Helgdiskussion: Vad innebär betatestande för dig?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vadå "ganska tydligt att så inte är fallet"? De stresstestar sina servrar och undersöker dess kapacitet. Det behöver man inte obegränsat med speltid och tillgänglighet till funktioner för att testa. Vad gäller buggar i själva gameplayet ska du nog se att EA haft resurser att sätta ihop ett eget, kompetent QA-team som säkerligen betat sönder tidigare. Sen vet jag inte om det är spelets senaste build vi får spela eller en äldre variant, har inte läst något om varken det ena eller det andra.

Vidare, varför skulle det faktum att en journalist delar din åsikt fungera som något slags argument?

Nä, min åsikt kvarstår. Folk gnäller över att de inte får spela så mycket som de vill. Buhu. Tvärtemot vad somliga tror så är det för företagets egna höga nöje de anordnar sådant här, inte spelarnas.

De som vet vad en beta är kommer se på detta som ett demo. EA kan kalla det vad tusan de vill, det gör det inte mer till en beta.

Om EA säger att deras kommande spel är en taktisk shooter så hade väl folk köpt det utan att ens förstå vad ett sådant spel är. Det är detta som jag stör mig på, att de medvetet kallar något för något annat för de vet att detta är billig PR. Tro vad du vill men inget jag läst om denna "beta" får mig att tänka beta utan demo.

Detta är nästan samma BS som när de skapade billig PR för nya Syndicate. EA i ett nötskal numera och jag hoppas folk snart ser igenom dessa simpla PR trick.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Att kalla Cim CIty för beta tycker jag är ett hån faktiskt.

Det är självklart att "betan" bara är till för att få folk att bli sugna på hela spelet. Det mesta kan man inte bygga "not in beta" och sen bara en timme åt gången.

Vill dom bara buggtesta första timmen och med starkt reducerat antatl byggnader?

En closed beta brukar innebära att hela spelet testas så man faktiskt kan hitta de stora buggarna innan öppna betan.

Nä riktigt dåligt av EA som säkerligen bestämt hur betan skulle utformas för Sim CIty.

Som jag redan har förklarat i tråden om SimCitys färgblinda spelläge så är betan inte tänkt att fungera som ett sätt för folk att testa hela versionen gratis, inte heller är den tänkt att man ska leta buggar. Dom flesta buggarna har redan blivit bearbetade då man idag har effektiva debug-program för att kolla så koden fungerar som den ska. Det du syftar på att dom flesta stängda betorna är fullversionen stämmer verkligen inte. Den in stämmer på dom flesta MMO-spel som betatestas, men dom går inte att jämföra med spel som SimCity då man behöver plats för betydligt fler spelare i dom testerna, eller alla kanske skulle stå och trängas i början av spelet? Guild Wars 2 stresstestades i någon timme några helger då och då. Diablo 3 fick man testa fram till första mini-bossen och Crysis 3 är begränsad till en bana, och så ser det ut i dom flesta betorna, stängda som öppna.

Syftet med SimCity betan var enbart för att kolla belastningen på servrarna, och varför skulle EA behöva bjuda på fullversionen enbart för det? Det verkar ju ändå som att majoriteten här ser betor som demos, så varför är det så konstigt att man begränsar speltiden i betan? 90% lär ändå inte lämna någon feedback.

Men för att svara på frågan vad betatest innebär för mig så är svaret enkelt. För att testa spelet. Dock är jag ingen som enbart deltar för att få spela spelet gratis, utan stöter jag på något fel så rapporterar jag, och är jag inte nöjd med något i spelet så säger jag det.

Detta är dock fel, vilket jag redan förklarat i tråden om SimCitys färgblinda spelläge.

Jag har så rätt man kan ha, och du har hittills inte gett en enda vettig förklaring till varför Maxis ska bjuda på mer än en timmes speltid när allt dom är ute efter är att testa sina servrar. Om dom ville ha hjälp att leta buggar så hade vi fått spela längre och djupare in i spelet, men dom har förmodligen röjt igenom spelet själva ett par gånger och känner att det inte behövs en massiv jakt på buggar, utan dom har förmodligen anställt ett stort team enbart för att sitta och testa spelet, och detta är betydligt mer effektivt än att låta okänt folk testa spelet som om det vore ett demo utan att ge någon som helst feedback. Jag känner själv en som varit anställd enbart för att testa ett spel, och när spelet var klart så blev han uppsagd och jobbar inte ens inom spelindustrin idag.

Idag är det bara små utvecklare och MMO-industrin som anordnar stora betatester för att röja undan buggar. Dom större företagen köper in folk som testar spelet och anordnar betor enbart för att mäta serverbelastning. Det är därför man aldrig får nån chans att betatesta singleplayerspel som Skyrim, Dishonored, GTA osv. Såna spel testas enbart internt hos utvecklarna, och allt allmänheten får betatesta är multiplayerspel.

Nej, tyvärr, du har inte rätt.

Nej, ett internt team kommer aldrig vara tillräckligt stort för att kunna hitta tillräckligt många buggar.
Nej, en timmes speltid räcker inte för att testa servrarna för ett spel med "always online"-DRM.

