Samarbetar Sony och Microsoft inför nästa generation?

Skribent
Samarbetar Sony och Microsoft inför nästa generation?

Jag har redan sedan ryktena kring att båda de nya konsolerna skulle ha någon slags spärr mot begagnade spel, funderat över den här rubriken. Samarbetar Sony och Microsoft inför nästa generation?

Naturligtvis sitter de olika utvecklingsteamen inte och spelar kort i något mörkt fikarum, men att de har några gemensamma riktlinjer. Som att till exempel hindra begagnade spel från att fungera på de båda konsolerna är ingen omöjlighet. Jag är ingen expert på hårdvara, men det ryktas att de båda ska ha (vad jag tolkar det som) liknande hårdvaruspecifikationer.

Visst kan man tycka att jag är helt körd i huvudet, som på allvar tror att det kan vara så här. Men tänk efter lite. Vi har kunnat läsa otaliga (nå, väl... några i alla fall) uttalanden om utvecklare som jämför begagnathandeln med piratkopiering. Är det då så konstigt att Microsoft och Sony, i deras arbete tagit in de här önskemålen och diskuterat dem sinsemellan? Det här säkerligen en sådan känslig grej, att man inte vill vara ensam med funktionen. För ingen utvecklare i världen tjänar på att utvecklarnas gunst när publiken bojkottar. Men om båda gör det? Då kommer konsumenterna inte klara av att stå emot och en ny standard är satt.

Hårdvaran då? Ja, är det verkligen otroligt att spelutvecklare gett önskemål om att de ska använda sig utav liknande arkitektur? Det gör utvecklingskostnaderna av spel till båda plattformarna betydligt billigare och de båda konsolerna behöver inte oroa sig allt för mycket över att just deras version av Call of Duty: Middle-East Shooting Range 32 ska vara sämre än konkurrentens.

Jag tror inte att det är helt omöjligt att de på något plan snackat ihop sig. Och från vår sida, som spelare och skribenter, då är det ändå de exklusiva titlarna som verkligen avgör vinnaren i nästa generations konsolkrig.

#blogg


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Samarbetar Sony och Microsoft inför nästa generation?

Av det man har läst så är det skrämmande lik hårdvara. Förmodligen nån form av kartellbildning. Båda företagen har ju erfarenheter av det sen tidigare, så vad stoppar dom från att göra det igen?

Skribent
Skrivet av Bojkott:

Av det man har läst så är det skrämmande lik hårdvara. Förmodligen nån form av kartellbildning. Båda företagen har ju erfarenheter av det sen tidigare, så vad stoppar dom från att göra det igen?

Jag har inget emot om de snackat ihop sig med hårdvaran, men om de försöker sig på att stoppa begagnathandel. Då jäklar.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Bojkott:

Av det man har läst så är det skrämmande lik hårdvara. Förmodligen nån form av kartellbildning. Båda företagen har ju erfarenheter av det sen tidigare, så vad stoppar dom från att göra det igen?

Jag har inget emot om de snackat ihop sig med hårdvaran, men om de försöker sig på att stoppa begagnathandel. Då jäklar.

Kan dom snacka ihop sig om hårdvaran så kan dom även snacka ihop sig om att sätta ett högre rek. pris, vilket vore dåligt för oss konsumenter. Man får väl se hur priserna ser ut när konsolerna släpps, men ligger båda på 5000kr och har identisk hårdvara så kan man ju börja undra vad dom har kommit överens om.

Utan en kartellbildning så hade kanske Xbox 720 kostat 4000kr och PS4 4500kr, men lägger sig båda runt 5000kr så blir det en mindre prisskillnad och konsumenten får känslan att dom pressar priserna hårt för att "konkurrera" när dom i själva verket har höjt dom.

Saknar ärligt tiden då exclusiva titlar var det som räknades.
Jag hade Nintendo och min bästis hade Sega, sprang hem till varandra när det nya heta hade anlänt, och det var inget ont blod oss emellan.
Nu för tiden är jag en allätare av platformar, är inte bunden till en. Men ibland drömmer jag tillbaka.

Inte som idag, då fler verkar se sig vara berättigade till, eller förväntar sig att få allt, jämt. Oavsett platform. Och sen blir förbannade när de inte ser identiska ut.
Arga röster som vill förvägra andra plattformars existens. Det är som tidigare hintade Nintendo VS Sega argument fast flertalet gånger hätskare.

Why the hate? Och om fler spel är tillgängliga för fler, varför så mycket hat?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar