Arnroths krönika – Gratisspelet som kan ruinera dig

Robot
Arnroths krönika – Gratisspelet som kan ruinera dig

Candy Crash Saga är ett free-to-play-spel som lockat 700 000 svenskar. Det är fantastiskt kul men uppmanar också ständigt till köp av fördelar i spelet – en sådan kan kosta 300 kronor. Välkommen till en dyr freemium-verklighet.

#battlefield-heroes, #the-drowning, #scattered-entertainment, #infinity-blade-ii, #candy-crush-saga, #kingcom, #tetris, #clash-of-clans, #the-walking-dead-a-telltale-games-series, #journey, #angry-birds-star-wars


Medlem
Arnroths krönika – Gratisspelet som kan ruinera dig

Jag gillar din liknelse med fultaxi. Själv kom jag osökt att tänka på sms-lån. Det är också en helt onödig produkt som utnyttjar folks lättsinne och okunskap för att klå dem på pengar.

När får vi se de första smurfvillage-offren i lyxfällan förresten?

Medlem

Jag har aldrig tyckt om free2play spel som ger en möjlighet att köpa saker som ger någon en fördel mot de som inte väljer att handla.

Jag kan gå med på kosmetiska fördelar inom free2play spel eller relativt triviala så som utökat utrymme för flera föremål.

Men spel där du kan köpa saker för att bli bättre än andra, sådana spel sätter jag inte min fot på.

Jag köper hellre ett spel för fullpris eller betalar en månadskostnad där alla får tillgång till allt. Det känns åtminstone rättvist mot de som spelar spelet.

Många hyllar free2play spel och önskar att vissa MMO's etc blir det, men vad de glömmer bort är att det oftast blir dyrare med ett Free2play än vad det kostade när det var monthly subscription.

Nejtack säger jag till dessa spel. Allt eller inget.

Medlem

Jag tycker Candy Crush är ett av de få free2play spel som faktiskt gör det på ett ganska bra sätt.

Jag kan hålla med om att deras försök att sälja på saker(/fusk) som kostar 100-tals kronor är dåligt men klarar man att hålla sig borta från det så är det i övrigt bra.

Du har max 5 liv och får ett nytt var 30 minut. Detta gör att man spelar spelet lagom mycket istället för att spela sig less på det på en gång.

7kr för att låsa upp fler banor är ett helt okej pris.

Inaktiv

Helt sjuk att vissa free2play-spel har ingame-köp på mer än vad ett AAA-spel kostar. Helt oproportionerlig prissättning. Finns det verkligen folk som är så dumma att de betalar till de lurendrejarna?

Bra att ni tar upp det här, jag tycker hela freetoplay är ett otyg också men det finns vissa som gör det bättre än andra, men att det har blivit ok att faktiskt ta såna priser är helt absurt.

bra skrivet

Jävlar vad du skriver artiklar nu för tiden


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

Jävlar vad du skriver artiklar nu för tiden

Ploppar upp en i veckan om jag inte har fel
Tycker det är bra då jag aldrig hinner se på gomorron sverige längre, men kan endå få ta del av Arnroths vishet

Inaktiv

Det hela kan också summeras ner till varför man spelar egentligen? Om jag betalar för att vinna, blir det hela inte ganska meningslöst då?

Som att gå på bio och i halva filmen betala 50:- extra för att få reda på slutet i förtid. Det är ju ren och skär idioti.

Orkar man inte lägga ner tiden spelet kräver så byt spel då eller gör något annat!

Medlem

Ja Arnroth har verkligen tangentbordets gåva, underbar morgonläsning så här på söndagsmorgonen!

Medlem

Ungefär som Trial extrem 3 som du först får köpa och sen måste köpa banor i det riktiga spelet. Tror asphalt 6 gör så också. Läste om någon unge som hade köpt saker för 40000kr i ett "gratis" spel.

Medlem

Lite ironiskt har jag blivit mer benögen att betala för spel, både på mobilen och pc, nu när freemium blovit så populärt. Känns skönt att slippa alla popups och reklam.

Inaktiv

Riktigt bra krönika! Hatar sådana här spel, oavsett om de är bra eller inte. Speciellt när de är gjorda för att vara tilltalande för barn. Det finns många av dem tyvärr.

