Rykte: Det här är Playstation 4

Robot
Rykte: Det här är Playstation 4

Rykteskarusellen snurrar på för fullt och nu har även, vad som sägs, kraften i Playstation 4 avslöjats.

#sony, #microsoft


Medlem
Rykte: Det här är Playstation 4

4GB ram borde räcka utmärkt om spelen är bra optimerade.

Undrar om nya Xbox kommer ha bluray med...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Lika bra och trycka in lite mer minne enligt mig, så mycket plats kan det väl inte ta?

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Undrar om nya Xbox kommer ha bluray med...

Det ryktas att Xbox "720" ska ha det i alla fall.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Och till skillnad från en dator kan en konsoll använda hårdvaran fullt ut, bara windows snor ju lite ram som vi alla vet, en konsoll funkar inte på samma sätt så även om den kommer få bara 4gb så är det ändå väldigt mycket för en konsoll om man kan uttnyttja det som finns. tvivllar många spel kommer ens i närheten på 8gb ram, ytterst få spel som ens till pc kan dra så mycket väl.

Ish
Medlem

"Minnet är det som kanske folk kommer höja ögonbrynen över, särskilt med tanke på att Microsoft ryktas ha åtta gigabyte, Sony verkar dock tycka att fyra gigabyte räcker och 3,5 ska vara avsatt för spelen."

360 har dubbelt så mycket ram som PS3, men hälften är dedikerat till annat än spel. Så att Microsoft har mer säger inte så mycket.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Att man listat DirectX 11 som en del av "PS4" gör att det känns lite tveksamt.

Medlem

Det enda en vettig gamer kräver från PS4an är regionsfrihet och gratis online-användande.

Tycker jag.

Eller hur, Monoliths nästa titel till WiiU?


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Medlem

4GB RAM är sjukligt lite, laptops nu för tiden brukar ha så pass lite, 8GB är ett måste imo.

Medlem

Skiter i rykten. När specifikationerna står oss mitt framför näsan så är det vinna eller försvinna. Höhö. Ska bli kul och se folks olika reaktioner på det hela. Steambox ftw. kanske.

Skribent
Skrivet av Margy:

Att man listat DirectX 11 som en del av "PS4" gör att det känns lite tveksamt.

Jag tror helt klart Microsoft och Sony snackat ihop sig lite. Tror de båda vill att utvecklingskostnaderna ska gå ner. Och om ryktet kring att begagnade spel inte ska fungera, då är jag 98 procent säker på att de haft hemliga möten.

Men, det är bara spekulationer. Är säker på att vi kommer kunna bocka av vad som är bullshit efter E3.

Skrivet av nils45:

Skiter i rykten. När specifikationerna står oss mitt framför näsan så är det vinna eller försvinna. Höhö. Ska bli kul och se folks olika reaktioner på det hela. Steambox ftw. kanske.

Tycker hela vägen fram till avtäckandet är intressantast. Vad är sporten i att ha allt svart på vitt?


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Ogillar att de troligen ska använda DX11, då OpenGL är bra mycket kraftigare.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Ogillar att de troligen ska använda DX11, då OpenGL är bra mycket kraftigare.

4gb i en konsol motsvara troligen 16gb i en dator

Medlem
Skrivet av Ztreek:

4GB RAM är sjukligt lite, laptops nu för tiden brukar ha så pass lite, 8GB är ett måste imo.

Är väl knappast ett måste?
I en ren spelmaskin så har du inte en massa extra proccesser som sitter och äter upp allt minne utan du kan använda större delen av det till spelen,

Dom flesta datorer klarar sig utmärkt som speldatorer med 4gb ram


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Och till skillnad från en dator kan en konsoll använda hårdvaran fullt ut, bara windows snor ju lite ram som vi alla vet, en konsoll funkar inte på samma sätt så även om den kommer få bara 4gb så är det ändå väldigt mycket för en konsoll om man kan uttnyttja det som finns. tvivllar många spel kommer ens i närheten på 8gb ram, ytterst få spel som ens till pc kan dra så mycket väl.

Men hur är det om 5-6+ år? Bättre att dem tar i överkant nu så att det inte flaskhalsar senare i livscykeln, som annars brukar vara fallet när hårdvaran börjar bli begränsningen.

Medlem

Vore mycket trist om båda företagen gör samma konsoll. Får hoppas att detta är felaktig information.

Skrivet av Ztreek:

4GB RAM är sjukligt lite, laptops nu för tiden brukar ha så pass lite, 8GB är ett måste imo.

Grejen var väl också att Sony skulle använda GDDR5 i sin box, och MS vanligt DDR3.

Medlem

Man kan hoppas att de i nästa playstation och xbox dumpar skivor och har istället spelen på USB-minnen. Sätt 8 st usb-uttag på konsollen och du kan ha 8 spel ikopplade samtidigt och slipper byta lika ofta.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:
Skrivet av Ztreek:

4GB RAM är sjukligt lite, laptops nu för tiden brukar ha så pass lite, 8GB är ett måste imo.

Är väl knappast ett måste?
I en ren spelmaskin så har du inte en massa extra proccesser som sitter och äter upp allt minne utan du kan använda större delen av det till spelen,

Dom flesta datorer klarar sig utmärkt som speldatorer med 4gb ram

Tänk att konsolen ska vara ute 5-6 år också..

Klart 8 gb är ett måste, när standarden på en gamingdator ligger över 4gb numera.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Verdurakh:
Skrivet av Ztreek:

4GB RAM är sjukligt lite, laptops nu för tiden brukar ha så pass lite, 8GB är ett måste imo.

Är väl knappast ett måste?
I en ren spelmaskin så har du inte en massa extra proccesser som sitter och äter upp allt minne utan du kan använda större delen av det till spelen,

Dom flesta datorer klarar sig utmärkt som speldatorer med 4gb ram

Tänk att konsolen ska vara ute 5-6 år också..

Klart 8 gb är ett måste, när standarden på en gamingdator ligger över 4gb numera.

Det är inte samma sak, en dator och en konsol används inte på samma sätt, det är en helt annan optimering inblandad med. Standard datorn har alltid haft mer minne än konsolerna, att det skulle ändras nu verkar tveksamt.

Dessutom är det en kostnadsfråga med, låt säga att det kostar 150% till 175% att dubblera minnet, på ett par miljoner konsoler - när de redan går back de första åren.

Om Xboxen har 8gb och PS4an har 4gb, så betyder inte det heller att spelen skulle bli bättre på Xboxen, snarare så att utvecklarna anpassar spelen för att funka lika bra på båda för maximera antalet kunder.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Verdurakh:
Skrivet av Ztreek:

4GB RAM är sjukligt lite, laptops nu för tiden brukar ha så pass lite, 8GB är ett måste imo.

Är väl knappast ett måste?
I en ren spelmaskin så har du inte en massa extra proccesser som sitter och äter upp allt minne utan du kan använda större delen av det till spelen,

Dom flesta datorer klarar sig utmärkt som speldatorer med 4gb ram

Tänk att konsolen ska vara ute 5-6 år också..

Klart 8 gb är ett måste, när standarden på en gamingdator ligger över 4gb numera.

Det är inte samma sak, en dator och en konsol används inte på samma sätt, det är en helt annan optimering inblandad med. Standard datorn har alltid haft mer minne än konsolerna, att det skulle ändras nu verkar tveksamt.

Dessutom är det en kostnadsfråga med, låt säga att det kostar 150% till 175% att dubblera minnet, på ett par miljoner konsoler - när de redan går back de första åren.

Om Xboxen har 8gb och PS4an har 4gb, så betyder inte det heller att spelen skulle bli bättre på Xboxen, snarare så att utvecklarna anpassar spelen för att funka lika bra på båda för maximera antalet kunder.

självklart är jag medvetn att de inte funkar likadant, men tänk att IDAG är 8GB normalt på en gamingdator, 4gb kanske funkar bra 2-3 år på konsol, men sen behövs de där extra 4 gb på slutspurten.

RAM är ändå jättebilligt, att lägga in 2GB extra hade räckt, kostar 200-300

Skribent
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Verdurakh:
Skrivet av Ztreek:

4GB RAM är sjukligt lite, laptops nu för tiden brukar ha så pass lite, 8GB är ett måste imo.

Är väl knappast ett måste?
I en ren spelmaskin så har du inte en massa extra proccesser som sitter och äter upp allt minne utan du kan använda större delen av det till spelen,

Dom flesta datorer klarar sig utmärkt som speldatorer med 4gb ram

Tänk att konsolen ska vara ute 5-6 år också..

Klart 8 gb är ett måste, när standarden på en gamingdator ligger över 4gb numera.

Det är inte samma sak, en dator och en konsol används inte på samma sätt, det är en helt annan optimering inblandad med. Standard datorn har alltid haft mer minne än konsolerna, att det skulle ändras nu verkar tveksamt.

Dessutom är det en kostnadsfråga med, låt säga att det kostar 150% till 175% att dubblera minnet, på ett par miljoner konsoler - när de redan går back de första åren.

Om Xboxen har 8gb och PS4an har 4gb, så betyder inte det heller att spelen skulle bli bättre på Xboxen, snarare så att utvecklarna anpassar spelen för att funka lika bra på båda för maximera antalet kunder.

självklart är jag medvetn att de inte funkar likadant, men tänk att IDAG är 8GB normalt på en gamingdator, 4gb kanske funkar bra 2-3 år på konsol, men sen behövs de där extra 4 gb på slutspurten.

RAM är ändå jättebilligt, att lägga in 2GB extra hade räckt, kostar 200-300

Nu är jag ingen hårdvaruexpert, men har man inte lite andra faktorer att ta med i sina beräkningar, som till exempel värmeutveckling?


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Ish:

360 har dubbelt så mycket ram som PS3, men hälften är dedikerat till annat än spel. Så att Microsoft har mer säger inte så mycket.

Och ps3'an har ~80 mb / 256 reserverat for sitt os, so? Innan de optimeread var det tom uppe över 110 mb.

Edit: verkar som båda våra siffor är helt ute och cyklar. http://www.psuni.com/ps3-os-footprint-slashed-to-50mb-1798/

360: 32Mb
PS3: 50Mb före optimering 120Mb

Medlem
Skrivet av Ztreek:

självklart är jag medvetn att de inte funkar likadant, men tänk att IDAG är 8GB normalt på en gamingdator, 4gb kanske funkar bra 2-3 år på konsol, men sen behövs de där extra 4 gb på slutspurten.

RAM är ändå jättebilligt, att lägga in 2GB extra hade räckt, kostar 200-300

PS3 har 512MB i minne. Prova att sätta in 512MB minne (denna summa inkluderar minnet på grafikkortet) i en dator och se vad den kan prestera jämfört med en PS3 så inser du att dina jämförelser inte är relevanta.

Angående priset på minnet så ryktas det att PS4/Orbis använder sig av GDDR5 som jag inte riktigt har koll på vad det kostar.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Ztreek:

självklart är jag medvetn att de inte funkar likadant, men tänk att IDAG är 8GB normalt på en gamingdator, 4gb kanske funkar bra 2-3 år på konsol, men sen behövs de där extra 4 gb på slutspurten.

RAM är ändå jättebilligt, att lägga in 2GB extra hade räckt, kostar 200-300

PS3 har 512MB i minne. Prova att sätta in 512MB minne (denna summa inkluderar minnet på grafikkortet) i en dator och se vad den kan prestera jämfört med en PS3 så inser du att dina jämförelser inte är relevanta.

Var det inte pga just minnet i PS3an som fick Skyrim att balla ur totalt?

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Var det inte pga just minnet i PS3an som fick Skyrim att balla ur totalt?

Nja, nu är det väl främst Bethesda som kodar spel som knappt håller ihop på en PC. När de sedan portar rakt av utan att anpassa spelet för annan hårdvara så går det som det gick.

