanligare i mindre samhällen och bruksorter att gamla strukturer finns kvar, att det är vanligare att man ser mannen som den som ska försörja familjen där, eller att kvinnor (och män för den delen) ska ha vissa yrken.

Medlem
Skrivet av Flash:

Nej, jag menar att "Det finns inget som tyder på att professorer, chefer eller andra i någon större omfattningen tillsätter personen på högre positioner på grund av kön" är rena falsarier, då det finns JÄTTEMYCKET som tyder på det.

Berörande ditt andra uttalande om "min" empiri: För att belysa de strukturella ojämlikheterna måste man även titta på fall i vilka meriterna som sådana är jämförbara - eftersom detta så tydligt synliggör att urvalet sker på allt annat än sakliga grunder. Eller menar du att "min" empiri hade haft mera bäringskraft om den påstått att diskriminering uppstått när en undersköterska (kvinnlig) inte får ett förvaltningsjobb medan en jurist (manlig) får det? Hur är det över huvudtaget relevant, eller ett argument som skulle tala till din fördel?

Alltså, företeelsen är INTE marginell. Jag vet inte var du har fått det ifrån, eftersom det inte stöds av den empiri som finns tillgänglig (där den mest intressanta i det här fallet är den som behandlar anonyma jobbansökningar och deras utgång när identiteten uppdagas).

Och det är självfallet att det subjektivitet är "mest tillämplig när meriterna är lika". I andra fall vore den inte subjektiv, utan objektiv. I sådana fall hade urvalet skett på en objektiv, saklig grund. Det är inte problematiskt. Ditt uttalande blir därmed intetsägande.

Menar du i övrigt att det skulle vara mer försvarbart att diskriminera kvinnor, för att (missgynnade) minoriteter blir utsatta för kvotering? I sådana fall insinuerar du samtidigt att det finns godtagbara skäl för att missgynna kvinnor - som att mannen som sådan är missgynnad. Jag ser gärna en utveckling av det argumentet.

Undersökningen? Menar du att du läst en individuell undersökning i vilken felmarginalen var 5%, och att det därmed blir normerande för alla de undersökningar som påvisar den procentuella löneskillnaden mellan män och kvinnor? För det rör sig knappast om EN undersökning, eller undersökningar med ett litet urval (utefter vilken felmarginalen påverkas). Och det rör sig inte ens heller om en nationell undersökning. Det finns dylika gjorda inom hela EU-området som visar exakt samma mönster. Men allt beror säkerligen på den statistiska felmarginalen. I sådana fall är det intressant varför hälften inte ger ett motsatt utfall (i.e. att män lönediskrimineras). Om löneskillnaderna vore minimala, hade detta inträffat.

Saken är att samtliga undersökningar som påvisar en skillnad över 5% mäter lönen mellan yrkena. Denna statistik används sedan ganska friskt för att på något sätt belysa en enorm inkomstskillnad mellan könen medan de sällan nämner att du endast kommer upp i dessa 10-20-30% om du jämför personer som har olika sakliga förutsättningar.

Här följande är tre av mina källor:
”Utvecklingen av löneskillnader mellan statsanställda kvinnor och män
åren 2000 - 2009”, Arbetsgivarverket 2010
Lönar det sig? – en tillbakablick. Lönenivåer, lönespridning och löneutveckling i landsting och regioner 1994 - 2002. (juli 2003)
”Lika eller inte – om män och kvinnor i lönestatistiken”, Svenskt Näringsliv, juni 2005

Jag kan hitta fler om du vill.

Var är din "enorma empiri"? Det kanske är dags att visa något konkretare än att försöka påstå att det du säger är allmänt vedertaget. Du kanske tycker det men jag tror inte att de flesta känner så.

Jämförs kvinna och man med samma sakliga egenskaper är skillnaden så marginell att den bör bortses ifrån. Du kan aldrig få en promilles skillnad i lön.

Det godtagbara skälet till att en kvinna tjänar mindre än en man är sakliga grunder. Eftersom att fler män väljer utbildningar som leder till högbetalda jobb får de mer i betalt. Vill en kvinna ha samma förmåner är det helt öppet för henne att tillsammans med männen söka sin lycka. Jag ser inte varför det ska pekas ut som diskriminering och sexism för att män väljer jobb som ger bra lön och kvinnor jobb som uppenbarligen ger andra värden.

Skrivet av Flash:

Och detta är hämtat från vad?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Testosteron

Skrivet av Flash:

Men om kvinnan, som du säger, fostras till att gilla något, hur kan du i samma anda säga att en person har "alla möjligheter att bli vad den vill"? Då är ju hennes möjligheter kraftigt begränsade till att välja just det fält som det förväntas att hon ska arbeta inom. Ditt argument är en paradox.

Det antagandet säger emot sig själv. Strukturerna är okej, så länge det inte är vi som påverkat dem? Strukturerna finns och får människor att tänka på ett visst sätt, men du finner enbart detta moraliskt förkastligt så fort vår - och här antar jag att du implicit menar vänster/feminister - bild av det rätta även formuleras i strukturer?

Du ser det inte som problematiskt om strukturer förpassar hälften av befolkningen till att, i högre utsträckning, göra låglönearbete? Att män äger 99% av all förmögenhet, får 90% av inkomsterna, men bara utför 34% av arbetet?