Medlem

Skulle nog aldrig betala för den här typen av tidsfördriv. Simpla spel är nog inte min grej och inte heller att betala för fusk (för det är vad jag anser det vara när man betalar för "övertag").

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Jag har aldrig tyckt om free2play spel som ger en möjlighet att köpa saker som ger någon en fördel mot de som inte väljer att handla.

Jag kan gå med på kosmetiska fördelar inom free2play spel eller relativt triviala så som utökat utrymme för flera föremål.

Men spel där du kan köpa saker för att bli bättre än andra, sådana spel sätter jag inte min fot på.

Jag köper hellre ett spel för fullpris eller betalar en månadskostnad där alla får tillgång till allt. Det känns åtminstone rättvist mot de som spelar spelet.

Många hyllar free2play spel och önskar att vissa MMO's etc blir det, men vad de glömmer bort är att det oftast blir dyrare med ett Free2play än vad det kostade när det var monthly subscription.

Nejtack säger jag till dessa spel. Allt eller inget.

Jag skyr också dessa spel, förstår inte vitsen med de. Spel för mig handlar om den egna skickligheten inte att man kan köpa fördelar. Har heller inget emot kosmetiska prylar och hade inte haft något emot att dessa begränsades efter ens skicklighet.

Medlem
Skrivet av tirim4:

Lite ironiskt har jag blivit mer benögen att betala för spel, både på mobilen och pc, nu när freemium blovit så populärt. Känns skönt att slippa alla popups och reklam.

Jo men att betala 20kr eller vad det nu kan kosta för att slippa reklam osv kan ju kännas helt okej. Oftast är där ju serverkostnader osv så man kan ju förstå varför reklamen är där.

Värre blir det när man medvetet designar spelet så att det ska bli drygt att spela. Antingen för svårt/näst intill omöjligt eller att det tar sinnessjukt mycket tid och så försöker man lura till sig pengar genom att erbjuda lösningar som skall råda bot på detta med olika boosts osv. Äckligt tycker jag det är.

Medlem

Candy crush saga är ju en av de VÄRSTA spelen av detta slaget. Inte för att det är ett dåligt spel i sig, inte för att det finns grejer att betala för. Utan att ett efter sisådär tjugo banor börjar det bli så svårt att ta sig vidare oavsett skicklighet.. på grund av slumpen.. att man praktiskt taget är tvungen att köpa sig fler rundor/boosts/osv efter ett 20+ försök,

Detsamma gäller tex bubble witch saga...

Medlem

Har börjat uppskatta dessa krönikor väldigt mycket. Kul att läsa när jag jobbar söndag.

Medlem

Jag har inte spenderat en krona på Candy Crush Saga och jag är på bana 305, så jag förstår inte hur man kan klaga på att de kräver pengar? Det är inget måste. Som sagt har det kostat 0kr för mig. Och nu väntar jag bara på att de ska släppa fler banor så man kan fortsätta spela (helt gratis)

Tips: Man kan spela både på datorn och mobilen så har man 5 liv på mobilen och 5 liv på datorn istället för 5 liv totalt
Kolla på reklam 20sekunder så får man ett extra liv.. detta funkar i oändlighet..


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

dmn
Medlem
Citat:

Men för det första: Hur lätt är det inte för ett barn att göra ett sådant här köp? Många barn kan sina föräldrars lösenord, och har man just loggat in behöver det ju inte anges igen på ett tag. Det har redan hänt flera gånger att barn gjort av med enorma summor.

Många barn kan sina föräldrars lösenord? Vad baserar du det taget-ur-röven-påståendet på?

Medlem
Skrivet av dmn:
Citat:

Men för det första: Hur lätt är det inte för ett barn att göra ett sådant här köp? Många barn kan sina föräldrars lösenord, och har man just loggat in behöver det ju inte anges igen på ett tag. Det har redan hänt flera gånger att barn gjort av med enorma summor.

Många barn kan sina föräldrars lösenord? Vad baserar du det taget-ur-röven-påståendet på?

