Spel med en tung/bra/intensiv story!

Medlem
Spel med en tung/bra/intensiv story!

Tjenis!

Är som titeln beskriver ute efter PC spel med riktigt bra story. Alla typer av spel är välkomna så länge storyn griper tag i en!

Spel ni inte behöver tipsa om:
Mass Effect 1-3
Bioshock 1-2
Fallout 3 + några DLC
Witcher 1-2
Deus Ex: HR
Alla Hitman
Dishonored
Diablo 1-3
Alan Wake
Sleeping Dogs
Dead Space 1-2
Metro 2033
Syndicate
Max Payne 1-3

Jag är som sagt ute efter alla typer av spel! Helst lite nyare, men alla tips är välkomna.

Tack på förhand.

Medlem

Walking Dead är det första som ploppar fram. Förra årets bästa story imo

Sedan så kan jag också tycka att Telltales andra titlar, Jurassic Park och Back to the future, är väldigt bra skrivna. Man kan säga vad man vill om gameplayet, men manuset är det inget fel på i någon av dom.


signatur

Videomupp

Medlem

Dragon Age tycker jag är riktigt nice! Men det beror ju på om man gillar att rollspela eller inte.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Bastion är guld.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Om du gillade Fallout 3 så finns ju Fallout: New Vegas.

Medlem

Du listar Alan Wake, ett äventyrs spel.
Då kan man inte undvika att nämna the Longest Journey 1 & 2.
Fullkomligt underbar story, atmosfär och karaktärer i de spelen.

Medlem

Dark Messiah of Might and Magic

Vampire the Masquerade - Bloodlines

Dragon Age: Origins

Old, old, old school: Planescape Torment...

Medlem

Du gillar tydligen Bioshock-spelen så mitt tips är System Shock 2. Men det är lite väl gammalt kanske.

Medlem

Tack för alla svar! Ska ta en titt på alltihop.

Blev ett köp av The Walking Dead EP 1-5 samt Bastion!

Fler tips uppskattas! Kan även vara kommande spel.

Medlem

En story som griper tag i en?

Då ska du testa Sanitarium. Det är gammalt men det innehåller en väldigt säregen story.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Knights of the old republic!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Medlem

Penumbra-serien. Sjukt läskigt, från skaparna av det ökända Amnesia. Det har en jäkligt intressant story, det kan jag rekommendera

Medlem

call of duty ;P
skämt åsido
the curse of monkey island
far cry 3 ( iite b story dock )
the walking dead so1
Grim Fandango
beyond good and evil
Planescape: Torment
fallout 2 och fallout new vegas
silent hill 2
är alla jag kan komma på nu

Inaktiv

Metal Gear Solid-spelen brukar bjuda på underhållande story.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Metal gear solid helt klart! nu finns HD collection till ps3 och 360 och så 4an till ps3.
kör du bara pc kan du väl få tag i 2an iaf. Körde det på pc senast för något år sedan med gampad, funka bra!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

"Thomas was alone".
Inte ofta man rörs till tårar av en kvadrat.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Vågar du dig på lite äldre spel från slutet av 90-talet så kan jag tipsa om Sanitarium och Phantasmagoria 1 och 2. Annars är övriga tips i denna tråd riktigt bra!

Testpilot

Planescape Torment är en höjdare även om det är gammalt nu.
KOTOR spelen.
Witcher 1 och 2 har bra story
Mafia 2 är också trevligt

Medlem

Braid är det spel där storyn berört mig mest på ett rent intellektuellt plan.
Braids oerhört intelligenta sätt att berätta en story på är jämförbart med mästerverk som exempelvis Donnie Darko.

Dreamfall: The Longest Journey är ett spel som är oerhört vackert (sett till storyn och karaktärsutvecklingen). Likt "Thomas Was Alone" berör det till tårar.

Grim Fandango och Giant Citizen: Kabuto är spel som kanske inte väldigt många spelat, men är båda oerhört underhållande och komiska.

Att döma till de spel du gillar kan möjligtvis "Mafia: The City of Lost Haven" vara något. Oerhört vackert mafiaepos.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Braid är det spel där storyn berört mig mest på ett rent intellektuellt plan.
Braids oerhört intelligenta sätt att berätta en story på är jämförbart med mästerverk som exempelvis Donnie Darko.

Dreamfall: The Longest Journey är ett spel som är oerhört vackert (sett till storyn och karaktärsutvecklingen). Likt "Thomas Was Alone" berör det till tårar.