För att dra en parallell: Om det finns en vissa struktur som innebär att svartas arbete och rättigheter är mindre värda än vitas, men att de svarta fostras till att acceptera (eller i dina ord, "gilla") en sådan struktur, bör man inte arbeta för att förändra dessa strukturer? Svarar du ja på frågan, vad är den väsentliga skillnaden i analogin?

Frågan är var din rätt att bestämma vad andra ska uppfostras att tänka kommer ifrån och varför denna ska gå före en förälders rätt? Är det för att du besitter den ultimata sanningen och de har fel?

Så för att direkt svara på din fråga: Nej, jag vill inte att feministers ideologi ska struktureras in i mina barn. Jag vill uppfostra dem som jag anser är bäst. Vill du göra annorlunda får du skaffa egna.

Ej heller ska kvinnor (liksom män och andra) känna sig som offer för att de väljer ett mindre betalda jobb som ger dem högre livskvalité.

Om svarta skulle välja i mindre utsträckning att ta lågbetalda jobb för att dem vill ha lågbetalda jobb så är det deras problem om de anser sig lägre betalda.

Du kan inte ha kakan och äta den. Du kan inte skaffa dig ett lågkvalificerat jobb och förvänta dig hög betalning. Som jag sagt flera gånger nu finns det flera värden i att ha lågkvalificerade jobb. Deltid (ja, deltid kan vara en bra sak), snabbt in på arbetsmarknaden, lägre studieskulder, trevliga arbetsplatser, roligare jobb etc.

Kan vi inte låta människor ha de jobb dem vill ha istället för att säga till dem vad som är rätt och vad de borde tycka är bra jobb?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av pirinto:
Skrivet av Skelögd:

Sexism, hur menar hon då?

Att tjejer i många spel ser lite porriga ut?

Detta uppskattas ju av många tjejer. Fan jag vet många tjejer bland mina steam-vänner som alltid vill att deras karaktärer ska se porriga ut. Speciellt i MMO-spel.

Själv så tror jag att det är endast de feministiska spelarna som gnäller.

Och det är alltid dessa som får utrymme överallt och sprida sitt gnäll...

Alltid lika lustigt att läsa hur folk skriker "feminist" när något hotar ens världsbild och verklighet.

Men det skulle ju inte direkt förvåna mig om det är så att det till 90% endast är feminister som gnäller över att kvinnor i spel går runt med stora strutar.

En normal tjej kunde inte bry sig mindre om ens karaktär ser porrig ut. Många verkar ju vilja att deras karaktärer ska se ut så också.

Skillnad på feminist och manshatare Tror av dessa "feminister" så är det max 10% som är riktiga feminister

Sen detta gagg om vad som är gamer eller inte, finns olika sub kategorier inom gamer, självklart kan en som bara spelar 1 timme i veckan vara en gamer. För en gamer är bara ett ord som förklarar en person som spelar dator/tv-spel. Hardcore gamer däremot kan inte någon som spelar 1 timme i veckan vara. Vet flertalet tjejer som är gamers, däremot är flertalet casual gamers.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Saken är att samtliga undersökningar som påvisar en skillnad över 5% mäter lönen mellan yrkena. Denna statistik används sedan ganska friskt för att på något sätt belysa en enorm inkomstskillnad mellan könen medan de sällan nämner att du endast kommer upp i dessa 10-20-30% om du jämför personer som har olika sakliga förutsättningar.

Här följande är tre av mina källor:
”Utvecklingen av löneskillnader mellan statsanställda kvinnor och män
åren 2000 - 2009”, Arbetsgivarverket 2010
Lönar det sig? – en tillbakablick. Lönenivåer, lönespridning och löneutveckling i landsting och regioner 1994 - 2002. (juli 2003)
”Lika eller inte – om män och kvinnor i lönestatistiken”, Svenskt Näringsliv, juni 2005

Jag kan hitta fler om du vill.

Var är din "enorma empiri"? Det kanske är dags att visa något konkretare än att försöka påstå att det du säger är allmänt vedertaget. Du kanske tycker det men jag tror inte att de flesta känner så.

Jämförs kvinna och man med samma sakliga egenskaper är skillnaden så marginell att den bör bortses ifrån. Du kan aldrig få en promilles skillnad i lön.

Det godtagbara skälet till att en kvinna tjänar mindre än en man är sakliga grunder. Eftersom att fler män väljer utbildningar som leder till högbetalda jobb får de mer i betalt. Vill en kvinna ha samma förmåner är det helt öppet för henne att tillsammans med männen söka sin lycka. Jag ser inte varför det ska pekas ut som diskriminering och sexism för att män väljer jobb som ger bra lön och kvinnor jobb som uppenbarligen ger andra värden.

Jag har aldrig heller påstått att löneskillnaderna inom samma yrke uppgår till 10-20-30%, och inte heller har jag insinuerat det. Läser du om min kommentar ser du att jag själv beskrivit den procentuella skillnaden på en nivå runt 5-10% - vilket också går i linje med de flesta undersökningar.

