Robot
The Cave

Idén bakom The Cave har Ron Gilbert burit på i 20 långa år. Äntligen har tanken burit frukt, men var den värd att vänta på?

#double-fine-productions, #the-secret-of-monkey-island, #the-cave


Medlem
The Cave

Håller med, trots sin charm så hade man förväntat sig mycket mer av spelet. Allt för mycket kutande fram och tillbaka kånkande på olika grejer femtielva gånger för att lösa ett pussel.

Medlem

Som vanligt väldigt trevlig recension av herr Olsson!

Hade inte hört talas om detta spel faktiskt men när man hör att Monkey Island skaparen står bakom höjdes ju intresset. Men när det "bara" når en 3:a så vet i tusan om jag lägger min dyrbara speltid på detta. Det är ju just därför jag läser FZ

Moderator | Testpilot

Spelet såg i alla fall snyggt ut från bilderna


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra recension. Synd det inte verkar nå upp till förväntningarna riktigt.

Jag, som alltid är intresserad av COOP-spel, hittade en tråd på steamforumet, tyvvär verkar deras implementering av local COOP inte nå hela vägen heller.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

"Whoever fights with monsters should see to it that he does not become a monster in the process. And when you gaze long into an abyss the abyss also gazes into you." (Aforism 146)

Friedrich Nietzsche

Jag tror Ron Gilbert började med ädla intentioner, sedan drog spelets utvecklingstid ut på tiden och han vill bara få det klart.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör
Ponny

Jag ska nog aldrig spela detta, då kan jag fortsätta leva i en fantasivärld och låtsas att The Cave är just så bra som jag hoppades.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Pusseldelen i spelet tyckte jag drog ner betyget lite. Allt hoppande mellan karaktärerna i kombination med en massa spring fram och tillbaka sänkte tempot. Men grottans komiska kommentarer gjorde spelet värt att spela Hade gärna sett att karaktärsbytet var mer som i Trine, och lite mindre av springandet fram och tillbaka.

Medlem

På vilket sätt skiljer det sig ifrån The Lost Vikings? Spelet känns som det bygger vidare på dem gammla hederliga spelen.


signatur

Nämen!

Medlem

Hade inga förväntningar alls, kollade in det på gametrailers, tankade demot på xbox, köpte, ångra mig inte alls.

Håller med om en del grejer men tycker det e närmre än 4:a än en 3:a

Inaktiv
Skrivet av blodChoklad:

Hade inga förväntningar alls, kollade in det på gametrailers, tankade demot på xbox, köpte, ångra mig inte alls.

Håller med om en del grejer men tycker det e närmre än 4:a än en 3:a

Håller med. En sak som irriterar mig lite är att antalet karaktärer inte är jämnt delbart med tre. Nu antingen missar man en del av spelet eller så måste man spela om två. Undrar hur de tänkt.

Medlem

Jag köpte det efter jag testat trial och läst recensioner.. visste att det hade sina små problem. Jag älskar helheten.. otroligt charmigt spel och vissa stunder skrattar man högt.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Struggle:

På vilket sätt skiljer det sig ifrån The Lost Vikings? Spelet känns som det bygger vidare på dem gammla hederliga spelen.

Skillnaden är att Lost Vikings (i alla fall ettan) var helt konstruerat runt alla de tre vikingarnas olika förmågor som i sin tur var jämnt balanserade. I The Cave så måste pusslen kunna lösas oavsett vilken kombination av skills din trio har till förfogande så det känns aldrig som att man tar till vara på själva grundkonceptet.

När ser vi en Lost Vikings HD Reboot förresten? Nu blev man ju lite sugen.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Struggle:

På vilket sätt skiljer det sig ifrån The Lost Vikings? Spelet känns som det bygger vidare på dem gammla hederliga spelen.

Skillnaden är att Lost Vikings (i alla fall ettan) var helt konstruerat runt alla de tre vikingarnas olika förmågor som i sin tur var jämnt balanserade. I The Cave så måste pusslen kunna lösas oavsett vilken kombination av skills din trio har till förfogande så det känns aldrig som att man tar till vara på själva grundkonceptet.

När ser vi en Lost Vikings HD Reboot förresten? Nu blev man ju lite sugen.

Så pusslen blir helt enkelt "lättare" då, trist att dom inte fick till det lite vassare, men vad kan man begära, spelet är ju inte speciellt dyrt. Blir nog att införskaffa ändå!

Ja! Man kan ju hoppas att Blizzard tar lite sans till sig och släpper en HD variant! Kanske Blackthrone HD med?


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Struggle:

På vilket sätt skiljer det sig ifrån The Lost Vikings? Spelet känns som det bygger vidare på dem gammla hederliga spelen.

