Helgdiskussion: Vad innebär betatestande för dig?

Medlem

SimCity Beta och Path of Exile Beta för min del dock inte så mycket som jag vill spela dessa spelen på grund av livet utanför spelen.

Medlem

Vad är beta-testande för mig? Leta buggar, testa hur balanserat spelet är och sist men absolut inte minnst, att ge råd till utvecklarna om hur de kan göra spelet ännu bättre.

Beta är inte demo.

Alfa är mera att se till att spelet fungerar. Alfa är som grovt sandpapper och beta är fint sandpapper.

Medlem

vill ha firefall beta

Inaktiv
Skrivet av KnäckeHäxan:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Att kalla Cim CIty för beta tycker jag är ett hån faktiskt.

Det är självklart att "betan" bara är till för att få folk att bli sugna på hela spelet. Det mesta kan man inte bygga "not in beta" och sen bara en timme åt gången.

Vill dom bara buggtesta första timmen och med starkt reducerat antatl byggnader?

En closed beta brukar innebära att hela spelet testas så man faktiskt kan hitta de stora buggarna innan öppna betan.

Nä riktigt dåligt av EA som säkerligen bestämt hur betan skulle utformas för Sim CIty.

Som jag redan har förklarat i tråden om SimCitys färgblinda spelläge så är betan inte tänkt att fungera som ett sätt för folk att testa hela versionen gratis, inte heller är den tänkt att man ska leta buggar. Dom flesta buggarna har redan blivit bearbetade då man idag har effektiva debug-program för att kolla så koden fungerar som den ska. Det du syftar på att dom flesta stängda betorna är fullversionen stämmer verkligen inte. Den in stämmer på dom flesta MMO-spel som betatestas, men dom går inte att jämföra med spel som SimCity då man behöver plats för betydligt fler spelare i dom testerna, eller alla kanske skulle stå och trängas i början av spelet? Guild Wars 2 stresstestades i någon timme några helger då och då. Diablo 3 fick man testa fram till första mini-bossen och Crysis 3 är begränsad till en bana, och så ser det ut i dom flesta betorna, stängda som öppna.

Syftet med SimCity betan var enbart för att kolla belastningen på servrarna, och varför skulle EA behöva bjuda på fullversionen enbart för det? Det verkar ju ändå som att majoriteten här ser betor som demos, så varför är det så konstigt att man begränsar speltiden i betan? 90% lär ändå inte lämna någon feedback.

Men för att svara på frågan vad betatest innebär för mig så är svaret enkelt. För att testa spelet. Dock är jag ingen som enbart deltar för att få spela spelet gratis, utan stöter jag på något fel så rapporterar jag, och är jag inte nöjd med något i spelet så säger jag det.

Då kan dom kalla det stress test weekend, eller liknande. Att kalla det closed beta test weekend syftar på något annat.

Diablo 3 betan var helt ok. Då det spelets är ett hack and slash. I Sim city blir det bara konstigt när man inte kan bygga som man vill. Visst man fick inte alla skills i Diablo 3 men det framgick rätt tydligt vad det var man skulle testa också.

D3 betan var ett skämt! Det är ett spel som verkligen behöver testas, alla akter, alla klasser, quests, skills etc. Vilket syntes när väl spelet släpptes och de behövde fixa ALLT eftersom att de inte hade haft ordentliga speltester. Blizzard brukar vara riktigt bra på sina betatester, se Star Craft som exempel. Men D3 betan var en katastrof.

För övrigt anser jag inte att man ska ha beta på 100% av spelet, släpp det i faser, släpp första akten i D3 som exempel som första stängda beta testet, sen släpp upp mer och mer allt eftersom så folk kan se hur spelet fungerar på högre nivå. Precis som de gjorde med MoP och Cata när de hade beta på det.

Medlem

Att behöva betala för att vara beta testare är skandal. Måste varit en penga kåt idiot som kom på det, och personer som sedan försvarar det upplägget förstår jag mig inte alls på. De borde vara glada över att det finns folk som vill hjälpa till att ta bort så många buggar som möjligt innan spelsläpp. Det är ju en tjänst som spelarna ger till företagen, inte tvärtom. Man kan ju leka lite med tanken på vad det skulle kosta att anställa kanske 10.000 personer världen över för att testa en produkt, det skulle inte bli jättebilligt. Så därför tycker jag att det är helt skevt när de vill ha betalt för att man ska testa en produkt för deras räkning.


signatur

Wasted.White.Boys

123
Skriv svar