Undvik Webhallen.com för köp av datorkomponenter!

Medlem
Undvik Webhallen.com för köp av datorkomponenter!

För ett och ett halvt år sedan köpte jag datorkomponenter från webhallen.
Allt har fungerat bra fram tills denna vecka då ett av mina minnen (Corsair XMS3 8GB DDR3 PC10666) slutade att fungera. De kostar 400 kr för ett tvåpack 4GB-minnen.
Det andra minnet fungerar felfritt, så jag tänkte att man kunde reklamera endast det ena.
Som svar från Webhallens kundtjänst fick jag reda på att jag var tvungen att skicka in BÅDA minneskorten, vilket jag vägrade, för då kan jag inte använda min dator alls.
Nästa tips blev att köpa ett nytt par på faktura och EVENTUELLT få en kreditering om minnet var sönder. Det lät ju också konstigt, det är ju bara ett minne som är sönder.

Nåväl, jag bestämde mig istället för att gå till affären för att lösa problemet.
I Uppsalabutiken "testar" de minnet och hävdar att det inte är något problem med det, det efter bara 5 minuter när ett memtest brukar ta 20 minuter i alla fall.
Det vanliga snacket om att det är nått annat fel kommer från butikspersonalen och jag går tomhänt därifrån.

Väl hemma testar jag minnet igen. I samma slot, med samma BIOS-inställningar fungerar ena minnet felfritt, medan det andra får datorn att hänga sig efter mellan 0-5 minuter.
Jag hinner slänga upp ett memtest som väl är och får 60 meddelanden om fel fast med olika par efter bara några sekunder (se bild).

Under min tid som kund hos Webhallen har jag spenderat 27000 under mitt huvudkonto och säkert 20000 utanför kontot. Trots det försöker de uppenbarligen snåla och hävda att det inte är minnet som strular. Även om de skulle ha rätt (vilket känns orimligt med alla tester jag gjort), så har de förlorat betydligt mer än ett minne för 200 kr, de har förlorat en spenderande kund.

Värt att notera är att när jag har köpt från Dustin eller Komplett har de alltid varit snabba på att hjälpa mig när jag fått problem med produkter jag köpt från dem. Webhallen verkar snarare nöjda över att ha sparat nån hundring istället för att ha kvar mig som kund.

Medlem

Köpte nästan alltid mina grejor på Webhallen och hade aldrig haft några med Webhallen tills för ungefär 2 år sen. Någonstans där så började det med att det blev fel i beställningarna, beställningar försvann helt spårlöst, svårt att reklamera saker som det var rätt uppenbart att felet funnits sedan produktionen och det som riktigt störde mig var "Dead Island" skandalen, där de vägrade att fixa en fungerande kopia även fast det var dom själva som sålt ryska versioner av spelet.

Senaste som hänt mig när det gäller Webhallen är att jag hade köpte lite saker som hamnade som rester och skulle skickas vid ett senare tillfälle. Nu har beställningen försvunnit även fast jag redan betalat att varor och det har varit problem att få tillbaka pengarna eftersom jag fått några grejor av den ordern men några hamnade som rest. Beställer därav aldrig något ifrån Webhallen längre.

Medlem

Jag kan intyga att Komplett har en väldigt bra support och det har inte varit något tjafs när grejerna har varit sönder för mig tidigare. Webhallen beställer jag mest bara spel från ibland men jag handlar inte där så ofta numera. Priserna är aldrig något vidare och det känns som att rabatterna man får som medlem oavsett nivå är ganska fjuttiga.

Medlem

Webbhallen har alltid varit nonchalanta.

Tror det blev värre när det Franska företag som bla äger Pixmania köpte WH (lite osäker på om det fortfarande är så). Detta bolag skiter högaktningsfullt i Svensk lagstiftning och påstår sig sälja sin skit här i Sverige under Franska konsumentlagar (typ som Ryan Air säger sig skita i svensk lag eftersom de anser sig vara Irländare eller ngt)

För att ge dig ett svar ang hårdvarufrågan, så kan faktiskt WH ha rätt i att de inte hittar fel.
Minnen degraderas långsamt pga temp och volt, så kan även ditt moderkort degraderas och ge sämre respons (volt).
Vad jag menar är att möjligheten finns att dina minnen faktiskt funkar på deras testrigg.