Detta är, precis som många andra "betor" idag, ett reklamjippo för ett spel som snart ska släppas. En teaser som ska få folk att bli sugna på en förhandsbeställning.

Svårare är det inte.

Ett internt team är mycket effektivare än latmaskar som bara spelar betan för nöjets skull. Man använder dessutom debug-verktyg som letar fel i källkoden. Du kan spela hur många timmar du vill, du kan bara inte bygga en stad i mer än en timme med anledningen att inte ge testarna som enbart spelar för nöjets skull för mycket av det goda. Servrarna är just nu överbelastade. Betan har alltså lyckats med sitt syfte och EA vet förmodligen nu ganska så exakt hur många servrar som kommer behövas på releasedagen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ett internt team är mycket effektivare än latmaskar som bara spelar betan för nöjets skull. Man använder dessutom debug-verktyg som letar fel i källkoden. Du kan spela hur många timmar du vill, du kan bara inte bygga en stad i mer än en timme med anledningen att inte ge testarna som enbart spelar för nöjets skull för mycket av det goda. Servrarna är just nu överbelastade. Betan har alltså lyckats med sitt syfte och EA vet förmodligen nu ganska så exakt hur många servrar som kommer behövas på releasedagen.

Så du kallar alltså alla de som beta testat för att vara latmaskar? Nej du har uppenbarligen inte en susning om vad beta innebär. Beta idag är oftast inget annat än demos sedan får du tro vad du vill.

Haha överbelastade servrar skulle det vara syftet? Om det varit det hade de med lätthet kunnat uppnå detta. Nej syftet är att anpassa servrarna efter antalet spelare. Eller rättare sagt att ha en så liten kostnad för dessa som det bara går, där har du syftet med att "stresstesta" servrar idag.

Du tror på fullaste allvar att de vet hur många servrar som kommer behövas när spelet släpps? Okej, om detta stämmer kommer man kunna spela spelet utan några som helst problem, hade du vågat satsa pengar på detta?

Vad de vet nu är hur många servrar som kommer behövas för ett visst antal personer, när spelet sedan släpps kan jag lova dig att de kommer göra allt de kan för att hålla detta antal servrar nere till minsta möjliga för att inte behöva spendera ännu mer pengar.

Medlem

Tror det viktigaste är att man får en bred front på testandet, det är ju självklart att folk kommer rapportera olika saker - dels för att man snavar över olika problem beroende på vad man gör, men jag tycker ävena tt hype hör till det som är positivt att rapportera - menar, hur många var det inte som blev pepp på TES-mmo:t när de bjöd in Jesse Cox, även om det är ett extremexempel.

Personligen så har jag alltid sett en Beta som att främst leta rätt på buggar och ge kommentarer på hur bra/dåligt det jag gör känns, men det blir ju även ett sorts demo i den benämningen. När det gäller de flesta spel tycker jag detta är positivt, det finns flera spel jag inte hade tänkt spela alls som jag föll dit på pga betas. Samtidigt spelar jag nästan aldrig renodlade demos - jag gillar liksom att se under huven medan jag testar.

I slutändan så försöker man dock inte glömma att man är där för att hjälpa till att fixa en bättre spelupplevelse vid launch, så gillar man spelet är det ju perfekt - jag är 100% för tanken att man gör saker bättre då man gillar något. Därför tycker jag det är viktigt att kontinuerligt lägga till betatestare eftersom de som ogillar betan kommer lägga ner på ett par dagar.

Slutligen så är det givetvis så att olika devs kan kosta på sig olika betor också. Vissa använder sig av det som renodlat belöningsdemo i PR-syfte, eller kanske man inte har råd med en större beta.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Sisyr:

Känns som att folk känner sig "rånade" och felbehandlade för att de inte får spela hur mycket de vill. Tough luck.

EDIT: Angående SimCity-betan, alltså.

Nej, jag tror vissa stör sig på att de kallar det för en beta när det är ganska tydligt att så inte är fallet.

SimCity Headed To Demo Beta Town Next Week

"Recently, I think we’ve seen a fairly wide shift back to treating beta tests like, well, tests. Admittedly, things still get a little dicey when games like MechWarrior Online or, most notoriously, The War Z charge for early admittance, sometimes barely disguising toothy bear traps of vague terminology. In short, “foundation release.” But I digress. Apparently, SimCity didn’t get the memo, because its closed beta will be three days long. Is it a glorified demo? Probably."

Vadå "ganska tydligt att så inte är fallet"? De stresstestar sina servrar och undersöker dess kapacitet. Det behöver man inte obegränsat med speltid och tillgänglighet till funktioner för att testa. Vad gäller buggar i själva gameplayet ska du nog se att EA haft resurser att sätta ihop ett eget, kompetent QA-team som säkerligen betat sönder tidigare. Sen vet jag inte om det är spelets senaste build vi får spela eller en äldre variant, har inte läst något om varken det ena eller det andra.

Vidare, varför skulle det faktum att en journalist delar din åsikt fungera som något slags argument?

