Övergången från Guildmaster till member....

Medlem
Övergången från Guildmaster till member....

I senaste inlägget så skrev jag att jag hade kommit in i en ny guild och är numera en vanlig member. Tänkte utveckla mina tankar och känslor om detta lite mer.

Dock vill jag börja med nått annat. Vet inte om det är löjligt eller bara en rolig sak, jag intalar mig själv att det är det sistnämna. Men en kompis har utmanat mig om vem som kan få flest ”likes” på sin Facebook sida.
Inte en specifik nyhet utan på själva sidan. Tävlingsmänniska som man är så har man bestämt sig för att vinna tävlingen, men även utan tävlingen så är det ett roligt sätt att få upp antal sidföljare. Men vi får se hur det går med det hela.

Men tillbaks till min nya guild och mina egna tankar.
Jag har nu raidat i Trolltyg i lite drygt 3 veckor och än så länge har jag inte mycket negativ att säga utan näst intill bara positiva åsikter. Ledningen gör ett kanon jobb. Men nu förstår jag vad members i Svea menade när jag var Guild Master där, när du undrade och ifrågasatte vad vissa officerare gjorde. Man ser verkligen inte som member allt jobb som ligger bakom en fungerande guild. Det är ett häst jobb, och gör inte alla officerare sitt jobb så funkar det inte. Men i det stora hela tycker jag dom gör det riktigt bra.
En annan sak som jag blev lättat av var att jag delar deras uppfattning om hur man bör progressa ny content. Det var nått jag oroande mig lite för nu när man inte var med och bestämde hur, var och när man skulle göra detta. Men inte bara tycker jag dom gör det bra, det är även äckligt skönt att slippa bry sig. Jag blir tillsagd vilken boss vi kommer gå på härnäst. Det enda jag behöver göra är att se till att prestera på max när vi väl är där. Behöver inte tänka på vad alla andra ska göra och om dom gör det, jag kan köra mitt race och koncentrera mig på att jag ska göra rätt.

En annan rätt stor omställning men som samtidigt är väldigt motiverande är att numera är jag inte säker på en raidspott. I Svea så var jag garanterad en spott mer eller mindre. Men nu behöver jag faktiskt bevisa att jag ska ha en. Detta i sin tur får mig att alltid vilja prestera max, det spelar ingen roll om vi går på en boss som vi klarat av ett antal gånger eller om vi går på en helt ny boss, jag ska topp prestera så enkelt är det.

Men självfallet, allt är inte kanon. Det är svårt att släppa greppet som en ”ledare”. Att inte alltid kunna göra sig hörd och att det man har att säga inte väger lika tungt längre. Det blir en lägre känsla av att det jag gör har betydelse för guilden.

Men lägger man ihop de positiva och negativa känslorna så väger det positiva helt klart över, jag är väldigt nöjd med min tillvaro i Trolltyg.

Ezeke Facebook
Trolltygs Hemsida

#blogg

Skribent
Övergången från Guildmaster till member....

Gah, jag blir faktiskt lite raid-sugen när jag läser hur du vill prestera till max. Minns tiden som hunter, när spelet var som allra roligast för mig, och jag kunde sitta timmar varje kväll och läsa på om rotations och theorycrafting. Att sedan få se resultatet i dps-mätarna var så sjukt givande.

Aaah, blir alldeles nostalgisk här!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Har själv tagit samma steg (från guild master till vanlig hederlig raider) två gångar, en gång inom samma guild då jag varken orkade eller hade tid till att sköta hela guilden, återfick posten efter ett tag och när vi disbandade guilden ett halvår eller så senare gick jag med i en ny guild dagarna efter.

Det är ett större kliv än vad många tror.
Kanske inte lika stort om man håller sig inom samma guild, då får man räkna med att fortf. ha ett finger eller två med i spelet.

Det är riktigt skönt att slippa ha så mycket ansvar på sina axlar, ett tag iallafall sedan kommer suget tillbaka och man vill plocka upp den där guild bannern och leda sina undersåtar mot framgångar och Epixx.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

@Mattias, härligt att höra att det inspirerar lite.

@ Mytacism, ja steget är faktiskt större än många tror. Allt från ena dagen "styra" allt till att inte ha "nått" att säga till om...

Medlem

Det där med att members känner att de inte får tillräcklig info om allt som försiggår känner jag igen väl som gammal Guild Master.

Precis som du säger så är det ett hästjobb att leda en hälsosam, och fungerande guild. Speciellt en högpresterande sådan. Inte bara för att vi nötte hårdare, utan för att man, på gott och ont, attraherade och behövde fler "hotheads". Många av dessa insåg dessutom sällan vilka beslut som på lång sikt gynnade guilden, utan ville ha information oavbrutet och framförde många krav på impulsiva förändringar.

Det jag alltid hävdat var det svåra under WoWs första 2-3år var egentligen inte snabb framgång i raidinstanserna. Utan att lyckas bibehålla balansen mellan progression och den sociala atmosfären inom guilden. Se till att alla är glada och motiverade samtidigt som man nöter sig vidare.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Precis Jonis, att hålla en balans mellan det professionella och det social är en svår utmaning men som måste lyckas för att få en stabil guild, där spelarna verkligen vill stanna i och känna sig hemma i.

1
Skriv svar