Testa att i bios (om du har den möjligheten på ditt mobo) att volta upp dina minnen med 0.1-0,2volt.

Eller ta kontakt med Corsair, antar du får ett par nya ifrån dom på corsair garanti.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Tack för tipset Konfucius! Ska kolla när jag kommer hem.
Det som gör mig mest irriterad är att de beter sig, precis som du säger, så mycket ner nonchalant än andra återförsäljare, speciellt med tanke på att jag har handlat så mycket där. Alla vet att ett memtest tar rätt lång tid att köra för att vara korrekt, så varför gav de upp efter typ 2-3 minuter?
Många andra återförsäljare försöker snarare hjälpa till när man får problem, men Webhallen beter sig lite väl snålt tycker jag!

Återkommer om voltökningen löser det. Ska ändå uppgradera mitt moderkort + processor så kan testa mer utförligt då. Kör på 4GB och det går faktiskt minst lika bra

Du skrev i första inlägget att de gärna bytte ut minnetom du lämnade tillbaka hela förpackningen. Och det tycker jag är en sjysst åtgärd om en kund inte är nöjd med sitt köp. Prova det på misco eller dustin. Går ej.
Jag har aldrig haft några problem med webhallen och går gärna dit. Det jag har dålig erfarenhet av är komplett som hellre säljer billigt än bryr sig om sina kunder.
Nej, nu får du allt kamma dig.


signatur

http://www.drivrutiner.net -IT support för användaren, bygg din egen speldator, uppdateringar, tips för ditt windows

Medlem
Skrivet av drivrutiner.net:

Du skrev i första inlägget att de gärna bytte ut minnetom du lämnade tillbaka hela förpackningen. Och det tycker jag är en sjysst åtgärd om en kund inte är nöjd med sitt köp. Prova det på misco eller dustin. Går ej.
Jag har aldrig haft några problem med webhallen och går gärna dit. Det jag har dålig erfarenhet av är komplett som hellre säljer billigt än bryr sig om sina kunder.
Nej, nu får du allt kamma dig.

Verkar som du inte läste hela inlägget, eller ville läsa det, för det kan väl inte vara så att du "råkar" jobba på WH

Såvitt jag ser, så ber de honom skicka in hela paketet (vilket iofs är kutym)
Men de medger inte byte utan test och är helt oförstående när han nämner att då står han med helt defunkt dator.

Mmm ??? Konstaterar de fel på det minnet, är det bara att begära att det andra minnet i paret skickas, skicka ut ett nytt par emot att han skickar det fungerande minnet tbx och regulera med Corsair.

Bara fjantigt och drygt och noll konsumentvänlighet.

Han behöver inte alls kamma sig, du däremot borde raka dig.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

AW8
Medlem

Min brorsa hade samma problem med Inet.se för något år sedan.

Hans ena Corsair-minne som han köpt på Inet pajade, hade man det i så startade inte datorn upp. Han skickade in det till Inet. De skickade tillbaka det och sa att de inte funnit något fel, trots att de hade gjort flera tester. De nämnde också att han egentligen skulle fått betala för att ha skickat in något som inte var trasigt, men att de bjöd på det den här gången.

Vi provade det i min dator med, och min dator startade inte heller. Han testade minnet i Memtest (eller något liknande program) och fick felmeddelanden där också.

Så det är inte bara med Webhallen det kan skita sig, tyvärr.
(I övrigt kan jag tillägga att jag köpt både spel och komponenter från Webhallen i Uppsala och är hittills nöjd.)


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Har handlat många många år från webhallen och dom få datorkomponenterna som varit problem med har jag skickat tillbaka och fått nya utan problem.
Däremot har jag haft en dålig erfarenhet var med komplett och inet så därifrån har jag slutat beställa saker.

Medlem

Jag tror det handlar om fall till fall till exempel min kompis har bra erfarenheter av inet och andra sämre,jag har hört bra om webbhallen du har en dålig erfarenhet. Det är ju ok att klaga om företaget har en dålig garantipolicy överhuvudtaget men i detta fall handlar det nog mer om personen som har utvärderat er vara eller som ni pratat med än på företaget. Bara för att en annställd failar så betyder inte det att det är företagets fel.

Inaktiv

Jag personligen har aldrig haft några problem med Webhallen, tycker de har bra service och bra priser. Men själklart kan alla företag göra fel ibland, tråkigt att du har fått det.

1
Skriv svar