Skillnaden är att Lost Vikings (i alla fall ettan) var helt konstruerat runt alla de tre vikingarnas olika förmågor som i sin tur var jämnt balanserade. I The Cave så måste pusslen kunna lösas oavsett vilken kombination av skills din trio har till förfogande så det känns aldrig som att man tar till vara på själva grundkonceptet.

När ser vi en Lost Vikings HD Reboot förresten? Nu blev man ju lite sugen.

Så pusslen blir helt enkelt "lättare" då, trist att dom inte fick till det lite vassare, men vad kan man begära, spelet är ju inte speciellt dyrt. Blir nog att införskaffa ändå!

Ja! Man kan ju hoppas att Blizzard tar lite sans till sig och släpper en HD variant! Kanske Blackthrone HD med?

Lättare och framför allt simplare. Hade ju varit riktigt coolt att verkligen få en unik upplevelse med varje grupp man valde - typ som triple tech-systemet i Chrono Trigger. Jag kan tänka mig att det var tanken på konceptstadiet men att budget, tid och mankraft inte fanns att tillgå.

Blackthorne HD vore nåt det!

Lost Vikings, Chrono Trigger, Blackthorne. Man märker att man blir gammal.

KoP
Medlem

The Cave verkar mysigt nog för att det ska bli ett köp till helgen. Har inte mycket annat att spela just nu ändå.

Medlem

Rätta mig om jag har fel men... 3/5 är väl ändå ett okej betyg? En trea är väl i stil med, rätt okej? Står ju "Bra" bredvid stapeln så varför undvika det som det va någon som sa här?

I don't get it...

Medlem
Skrivet av orkamera:

Rätta mig om jag har fel men... 3/5 är väl ändå ett okej betyg? En trea är väl i stil med, rätt okej? Står ju "Bra" bredvid stapeln så varför undvika det som det va någon som sa här?

I don't get it...

Kan jag hålla med om, är väl så att förväntningarna på ett spel från "Double Fine Productions" i viss mån skruvas upp högre än rimligt och folk blir besvikna på "bara bra".

Jag såg dessutom att Co-Optimus recension faktiskt var ganska positiv, med 4/5 i betyg.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av TryNotD[oo:

"]

Skrivet av orkamera:

Rätta mig om jag har fel men... 3/5 är väl ändå ett okej betyg? En trea är väl i stil med, rätt okej? Står ju "Bra" bredvid stapeln så varför undvika det som det va någon som sa här?

I don't get it...

Kan jag hålla med om, är väl så att förväntningarna på ett spel från "Double Fine Productions" i viss mån skruvas upp högre än rimligt och folk blir besvikna på "bara bra".

Jag såg dessutom att Co-Optimus recension faktiskt var ganska positiv, med 4/5 i betyg.

Sant! Man får ta vad dom som testar spel med en nypa salt. Det är deras syn på spelet och det är inte alltid dom är objektiva. Vad jag menar är att även om tex jag tycker rollspel är bra så gillar inte jag Skyrim. Jag älskade Morrowind men tycker Skyrim är tråkigt. Jag skulle antagligen ge Skyrim en 3a ändå för det har bra punkter. Men resten av alla som testar spel verkar ge spelet 4 eller 5 av 5.

Ta det folk säger som riktlinjer, men bilda en egen uppfattning säger jag

Medlem

Klarade just ut det, allt som sägs i recensionen stämmer till 100%.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Smågulligt i början, fick mig att le då och då


signatur

Den som sover levlar inte.

PaZ
Medlem

Småtrevligt spel, men otrevligt med buggar som gör att man får börja om helt från början (fastnade nästan direkt i äventyrerskans pyramid). Om jag hittar en sådan efter en knapp timmes spel så förutsätter jag att det finns flera, vilket drar ner betyget.

Medlem

Jag har spelat igenom det en gång och håller med om att det är ett väldigt mysigt spel. Klart värt pengarna/tiden. Det är inte i stil med MI, men hade någon väntat sig det?

Har precis kört klart spelet med munken, tvillingarna och vetenskapskvinnan. Kör nu med äventyrerskan och tidsresenären och hillbillyn.

Jag måste ge spelet en stark sjua eller svag åtta.

Väldigt spännande och kul och massa roliga banor som man ofta måste tänka till lite vid. Grejen är ju att den lite som en psykologisk thriller och man måste tänka sig in i karaktärerna.

Själva grottan är ju hur jävla go som helst. Man garvar till ofta.

Spelet i sig kräver ganska mycket eget tänk och kan bli ibland lite för abstrakt i vissa moment. Speciellt munkens "quest" förvirrar en lätt.
Spelet har en intressant uppbyggad med rep, vatten och eld och massa olika hissar och lyftfunktioner. Mycket intressant spelidé och kräver fiffiga lösningar.

Det stora minuset är vissa buggar och att man måste starta om.

Det är gulligt spel med många kluriga utmaningar och massa humor.

Spela det gärna!

1
Skriv svar