Min enorma empiri? Tja, pröva Statistiska Centralbyrån, som samlat in uppgifter från 2,2 miljoner människor. Vad det innebär att allt ditt tal om statistiskt felmarginal blir både fel och missvisande. Statistiskt felmarginal är inte något statiskt och som alltid landar på en viss procentuell nivå, utan fluktuerar beroende på stickprovets storlek, dess förhållande till populationen och så vidare. Desto mindre stickprov, desto större felmarginal. I runda slängar brukar man säga att det behövs 1-2000 för att felmarginalen ska ligga mellan 1-5%. Är stickprovet, till exempel, 20.000, sjunger felmarginalen till närmast obefintlig. Ett stickprov på 2 miljoner innebär alltså att det i princip inte finns någon felmarginal. Alls.

Varför försöker du då förklara skillnaderna med statistisk felmarginal? Det är alltså etablerat att en man och en kvinna i samma yrke får en procentuell löneskillnad på ett antal procent. I läkaryrket får de exempelvis 13% lägre lön som kvinna. Detta är inte "en promille som inte kan räknas på", så jag förstår inte varför du lägger in det. Alls.

Följaktligen får en kvinna, trots att hon "väljer utbildningar som leder till högbetalda jobb", betydligt mindre i lön än mannen. Vad statistiken dessutom visar är att kvinnan som väljer just sådana vägar, tenderar att mötas av ett större lönegap än de som väljer lågavlönade jobb (i vilket de procentuella skillnaderna är större).

Alltså erkänner du att det bara bör grundas på sakliga grunder, men samtidigt måste du ju inse - med en %-skillnad på 5-10% - att det omöjligt kan grunda sig på sakliga grunder. Eller är mannen helt enkelt 5-10% bättre än kvinnan i allt han företar sig, även om de har samma utbildning, samma yrke? Tycker du själv det låter rimligt?

Citat:

Och detta är hämtat från vad?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Testosteron

Ja, för uttalanden som att kvinnor är "mer känslosamma" och män mer "tävlingsinriktade" är inte alls kontroversiella. Det är ju fakta.

Citat:

Frågan är var din rätt att bestämma vad andra ska uppfostras att tänka kommer ifrån och varför denna ska gå före en förälders rätt? Är det för att du besitter den ultimata sanningen och de har fel?

Så för att direkt svara på din fråga: Nej, jag vill inte att feministers ideologi ska struktureras in i mina barn. Jag vill uppfostra dem som jag anser är bäst. Vill du göra annorlunda får du skaffa egna.

Ej heller ska kvinnor (liksom män och andra) känna sig som offer för att de väljer ett mindre betalda jobb som ger dem högre livskvalité.

Om svarta skulle välja i mindre utsträckning att ta lågbetalda jobb för att dem vill ha lågbetalda jobb så är det deras problem om de anser sig lägre betalda.

Om du helt ärligt menar att strukturer - trots att de uppenbart är skadliga och ojämställda (återigen, titta på statistiken jag lämnade) - bör konserveras för konserveringens skull, är jag rädd att det blir väldigt svårt att utveckla debatten.

Apartheid är najs. Ingen ska komma in och bestämma hur jag behandlar min house nigger! De vill vika min tvätt! Låt mig uppfostra mina barn rasistiskt om jag vill! Våga inte försöka göra dem toleranta, gör det inte!

Citat:

Du kan inte ha kakan och äta den. Du kan inte skaffa dig ett lågkvalificerat jobb och förvänta dig hög betalning. Som jag sagt flera gånger nu finns det flera värden i att ha lågkvalificerade jobb. Deltid (ja, deltid kan vara en bra sak), snabbt in på arbetsmarknaden, lägre studieskulder, trevliga arbetsplatser, roligare jobb etc

Om du tror att folk har lågavlönade jobb för att de vill det, då tror du jävligt fel. Om du därutöver tror att lågavlönade jobb är lågavlönade för att de är deltidsjobb, då tror du jävligt fel. Om du tror att lågavlönade jobb är någon slags naturordning, och inte produkten av att en mellanhand suger ut mervärdet ur arbetaren (som att en industrichef har 44 industrilöner), då tror du jävligt fel

Medlem
Skrivet av Flash:

Jag har aldrig heller påstått att löneskillnaderna inom samma yrke uppgår till 10-20-30%, och inte heller har jag insinuerat det. Läser du om min kommentar ser du att jag själv beskrivit den procentuella skillnaden på en nivå runt 5-10% - vilket också går i linje med de flesta undersökningar.

Min enorma empiri? Tja, pröva Statistiska Centralbyrån, som samlat in uppgifter från 2,2 miljoner människor. Vad det innebär att allt ditt tal om statistiskt felmarginal blir både fel och missvisande. Statistiskt felmarginal är inte något statiskt och som alltid landar på en viss procentuell nivå, utan fluktuerar beroende på stickprovets storlek, dess förhållande till populationen och så vidare. Desto mindre stickprov, desto större felmarginal. I runda slängar brukar man säga att det behövs 1-2000 för att felmarginalen ska ligga mellan 1-5%. Är stickprovet, till exempel, 20.000, sjunger felmarginalen till närmast obefintlig. Ett stickprov på 2 miljoner innebär alltså att det i princip inte finns någon felmarginal. Alls.

