Hur uppfattar ni er själva?

Medlem
Hur uppfattar ni er själva?

Jag såg nyligen en video på mig själv under en födelsedagsfest. Det var inget särskilt med videon. Förrutom att när jag fick syn på mig själv så upptäckte jag hur jädrans lång jag är. Och hur korta mina kläder verkade vara i förhållande till min längd. (Får la gå och köpa lite nya kläder)

Det skumma med detta är att jag inte känner mig som en lång person, därimot som en ganska liten en. Och jag tycker inte jag ser så lång ut när jag kollar mig i spegeln och finns många som jag känner som är större. Är det bara jag som upptäckt liknande om sig själv? Hur kan det komma sig att man tänker på det här viset? Funkar det kanske likadant som människor som har anorexia? Att man som i mitt fall, tycker man ser längre ut än vad man igentligen är. Alltså är det en illusion?

Förresten så är jag ungefär 181 cm.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Det är ju klart att man får ett annat perspektiv när man ser sig själv i foton och videor, det är svårt att se sig själv från alla vinklar när man bara ställer sig framför spegeln. Angående din längd så kanske det är så enkelt att du fick se dig själv i förhållande till alla de saker du rör dig kring på daglig basis men som ser helt annorlunda ut när du får se det utifrån.

Har du funderat på om personen som filmade dig är kort eller lång (eller om personen satt ner)? Sådant kan också bidra och det finns många knep för att få bl.a. skådisar i film att se längre ut än de egentligen är bara med kamerans hjälp.

Avslutningsvis så kan jag säga att du ligger ganska precis på normallängd för unga killar i Sverige, inget att tänka på alls. Tar man hela den manliga populationen i Sverige med i beräkningen ligger du en bit över medel skulle jag tro. Globalt sett är svenska män ganska långa, vi toppas av Norge, Danmark, Nederländerna och Dinariderna (bergskedja/område) om man ska utgå från Wikipedia. Svenska kvinnor ligger också högt men tydligen inte riktigt på samma nivå.

Det som är säkert är att du inte är kort i alla fall.

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_height#Average_height_arou...

Medlem

Jag tycker att min röst är väldigt annorlunda när jag lyssnar på en inspelning jämfört med hur jag hör mig själv när jag pratar.

Edit: Är 198 cm lång.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Jag tycker att min röst är väldigt annorlunda när jag lyssnar på en inspelning jämfört med hur jag hör mig själv när jag pratar.

Edit: Är 198 cm lång.

Kan inte bekräfta anledningen men tror det har att göra med att du hör din röst komma ur din strupe när du talar. Du hör den liksom inom dig själv innan den flyger ut till resten av omgivningen. Vilket får den att låta mörkare.

Sedan när du hör den från en annan källa som tar upp ljudet av din röst låter det inte likadant då rösten inte kommer ursprungligen från dig. Vilda spekulationer dock. Jag vet inte om det är så


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jag uppfattar mig själv som oerhört fager, men jag tror å andra sidan att jag inte är ensam i den åsikten.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Håller med dig, minns första gången jag såg mig själv en längre på video, var väl 16år eller nåt o vi spelad in något trams, shit vilken besvikelse alltså.

Verkar som att nästan alla människor tycker att det är obehagligt att se sig själva på film eller foto, det krossar sin egna självbild något rejält. Medans alla andra tycker "jo det är så du ser ut", och man ser aldrig felen hos någon annan. När jag ser bilder på mig själv från någon fest eller nåt på facebook så känns det verkligen inte som mig, så ser jag inte ut, även om jag tycker att det är ok.

Medlem

Jag har iallafall den perfekta längden: 182 cm. Inte för lång, inte för kort. Reslig, men inte någon lyktstolpe. Man behöver inte ducka alltför mycket när man ska in i gamla hus, men man måste ducka litegrann, det är viktigt. Annars är man för kort. Jag somnar varje kväll med ett leende på läpparna över att jag har den perfekta längden iafa.

Skrivet av Aresz:

Håller med dig, minns första gången jag såg mig själv en längre på video, var väl 16år eller nåt o vi spelad in något trams, shit vilken besvikelse alltså.

