Valve smyger in Linux- och Mac-stöd i Half-Life
Gordon Freeman eller hans föräldrar röjer inte ett ord om att spelet nu fungerar både till Linux och Mac. Inte heller Steam-sidan, men det gör det!
Jag har inga kunskaper alls om Linux, men jag ogillar windows, mest för allt jobb varje gång man måste formatera och ominstalera.
Det lilla jag vet om Linux att där behövs det aldrig formateras för allt man instalerar och sen tar bort då försvinner verkligen allt man tagit bort och själva Linux blir inte nerskräpat och segt såsom windows blir ?
Lagom är aldrig för mycket eller för litet.
Jag antar man ska säga bättre sent än aldrig?
Jag har inga kunskaper alls om Linux, men jag ogillar windows, mest för allt jobb varje gång man måste formatera och ominstalera.
Det lilla jag vet om Linux att där behövs det aldrig formateras för allt man instalerar och sen tar bort då försvinner verkligen allt man tagit bort och själva Linux blir inte nerskräpat och segt såsom windows blir ?
Det krävs heller ingen defragmentering
Det krävs bra mycket mer än Valves egna spel och några halvdana indiespel för att Steam i Linux ska slå igenom ordentligt.
Måste ju börja någonstans
A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche
Det krävs bra mycket mer än Valves egna spel och några halvdana indiespel för att Steam i Linux ska slå igenom ordentligt.
Måste ju börja någonstans
Absolut. Jag önskar bara att några större aktörer skulle bry sig om projektet.
Blizzard håller på att ge sig in i Linux. Det sker mycket nu.
Spelindustrin måste hjälpa till att föra marknaden bort från Microsofts monopol. Allt som DirectX klarar, klarar även OpenGL.
https://www.youtube.com/embed/HC3JGG6xHN8
Den enda skillnaden är att du med Linux oftast får ut mer prestanda med OpenGL än vad du får med Windows och DX11.
https://www.youtube.com/embed/HZnua9zkraM
Så varför vänta?
Carmack har alltid vetat att OpenGL är det bästa.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Underbar musik i det andra klippet. Det som spelas är "Blade Runner Blues" av Vangelis från soundtracket till just "Blade Runner".
För övrigt ser OpenGL nästan bättre ut.
Det krävs bra mycket mer än Valves egna spel och några halvdana indiespel för att Steam i Linux ska slå igenom ordentligt.
Måste ju börja någonstans
Absolut. Jag önskar bara att några större aktörer skulle bry sig om projektet.
Blizzard håller på att ge sig in i Linux. Det sker mycket nu.
Ja, det fanns en beta-klient för World of Warcraft när det höll på att lanseras...men slopades - tyvärr.
Spelindustrin måste hjälpa till att föra marknaden bort från Microsofts monopol. Allt som DirectX klarar, klarar även OpenGL.
Den enda skillnaden är att du med Linux oftast får ut mer prestanda med OpenGL än vad du får med Windows och DX11.
Så varför vänta?
Riktigt fin jämförelse där. Tyvärr tror många att OpenGL fortfarande sitter fast som det gjorde ett tag men nu för tiden är det i alla fall inte långt ifrån även om jag inte vet något om detaljerna och vilken det nu är som "leder".
A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche
Senast jag testade steam på Linux så funkade spelen skit eller inte alls. Hur är det nu? har dom fixat så att de funkar bättre nu?
CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB
Jag har inga kunskaper alls om Linux, men jag ogillar windows, mest för allt jobb varje gång man måste formatera och ominstalera.
Det lilla jag vet om Linux att där behövs det aldrig formateras för allt man instalerar och sen tar bort då försvinner verkligen allt man tagit bort och själva Linux blir inte nerskräpat och segt såsom windows blir ?
Fungerar likadant med Win7 och 8, dessa operativsystem blir inte sega efter en tids användning.
Men visst kan jag tänka mig att byta om jag får mer prestanda, så länge alla spel fungerar.
Spelindustrin måste hjälpa till att föra marknaden bort från Microsofts monopol. Allt som DirectX klarar, klarar även OpenGL.
Den enda skillnaden är att du med Linux oftast får ut mer prestanda med OpenGL än vad du får med Windows och DX11.
Så varför vänta?