Varför försöker du då förklara skillnaderna med statistisk felmarginal? Det är alltså etablerat att en man och en kvinna i samma yrke får en procentuell löneskillnad på ett antal procent. I läkaryrket får de exempelvis 13% lägre lön som kvinna. Detta är inte "en promille som inte kan räknas på", så jag förstår inte varför du lägger in det. Alls.

Följaktligen får en kvinna, trots att hon "väljer utbildningar som leder till högbetalda jobb", betydligt mindre i lön än mannen. Vad statistiken dessutom visar är att kvinnan som väljer just sådana vägar, tenderar att mötas av ett större lönegap än de som väljer lågavlönade jobb (i vilket de procentuella skillnaderna är större).

Alltså erkänner du att det bara bör grundas på sakliga grunder, men samtidigt måste du ju inse - med en %-skillnad på 5-10% - att det omöjligt kan grunda sig på sakliga grunder. Eller är mannen helt enkelt 5-10% bättre än kvinnan i allt han företar sig, även om de har samma utbildning, samma yrke? Tycker du själv det låter rimligt?

Det står, eller i varje fall bör stå, i varje undersökning precis vad deras felmarginal är. Visa vilken undersökning du menar. SCB är en myndighet, inte en undersökning. Kan du hänvisa till vilken av de undersökningar de gjort och visa att löneskillnaden för samma yrke, erfarenhet och position är över felmarginalen för denna undersökning.

Skrivet av Flash:

Ja, för uttalanden som att kvinnor är "mer känslosamma" och män mer "tävlingsinriktade" är inte alls kontroversiella. Det är ju fakta.

Hormonets egenskaper är väldokumenterade och tämligen okontroversiella i alla kretsar utom, tydligen, din.

Skrivet av Flash:

Om du helt ärligt menar att strukturer - trots att de uppenbart är skadliga och ojämställda (återigen, titta på statistiken jag lämnade) - bör konserveras för konserveringens skull, är jag rädd att det blir väldigt svårt att utveckla debatten.

1. Du har inte lämnat någon statistik. Du har pratat om någon statistik och något om SCB. Ta en till på mina refereade undersökningar.
2. Du tycker att det är uppenbart skadliga och ojämnställda. Jag håller uppenbarligen inte med. Ej heller verkar de flesta föräldrar hålla med då dem fortfarande uppfostrar sina barn på ett sätt som inte överensstämmer med din världsbild.
3. Du har inte svarat på vad du har för rätt att berätta för alla föräldrar hur de ska uppfostra sina barn.

Skrivet av Flash:

Apartheid är najs. Ingen ska komma in och bestämma hur jag behandlar min house nigger! De vill vika min tvätt! Låt mig uppfostra mina barn rasistiskt om jag vill! Våga inte försöka göra dem toleranta, gör det inte!

Skärp dig.

Skrivet av Flash:

Om du tror att folk har lågavlönade jobb för att de vill det, då tror du jävligt fel. Om du därutöver tror att lågavlönade jobb är lågavlönade för att de är deltidsjobb, då tror du jävligt fel. Om du tror att lågavlönade jobb är någon slags naturordning, och inte produkten av att en mellanhand suger ut mervärdet ur arbetaren (som att en industrichef har 44 industrilöner), då tror du jävligt fel

De har lågavlönade jobb för att de antingen inte kan utföra dem eller för att de inte vill utföra dem. Det är knappast heller så att de som har bra betyg och höga utbildningar inte har kämpat för sina betyg. Tror du att ingenjörslinjen är lätt för de flesta elever som likväl klarar den, har du fel. Det finns flera lågkvalificerade jobb som ger lön bra över medel. Det är kanske detta du egentligen har problem med? Att högutbildade får mer betalt än lågutbildade?

Är det också samhällets osynliga strukturer som fick mig att studera vidare medan mina kompisar valde att jobba efter gymnasiet?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Det står, eller i varje fall bör stå, i varje undersökning precis vad deras felmarginal är. Visa vilken undersökning du menar. SCB är en myndighet, inte en undersökning. Kan du hänvisa till vilken av de undersökningar de gjort och visa att löneskillnaden för samma yrke, erfarenhet och position är över felmarginalen för denna undersökning.

Du missförstår fortfarande helt vad felmarginalen innebär och hur den uträknas. Se vad jag skrivit ovan om hur den fluktuerar beroende på storleken av stickprovet. Är det inget stickprov utan hela populationen, finns det inget som helst behov av en statistisk felmarginal. Det "bör" alltså inte stå om den är försumbar, som i det här fallet när den med all sannolikhet ligger någonstans kring 0.000001%.

Also:
http://www.scb.se/statistik/AM/AM9902/2004A01/AM9902_2004A01_...

Det berör löneskillnader inom samma yrke. Vill du förklara det med att männen har högre positioner, måste du även lämna en förklaring till varför män - strukturellt och genomgående - har högre positioner.

Skrivet av Flash:

Hormonets egenskaper är väldokumenterade och tämligen okontroversiella i alla kretsar utom, tydligen, din.

Ja, för de egenskaper du tillskriver hormonerna är "tämligen okontroversiella". Verkligen.