Nä, min åsikt kvarstår. Folk gnäller över att de inte får spela så mycket som de vill. Buhu. Tvärtemot vad somliga tror så är det för företagets egna höga nöje de anordnar sådant här, inte spelarnas.

Men jisses, stig av trähästen...

Jag gnäller inte för att jag inte får spela hur mycket jag vill...
Jag gnäller för att de kallar det en beta, när de med denna helgen inte kommer få in tillräckligt med varken buggrapporter eller statistik över trycket på servrarna...

En begränsning på en timmes speltid ger inte realistiska förhållanden.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Att kalla Cim CIty för beta tycker jag är ett hån faktiskt.

Det är självklart att "betan" bara är till för att få folk att bli sugna på hela spelet. Det mesta kan man inte bygga "not in beta" och sen bara en timme åt gången.

Vill dom bara buggtesta första timmen och med starkt reducerat antatl byggnader?

En closed beta brukar innebära att hela spelet testas så man faktiskt kan hitta de stora buggarna innan öppna betan.

Nä riktigt dåligt av EA som säkerligen bestämt hur betan skulle utformas för Sim CIty.

Som jag redan har förklarat i tråden om SimCitys färgblinda spelläge så är betan inte tänkt att fungera som ett sätt för folk att testa hela versionen gratis, inte heller är den tänkt att man ska leta buggar. Dom flesta buggarna har redan blivit bearbetade då man idag har effektiva debug-program för att kolla så koden fungerar som den ska. Det du syftar på att dom flesta stängda betorna är fullversionen stämmer verkligen inte. Den in stämmer på dom flesta MMO-spel som betatestas, men dom går inte att jämföra med spel som SimCity då man behöver plats för betydligt fler spelare i dom testerna, eller alla kanske skulle stå och trängas i början av spelet? Guild Wars 2 stresstestades i någon timme några helger då och då. Diablo 3 fick man testa fram till första mini-bossen och Crysis 3 är begränsad till en bana, och så ser det ut i dom flesta betorna, stängda som öppna.

Syftet med SimCity betan var enbart för att kolla belastningen på servrarna, och varför skulle EA behöva bjuda på fullversionen enbart för det? Det verkar ju ändå som att majoriteten här ser betor som demos, så varför är det så konstigt att man begränsar speltiden i betan? 90% lär ändå inte lämna någon feedback.

Men för att svara på frågan vad betatest innebär för mig så är svaret enkelt. För att testa spelet. Dock är jag ingen som enbart deltar för att få spela spelet gratis, utan stöter jag på något fel så rapporterar jag, och är jag inte nöjd med något i spelet så säger jag det.

Detta är dock fel, vilket jag redan förklarat i tråden om SimCitys färgblinda spelläge.

Jag har så rätt man kan ha, och du har hittills inte gett en enda vettig förklaring till varför Maxis ska bjuda på mer än en timmes speltid när allt dom är ute efter är att testa sina servrar. Om dom ville ha hjälp att leta buggar så hade vi fått spela längre och djupare in i spelet, men dom har förmodligen röjt igenom spelet själva ett par gånger och känner att det inte behövs en massiv jakt på buggar, utan dom har förmodligen anställt ett stort team enbart för att sitta och testa spelet, och detta är betydligt mer effektivt än att låta okänt folk testa spelet som om det vore ett demo utan att ge någon som helst feedback. Jag känner själv en som varit anställd enbart för att testa ett spel, och när spelet var klart så blev han uppsagd och jobbar inte ens inom spelindustrin idag.

Idag är det bara små utvecklare och MMO-industrin som anordnar stora betatester för att röja undan buggar. Dom större företagen köper in folk som testar spelet och anordnar betor enbart för att mäta serverbelastning. Det är därför man aldrig får nån chans att betatesta singleplayerspel som Skyrim, Dishonored, GTA osv. Såna spel testas enbart internt hos utvecklarna, och allt allmänheten får betatesta är multiplayerspel.

Nej, tyvärr, du har inte rätt.

Nej, ett internt team kommer aldrig vara tillräckligt stort för att kunna hitta tillräckligt många buggar.
Nej, en timmes speltid räcker inte för att testa servrarna för ett spel med "always online"-DRM.

Detta är, precis som många andra "betor" idag, ett reklamjippo för ett spel som snart ska släppas. En teaser som ska få folk att bli sugna på en förhandsbeställning.

Svårare är det inte.

Ett internt team är mycket effektivare än latmaskar som bara spelar betan för nöjets skull. Man använder dessutom debug-verktyg som letar fel i källkoden. Du kan spela hur många timmar du vill, du kan bara inte bygga en stad i mer än en timme med anledningen att inte ge testarna som enbart spelar för nöjets skull för mycket av det goda. Servrarna är just nu överbelastade. Betan har alltså lyckats med sitt syfte och EA vet förmodligen nu ganska så exakt hur många servrar som kommer behövas på releasedagen.

Ett internt team är effektivare, men det är långt. låååååångt ifrån tillräckligt, vilket du kan se i princip vilket spel som helst idag. Nu när det även ska vara "always online", så räcker det ännu mindre med ett eget internt Q&A-team.