Verkar som att nästan alla människor tycker att det är obehagligt att se sig själva på film eller foto, det krossar sin egna självbild något rejält. Medans alla andra tycker "jo det är så du ser ut", och man ser aldrig felen hos någon annan. När jag ser bilder på mig själv från någon fest eller nåt på facebook så känns det verkligen inte som mig, så ser jag inte ut, även om jag tycker att det är ok.

Det tror jag är jättevanligt det du skriver. Men om man blir bedrövad av att se bilder på sig själv så kan det vara bra att komma ihåg att det faktiskt är skillnad på hur man uppfattar människor i rörelse och människor på bild. Kolla på fotomodeller, när man ser dom i verkligheten så ser dom nästan konstiga ut. De har ett särskilt utseende som gör sig riktigt bra på bild. Exempelvis, runda kinder har aldrig gjort sig bra på bild men i verkligheten, i rörelse, finns kvinnor som är riktigt söta med runda kinder.

Det har ju hänt förr att saker man själv retat sig på med det egna utseendet visat sig vara precis det andra tycker är ens utseendemässiga charm eller aldrig ens noterat. Jag minns (för många år sen) en tjej i min storasysters klass som jag tyckte var riktigt söt, hon hade en ganska rejäl uppåtnäsa. Den störde henne så mycket och min syster sa att hon blivit retad för den så hon opererade den. Efter det så såg hon bara vanlig ut. Snygg liksom, men inte speciell längre.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag har alltid trott att jag har en ganska mörk röst men när jag hör mig själv inspelad så har jag jätte ljus röst. :/


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Allmänt bra.. blir självmordsbenägen när jag ser filmer/bilder på en när man inte är i nyktert tillstånd.

Umgås med människor ungefär samma längd som jag, så känner inte mig som en jätte. Har stört mig på att jag har mörkare röst än vad jag trodde..
:
Förövrigt är jag 190cm +, hade gärna vart 3-5 cm längre men inget jag har komplex över.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Inaktiv
Skrivet av joffjoff:

Jag har alltid trott att jag har en ganska mörk röst men när jag hör mig själv inspelad så har jag jätte ljus röst. :/

Jag med, eller jag upplever att min röst är hemskt jobbigt att lyssna på.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Jag har alltid trott att jag har en ganska mörk röst men när jag hör mig själv inspelad så har jag jätte ljus röst. :/

Samma här! :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Som en buffel.. 193cm, 112 kilo, skäggig, tattuerad och allmänt bitter.
Men snäll e jag iaf Och fototokig.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

jag har aldrig haft ont av att folk tar kort på mig, sånt är bara löjligt


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

När jag ser mig själv i spegeln så känner jag mig som en jävla snobb..
Alltid dyra märkes kläder, ska alltid uttrycka mig genom fina kläder, accessoarer etc.

PÅ fyllan känner jag mig ascool eller tvärt om. Jag kan också vara skit dryg, eller jätte snäll.

Jag tittar ALLTID ner på andra människor, oftast hur dom klär sig.. Kan sakna sympati för en del människor, samtidigt som jag bara vill krama andra.

Försöker alltid att passa in, vare sig om det är med allians polare eller ssu,are.
Kan byta åsikter fort som bara den, kan backstabba människor för att själv vinna på det.

Jepp, det är vad jag är.

Medlem

Jag lyckas aldrig se på mig själv i ett enda sammanhang för jag är för stor, men vem fan bryr sig om det förutom du?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Min självbild stämmer perfekt med mitt utseende förutom 20 år hit eller dit.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Vältränad såklart!


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av vuze2143:

När jag ser mig själv i spegeln så känner jag mig som en jävla snobb..
Alltid dyra märkes kläder, ska alltid uttrycka mig genom fina kläder, accessoarer etc.

PÅ fyllan känner jag mig ascool eller tvärt om. Jag kan också vara skit dryg, eller jätte snäll.

Jag tittar ALLTID ner på andra människor, oftast hur dom klär sig.. Kan sakna sympati för en del människor, samtidigt som jag bara vill krama andra.

Försöker alltid att passa in, vare sig om det är med allians polare eller ssu,are.
Kan byta åsikter fort som bara den, kan backstabba människor för att själv vinna på det.

Jepp, det är vad jag är.

Efterhand folk märker det så kommer ingen vilja lägga mer tid eller energi på dig än vad som krävs för att de ska uppfylla sina egna syften. Om det framöver resulterar i en bitter känsla av att människor är så egoistiska så kom ihåg att du själv valde den vägen. Då kommer det kännas lite mindre bittert iallafall.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av vuze2143:

När jag ser mig själv i spegeln så känner jag mig som en jävla snobb..
Alltid dyra märkes kläder, ska alltid uttrycka mig genom fina kläder, accessoarer etc.