Citat:

1. Du har inte lämnat någon statistik. Du har pratat om någon statistik och något om SCB. Ta en till på mina refereade undersökningar.
2. Du tycker att det är uppenbart skadliga och ojämnställda. Jag håller uppenbarligen inte med. Ej heller verkar de flesta föräldrar hålla med då dem fortfarande uppfostrar sina barn på ett sätt som inte överensstämmer med din världsbild.
3. Du har inte svarat på vad du har för rätt att berätta för alla föräldrar hur de ska uppfostra sina barn.

1. Jag antog att det redan var gängse uppfattning att dessa undersökningar fanns, och att det inte skulle finnas några svårigheter att hitta dem. Jag har refererat till den senaste AKA-undersökningen, SCB och hade kunnat - men finner det inte behövligt, med tanke på de tidigare källornas dignitet - en uppström av avhandlingar som visar effekten av anonyma jobbansökningar och deras inverkan på kvinnors chanser i arbetslivet.
2. Föräldrar tyckte inte heller att aga var något uppenbart skadligt för ett par årtionden sen. Innebär det att man borde ha behållit möjligheten till aga?
3. Inte för att jag direkt anfört något behov av att tvångsuppfostra barnen, men okej. Det finns ett behov av att påverka de strukturer som innebär att en viss kategori - 50% - i samhället kontinuerligt utsätts för en institutionaliserad diskriminering. Det ligger inte i att stå med en pistol mot föräldrarnas huvud och tvinga dem ge både bilar och dockor till sitt barn. Snarare handlar det om att förändra strukturerna som sådana - efter vilket föräldrarna frivilligt och naturligt kommer uppfostra sina barn på ett visst sätt.

Citat:

Skärp dig.

På vilket sätt är det en felaktig analogi?

Citat:

De har lågavlönade jobb för att de antingen inte kan utföra dem eller för att de inte vill utföra dem. Det är knappast heller så att de som har bra betyg och höga utbildningar inte har kämpat för sina betyg. Tror du att ingenjörslinjen är lätt för de flesta elever som likväl klarar den, har du fel. Det finns flera lågkvalificerade jobb som ger lön bra över medel. Det är kanske detta du egentligen har problem med? Att högutbildade får mer betalt än lågutbildade?

Och då skiljer sig vår grundsyn radikalt åt.

Medlem

Att ni orkar... ^

Fast jag gillar att ni orkar.

Medlem

Tillåt mig då att använda den undersökning du refererade till.

Följande är nog mest relevant för denna debatt. Nämligen hur det går för kvinnor i mansdominerade yrken:

Skrivet av Sida 26:

Det faktum att den skattade koefficienten för Kvinna i datamaterialet
för mansdominerade yrkesgrupper är större än lönegapet, ger anledning till vissa reflektioner. Lönegapet i denna del av arbetsmarknaden är relativt litet (3,4 procent). Detta tyder på, tvärt emot den vanliga och ofta antydda uppfattningen att kvinnor i mansdominerade yrkesgrupper har svårare att hävda sig än i andra yrkesgrupper, att löneskillnaderna mellan könen där är obetydliga. Att könskoefficienten är högre än löneskillnaden innebär emellertid att kvinnorna i mansdominerade yrkesgrupper i genomsnitt har egenskaper som är överlägsna männens. I frånvaro av diskriminering eller andra okända faktorer som påverkar lönerna, skulle kvinnornas löner vara högre än männens i denna grupp.

Detta var trots allt vad ämnet handlade om och SCB säger ganska tydligt att kvinnor knappast lider i mansdominerade yrken. Tvärt om är det inom dessa yrken som kvinnor både presterar bäst och mest likt männen.

Skrivet av Sida 32-33:

Slutsatser
När ett antal förklarande variabler såsom ålder, utbildningsnivå, yrkes-, sektor- och näringsgrenstillhörighet, företagsstorlek, geografisk lokalisering och tjänstgöringsomfattning konstanthålles i en regressionsanalys av genus betydelse för lönen, reduceras lönegapet mellan kvinnor och män från 18 till 8 procent. Den oförklarade löneskillnaden på åtta procent kan bestå av två delar, direkt diskriminering mot kvinnor och skäliga löneskillnader vars orsaker inte fångas upp av modellens förklarande variabler.

Modellens förmåga att förklara såväl lönevariationerna som löneskillnaden mellan könen är avsevärt bättre i den offentliga sektorn än i den privata. Den oförklarade löneskillnaden minskar från 18 till 5 procent i den offentliga sektorn och från 16 till 10 procent i den privata.

Yrkestillhörighet är den genomgående viktigaste enskilda orsaken till lönevariationer och likaså den faktor som betyder mest för löneskillnaden mellan könen. Näringsgrenstillhörighet och utbildningsnivå tycks också vara relativt betydelsefulla.

...

Ungefär 40 procent av lönevariationen förblir oförklarad av modellen. Det har inte varit möjligt att avgöra om en komplett uppsättning kontrollvariabler skulle förklara hela lönegapet mellan könen. Kvinnor och män möter i genomsnitt olika villkor på den svenska arbetsmarknaden. Det är emellertid svårt att utifrån denna studie fastslå, huruvida diskriminering av kvinnor verkligen spelar in i lönebildningen.

