Hobbit: En Oväntad Besvikelse?

Medlem
Hobbit: En Oväntad Besvikelse?

Nu har långt över en månad passerat sedan The Hobbit: An Unexpected Journey hade premiär och de flesta med intresse har sett den vid det här laget. Jag trodde att det skulle bli filmhöjdpunkten förra året och kanske till och med mer än så. Tyvärr visade det sig att jag hade fullkomligt fel och att mina förväntningar var alldeles för höga.

Vi visste redan innan att det här skulle bli ett mer lättsamt och lättuggat äventyr som riktar sig till en bred publik. Det jag inte var beredd på var hur många friheter man skulle ta sig med berättelsen. Detta manifesteras både genom direkta ändringar av händelser i boken och tillägg från annat håll.

Ändringar som i min mening inte tillför så mycket, t.ex. stenjätte-sekvensen där karaktärerna i filmen klättrar på dem. En annan sekvens som ändrats är scenen med trädet som våra hjältar söker tillflykt i mot slutet av filmen (eller i boken träden) som (i boken) fattar eld och omringas av vättar som för full hals sjunger om hur de bäst bör tillaga sällskapet.

Det har utöver detta introducerats ett antal karaktärer som antingen härstammar från andra verk av Tolkien eller bara omnämns kvickt i The Hobbit (Radagast, Saruman, Galadriel m.m.) som här får en mer betydande roll.

En annan sak som förvånade mig var att det finns så många olika berättelseförgreningar i filmen såsom Azog (orch-ledaren) som förföljer dem, Radagast och nekromanten samt huvudspåret med dvärgarna och Bilbo. Mycket av stoffet till de tre filmerna kommer hämtas från andra ställen än boken och det är därför svårt att i nuläget se hur de kommer knyta ihop allting i kommande filmer.

Jag tänker spara min slutgiltiga bedömning till dess att det kommer ut en förlängd version, alt. när de andra filmerna har släppts och man kan få en bättre överblick av hur saker och ting hänger ihop och varför man har gjort dessa ändringar.

Sagan om Ringen trilogin skiljer sig på så sätt att där handlar det för det mesta om att man har skurit bort segment och gjort ändringar på grund av tidsbrist medan man i The Hobbit trilogin snarare har arbetat hårt för att kunna fylla ut berättelsen tillräckligt för att man ska kunna göra tre filmer, från början hade man tänkt sig att det skulle räcka med två. Vilket lät rimligare med tanke på att The Hobbit är långt mycket kortare än valfri bok i Härskarringen-serien som består av tre böcker.

Musiken kan man knappast klaga på och nedan kan ni se en tolkning av dess utmärkta ledmotiv!

Lämna gärna era egna tankar om filmen i kommentarsfältet! Jag är fullt medveten om att de flesta verkar älska den.

#blogg

Inaktiv
Hobbit: En Oväntad Besvikelse?

Jag har inte läst boken och är kluven på att gå och se filmen. Skulle du rekommendera att se den på bio?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Jag har inte läst boken och är kluven på att gå och se filmen. Skulle du rekommendera att se den på bio?

Filmer är överlag roligare att se på bio, den var värd pengarna (jag betalade 90kr tror jag). Om du gillar fantasy-filmer så gillar du nog The Hobbit. Den är definitvt bra, bara inte så bra som jag hade hoppats. Tilläggas bör att mina förväntningar var skyhöga.

Medlem

Det är väldigt länge sedan jag läste böckerna (10-15 år eller något) så jag minns inte så mycket från dem att jag kan jämföra med filmen direkt. Jag gillar filmen i sig, den är välgjord med fina effekter och underbara miljöer även om det finns en del sekvenser jag tycker är rent utav usla.

Det är en film jag utan tvekan skulle rekommendera till de som inte sett den än om det nu inte är så att man hatar den här genren.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Rent tekniskt så ska man se Hobbit på bio. 48 FPS med 3D var helt sinnessjukt snyggt, den upplevelsen är svår att få hemma. Så sjukt kristallklar bild har jag aldrig sett i en film tidigare. Tar en halvtimme att vänja sig dock.