Riktigt fin jämförelse där. Tyvärr tror många att OpenGL fortfarande sitter fast som det gjorde ett tag men nu för tiden är det i alla fall inte långt ifrån även om jag inte vet något om detaljerna och vilken det nu är som "leder".
OpenGL kan göra allt DirectX kan.
Senast jag testade steam på Linux så funkade spelen skit eller inte alls. Hur är det nu? har dom fixat så att de funkar bättre nu?
Ja det fungerar bra nu, det enda som kanske behövs från iallafall Nvidias sida är de senaste beta drivrutinerna för Linux.
Men annars flyter allt på hur bra som helst.
Jag förstår att detta är ett förekommande problem på budget datorer, men för high-end datorer som jag och troligtvis många andra som är intresserade av sin hårdvara, så är prestanda sällan ett problem.
Men kudos till att de öppnar upp möjligheterna för farmors gamla dator likaså!
Jag förstår att detta är ett förekommande problem på budget datorer, men för high-end datorer som jag och troligtvis många andra som är intresserade av sin hårdvara, så är prestanda sällan ett problem.
Men kudos till att de öppnar upp möjligheterna för farmors gamla dator likaså!
Även för en dator som är high-end låser det upp ännu mer prestanda eftersom Windows + DirectX skapar så pass mycket overhead.
Jag har inga kunskaper alls om Linux, men jag ogillar windows, mest för allt jobb varje gång man måste formatera och ominstalera.
Det lilla jag vet om Linux att där behövs det aldrig formateras för allt man instalerar och sen tar bort då försvinner verkligen allt man tagit bort och själva Linux blir inte nerskräpat och segt såsom windows blir ?
det har egentligen inget med Linux att göra utan kringliggande system (den sk pakethanteraren främst) som håller ordningen på vad som behövs eller ej och vad som ska städas bort, och det finns flera sådana. men sålänge du inte härjar för mycket manuellt i systemet utan att veta helt vad du gör brukar ordningen vara god ja.
vissa system behöver man faktiskt aldrig ominstallera eller ens uppgradera alls då de kör med sk rullande utgåvor, det finns alltså bara en installation som uppgraderas kontinuerligt till att "nästa system" är vad som finns på datorn genom de vanliga uppdateringarna av bugfixar och nya programversioner etc, . Ubuntu som råkar vara Valves normplattform för Steam ska ev övergå till den modellen inom några år.
Det krävs heller ingen defragmentering
nja, det är en också sanning med moddar. det beror inte heller på Linux utan filsystemet, men visst hålls det lite bättre sortering av de vanligaste förekommande även där.
Fungerar likadant med Win7 och 8, dessa operativsystem blir inte sega efter en tids användning.
Men visst kan jag tänka mig att byta om jag får mer prestanda, så länge alla spel fungerar.
Windows "blir segare" redan efter den första bloatade AV-installerats. (vilket den i de flesta fall dessutom redan är) till det följer sen bloatvaror av allt från Flashanimerade överklockningsmätare till fläktkontroller och backuppvaror för att bara nämna några få.
samt att Windows närmast automatiskt och kontinuerligt "blir ännu segare" av ytterligare saker som definitivt inte ska installeras i händerna på två kategorier användare:
1. de inte har nån koll och vet att de inte vet vad de gör.
2. de som tror sig ha stenkoll och bara inte vet att de egentligen inte vet vad de gör.
alltså förmodligen 99% av användarna. att fucka upp en mainstreaminriktad Linuxdist idag är däremot minst sagt lite besvärligare än att klicka på alla "godkänn viruskoll" man hittar på Hamsterblaj eller vad det nu är. det krävs fortfarande lite mer kunskap och dedikerat envett för det, därför finns det ännu bara en kategori där:
1. de som har börjat få lite koll men inte backade upp *.conf innan de fuckade upp.
så jäkla skönt att en stor aktör verkligen lägger framfötter på att inte bara snacka linux utan också få oss att spela deras klassiker i den fria miljön, väntar nu bara på att den nya generation ska enbart klaga på OpenGL och linux för att dem inte växte upp när OpenGL faktiskt användes även för windows spel, minns Quake1-2 mumsiga minnen, fast det är tur att idag är linux nog bra så mycket lättare att lära sig en när en annan började med RedHat och andra distro. rekomenderar dock Linux Mint 13 maya för den som vill testa om man inte vill köra Ubuntu som dock drar mer minne. fast självklart är Archlinux roligaste om man har ork och tid för det