Notera att det knappast bevisas att det är diskriminering som står bakom löneskillnaden. Tvärt om beskrivs detta endast som en möjlighet, en tes. Visserligen kan man driva sådan tes men det görs utan stöd av denna undersökning. Viss diskriminering kan rimligen ske, det säger jag inte emot. Dock är problemet inte särskilt utbrett och den största skillnaden ligger just i de personliga val som kvinnor väljer.

Skrivet av Sida 40:

Yrkestillhörigheten är den viktigaste faktorn bakom löneskillnaden mellan könen. Kvinnors och mäns olika fördelning på yrkesgrupper svarar för omkring 70 procent av den förklarade delen av löneskillnaden. Kvinnor och män är starkt segregerade på den svenska arbetsmarknaden, vilket har stor inverkan på lönegapet.

Kan vi nu, med bakgrund till det material du själv förlitar dig på, dra i alla fall slutsatsen att den största delen av löneskillnaden mellan män och kvinnor inte beror på diskriminering utan på att män i större utsträckning än kvinnor drar sig till högavlönade jobb?

När det kommer till aga var detta knappast utnyttjat av en majoritet när detta avskaffades och uppenbarligen tyckte en majoritet att det skulle tas bort. Att flera gillade aga längre bak i tiden är knappast relevant. Det var en helt annan tid med helt andra förutsättningar. Om 100 år kommer antagligen den levande generationen tycka att flera av våra självklara idéer är helt åt helvete. Vill du verkligen få förklarat varför aga fanns förr och varför man tyckte att det är var rätt kan du ta och fråga någon som kommer från den tiden. Jag varken stöder eller förstår varför aga fanns men jag har också förståndet att inte döma ut en annan generation utan goda belägg.

Vad vill du bevisa med sin analogi? Att bara för att en gammal idé var dålig så är din idé bra? Det finns ett antal "moderna" idéer som också är dåliga. Till exempel nazism och stalinism (som är historiskt sett moderna ideologier).

Om en person väljer ett jobb, som hon vet kommer ge dåligt betalt, vad för rätt har denne egentligen att komma i efterhand och kväva mer betalt? Klart om lönen inte motsvarar den typiska tillgång-efterfrågan och man försöker omförhandla sin position så är det helt okej, men att sitta och försöka få detta till att någon kränkt ens rättigheter är knappast okej.

Samhället utvecklas onekligen mot viss riktning och detta är varken dåligt eller undvikligt. Vad jag dock inte gillar är när någon, som du, sitter på en vit häst och försöker, utan vidare belägg och med absoluta sanningar, bestämma (inte rekommendera utan bestämma) över vad andra människor ska göra och tycka.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Jag håller inte alls med, jag tycker att det är skitdåligt att samhället utvecklas mot en viss riktning. Det vore mycket skönare om allt stod still istället.

(skojade lite)

Utveckling kan väl vara både bra och dålig...Som det här med att samhället blir mer stressat, att integrationen inte direkt går som på räls eller att välfärden privatiseras eller försämras. Eller att fler och fler hamnar i arbetslöshet eller får använda mycket tid till att studera för att få jobb som det inte behövdes någon vidare utbildning för förr i tiden. Ibland var det kanske faktiskt bättre förr. Utvecklingen kan gå åt fel håll i vissa fall. Fast då är det kanske...inveckling...

Vad gäller det här med löner

Tänk om det är så enkelt att kvinnor är sämre löneförhandlare på grund av att de inte är lika tuffa som män på grund av att de har andra hormoner? Det skulle åtminstone kunna vara en förklarande faktor.

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Sida 26:

Det faktum att den skattade koefficienten för Kvinna i datamaterialet
för mansdominerade yrkesgrupper är större än lönegapet, ger anledning till vissa reflektioner. Lönegapet i denna del av arbetsmarknaden är relativt litet (3,4 procent). Detta tyder på, tvärt emot den vanliga och ofta antydda uppfattningen att kvinnor i mansdominerade yrkesgrupper har svårare att hävda sig än i andra yrkesgrupper, att löneskillnaderna mellan könen där är obetydliga. Att könskoefficienten är högre än löneskillnaden innebär emellertid att kvinnorna i mansdominerade yrkesgrupper i genomsnitt har egenskaper som är överlägsna männens. I frånvaro av diskriminering eller andra okända faktorer som påverkar lönerna, skulle kvinnornas löner vara högre än männens i denna grupp.

Detta var trots allt vad ämnet handlade om och SCB säger ganska tydligt att kvinnor knappast lider i mansdominerade yrken. Tvärt om är det inom dessa yrken som kvinnor både presterar bäst och mest likt männen.

Nu missförstår du ju helt vad rapporten menar. Det står att kvinnan presterar bättre än mannen i mansdominerande yrken, men fortfarande inte får lön i proportion till sina prestationer. Det står ju i biten du fetstilade att om kvinnan fått lön i proportion till sin prestation - liksom mannen får - hade hon haft en högre lön än mannen. SCB säger alltså "ganska tydligt" att kvinnor lider i mansdominerande yrken.

För om du - som mörkhyad, asiat eller whatever - säljer plockar 2 äpplen och får 1kr för det, samtidigt som Kalle plockar ett (lika kvalitativt) äpple och också får 1kr för det, antar du då att ingen diskriminering skett, för att ni "ändå får lika lön"?