Nej, de vet inte "ganska så exakt" hur många servrar som kommer behövas.
Hade de satt upp realistiska förhållanden så hade de kunnat veta det, men det har de inte gjort.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Att kalla Cim CIty för beta tycker jag är ett hån faktiskt.

Det är självklart att "betan" bara är till för att få folk att bli sugna på hela spelet. Det mesta kan man inte bygga "not in beta" och sen bara en timme åt gången.

Vill dom bara buggtesta första timmen och med starkt reducerat antatl byggnader?

En closed beta brukar innebära att hela spelet testas så man faktiskt kan hitta de stora buggarna innan öppna betan.

Nä riktigt dåligt av EA som säkerligen bestämt hur betan skulle utformas för Sim CIty.

Som jag redan har förklarat i tråden om SimCitys färgblinda spelläge så är betan inte tänkt att fungera som ett sätt för folk att testa hela versionen gratis, inte heller är den tänkt att man ska leta buggar. Dom flesta buggarna har redan blivit bearbetade då man idag har effektiva debug-program för att kolla så koden fungerar som den ska. Det du syftar på att dom flesta stängda betorna är fullversionen stämmer verkligen inte. Den in stämmer på dom flesta MMO-spel som betatestas, men dom går inte att jämföra med spel som SimCity då man behöver plats för betydligt fler spelare i dom testerna, eller alla kanske skulle stå och trängas i början av spelet? Guild Wars 2 stresstestades i någon timme några helger då och då. Diablo 3 fick man testa fram till första mini-bossen och Crysis 3 är begränsad till en bana, och så ser det ut i dom flesta betorna, stängda som öppna.

Syftet med SimCity betan var enbart för att kolla belastningen på servrarna, och varför skulle EA behöva bjuda på fullversionen enbart för det? Det verkar ju ändå som att majoriteten här ser betor som demos, så varför är det så konstigt att man begränsar speltiden i betan? 90% lär ändå inte lämna någon feedback.

Men för att svara på frågan vad betatest innebär för mig så är svaret enkelt. För att testa spelet. Dock är jag ingen som enbart deltar för att få spela spelet gratis, utan stöter jag på något fel så rapporterar jag, och är jag inte nöjd med något i spelet så säger jag det.

Detta är dock fel, vilket jag redan förklarat i tråden om SimCitys färgblinda spelläge.

Jag har så rätt man kan ha, och du har hittills inte gett en enda vettig förklaring till varför Maxis ska bjuda på mer än en timmes speltid när allt dom är ute efter är att testa sina servrar. Om dom ville ha hjälp att leta buggar så hade vi fått spela längre och djupare in i spelet, men dom har förmodligen röjt igenom spelet själva ett par gånger och känner att det inte behövs en massiv jakt på buggar, utan dom har förmodligen anställt ett stort team enbart för att sitta och testa spelet, och detta är betydligt mer effektivt än att låta okänt folk testa spelet som om det vore ett demo utan att ge någon som helst feedback. Jag känner själv en som varit anställd enbart för att testa ett spel, och när spelet var klart så blev han uppsagd och jobbar inte ens inom spelindustrin idag.

Idag är det bara små utvecklare och MMO-industrin som anordnar stora betatester för att röja undan buggar. Dom större företagen köper in folk som testar spelet och anordnar betor enbart för att mäta serverbelastning. Det är därför man aldrig får nån chans att betatesta singleplayerspel som Skyrim, Dishonored, GTA osv. Såna spel testas enbart internt hos utvecklarna, och allt allmänheten får betatesta är multiplayerspel.

Nej, tyvärr, du har inte rätt.

Nej, ett internt team kommer aldrig vara tillräckligt stort för att kunna hitta tillräckligt många buggar.
Nej, en timmes speltid räcker inte för att testa servrarna för ett spel med "always online"-DRM.

Detta är, precis som många andra "betor" idag, ett reklamjippo för ett spel som snart ska släppas. En teaser som ska få folk att bli sugna på en förhandsbeställning.

Svårare är det inte.

Ett internt team är mycket effektivare än latmaskar som bara spelar betan för nöjets skull. Man använder dessutom debug-verktyg som letar fel i källkoden. Du kan spela hur många timmar du vill, du kan bara inte bygga en stad i mer än en timme med anledningen att inte ge testarna som enbart spelar för nöjets skull för mycket av det goda. Servrarna är just nu överbelastade. Betan har alltså lyckats med sitt syfte och EA vet förmodligen nu ganska så exakt hur många servrar som kommer behövas på releasedagen.

Ett internt team är effektivare, men det är långt. låååååångt ifrån tillräckligt, vilket du kan se i princip vilket spel som helst idag. Nu när det även ska vara "always online", så räcker det ännu mindre med ett eget internt Q&A-team.

Nej, de vet inte "ganska så exakt" hur många servrar som kommer behövas.
Hade de satt upp realistiska förhållanden så hade de kunnat veta det, men det har de inte gjort.

Vi får väl vänta och se om servrarna pallar trycket på releasedagen eller om det blir ännu ett Diablo 3-fjasko. Och vi får även se om spelet kommer vara fullt av buggar eller ej.