Jag tyckte de flesta storyändringarna funkade och gav mer motivation. Men det finns en anledning att Radagast kallas för LOTR:s Jarjar. Somewhat fånig, men överlag en fantastisk film.


signatur

Videomupp

Medlem

Tycker filmen var helt okej. Musiken i sig gör en hel del, men efter en något udda start så blev jag positivt överraskad. Själv gillar jag starkt att de använder sig utav berättelser som måhända inte tas upp i Bilbo, men som ändå inträffar under samma tidsperiod. Var riktigt skeptisk mot tre filmer på en kort bok, men med diverse andra händelser inbakade i filmen så kan jag med hopp i hjärtat bara vänta på kommande filmer.

Medlem

Det var väl en bra film men...

... jag tyckte inte den kändes som boken alls. Den kändes mer som Peter Jacksons Ninja-Dvärgars Äventyr. Alla borde läsa boken innan de ser filmen, det skiljer sig alldeles för mycket i berättar-stil och atmosfär.

Ni vet Peter Jacksons King Kong? Kong slåss mot 2 stycken T-rexes helt oavbrutet i en halvtimme i den filmen. Sista The Hobbit-filmen kommer ha någon lika fånig överdriven strid fast med Smaug.

Medlem

Jag älskade den. Men jag tycker att den var lika bra som LOTR fast båda gav mig olika känslor. Både LOTR och Hobbit enligt mig är 10/10


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

phi
Medlem

Jag skulle väl snarare inte rekommendera att läsa boken före du ser filmen. Jag hade inte läst boken på ca 10 års tid och läste den några dagar innan jag såg filmen och istället för att uppskatta filmen för vad den var så störde jag mig mest på en massa saker.

Filmen var inte dålig på något sätt men även jag hade byggt upp väldigt höga förhoppningar och den största anledningen till det var just det att jag precis hade läst boken innan. Läs den istället efteråt och du kommer att uppskatta boken ännu mer.

Gillade för övrigt inte alls det nya HFR-formatet och kommer inte att se fler filmer i det.

Tackar för intressant läsning. Jag tänker inte se den på bio, men en regnig söndag går det nog för sig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Peter Jackson har sagt detta många gånger, att han använder en hel del anteckningar som Tolkien själv gjorde när han skrev "The Hobbit". Det hämtas även av andra berättelser som händer under samma tid, som finns runt om i hans andra alster.

Och tredje filmen är väl tänkt att knyta ihop historien med vad som händer sen i "Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring", därav en hel del karaktärer som känns igen från den trilogin, men som även, som sagt, nämns kort i "The Hobbit", anteckningarna eller i andra alster.


signatur

Har inte läst boken och tror som sagt man blir besviken på hur allt skiljer sig. Tror man ska läsa boken efter.

Enligt mig den bästa film jag någonsin sett. nuff said
HFR och 3D!! my mind was blown away.


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag håller verkligen inte med - tyckte att filmen var mycket, mycket bra och att förändringarna gentemot boken var i överlag till det bättre.

Att jämföra böcker och filmer är väl oundvikligt, men man måste komma ihåg att det är två helt olika medier. Det som passar i bokform kanske inte alls gör sig på vita duken och tvärtom. Dessutom - och det här är ännu viktigare att man kommer ihåg - Bilbo är en 150 sidor lång bok för barn. Att direkt översätta den boken till filmformat skulle bli en väldigt kort, onyanserad historia som likväl skulle behöva innehålla mängder med utfyllnadsmaterial, antagligen i form av actionscener.

Därmed inte sagt att jag tycker filmen var perfekt. Det fanns en hel del onödiga scener, och som vanligt är de "komiska" inslagen - i det här fallet dvärgar som faller och får saker över sig - väldigt krystade och möjligtvis roliga om man är 7 år gammal. Filmen som helhet var dock mycket underhållande.

Medlem

Boken är okej, filmen är ett trevligt sömnpiller. Av alla filmerna tycker jag bara om FotR, vilken var fantastisk. Förmodligen beror det på att bönan gjorde en enastående tolkning av Boromir.

Medlem

Det är väl alltid så att boken är bättre eftersom våra egna fantasier går långt ifrån vad filmvärlden kan skapa.

Medlem

En fantastisk film till Världens bästa filmtrilogi!

Sagan om Ringen är bäst och Middle-Earth kan man aldrig få nog av!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Jag skulle snarare säga att det var en extremt väntad besvikelse.

1
Skriv svar