Det står tydligt i just den delen att om diskriminering inte hade funnits - "i frånvaro av diskriminering" - så hade lönen varit högre för kvinnor. Din egen information fäller dig.

Citat:

Notera att det knappast bevisas att det är diskriminering som står bakom löneskillnaden. Tvärt om beskrivs detta endast som en möjlighet, en tes. Visserligen kan man driva sådan tes men det görs utan stöd av denna undersökning. Viss diskriminering kan rimligen ske, det säger jag inte emot. Dock är problemet inte särskilt utbrett och den största skillnaden ligger just i de personliga val som kvinnor väljer.

Du missar:

Citat:

När ett antal förklarande variabler såsom ålder, utbildningsnivå, yrkes-,
sektor- och näringsgrenstillhörighet, företagsstorlek, geografisk
lokalisering och tjänstgöringsomfattning konstanthålles i en
regressionsanalys av genus betydelse för lönen, reduceras lönegapet
mellan kvinnor och män från 18 till 8 procent

Alltså: Även när du tagit sådana faktorer som ålder, utbildningsnivå och dylika i åtanke är det fortfarande en skillnad på 8.1%. Rapporten lämnar diskriminering som en förklaringsmodell. Om kvinnan genomgående tjänar (i medel) 8.1% mindre än mannen - oavsett yrke, oavsett ålder, oavsett utbildning - är det knappast slumpen. Vad beror det på? Det rimliga - vilket även SCB skrivit - är att det rör sig om diskriminering. Om det är det rimliga - mest sannolika - måste du som torgför en annan uppfattning även lämna belägg för det. Bevisbördan ligger på dig.

Citat:

Kan vi nu, med bakgrund till det material du själv förlitar dig på, dra i alla fall slutsatsen att den största delen av löneskillnaden mellan män och kvinnor inte beror på diskriminering utan på att män i större utsträckning än kvinnor drar sig till högavlönade jobb?

Jag har aldrig påstått något annat, heller. Däremot har jag påstått att den "större delen av löneskillnaden" även där är produkten av förtryckande strukturer.

Citat:

När det kommer till aga var detta knappast utnyttjat av en majoritet när detta avskaffades och uppenbarligen tyckte en majoritet att det skulle tas bort. Att flera gillade aga längre bak i tiden är knappast relevant. Det var en helt annan tid med helt andra förutsättningar.

Så din poäng är alltså att om en praktik är väletablerad och accepterad, bör den accepteras och vara immun mot förändring, även om den kan anses vara skadlig? Du menar alltså att om majoriteten hade accepterat aga som något rätt schysst, hade du inte arbetat för att förändra det? Eller om en majoritet hade diggat trafficking? Med din logik kan man aldrig göra ställningstaganden som går emot majoritetens uppfattning, trots att den kan finnas skadlig.

Vilka förutsättningar angav att man INTE kunde avskaffa aga förr? Något biologiskt? Något materiellt? Inget. Sociala normer, ja, men sociala normer är - precis som är min poäng - något som kan och bör ändras. Utan en sådan ändring hade agandet aldrig försvunnit - ett försvinnande jag hoppas att även du applåderar.

Citat:

Vad vill du bevisa med sin analogi? Att bara för att en gammal idé var dålig så är din idé bra? Det finns ett antal "moderna" idéer som också är dåliga. Till exempel nazism och stalinism (som är historiskt sett moderna ideologier).

Läs ovan.

Citat:

Om en person väljer ett jobb, som hon vet kommer ge dåligt betalt, vad för rätt har denne egentligen att komma i efterhand och kväva mer betalt? Klart om lönen inte motsvarar den typiska tillgång-efterfrågan och man försöker omförhandla sin position så är det helt okej, men att sitta och försöka få detta till att någon kränkt ens rättigheter är knappast okej.

Samhället utvecklas onekligen mot viss riktning och detta är varken dåligt eller undvikligt. Vad jag dock inte gillar är när någon, som du, sitter på en vit häst och försöker, utan vidare belägg och med absoluta sanningar, bestämma (inte rekommendera utan bestämma) över vad andra människor ska göra och tycka.

Lönen bestäms inte efter utbud-och-efterfrågan.

Därutöver: Var försöker jag tvinga någon vad den ska tycka? Jag kommer med belägg (och inte "utan vidare belägg") och försöker slå hål på myter och villfarelser. Detta är en ömsesidig debatt, en frivillig debatt, inte en propagandaposter. Med din logik kan jag likväl anklaga dig för att sitta på en vit häst och försöka bestämma (inte rekommendera utan bestämma) vad jag får tycka och göra, att jag inte får agera för att förändra samhällsordningen.

Medlem

Nu är det nog du som missförstår undersökningen här. De klart och tydligt, på flera ställen och slutsatserna betonar, att löneskillnaden som kan visas ej kan förklaras med diskriminering . De skriver att diskriminering är möjlig, vilket jag ej heller bestrider, men att även andra faktorer som ej kunnat uppmätas finns med. De kan inte dra någon slutsats. Diskriminering är något som de kan anta, men knappast påvisa - Alltså en tes, en teori. Du stirrar dig blind på siffror som skaparna av undersökningen själva säger inte kan bevisa diskriminering. Likväl påstår du detta.