Medlem

Spelar det någon större roll vad dom kallar det? Vissa här blir ju arga och kallar dom lögnare osv?
Dom har inte lagt ut den här betan för att vara taskiga med er

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vi får väl vänta och se om servrarna pallar trycket på releasedagen eller om det blir ännu ett Diablo 3-fjasko. Och vi får även se om spelet kommer vara fullt av buggar eller ej.

Förlåt men tror du missade poängen med mitt argument. Jag argumenterade inte för att de missar att testa hur många uppkopplingar deras servrar klarar av. Det har det säkert fått en massa fin data över. Problemet ligger i spelare till spelare uppkopplingen! Med tusentals kombinationer av olika internetleverantörer, routermodeller, operativsystem, uppkopplingshastigheter, hårdvara och mjukvara så finns det så många saker de inte kommer att hitta med ett internt team!

De måste testa spelare till spelare funktionaliteten på en större skala! Det kommer finnas hundratals utav folk som inte kan spela med sina vänner vid release pga obskyra buggar. Garanterat. Händer även de som betatestar i månader.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:

Ett internt team är mycket effektivare än latmaskar som bara spelar betan för nöjets skull. Man använder dessutom debug-verktyg som letar fel i källkoden. Du kan spela hur många timmar du vill, du kan bara inte bygga en stad i mer än en timme med anledningen att inte ge testarna som enbart spelar för nöjets skull för mycket av det goda. Servrarna är just nu överbelastade. Betan har alltså lyckats med sitt syfte och EA vet förmodligen nu ganska så exakt hur många servrar som kommer behövas på releasedagen.

Så du kallar alltså alla de som beta testat för att vara latmaskar? Nej du har uppenbarligen inte en susning om vad beta innebär. Beta idag är oftast inget annat än demos sedan får du tro vad du vill.

Haha överbelastade servrar skulle det vara syftet? Om det varit det hade de med lätthet kunnat uppnå detta. Nej syftet är att anpassa servrarna efter antalet spelare. Eller rättare sagt att ha en så liten kostnad för dessa som det bara går, där har du syftet med att "stresstesta" servrar idag.

Du tror på fullaste allvar att de vet hur många servrar som kommer behövas när spelet släpps? Okej, om detta stämmer kommer man kunna spela spelet utan några som helst problem, hade du vågat satsa pengar på detta?

Vad de vet nu är hur många servrar som kommer behövas för ett visst antal personer, när spelet sedan släpps kan jag lova dig att de kommer göra allt de kan för att hålla detta antal servrar nere till minsta möjliga för att inte behöva spendera ännu mer pengar.

Nej, och jag har inte sagt att alla testare är latmaskar. Jag sa att majoriteten är latmaskar och spelar bara en beta för nöjets skull utan att rapportera buggar när dom stöter på dom.

Ja, och hur tror du man räknar ut hur många servrar som behövs? Genom att börja smått och arbeta sig uppåt, och en överbelastning är ett gott tecken på att det behövs mer kapacitet. Den stängda betan ger en hum om vad som behövs, sen lär det garanterat komma en öppen beta nästa månad där man kan testa den nyinköpta utrustningen på en högre skala. För inte tror du på fullaste allvar att man överdimensionerar när det gäller servrar? Servrar är dyra både att köpa och att hålla i drift, och därför så gör man så här.

EA kommer ha allt i åtanke när dom färdigställer servrarna. Hur många som redan har förbokat spelet, vad folk svarar i enkäten som man fyller i när man spelat klart, responsen som den garanterat öppna betan kommer få och många andra faktorer. Man brukar ha som tumregel att tusen personer kan representera vad 10 miljoner tycker. Nu vet jag inte hur många som deltar i den stängda betan, men om tusen personer svarar på enkäten så räcker nog det mer än väl då SimCity förmodligen inte lär sälja över 5 miljoner exemplar.

Känns inte som att denna diskussion leder någon vart. Anser du att detta bara är ett demo så visst, jag förstår dig till viss del, men nu är syftet mer än att bara demonstrera spelet. Ville dom släppa ett demo så hade det varit smartare av dom att vänta tills spelet var klart, men nu vill dom testa gränserna och därav är det ett test, och eftersom att det är en betakod så klassas det automatiskt som ett betatest. Ett betatest med inslag av PR skulle man kunna kalla det.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Sisyr:

Känns som att folk känner sig "rånade" och felbehandlade för att de inte får spela hur mycket de vill. Tough luck.

EDIT: Angående SimCity-betan, alltså.

Nej, jag tror vissa stör sig på att de kallar det för en beta när det är ganska tydligt att så inte är fallet.

SimCity Headed To Demo Beta Town Next Week

"Recently, I think we’ve seen a fairly wide shift back to treating beta tests like, well, tests. Admittedly, things still get a little dicey when games like MechWarrior Online or, most notoriously, The War Z charge for early admittance, sometimes barely disguising toothy bear traps of vague terminology. In short, “foundation release.” But I digress. Apparently, SimCity didn’t get the memo, because its closed beta will be three days long. Is it a glorified demo? Probably."

