Vrålstora företag!

Inaktiv
Vrålstora företag!

Jag har under den senaste tiden lagt märke till att nästan hälften av all reklam man ser på TV4 är ifrån ett och samma företag.

Först kommer en reklam med Becel - margarin, sedan Via - tvättmedel, varpå GB Glace, efter det, Axe deodorant, alternativt Rexona - deodorant, sen lite Volvo, Mediamarkt osv.

Milda,
Becel,
Via,
GB Glace,
Axe,
Rexona,
Dove,
Flora,
Knorr,
Lipton,
Slotts,
O'hoj,
Maizena,
Ben & Jerry's,
Pepsodent
och många, många fler kända varumärken ägs utav Unilever

http://sv.wikipedia.org/wiki/Unilever

Sedan när man är och handlar på ICA/COOP så kommer hälften av all choklad ifrån det amerikanska "Kraft Foods"
T.ex. Marabou, Toblerone, Daim, Aladdin, O'boy - Sedan har de även Blå Mocca och Gevalia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kraft_Foods

Ännu ett stort företag: "P&G" de äger:
Ariel, tvättmedel
Ajax, tvättmedel
Always, intimhygien för kvinnor
Braun, elektriska hushållsapparater
Clear Blue, graviditetstester
Duracell, batterier
Gillette säkerhetsrakhyvlar
Glide, tandtråd
Head & Shoulders, schampo
Hugo Boss, parfym
Olay, ansiktskrämer
Old Spice, hygien- och doftprodukter
OralB, tandvård
Pampers, blöjor
Pringles, potatischips
Swiffer, rengöringsprodukter
Sebastian, professionella hårvårdsprodukter
Vicks, medikamenter
Wella, hårvårdsprodukter
Yes, diskmedel

Världens största livsmedelsföretag är fortfarande inte nämnt,
det får ni försöka klura på!

När man lägger till Arla, Pågen & Fazer till detta så har vi nog 80%
av alla de vanligaste varorna på ICA/Coop

Det jag ville säga med den här tråden är att, i själva verket finns det inte
så många olika företag som tillverkar dagligvaror som man kan skulle kunna tro.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Här har du en karta som du kanske finner intressant. Stämmer nog inte till 100% då den är något år gammal.

http://i.imgur.com/k0pv0.jpg

Medlem

signatur

Burn in the light.

Inaktiv
Skrivet av Aevir:

Här har du en karta som du kanske finner intressant. Stämmer nog inte till 100% då den är något år gammal.

http://i.imgur.com/k0pv0.jpg

Herregud! 10st. vrålstora företag! Undrar vilket företag som vinner i slutändan.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Du tittar för mycket på tv! Läs en bok där är sällan reklamavbrott

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Världens största livsmedelsföretag är fortfarande inte nämnt,
det får ni försöka klura på!

nestle?


signatur

thank you, come again

Inaktiv
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Sipmo:

Världens största livsmedelsföretag är fortfarande inte nämnt,
det får ni försöka klura på!

nestle?

Ja, det är rätt svar.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

är du full eller?? finns inte ica reklamen i din värld?

hehe nä jag är nog full såg att du nämde ica där.

men jag förstår fortfarande inte frågan

Jo nu fattar jag den,, efter jag läst den klart "flin"


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Vivendi är ett annat kul exempel på stora företag.

Att Unilever var så stora visste jag dock inte.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Sipmo:

Världens största livsmedelsföretag är fortfarande inte nämnt,
det får ni försöka klura på!

nestle?

ang nestle försökte jag finna denna video när diskussionen pågick (eller motsvarande, hade för mig att det var den amerikanska vd:n som gjorde uttalandet för ett par år sen). Också anledningen till att jag bojkottar nestle.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Det är riktigt tråkigt att det är folk med hans vidriga tankesätt som styr rodret för världens största matföretag.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

phi
Medlem

Och där buggade forumet sönder.

Skrev egentligen bara att nestle nu fick ännu en person som kommer att bojkotta allt som har med dom att göra efter att ha sett klippet från huxflux.

Medlem

Det första jag tänkte på när jag lyssnat på han en stund var den här välkände herren.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Jag har under den senaste tiden lagt märke till att nästan hälften av all reklam man ser på TV4 är ifrån ett och samma företag.

Först kommer en reklam med Becel - margarin, sedan Via - tvättmedel, varpå GB Glace, efter det, Axe deodorant, alternativt Rexona - deodorant, sen lite Volvo, Mediamarkt osv.

Milda,
Becel,
Via,
GB Glace,
Axe,
Rexona,
Dove,
Flora,
Knorr,
Lipton,
Slotts,
O'hoj,
Maizena,
Ben & Jerry's,
Pepsodent
och många, många fler kända varumärken ägs utav Unilever

http://sv.wikipedia.org/wiki/Unilever

Sedan när man är och handlar på ICA/COOP så kommer hälften av all choklad ifrån det amerikanska "Kraft Foods"
T.ex. Marabou, Toblerone, Daim, Aladdin, O'boy - Sedan har de även Blå Mocca och Gevalia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kraft_Foods

Ännu ett stort företag: "P&G" de äger:
Ariel, tvättmedel
Ajax, tvättmedel
Always, intimhygien för kvinnor
Braun, elektriska hushållsapparater
Clear Blue, graviditetstester
Duracell, batterier
Gillette säkerhetsrakhyvlar
Glide, tandtråd
Head & Shoulders, schampo
Hugo Boss, parfym
Olay, ansiktskrämer
Old Spice, hygien- och doftprodukter
OralB, tandvård
Pampers, blöjor
Pringles, potatischips
Swiffer, rengöringsprodukter
Sebastian, professionella hårvårdsprodukter
Vicks, medikamenter
Wella, hårvårdsprodukter
Yes, diskmedel

Världens största livsmedelsföretag är fortfarande inte nämnt,
det får ni försöka klura på!

När man lägger till Arla, Pågen & Fazer till detta så har vi nog 80%
av alla de vanligaste varorna på ICA/Coop

Det jag ville säga med den här tråden är att, i själva verket finns det inte
så många olika företag som tillverkar dagligvaror som man kan skulle kunna tro.

Kan man säga att Kraft Food tex tillverkar Marabou? Produkten tillverkas ju fortfarande i Sverige.


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv

Marabou ägs av Kraft Food.
Det har egentligen ingen större betydelse var Kraft food har sin fabrik för tillfället.

Det kanske inte skulle sälja lika bra med "Made in Polen".

Fast å andra sidan, Cloettas Läkerol, Ahlgrens bilar m.fl tillverkas ju numera i Slovakien, det säljer väl som vanligt?
http://www.svt.se/nyheter/sverige/lakerol-flyttar-utomlands


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Huu man blir sugen på att skaffa sej ett eget imperium, ett företag så stort och ägande över allt som skulle få de andra att blekna.
Tänk.. bli vrål rik, köpa loss en bit mark ifrån nått afrikanskt land, sedan gör man sitt eget land, sin egen kejsare med egna lagar, egen ordning, egen nation ja allt!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Huu man blir sugen på att skaffa sej ett eget imperium, ett företag så stort och ägande över allt som skulle få de andra att blekna.
Tänk.. bli vrål rik, köpa loss en bit mark ifrån nått afrikanskt land, sedan gör man sitt eget land, sin egen kejsare med egna lagar, egen ordning, egen nation ja allt!

Du behöver inte eget land för det. Räcker med att du har pengar och mutar tjänstemän.

Skribent

Företagen gör som de vill, därför deras produkter ofta kostar lite mer i butiker. Ett sådant lilleplutt företag som ICA (i jämförelse med dessa alltså) kanske säger att "nej du, höjer ni priset då slutar vi sälja Kellogs Corn flakes i Sverige" varpå de kan svara med att "Jaha? Det är mindre än 1% av vår omsättning och era kunder kommer bli missnöjda när ni slutar sälja ett så välkänt varumärke"

Appropå kända varumärken, sådana produkter som blir så kända i folkmun att andra produkter i samma kategori kallas för varumärket för produkten från en annan tillverkare tycker jag är intressant. Kanske blev lite krångligt men ett exempel är t.ex. Topz. Topz är ett varumärke för bomullspinnar men likförbannat så säger folk topz även fast de köper ICAs egna bomullspinnar eller dylikt. Jag kunde fler exempel förut men har glömt bort, någon som kan något annat?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Företagen gör som de vill, därför deras produkter ofta kostar lite mer i butiker. Ett sådant lilleplutt företag som ICA (i jämförelse med dessa alltså) kanske säger att "nej du, höjer ni priset då slutar vi sälja Kellogs Corn flakes i Sverige" varpå de kan svara med att "Jaha? Det är mindre än 1% av vår omsättning och era kunder kommer bli missnöjda när ni slutar sälja ett så välkänt varumärke"

Appropå kända varumärken, sådana produkter som blir så kända i folkmun att andra produkter i samma kategori kallas för varumärket för produkten från en annan tillverkare tycker jag är intressant. Kanske blev lite krångligt men ett exempel är t.ex. Topz. Topz är ett varumärke för bomullspinnar men likförbannat så säger folk topz även fast de köper ICAs egna bomullspinnar eller dylikt. Jag kunde fler exempel förut men har glömt bort, någon som kan något annat?

Fast jag har ju försvenskat det och kallar det helt enkelt för "Tops" jag nyttjar inte bokstaven z utan har ersatt den med ett s istället. För egen del så föredrar jag denna korta variant istället för "bomullspinnar" som helt enkelt känns förlegat att säga i dagligt tal.


signatur

Wasted.White.Boys

1
Skriv svar