Grim Fandango och Giant Citizen: Kabuto är spel som kanske inte väldigt många spelat, men är båda oerhört underhållande och komiska.

Att döma till de spel du gillar kan möjligtvis "Mafia: The City of Lost Haven" vara något. Oerhört vackert mafiaepos.

Seriöst? Jag som bara sprang igenom de där storysegmenten...är storyn så bra alltså? Jag får väl ta och kolla närmare på de där böckerna igen då.

Medlem
Skrivet av Epileptic:
Skrivet av Brain:

Braid är det spel där storyn berört mig mest på ett rent intellektuellt plan.
Braids oerhört intelligenta sätt att berätta en story på är jämförbart med mästerverk som exempelvis Donnie Darko.

Dreamfall: The Longest Journey är ett spel som är oerhört vackert (sett till storyn och karaktärsutvecklingen). Likt "Thomas Was Alone" berör det till tårar.

Grim Fandango och Giant Citizen: Kabuto är spel som kanske inte väldigt många spelat, men är båda oerhört underhållande och komiska.

Att döma till de spel du gillar kan möjligtvis "Mafia: The City of Lost Haven" vara något. Oerhört vackert mafiaepos.

Seriöst? Jag som bara sprang igenom de där storysegmenten...är storyn så bra alltså? Jag får väl ta och kolla närmare på de där böckerna igen då.

För mig var storyn i Braid intellektuellt utmanande på samma sätt som storyn i Donnie Darko (om du sett den filmen). Storyn är absolut inte en story i vanlig bemärkelse, utan går djupare och kräver mycket mer analys. Det skulle inte förvåna mig om majoriteten av de som spelar Braid inte förstår storyn överhuvudtaget, för den är inte direkt enkel.

Handlingen i Braid är även väldigt subtil vilket leder till att många missar den helt och hållet, och ser "endast" böckerna, pusslen och storyelementen som vacker poesi (vilket i många fall kanske leder till att man inte bryr sig om den rationella tolkningen av konsten).


signatur

Have a good time!

Medlem

Mafia
Grim Fandango
Kotor spelen
GTA Vice City (kanske inte superbra story men skön story och miljö )

Medlem

Spec Ops: The Line - har en rätt gripande story, dock är den nästan bäst om man väntar sig en brown generic shooter.

Sen blev jag verkligen indragen av storyn i Borderlands 2 och Far Cry 3, även om de båda är fåniga lite här och där.
Borderlands 2 blir extra indragande om man också spelat lite från 1an, men är bra ensamt också, ska dock helst avnjutas med vänner

The Witcher 2 har också en ganska intressant story, men spelet är inte för alla.

Skribent

Alla ni som tipsar om Grim Fandango, vart får jag tag på det? Har fan letat och letat utan att hitta det, snart blir det till att besöka en sån där sida man inte får besöka...

Till TS: Heavy rain och Fahrenheit. Har ej spelat Heavy Rain än men gillade Farenheit skarp i all fall. Sen kanske det inte är din typ av spel med Final Fantasy 7 har en grym story. GTA-spelen brukar ha välskrivna storys, Vice City är min favorit.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Alla ni som tipsar om Grim Fandango, vart får jag tag på det? Har fan letat och letat utan att hitta det, snart blir det till att besöka en sån där sida man inte får besöka...

Jao om man inte köper det begagnat via tradera eller liknande går det nog inte att få tag på något annat sätt.

Medlem

Personligen gillade jag storyn i Spec Ops: The Line. Värt att nämna är att istället för att rusha igenom allt så kan man stanna och lyssna på vad ens blivande måltavlor har att säga innan man pepprar de fulla med bly. Det ger en helt annan syn på krig än vad man får i dagens moderna "Go USA"-shooters.

Spec ops the line

Medlem

Förutom det folk har nämnt tidigare så har jag bara ett spel att tillägga: Neverwinter Nights

Tycker storyn är underskattad. Diggade både spel och lore som tusan!

Medlem

Bastion som tidigare nämt, sen gillar jag verkligen Prince of Persia: Sands of Time. Storyn är bra och har kanske det bästa exemplet på karaktärsutveckling någonsin i ett spel. Relationen mellan prinsen och Farah är enormt bra och man ser båda karaktärerna växa genom spelets gång.

tnn
Medlem

Om du inte har lirat Dragon Age: Origins borde du ge det en chans. Annars TES III: Morrowind om du är villig att sänka en sådär tre miljarder timmar i ett spel.

12
Skriv svar