Vadå "ganska tydligt att så inte är fallet"? De stresstestar sina servrar och undersöker dess kapacitet. Det behöver man inte obegränsat med speltid och tillgänglighet till funktioner för att testa. Vad gäller buggar i själva gameplayet ska du nog se att EA haft resurser att sätta ihop ett eget, kompetent QA-team som säkerligen betat sönder tidigare. Sen vet jag inte om det är spelets senaste build vi får spela eller en äldre variant, har inte läst något om varken det ena eller det andra.

Vidare, varför skulle det faktum att en journalist delar din åsikt fungera som något slags argument?

Nä, min åsikt kvarstår. Folk gnäller över att de inte får spela så mycket som de vill. Buhu. Tvärtemot vad somliga tror så är det för företagets egna höga nöje de anordnar sådant här, inte spelarnas.

Men jisses, stig av trähästen...

Jag gnäller inte för att jag inte får spela hur mycket jag vill...
Jag gnäller för att de kallar det en beta, när de med denna helgen inte kommer få in tillräckligt med varken buggrapporter eller statistik över trycket på servrarna...

En begränsning på en timmes speltid ger inte realistiska förhållanden.

Är det inte upp till EA att bedöma vad som räcker eller inte? En helg kanske var lite väl kort men jag tror dom kommer få in tillräckligt när det gäller servrarna i alla fall. Buggar, tja dom kan mycket möjligt vara kvar när spelet släpps, men jag tycker att det jag har testat än så länge har varit väldigt lovande och jag litar fullt ut på att Maxis vet vad dom gör.

Ett beta test skulle jag nog inte kalla det, utan det känns mer som ett stress test, men jag tror nog att vi lär få se en open beta innan spelet släpps. Om det däremot kommer erbjuda mer innehåll vette fan, men det kanske inte är begränsat till bara en helg? Dom får gärna begränsa innehållet, till exempel ta bort vissa byggnader, men att avbryta spelet och tvinga en att börja om känns bara snålt. Det är något jag hoppas på att man tar bort med en open beta i alla fall.

Medlem

Första halvåret efter att ett spel har blivit releasat så anser jag mig som en betatestare, ni vet precis hur jag menar

Medlem

En chans att få smaka lite på spelet i utbyte mot information som kan hjälpa utvecklarna att stänga exploits,fixa buggar och optimera spelet.

Medlem
Skrivet av MachOne:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Sisyr:

Känns som att folk känner sig "rånade" och felbehandlade för att de inte får spela hur mycket de vill. Tough luck.

EDIT: Angående SimCity-betan, alltså.

Nej, jag tror vissa stör sig på att de kallar det för en beta när det är ganska tydligt att så inte är fallet.

SimCity Headed To Demo Beta Town Next Week

"Recently, I think we’ve seen a fairly wide shift back to treating beta tests like, well, tests. Admittedly, things still get a little dicey when games like MechWarrior Online or, most notoriously, The War Z charge for early admittance, sometimes barely disguising toothy bear traps of vague terminology. In short, “foundation release.” But I digress. Apparently, SimCity didn’t get the memo, because its closed beta will be three days long. Is it a glorified demo? Probably."

Vadå "ganska tydligt att så inte är fallet"? De stresstestar sina servrar och undersöker dess kapacitet. Det behöver man inte obegränsat med speltid och tillgänglighet till funktioner för att testa. Vad gäller buggar i själva gameplayet ska du nog se att EA haft resurser att sätta ihop ett eget, kompetent QA-team som säkerligen betat sönder tidigare. Sen vet jag inte om det är spelets senaste build vi får spela eller en äldre variant, har inte läst något om varken det ena eller det andra.

Vidare, varför skulle det faktum att en journalist delar din åsikt fungera som något slags argument?

Nä, min åsikt kvarstår. Folk gnäller över att de inte får spela så mycket som de vill. Buhu. Tvärtemot vad somliga tror så är det för företagets egna höga nöje de anordnar sådant här, inte spelarnas.

Men jisses, stig av trähästen...

Jag gnäller inte för att jag inte får spela hur mycket jag vill...
Jag gnäller för att de kallar det en beta, när de med denna helgen inte kommer få in tillräckligt med varken buggrapporter eller statistik över trycket på servrarna...

En begränsning på en timmes speltid ger inte realistiska förhållanden.

Är det inte upp till EA att bedöma vad som räcker eller inte? En helg kanske var lite väl kort men jag tror dom kommer få in tillräckligt när det gäller servrarna i alla fall. Buggar, tja dom kan mycket möjligt vara kvar när spelet släpps, men jag tycker att det jag har testat än så länge har varit väldigt lovande och jag litar fullt ut på att Maxis vet vad dom gör.

Ett beta test skulle jag nog inte kalla det, utan det känns mer som ett stress test, men jag tror nog att vi lär få se en open beta innan spelet släpps. Om det däremot kommer erbjuda mer innehåll vette fan, men det kanske inte är begränsat till bara en helg? Dom får gärna begränsa innehållet, till exempel ta bort vissa byggnader, men att avbryta spelet och tvinga en att börja om känns bara snålt. Det är något jag hoppas på att man tar bort med en open beta i alla fall.