Nä, precis. Nu har jag inte egna barn.. men däremot måste jag ändå mata in lösenordet VARJE gång jag ska betala för nåt på min android lur via google play. Detta gäller även in-app purchases (som inte är så mycket in-app egentligen eftersom det ändå tas via google play). Har man gett barnen lösenordet till ens google konto som är kopplat till ett betalkort då är man bra korkad. Vet inte hur det funkar på ios och andra markets (tex amazon) dock.

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av tirim4:

Lite ironiskt har jag blivit mer benögen att betala för spel, både på mobilen och pc, nu när freemium blovit så populärt. Känns skönt att slippa alla popups och reklam.

Jo men att betala 20kr eller vad det nu kan kosta för att slippa reklam osv kan ju kännas helt okej. Oftast är där ju serverkostnader osv så man kan ju förstå varför reklamen är där.

Värre blir det när man medvetet designar spelet så att det ska bli drygt att spela. Antingen för svårt/näst intill omöjligt eller att det tar sinnessjukt mycket tid och så försöker man lura till sig pengar genom att erbjuda lösningar som skall råda bot på detta med olika boosts osv. Äckligt tycker jag det är.

Jo det är precis det jag menar, jag letar numera mer efter spel som kostar en slant och uppmärksammar knappt free-to-playspelen. Sen finns det gratisspel som faktiskt är riktigt bra samt betalspel som suger eller till och med också är pay to win.

Medlem
Skrivet av North:

Helt sjuk att vissa free2play-spel har ingame-köp på mer än vad ett AAA-spel kostar. Helt oproportionerlig prissättning. Finns det verkligen folk som är så dumma att de betalar till de lurendrejarna?

Ja jag t ex läggger it 900 spänn per måndad på world of tanks, free to play är aldrig gratis i verkligheten.

Medlem

Jag tycker också att det är synd att det förmodligen är en stor grupp okunniga som faller för det här - jag menar, vad får dom för syn på spel om det här är deras ingång till vår fantastiska värld?

För övrigt så ligger jag på ungefär samma linje - jag störs inte så mycket av mikrotransaktioner om det handlar om triviala kosmetiska grejer osv, speciellt om spelet är gratis eller likt gw2 har serverkostnader att dras med. Men på något sätt så dör spelkänslan i takt med hur jag måste dra fram kreditkortet, det blir inte bara dyrt utan även riktigt störande för inlevelsen.

Medlem
Skrivet av Sveiv:

Jag gillar din liknelse med fultaxi. Själv kom jag osökt att tänka på sms-lån. Det är också en helt onödig produkt som utnyttjar folks lättsinne och okunskap för att klå dem på pengar.

När får vi se de första smurfvillage-offren i lyxfällan förresten?

"Och här ser vi att du betalade tusentals kronor för föremål i diablo 3. Seriöst? Och grejer i farmville 2 dessutom. Ha herrejävlar vad du sitter i skiten och då har du bara köpt dig vädelösa pixlar."

Medlem

Fastnade själv på nummer 23, och satt fast där i ett par veckor, tills idag:) Sjukt svårt, men jag vägrar att köpa mig vidare, om jag verkligen inte klarar det så avinstallerar jag hellre än att öppna plånboken. Och nej, jag tänker inte koppla mitt facebook-konto heller.

Medlem

Får mig att tänka på att ingenting är gratis, fast LoL har jag inte spenderat en krona på och jag har ca 3000 spelade matcher.

Riot's F2P modell är den bästa hittills imo, önskar bara att fler följde den...

Medlem

Rolig läsning medans man käkar middag. Jag tackar hjärtligt


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv
Skrivet av napoleon390:
Skrivet av North:

Helt sjuk att vissa free2play-spel har ingame-köp på mer än vad ett AAA-spel kostar. Helt oproportionerlig prissättning. Finns det verkligen folk som är så dumma att de betalar till de lurendrejarna?

Ja jag t ex läggger it 900 spänn per måndad på world of tanks, free to play är aldrig gratis i verkligheten.

Lägger du 900 kr per månad på samma spel? Du måste ju vara ordentligt beroende :-/

Jag vägrar spela spel på mobilen och Free 2 Play är en modell som inte funkar så värst bra. Problemet är att den känslomässiga investeringen uteblir, och man bara avinstallerar när det blir tråkigt, för att inte säga, krav eller tvång att köpa bättre prylar för att avancera, är bara så dumt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar