Allt detta j*vla smutskastande på Windows 8

Medlem
Allt detta j*vla smutskastande på Windows 8

Nu börjar det faktistk bli tröttsamt...

"Windows 8 har fortfarande inte lyckats vända den dalande PC-marknaden".

Nej, tänk vad konstigt. Det är ju inte så att alla springer iväg och köper ny hårdvara bara för att ett nytt Windows släpps. Man köper hårdvara när man behöver det. Släppts det då inte tillräckligt med spel som ställer högre krav på hårdvaran än vad det förra gjorde, behöver man ingen hårdvara.

Kort sagt så är det samma historia som uppstått i många sammanhang när det kommer till konsument-handel. Gör ett företag en produkt för bra, så kommer det straffa sig helt enkelt för att folk inte behöver nästa produkt som släpps. Då grafikkorten blir bättre och bättre, men spelen inte höjer kraven i samma hastighet som korten höjer prestandan, så kommer grafikkorten sälja sämre. Samma sak gäller med CPU, osv.

Varför ska jag köpa en ny skärm när min nuvarande funkar utmärkt och ger kanonbra bild? Osv.

Därför tror jag helt enkelt att PC-marknaden dalar helt enkelt för att folk inte behöver ny hårdvara lika ofta längre. Det har ingenting med Windows, andra operativsystem, eller någonting annat att göra.

Är jag nöjd med grafiken och prestandan i Windows 7 kommer jag vara lika nöjd med grafiken och prestanden på samma spel i Windows 8, då den är densamma eller t.om bättre.

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Allt detta j*vla smutskastande på Windows 8

Du har helt rätt, och det beror till stor del på den stagnerade och REJÄLT åldrade konsolmarknaden. Trots raka, dåligt optimerade portar så krävs inte mycket av hårdvaran för att hantera spelen. Dessutom växer knappast de riktiga PC-titlarna på träd. Tyvärr.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Tycker att Windows 8 är helt okej även fast det inte är en så stor uppgradering från 7an.

Medlem

Du har inte läst listan med ändringar va?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Så vilken "ändring" är det som är en stor uppgradering förutom Touch appen?

Medlem

Förbättrad backup av filsystem och enskilda filer.

Support för partitioner på större än 2TB. Och med det även;

Storage Pools, dvs att kombinera flera diskar till en lagringspool.

Integrering av Microsoft-accounts i inloggningen, med cloud-support.

Explorer är kraftigt förbättrat, oavsett om man gillar ribbons eller inte.

Officiell support för att boota W8 från ett USB-minne.

Hyper-V.

Betydligt snabbare uppstart av Windows.

Betydligt bättre prestanda än Windows 7 i de flesta sammanhangen.

Integrering av SkyDrive. Nu är förmodligen Dropbox populärare, men SkyDrive är ingen dålig addition för det.

Den nya installern och dess förbättringar

Betydligt färre omstarter efter uppdateringar, installationer osv.

Den nya Task Managern. Detta är en av de större punkterna för mig, såsnart jag kom förbi ownership-problemet.

Bild-lösenord! Helt underbart.

Windows/PC Refresh. Möjligheten att installera om Windows utan att installera om program eller förlora filer.

PC-versionen av Windows 8 har även den stöd för t.ex accelerometer och liknande sensorer, vilket är en nice touch och kan leda till kreativa lösningar från tredjeparts-håll.

Det kostar ingenting i jämförelse med Windows 7.

Bättre säkerhet.

Text hanteras otroligt mycket snabbare i W8 än i W7.

Account Sync; Dvs möjligheten att synca settings m.m. mellan datorer, och på så vis spara tid vid större ominstallationer osv.

Hanteringen av filkopiering och hantering är kraftigt förbättrad, då du nu har alla aktiva förflyttningar, raderingar osv i ett fönster, och kan pausa eller stoppa specifika överföringar för att ge prio till en annan. Utöver detta får du även mer detaljerad info på hur lång tid det är kvar, hur mycket som flyttas osv.

Windows 7

Windows 8

Windows 8 compact

Filjämförelse när du ersätter filer.

Officiell support för vettig multi-monitor-support.

Alla som råkat ut för en tvingad ChkDsk kommer uppskatta att den är kraftigt förbättrad i W8. Den kan t.ex köras innifrån Windows, och inte bara efter omstart.

Detta är bara det jag valt ut av vad jag gillar. Alla har ju olika behov och preferenser såklart, men detta är vad jag har nytta av och gillar. Det finns otroligt mycket fler ändringar som jag inte listat här, eller förmodligen ens vet om.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Har haft win 8 nu sen november förra året och har inte stött på något problem förutom att ssd:ns utrymme mystiskt försvinner.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Har haft win 8 nu sen november förra året och har inte stött på något problem förutom att ssd:ns utrymme mystiskt försvinner.

Kan ha något med update backups?

äre typ pagefile.sys som i w7 som ökar med tiden och nån mer som jag inte kommer ihåg


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Är supernöjd med W8, riktigt fräscht och smidigt. Bra skrivet, är också trött på att många kastar ur sig ord utan att ha testat det eller vet vad som skiljer överhuvudtaget. En googling räcker, så har du den informationen behöver. Många rackar ner på det bara för att det hamnar i "varannan Windows-release är dålig" tänket, vilket inte stämmer det heller. Haters gonna hate.

När Refs börjar dyka upp på allvar också, kanske fler börjar förstå, eller inte. Precis som du skriver är det kanske inte den generelle gamern som behöver uppgradera heller, och Acer (som jag antar gjorde uttalet) kanske ska göra bättre datorer för att sälja bättre. Plast är var det är.

Medlem

Även jag som Mac-användare ser att Microsoft faktiskt gjort något rätt. Synd att man inte tog tillvara på releasen i höstas ordentligt. Hade man inte valt att skjuta på mobil-och plattreleasen och gjort allt till ett samlat koncept så hade det fått en bättre genomslagskraft. Nu kom det datorer, sen kom en HTC, sen en Asus-platta, sen kanske Surface kommer, Nokia släpptes någon gång i september men kom i december men bara som demo, Samsung släpper Ativ men senare...
När man faktiskt har chansen att knäppa Apple på näsan med ett koncept med olika plattformar som kan vara smidigare än deras så gör man det inte.

Medlem

Uppgraderade nyligen oxå till W8. Har funkat bra faktiskt. Det enda som var en aning irriterande var att någon viktig intel-nätvärks-komponent försvann från min laptop när jag installerade, så mitt nät är VÄLDIGT långsamt. Kan inte köra SWTOR för tillfället då det laggar för mycket. Någon annan som ådragit sig detta problem?

Medlem

Hm. Det låter märkligt. Hur vet du att den har försvunnit?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Hm. Det låter märkligt. Hur vet du att den har försvunnit?

För att uppdatera till 8 var jag tvungen att ta bort två program som inte var kompatitabla (eller vad det heter) med 8. Jag har försökt att ladda ner båda igen via intels supportsida, men bara ett gick. Och det funkar nog inte heller.
Jag är nog den mest otekniska personen som finns, så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara bättre.

Medlem

Hm..

De flesta Windows 7-drivrutiner funkar i Windows 8. Skicka ett PM med vilka drivrutiner det är du söker.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Bl4ckh4wk:
Skrivet av magma:

Har haft win 8 nu sen november förra året och har inte stött på något problem förutom att ssd:ns utrymme mystiskt försvinner.

Kan ha något med update backups?

Delvis, fast nu har jag kommit på felet
Filen för virtuellt minne var för stor (18 gb).
Bytte enhet till den mekaniska disken på 2tb, så nu lagras den där. Sen satte jag värdet till 4500mb istället för att windows skulle bestämma (få har filen en tendens att bli överdrivet stor)


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

ZF
Medlem
Citat:

Nu börjar det faktistk bli tröttsamt...

"Windows 8 har fortfarande inte lyckats vända den dalande PC-marknaden".

Nej, tänk vad konstigt. Det är ju inte så att alla springer iväg och köper ny hårdvara bara för att ett nytt Windows släpps. Man köper hårdvara när man behöver det.

nu säger jag inte att du har fel här..men var exakt härrör typcitateen som gör dig upprörd att det är W8:as fel att det inte säljs PC-burkar? ingår det isf i det resonemanget att det är för att W8 är dåligt?

de flesta tester anser ju just att W8 är helt ok liksom...

Medlem

I just detta fallet var det Acer som gjorde ett uttalande om att Windows 8 inte vänder deras försäljningsmarknad. Exakt vad de menade vet jag inte, men det låter på många håll som att de tycker att W8 skadar deras försäljning.

I vilket fall, så känns det som att det är för mycket klagosång från folk som inte har testat.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

ZF
Medlem
Skrivet av Stag:

I just detta fallet var det Acer som gjorde ett uttalande om att Windows 8 inte vänder deras försäljningsmarknad. Exakt vad de menade vet jag inte, men det låter på många håll som att de tycker att W8 skadar deras försäljning.

I vilket fall, så känns det som att det är för mycket klagosång från folk som inte har testat.

fast Acer har rimligen testat det får man anta, så då borde det ju vara fritt fram att gnälla för dem då.

ivf tror jag du övertolkar det isf, de menar nog helt enkelt att intresset i sig inte är stort nog för att locka i en tid när datormarknaden går ner. det beror nog mer på att surfplattor ökar och ekonomin är gungande. att sen det resonerandet i sig kan vara lustig är en annan sak, för sen när tidigare har egentligen nån bytt dator för en ny version av Windows? borde vara Win98 eller nått, en del kanske vid XP.

Medlem

Har inte haft problem med bluescreens i W8, tillskillnad från W7, Vista, xp..

Medlem

Som jag har skrivit i andra trådar om Win8, jag har haft det nästan ända sedan det kom och har varit jättenöjd. Det var lite ovant med Metro först, men det kom man in i fort.

Som Stag skrev i posten ovan, så finns det så många saker som är bättre.

Varför så många väljer att kasta skit på Win8 vet jag inte. Antingen är dom helt insnöade på Metro och att det är dåligt, eller så har dom gått på snacket om låst OS.

Eller så är dom bara emot för att det är coolt att vara emot, en del har ju ingen karaktär utan slits med grupptrycket med en gång och hatar bara för att andra hatar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Nu är det ju så att ingen vettig människa köper ett OS för OSets egen skull. Fråga IBM om Warp.

Vad är incitamentet för att köpa Windows 8 när W7 funkar hur bra som helst? Speciellt som det är först nu W7 börjar bli riktigt buggfri. Jag tycker de gjorde en riktig apa med W8. De skulle släppt det som en Android utmanare och väntat en cykel på nästa fulla PC OS.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Vad är incitamentet för att köpa Windows 8 när W7 funkar hur bra som helst?

Den enda anledningen som finns är att Win8 fungerar bättre, om den nu gör det på den dator man har. Skulle Win8 inte fungera bättre, så finns det ingen anledning.

Om man aldrig vill skaffa nytt för att "det man har fungerar ju" så går man ju aldrig framåt och får det aldrig bättre.

(Men för den sakens skull skall man ju inte alltid uppgradera bara för att det har kommit något nytt. Man får helt enkelt se på vilken hård- och mjukvara man sitter på idag och se vilken, om någon, prestandavinst man får.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av azynkron:

Vad är incitamentet för att köpa Windows 8 när W7 funkar hur bra som helst?

Den enda anledningen som finns är att Win8 fungerar bättre, om den nu gör det på den dator man har. Skulle Win8 inte fungera bättre, så finns det ingen anledning.

Om man aldrig vill skaffa nytt för att "det man har fungerar ju" så går man ju aldrig framåt och får det aldrig bättre.

(Men för den sakens skull skall man ju inte alltid uppgradera bara för att det har kommit något nytt. Man får helt enkelt se på vilken hård- och mjukvara man sitter på idag och se vilken, om någon, prestandavinst man får.)

Jag är mycket skeptisk till att W8 är såpass mycket bättre än W7 att det föranleder en uppgradering. Jag förnekar inte att de har lagt till en del funktioner, en del bättre än andra, men att uppgradera hela OSet?

Att uppgradera från Vista till W7 var ju en självklarhet. Likaså, när det begav sig, från W95 till W98 (speciellt SE). Och XP körs fortfarande med glädje av många. Det nya operativsystemet var helt klart bättre och löste många problem samtidigt som det tog bort en del begränsningar som fanns i föregångaren. Men från W7 till W8 finner jag inte alls något som motiverar allt arbete som behövs samt kostnaden. Jag dissar inte ens det nya gränssnittet (vilket man kan fixa till om man så vill) utan bara den underliggande förbättringen.