Det är klart det är upp till EA... Annars hade det ju inte varit endast en helg, men nu vill utgivarna göra reklam för spelet istället för att se till så att det blir så bra som möjligt.

En helg hade dock kunnat vara tillräckligt för att stresstesta servrarna, men eftersom de begränsade speltiden så gör de inte det heller.

Så... En reklamhelg, helt enkelt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

jösses folk, sluta citera varandra, det tog ett halv sekel att scrolla hit ner på telefonen :s


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Dunder:

En massa citat som jag tar bort för IceMans skull

Servrarna testas ju och låg nere för underhåll tidigare idag, så det tyder ju på att dom under betans gång har utfört vissa arbeten på servrarna, vilket för mig ger ett bra intryck inför releasen.

Visst fan är det lite PR över det hela. Man har ju givit ut nycklar till flera olika spelsajter som i sin tur promotar spelet gratis genom att dela ut dom, men betan har ju trots det ett bra syfte, att göra spelupplevelsen så stabil som möjligt den dagen då spelet släpps. Nu får dom PR och samtidigt möjlighet att finjustera servrarna så det första spelarna möts av är "Connection error". Win-win för dom, men lite win för oss som har eller som har tänkt förhandsboka spelet och förväntar oss att kunna spela spelet på dag 1.

Inaktiv

Spela spelet gratis, gnälla på det lite, sen köpa det när skiten kommer ut.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Beta har blivit mer något av vad demos var förut, man låter inte folk leta buggar och eventuella fel i en produkt som är på väg till marknaden längre. Utan det har snarare blivit en begränsad upplevelse av produkten för att man ska få "blodad tand" och köpa den senare.

Det är ju också ganska vanligt att man använder "Beta" idag som en lockelse för att folk ska förboka spelet innan det har kommit ut recensioner så man kan försäkra sig på en viss inkomst vid release.

Självklart finns det undantag till dessa former med, men dom börjar bli färre.

Medlem
Skrivet av IceMan:

jösses folk, sluta citera varandra, det tog ett halv sekel att scrolla hit ner på telefonen :s

Har inget vettigt att säga, ville bara lägga till ytterligare ett citat.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Oftast då jag är med i en alpha/beta brukar jag rapportera alla buggar jag hittar eller ge dem tips hur man skulle kunna göra saker annorlunda, om spelet verkligen är något jag sett fram emot och vill spela.

Sen är det ju många gånger man försökt komma in och beta testa ett spel som en "demo" om man är skeptisk till om man vill lira det eller ej.

Sen finns det ju kassa devs som inte tar åt sig informationen beta testarna ger på forumet i alpha/beta stadiet.

Warhammer online är ett bra exempel då det fanns detaljerade trådar om kritiska buggar samt hur man replikerar dem, endå så fanns dem kvar när spelet släppts, tror dem sade oxo något i stil med "Vi kör vårat race, vi bestämmer"

Medlem

Då skall vi röja upp lite VAD en beta faktiskt är.

En beta version av ett spel är enligt branchstandard "feature complete", det betyder att alla större features finns inlagda i spelet.

Syftet med en beta är att hitta buggar, då måste testarna få tillgång till hela spelet för att kunna göra detta.

Diablo 3 och Simcity testen var inte en riktig "Beta" någon av dem, då de båda kraftigt begränsat innehållet som var möjligt att testa.

Ett test som är till för att testa serverbelastning bör istället kallas stresstest.
En kraftigt begränsad version av spelet som är till för att locka spelare bör kallas demo eller teaser.

Många spelutvecklare idag missbrukar dock termerna för att få spelare mer intresserade. Ett annat exempel på liknande missbruk av termer är World of Tanks som kallar sitt spel för ett MMO trotts du spelar i omgångar på 15minuter med max 30personer per server. Battlefield 1942 är isåfall mer "massivt" med större banor och fler spelare samtidigt!!!

Medlem
Skrivet av Zerp:

Då skall vi röja upp lite VAD en beta faktiskt är.

En beta version av ett spel är enligt branchstandard "feature complete", det betyder att alla större features finns inlagda i spelet.

Syftet med en beta är att hitta buggar, då måste testarna få tillgång till hela spelet för att kunna göra detta.

Diablo 3 och Simcity testen var inte en riktig "Beta" någon av dem, då de båda kraftigt begränsat innehållet som var möjligt att testa.

Ett test som är till för att testa serverbelastning bör istället kallas stresstest.
En kraftigt begränsad version av spelet som är till för att locka spelare bör kallas demo eller teaser.

Många spelutvecklare idag missbrukar dock termerna för att få spelare mer intresserade. Ett annat exempel på liknande missbruk av termer är World of Tanks som kallar sitt spel för ett MMO trotts du spelar i omgångar på 15minuter med max 30personer per server. Battlefield 1942 är isåfall mer "massivt" med större banor och fler spelare samtidigt!!!