Medlem

Undrar hur långt borta det är innan det inte längre är Hårdvara som utvecklarna konkurrera med utan bara sina operativsystem.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

påminner mycket om hur biltillverkare släpper sin första bild på en ny modell (ett exempel http://static.feber.se/article_images/26/95/69/269569_1280.jp... http://static.feber.se/article_images/26/63/81/266381_1280.jp...
http://static.feber.se/article_images/26/88/12/268812_1280.jp...
http://static.feber.se/article_images/22/03/88/220388_1280.jp... ) tror knappas att de skulle släppa en konsol...formad some en sten....det är iallafall så jag tolkar "ps4 bilden"

Medlem

Om jag var Sony skulle jag slängt i ytterligare 4GB ram bara för att det ser bättre ut på papperet(inte direkt att priset kommer sticka iväg). Microsoft kommer utan tvekan få några extra sälj just pgr av att folk vet att den har 8GB ram och inte 4. Många tänker "ÅH shit, 8GB ram ist för 4, då måste jag köpa den med 8"... Jag själv vet inte om det kommer göra någon skillnad men tror nog att Sony har en skaplig koll på vad dom gör.

Inaktiv
Skrivet av SWEBarb:

Och till skillnad från en dator kan en konsoll använda hårdvaran fullt ut, bara windows snor ju lite ram som vi alla vet, en konsoll funkar inte på samma sätt så även om den kommer få bara 4gb så är det ändå väldigt mycket för en konsoll om man kan uttnyttja det som finns. tvivllar många spel kommer ens i närheten på 8gb ram, ytterst få spel som ens till pc kan dra så mycket väl.

Sonys XMB™ är resurskrävande, men förstås inte i klass med Windows.

Skrivet av Margy:

Att man listat DirectX 11 som en del av "PS4" gör att det känns lite tveksamt.

DirectX 9/10/11 är standard för dagens persondatorer, så låga tesselrings-nivåer är att vänta.

Skrivet av MrLonghair:

Det enda en vettig gamer kräver från PS4an är regionsfrihet och gratis online-användande.

Eller hur, Monoliths nästa titel till WiiU?

Jag håller med, men tror personligen inte att Sony väljer att gå så långt.

Skrivet av Ztreek:

4GB RAM är sjukligt lite, laptops nu för tiden brukar ha så pass lite, 8GB är ett måste imo.

Det stämmer bra, fler lågupplösta texturer är att vänta; förutsatt GPU/APU delar minne med RAM.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Verdurakh:
Skrivet av Ztreek:

4GB RAM är sjukligt lite, laptops nu för tiden brukar ha så pass lite, 8GB är ett måste imo.

Är väl knappast ett måste?
I en ren spelmaskin så har du inte en massa extra proccesser som sitter och äter upp allt minne utan du kan använda större delen av det till spelen,

Dom flesta datorer klarar sig utmärkt som speldatorer med 4gb ram

Tänk att konsolen ska vara ute 5-6 år också..

Klart 8 gb är ett måste, när standarden på en gamingdator ligger över 4gb numera.

Det är inte samma sak, en dator och en konsol används inte på samma sätt, det är en helt annan optimering inblandad med. Standard datorn har alltid haft mer minne än konsolerna, att det skulle ändras nu verkar tveksamt.

Dessutom är det en kostnadsfråga med, låt säga att det kostar 150% till 175% att dubblera minnet, på ett par miljoner konsoler - när de redan går back de första åren.

Om Xboxen har 8gb och PS4an har 4gb, så betyder inte det heller att spelen skulle bli bättre på Xboxen, snarare så att utvecklarna anpassar spelen för att funka lika bra på båda för maximera antalet kunder.

självklart är jag medvetn att de inte funkar likadant, men tänk att IDAG är 8GB normalt på en gamingdator, 4gb kanske funkar bra 2-3 år på konsol, men sen behövs de där extra 4 gb på slutspurten.

RAM är ändå jättebilligt, att lägga in 2GB extra hade räckt, kostar 200-300

Vad jag då menar är, att du tar 300x50000000, det blir 15000000000.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

123
Skriv svar