PÅ fyllan känner jag mig ascool eller tvärt om. Jag kan också vara skit dryg, eller jätte snäll.

Jag tittar ALLTID ner på andra människor, oftast hur dom klär sig.. Kan sakna sympati för en del människor, samtidigt som jag bara vill krama andra.

Försöker alltid att passa in, vare sig om det är med allians polare eller ssu,are.
Kan byta åsikter fort som bara den, kan backstabba människor för att själv vinna på det.

Jepp, det är vad jag är.

Efterhand folk märker det så kommer ingen vilja lägga mer tid eller energi på dig än vad som krävs för att de ska uppfylla sina egna syften. Om det framöver resulterar i en bitter känsla av att människor är så egoistiska så kom ihåg att du själv valde den vägen. Då kommer det kännas lite mindre bittert iallafall.

Vet, ska försöka att ändra på mig själv, men genom att man är uppfostrad genom diverse idiotiska lagar där makt, pengar, status spelar större roll än medmänniskan i säg,. Så är det svårt att ändra på detta....

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Vet, ska försöka att ändra på mig själv, men genom att man är uppfostrad genom diverse idiotiska lagar där makt, pengar, status spelar större roll än medmänniskan i säg,. Så är det svårt att ändra på detta....

Jag trodde jag skulle få diss tillbaka så jag är positivt överraskad av att det inte blev så.

Folk har ju alltid velat impa på varandra på "snabba" sätt så jag förstår vad du menar. Hur du än agerar framöver så tycker jag du ska välja själv vart du går och varför. Allt kommer kännas mycket bättre för dig själv om du alltid kan blicka tillbaka på framgångar och förluster och känna att du gjorde allt du kunde efter bästa förstånd för ingen kan begära mer av dig. Inte du själv och inte andra. Vem ska ta efter vem om ingen beter sig? Jag tycker man måste försöka göra det som är rätt även om ingen annan gör det. Inte på ett sätt som gör man förlorar stort på det personligen, men situationer brukar sällan se ut så.

Har man otur så kanske omgivningen är för fåfäng eller omogen för att notera hedervärda förhållningsätt och då får man ingen cred för det. Men förr eller senare kommer sådant lysa igenom, det kan jag lova dig. Och när man en dag ser att människor styr upp, eller frågar dig om råd, eller tar efter ditt sätt att agera, även om de inte säger något, då kan man vara jävligt stolt över sig själv. Och det är värt mer än pengar.

Tycker jag.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Jag såg nyligen en video på mig själv under en födelsedagsfest. Det var inget särskilt med videon. Förrutom att när jag fick syn på mig själv så upptäckte jag hur jädrans lång jag är. Och hur korta mina kläder verkade vara i förhållande till min längd. (Får la gå och köpa lite nya kläder)

Det skumma med detta är att jag inte känner mig som en lång person, därimot som en ganska liten en. Och jag tycker inte jag ser så lång ut när jag kollar mig i spegeln och finns många som jag känner som är större. Är det bara jag som upptäckt liknande om sig själv? Hur kan det komma sig att man tänker på det här viset? Funkar det kanske likadant som människor som har anorexia? Att man som i mitt fall, tycker man ser längre ut än vad man igentligen är. Alltså är det en illusion?

Förresten så är jag ungefär 181 cm.

Bra längd, jag är med 180 cm men jag är kort i förhållande till många jag känner Det är nog inget du för övrigt ska bry dig om så mycket, att gå och tänka på sånt gör en bara knäpp.

Medlem

Var väldigt irriterad på min röst första gångerna jag fick höra den inspelad, men efter jag sände radioprogram på gymnasiet så blev man van med hur ens röst egentligen låter
Det andra jag kan komma att tänka på är video från en semester ganska nyligen där jag märkte att jag satt som en säck potatis så det har jag försökt ändra på

Känner mig som max 23år men är 30. kommer förmodligen känna mig som 23 även när jag är 40


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Känner mig som max 23år men är 30. kommer förmodligen känna mig som 23 även när jag är 40

Ålder är bara en siffra.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

1
Skriv svar