Nej, man kan även begränsa innehållet för test av speciella saker såsom till en viss bana eller en viss klass, och sen kanske utvecklarna vill gå över till en annan bana med en annan klass för att hitta buggar.

Medlem

Något jag märkt på senare tid är att beta testande blir omöjligt eftersom fanbois "dränker" trådar på beta-forumen.
Varför? ingen aning. men det verkar som om bugg-rapportering eller feedback till devs ses som "hate" av dom.

Ett bra exempel är SWTOR där beta-testare som hittade buggar och problem helt enkelt jagades iväg av fanboisen. Ingen orkade till slut rapportera buggar och problem längre, och spelet släpptes med massor av fel.

Samma sak händer just nu med SimCity.

Medlem

"betan" som dom skikade ut för nån dag sen till Simcity är ett skämt. det är fan ett DEMO inget annat. ett demo ingen beta.

Detta påminner om när vissa program utvecklare bestämmer sig för att göra om betydelse om vad ett X betyder i top högra hörnet på ett fönster då vissa tycker att både X och _ ska betyda minimera programet och inte stänga ner det. GET REAL!!

Medlem

Gamla spel hade riktiga betor, men nya spel särskilt ftp ändras inte mycket till release. Men det är alltid kul att testa ett spel innan det släpps

Inaktiv

För mig är att spela en beta som att titta på en film som inte är ordentligt klippt eller har specialeffekterna pålagda - det förstör den färdiga produkten.

Har heller aldrig förstått hysterin som råder kring vissa betor, folk statusuppdaterar glatt på sociala medier att de minsann har fått en beta till något kommande spel. Sidor (som FZ) lottar ut betanycklar som att det skulle vara en vinst att få sitta och spela ett ofärdigt spel som i många fall förstör lite av nöjet till den färdiga produkten?!

Men vi alla är olika. En del vill ju ha det senaste jämt och vad är mer aktuellt än ett spel som inte ens är klart?

Medlem

Bästa betan som verkligen engagerat mig? Warhammer: Age of Reckoning. Ville verkligen att spelet skulle bli bra (och det blev det ju med, men för dåligt optimerade servrar gjorde att RvR-biten inte fungerade.

Sämsta betan där jag inte rapporterat en enda bugg? Troligtvis Planetside 2. Inte för att spelet är/var kasst, utan för att jag aldrig kände att jag fick "kontakt" med utvecklarna. De körde liksom sitt race oavsett vad beta-testarna sa.

Medlem
Skrivet av MarkeMarke:

"betan" som dom skikade ut för nån dag sen till Simcity är ett skämt. det är fan ett DEMO inget annat. ett demo ingen beta.

Detta påminner om när vissa program utvecklare bestämmer sig för att göra om betydelse om vad ett X betyder i top högra hörnet på ett fönster då vissa tycker att både X och _ ska betyda minimera programet och inte stänga ner det. GET REAL!!

Det som irriterar mig är att folks uppfattning om vad en beta är påverkar vad en RIKTIG beta är. När de får spela en sådan (eller kanske mer korrekt, ser en video från en beta) så jämför de med en gång alla dessa andra betor (demos) och förstår uppenbarligen inte skillnaden. Återigen har de stora utgivarna använt ett ord som innan innebar något helt annat för att de ska kunna få gratis PR. Det är detta som iaf irriterar mig, att de gång på gång kallar saker för vad det inte är och att detta drabbar de som däremot kallar deras spel för vad det verkligen är.

Ett exempel på vad som kan ske om folk inte förstår vissa skillnader inom spelutveckling är Elite kontra Star Citizen, där fick Braben mycket kritik för att han inte gjort lika snygga videos som Chris hade men vad dessa inte verkar förstå är att Chris har tillgång till en motor som funnits ett tag, Braben däremot skapar en helt egen motor och har således inte tillgång till alla schysta verktyg som UE motorn erbjuder. Man skulle kunna jämföra detta med en ny konsol, dag ett kommer spelen inte se så mycket bättre ut än de som fanns tidigare (Elite) men efter något år när mer och mer utvecklare börjar lära sig hur de ska programmera kommer de släppa spel som imponerar (SC).

Jag har väldigt svårt att tro att de som spelat en riktigt beta kommer se på detta som en beta och inte ett demo där servrar stresstestas. Jag har aldrig själv deltagit i en beta men det innebär inte att jag inte kan se skillnaden på en sådan och ett demo.

Ett demo behöver inte vara representativ för fullversionen, har spelat en del demos som inte varit det. Jag håller således med dig, detta är ett demo och inget jag sett eller läst har ändrat min uppfattning om det.

Medlem

Senaste Defiance betan var en bra beta. Kan inte ge ut några detaljer.. NDA och allt det där dock. Ser fram emot nästa.

Medlem

innebär testa spelet hur kul det är och ge feedback, ge balans och siffror vissa abilities kanske ej synkar så bra med klassen, vissa vapen kanske är för högra sifrror i AS/DAMAGE PER HIT/ACURRACY osv osv ge feedback kanske tipsa om revampa en ability till den bättre bossar i pve spel kanske är för lätta nerdummade osv list goes on

123
Skriv svar