Om inte undersökningens skapare kan dra sådana slutsatser finner jag det ganska orimligt att du, som liksom jag är uppenbart ganska partisk, skulle kunna dra andra slutsatser.

Det är knappast så lätt som om att A plockar 1 äppel och B plockar 2. Skulle det vara så lätt hade vi aldrig haft en lönemodell med fast lön. På mitt jobb är jag betydligt snabbare och har mer erfarenhet än många av mina kollegor, vi får samma lön. Flera av dem tjäna till och med marginellt mer. Dock ser våra kontrakt annorlunda ut. Ska jag börja ropa diskriminering?

Visst kan du anklaga mig för att sitta på en vit häst och propagera. Det skulle dock te sig underligt då jag i så fall skulle försöka påtvinga andra människor deras rätt att göra egna val. Ett sådant argument blir lätt en paradox.

Om din lösning nu inte är indoktrinering och kvotering, vad är lösningen? Min lösning vet du och det är att låta saker vara och reglera sig själva så länge inga rättigheter direkt kränks.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Men de drar ju sådana slutsatser. De menar att det finns en procentuell skillnad (8%) som inte går att förklara med ålder, kön, utbildning, arbete, och anger som skäl - drar som slutsats - att det antagligen (och ja, antagligen - inte definitivt, precis som du påpekar) är könsdiskriminering inblandat. De anger - klart och tydligt - att utan en faktor som könsdiskriminering hade kvinnan (i mansdominerande yrken) haft högre lön än mannen.

Om undersökningens skapare anger som det mest sannolika (eftersom de i verkligen inte ger någon annan reell förklaring som är tillfredsställande) förklaringen, måste bördan ligga på dig att bevisa att de har fel - inte mig att bevisa att deras tes stämmer. Vad är de alternativa förklaringarna? Var finner du belägg för dem? Vad är mest sannolikt?

Du bör ropa diskriminering om grunden för att ni får samma lön - oavsett prestation - beror på en fysisk egenskap hos dig, ja. Det ÄR diskriminering. Antar du att en sådan löneskillnad inte finns, erkänner du ju samtidigt att löneskillnaden mellan könen INTE beror på prestation, utan på kön.

Min lösning? Att diskutera. Att få folk att inte acceptera situationen. Att folk slutar förneka och bortförklara en systematiskt diskriminering.

Medlem

Nej, du har verkligen fel om deras slutsats. Det är som om att du inte läst undersökningen frånsett från diagrammen och mina citat.

"I frånvaro av diskriminering eller andra okända faktorer som påverkar lönerna, skulle kvinnornas löner vara högre än männens i denna grupp."

Är inte detsamma som:
"utan en faktor som könsdiskriminering hade kvinnan haft högre lön än mannen"
"det antagligen är könsdiskriminering inblandat"

Nope, det står ingenstanns att detta är antagligt. Tvärt om framhålls det som ovisst - Man vet inte, har inga belägg, kan inte påvisa...

Du verkar hoppa över den mycket viktiga satsen "eller andra okända faktorer". De vet inte vilken faktor som kan inverka. Hade de vetat hade detta så framgått i undersökningen. Diskriminering anges som exempel, men ett sådant utan stöd av undersökningen i sig.

Min lön är satt av facket som vill ha lika lön för alla just för att undvika diskriminering. Ja, så tokigt kan det bli när man frångår individuell lönesättning och eftersträvar likhet. Kanske jag som är dum och jobbar på när det är mycket att göra.

Jämför man två icke-homogena grupper kommer man alltid finna olikheter. Oavsett hur vad dessa grupper består av. Skulle du ta 500 A och 500 B skulle du finna olikheter i beteende, utbildning, matlagning, antalet blinkningar om dagen, hur ofta underkläder bytas - Vad som helst. Detta betyder inte per automatik att det förekommer "diskriminering i de underliggande strukturerna". Hur mycket du än vill det föds inte alla människor identiska.

Diskutera kan man alltid göra men det är bara ett steg på vägen. Det är lätt att peka på fel i andras lösningar när man inte har en egen.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Diskriminering jämställs inte i artikeln med vilken godtycklig okänd faktor som helst. "andra okända faktorer" är snarare en brasklapp man lägger in när den exakta kopplingen inte är 100-procentig. Det är i det närmaste standard för vetenskapliga artiklar och undersökningar inom samhällsvetenskap.

Medlem

Vad vetebullen sa.

Därutöver: Om situationen hade varit som sådan att människor fått lika lön, oberoende av prestationer, gör ju det förklaringen till löneskillnaden än mer absurd. Då försvinner dessutom faktorn som berör att de individuella männen tjänar en bättre lön eftersom de, på ett individuellt plan, presterar bättre.

Absolut, det kommer finnas skillnader, men om dessa skillnader inte hade varit strukturella - som att kvinnan inte blir strukturellt diskriminerad - hade inte varje känd data pekat på att kvinnan får - nationellt och framför allt globalt - mindre lön än mannen.

Följaktligen kan det inte förklaras med individuella avvikelser, för i sådana fall hade statistiken inte sett ut på ett sådant sätt.

123
Skriv svar