Jag förstår inte heller vem de riktar sig till? Jag jobbar för IBM och vi har många stora kunder som först nu rullar ut W7. Så lång tid tar det att göra riskkalkyler, anpassningar och andra tester innan man kan våga sig på att rulla ut i produktion. Så vem skulle då börja om och välja W8 istället? Finns inte på kartan. Jag skulle hellre sett att de använt den här tiden och pengarna att skapa ett OS som var så pass mycket bättre än W7 så att en uppgradering var självklar.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Niihdaz:
Skrivet av Stag:

Hm. Det låter märkligt. Hur vet du att den har försvunnit?

För att uppdatera till 8 var jag tvungen att ta bort två program som inte var kompatitabla (eller vad det heter) med 8. Jag har försökt att ladda ner båda igen via intels supportsida, men bara ett gick. Och det funkar nog inte heller.
Jag är nog den mest otekniska personen som finns, så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara bättre.

Ta med laptopen till någon PC mupp butik så är jag helt säker på att de kan hjälpa dig.
Vet du inte vad den inte kunde installera förstår jag att det är lite svårt att fixa det.
Jag är inte ens ironisk nu, utan menar detta i all välmening. Drivrutiner och andra supportprogram kan man liksom inte bara slänga ut och in hursomhelst utan att det blir problem.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Jag är mycket skeptisk till att W8 är såpass mycket bättre än W7 att det föranleder en uppgradering. Jag förnekar inte att de har lagt till en del funktioner, en del bättre än andra, men att uppgradera hela OSet?

Windows 8 har ju som nämnt många förbättringar. Och när det är så enkelt att du kan installera det via internet, utan att installera om dina program, och under flera månader kunde få det för så lite som 140 kronor, så är det för mig otroligt värt det.

Men som Conthox skriver och hintar på, så får ju var och en se hur mycket man själv tjänar på det. Att däremot säga att ingen skulle tjäna på det är inte rätt, då man endast kan fatta beslut eller motivationer till sig själv.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av azynkron:

Jag är mycket skeptisk till att W8 är såpass mycket bättre än W7 att det föranleder en uppgradering. Jag förnekar inte att de har lagt till en del funktioner, en del bättre än andra, men att uppgradera hela OSet?

Windows 8 har ju som nämnt många förbättringar. Och när det är så enkelt att du kan installera det via internet, utan att installera om dina program, och under flera månader kunde få det för så lite som 140 kronor, så är det för mig otroligt värt det.

Men som Conthox skriver och hintar på, så får ju var och en se hur mycket man själv tjänar på det. Att däremot säga att ingen skulle tjäna på det är inte rätt, då man endast kan fatta beslut eller motivationer till sig själv.

Självklart. Men det är ju självmarkerande att marknaden i stort sett ÄR skeptisk. Om vi inte vill idiotförklara halva jorden så verkar det som om jag inte är speciellt ensam om att tycka att det är många frågetecken. Antingen så har MS missat något i sin marknadsföring eller så är det helt enkelt så som jag påstår.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Kom också ihåg att de som hörs och syns, är i regel de som klagar.

I flera omgångar sålde Windows 8 bättre än sjuan, och de flesta som uppgraderat är enligt undersökningar mycket nöjda med W8. Jag tror att många tror att det är betydligt fler som tycker som de än det egentligen är, och det skapar någon form av ond cirkel. Väldigt många av de som klagar har dessutom aldrig ens provat W8.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

STAG tack för ditt inlägg! Fick en reminder att köpa win 8 pro till bra pris.
Som vanligt finns det en del som bara är trygga i vad de har och vill inte gå vidare framåt. Har vänner som sitter i xp och tänker stanna där, det har jag svårt att förstå då tex win 7 ger så mycket mer för en gamer.

De som klagar på win 8 bara ignorerar jag då de oftast inte har vettig koll på vad win 8 pro är och har. Ok inte jättestor skillnad på win 7 men många förbättringar i win 8.

När företagen slutar utveckla operativ. Då ska man klaga och inte för att de försöker göra bättre för oss användare så av med foliehatten och se framåt.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Är Windows 8 användare sen några månader tillbaka och är helnöjd

12
Skriv svar