Medlem
De eller dem

Jag må vara väldigt petig, och jag kommer säkert att få en hel hög med skit för det här...

Men när ni lägger upp nyheter, om ni inte vet hur man använder de/dem, kör med "dom".
Så behöver min hjärna inte må så dåligt.

Medlem

Om det är något som får ens hjärna att må dåligt är det ju användandet av "dom" i sådant som just nyhetsartiklar.

Medlem
Skrivet av Lurid:

Jag må vara väldigt petig, och jag kommer säkert att få en hel hög med skit för det här...

Men när ni lägger upp nyheter, om ni inte vet hur man använder de/dem, kör med "dom".
Så behöver min hjärna inte må så dåligt.

Då behöver du inte läsa nyhets artiklarna... jk

Medlem

Lättaste sättet att bestämma om de eller dem ska användas är ju att använda they(de)eller them (dem) i meningen och se vilket som stämmer/hörs bäst, det kräver dock hyfsad engelskakunskap men det är betydligt lättare att fastställa vilket som ska vara var för mig.

I och med förändringen av vårt språk så kommer dom antagligen att så småningom användas genomgående.

Medlem

Jag brukar inte direkt störa mig på sådant, men noterar det ofta och det ger såklart ett mer professionellt intryck om det används korrekt.

Det knepet som jag kör med är att tänka "de=jag" och "dem=mig, tex, de tittade på dem, jag tittade på mig.
Då är det enkelt att se vad som är korrekt enligt mig.

Talspråk i textform!? Gonzo i say.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Det är ofta jag ser folk som använder "dem" hela tiden. I ärlighetens namn så vet jag inte vad som är mest rätt ("dem" eller "dom"), men "dom" ser 100 gånger bättre ut. Så om man inte vet om det skall vara "de" eller "dem", skriv "dom" istället. Rätt eller fel, det ser bättre ut

"Dem har valt fel ord." - "Dom har valt fel ord."
"Jag sa det till dem." - "Jag sa det till dom."

Särskrivningar skall vi inte gå in på...

Skrivet av Epoxlol:

Lättaste sättet att bestämma om de eller dem ska användas är ju att använda they(de)eller them (dem) i meningen och se vilket som stämmer/hörs bäst, det kräver dock hyfsad engelskakunskap men det är betydligt lättare att fastställa vilket som ska vara var för mig.

I och med förändringen av vårt språk så kommer dom antagligen att så småningom användas genomgående.

Lite lustigt att behöva använda ett annat språk för att kunna skriva svenska korrekt, men det kanske fungerar

Sedan så läste jag en artikel i SvD för inte så länge sedan, som handlade om just språkregler. Det finns ett par konstiga som i princip ingen använder, bara för att det låter tokfel.

Imo är det bättre att det är hyffsat rätt och låter bra än att man är benhård och det låter stelt och fel, i alla fall på en spelsajt som denna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Epoxlol:

Lättaste sättet att bestämma om de eller dem ska användas är ju att använda they(de)eller them (dem) i meningen och se vilket som stämmer/hörs bäst, det kräver dock hyfsad engelskakunskap men det är betydligt lättare att fastställa vilket som ska vara var för mig.

I och med förändringen av vårt språk så kommer dom antagligen att så småningom användas genomgående.

Nu vet jag inte om jag alltid kör med rätt form men jag har lärt mig att byta ut de/dem mot ordet "jag" eller "mig". Om "jag" passar bäst i meningen så ska man använda "de", om "mig" passar bäst i meningen så använder man istället "dem". Kanske ett enklare knep så man inte behöver tänka engelska mitt i allt.

Edit - såg att någon annan också hade kommit med tipset, men jag tar väl å tipsar också.

1
Skriv svar