Hela listan – så mycket sålde konsolerna under 2012

Robot
Hela listan – så mycket sålde konsolerna under 2012

Playstation 3 sålde mer än Xbox 360, men lilla 3DS var störst av dem alla.

#nintendo, #sony, #microsoft


Medlem
Hela listan – så mycket sålde konsolerna under 2012

Någon upplyst dam/herre som kan berätta hur det kommer sig att 360'n sålt så dåligt i Japan?


signatur

- Wiiga -

Medlem
Skrivet av Wiiga:

Någon upplyst dam/herre som kan berätta hur det kommer sig att 360'n sålt så dåligt i Japan?

För att den japanska marknaden är väldigt inkörd på PS3 och Nintendo, som båda är skapade av japanska bolag. De köper inhemskt


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Wiiga:

Någon upplyst dam/herre som kan berätta hur det kommer sig att 360'n sålt så dåligt i Japan?

inavel...

Medlem

3DS är dyrare än Wii, samma pris som 360 och något billigare än PS3. Ändå säljer den lilla dosan mest trots smartphones framväxt.
Jag har helt missat den bedriften.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

3DS är dyrare än Wii, samma pris som 360 och något billigare än PS3. Ändå säljer den lilla dosan mest trots smartphones framväxt.
Jag har helt missat den bedriften.

3D-skärmen? ^^

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

3DS är dyrare än Wii, samma pris som 360 och något billigare än PS3. Ändå säljer den lilla dosan mest trots smartphones framväxt.
Jag har helt missat den bedriften.

Undervärdera inte genomslagskraften hos ett gråtande barn

Medlem

Att Wii inte sålde så bra det sista levnadsåret var inte så konstigt. Men Nintendo måste ha tjänat bra med stålar på den konsollen ändå. Undra hur många Wii U de säljer 2013?

Inaktiv

Herregud vad få Xbox det sålde jämnfört med PS3 i Japan.

PS3: 1 223 699
Xbox: 77 789


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

3ds är nog den dom tjänar mest på pga kostnaden för den av vad som är i den.

roligaste är att 360an sålt minst men gett mycket mer vinst än för ps.

Inaktiv
Skrivet av Manna:

Att Wii inte sålde så bra det sista levnadsåret var inte så konstigt. Men Nintendo måste ha tjänat bra med stålar på den konsollen ändå. Undra hur många Wii U de säljer 2013?

Wii U släpptes i 30:e November i EU, 18:e i November i US, 8:e December i Japan.
Dessutom var priset ganska saftigt..

Cirkus 1 månads tid till ett vråldyrt pris = 1 942 000 konsoller sålda är riktigt bra. De andra konsollerna fick 12 månader.

Samtidigt som Nintendo sålde 4,5 miljoner vanliga Wii:n.

Värt att tillägga är att:
I Japan firar man inte jul som i väst, men de får sin "julklapp" den 1:e Januari. De får flera kuvert Otoshidama med minst 800-900kr i. Totalt: 3000-8000kr! (Pengarna skall räcka till sport och fritidsintressen.)
Dock är barnen är ansvariga för att använda pengarna ansvarsfullt hela året, då föräldrar aldrig spontanköper leksaker bara för att barnen gnäller om det.

Back on topic: Det skulle vara intressant att se hur många Wii de sålde i början på januari månad i Japan.

Otoshidama:


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Herregud vad få Xbox det sålde jämnfört med PS3 i Japan.

PS3: 1 223 699
Xbox: 77 789

Japansk företag vs Amerikansk. Kanske en stor anledning till skillnaden.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Wiiga:

Någon upplyst dam/herre som kan berätta hur det kommer sig att 360'n sålt så dåligt i Japan?

Dåligt med spel anpassade för den japanska marknaden. MS är nog sämst på exklusiva titlar dessutom.
360 har mer och mer blivit en fattigmans-pc. De har knappt några exklusiva titlar kvar som är intressanta. Nästa generation blir det ingen konsoll från MS för min del. 99% av spelen kan jag ju lika gärna köra på PC.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

3ds är nog den dom tjänar mest på pga kostnaden för den av vad som är i den.

roligaste är att 360an sålt minst men gett mycket mer vinst än för ps.

Gick de inte med förlust på varje enhet? eller tänker jag på wii/wii u?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv
Skrivet av ZangiefUno:
Skrivet av Wilfer88:

3DS är dyrare än Wii, samma pris som 360 och något billigare än PS3. Ändå säljer den lilla dosan mest trots smartphones framväxt.
Jag har helt missat den bedriften.

3D-skärmen? ^^

Har du en 3DS i Japan så kan du gå in med den på valfri Arcade-hall och plugga in för att få tag nya gubbar, tekniker osv. Förra månaden såg jag 4 grabbar framför en arcade, varav 3 av dem hade varsin 3DS med någon linkkabel kopplad in till arkaden.

Sedan varje gång man går förbi McDonalds/Mos Burger står det alltid några som leechar på gratis WiFi med sina bärbara konsoller. Inte bara12-15 åringar, utan även gubbar i kostym


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av FuzioN:

3ds är nog den dom tjänar mest på pga kostnaden för den av vad som är i den.

roligaste är att 360an sålt minst men gett mycket mer vinst än för ps.

Gick de inte med förlust på varje enhet? eller tänker jag på wii/wii u?

Har också för mig att 3DS blivit en förlustaffär tack vare att de fick sänka priset rätt så snabbt. Wii har aldrig varit en förlust och jag tror inte heller Wii U är det dock är den inte lika inkomstbringande som Wii var/är.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av FuzioN:

3ds är nog den dom tjänar mest på pga kostnaden för den av vad som är i den.

roligaste är att 360an sålt minst men gett mycket mer vinst än för ps.

Gick de inte med förlust på varje enhet? eller tänker jag på wii/wii u?

NES och WiiU är väll de enda konsoller Nintendo sålt med förlust. Men det är inte mycket, det räckte ju med 1 sålt spel för att gå plus.

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av Propy:
Skrivet av FuzioN:

3ds är nog den dom tjänar mest på pga kostnaden för den av vad som är i den.

roligaste är att 360an sålt minst men gett mycket mer vinst än för ps.

Gick de inte med förlust på varje enhet? eller tänker jag på wii/wii u?

NES och WiiU är väll de enda konsoller Nintendo sålt med förlust. Men det är inte mycket, det räckte ju med 1 sålt spel för att gå plus.

Kan inte minnas att NES skulle ha varit det men du har helt rätt om Wii U.

Medlem

Skulle vara mer intressant att se förtjänst istället för antal sålda enheter.

Medlem

Går ps3 med vinst nu eller säljer de den fortfarande med förlust?

Inaktiv

Inte illa av MS att kränga såpass många xbox 360 med tanke på att det kostar en slant för att köra online,
att inte ps3 helt kört över xbox 360 är ett gott betyg för xbox eller dåligt betyg för ps3.
Vet inte vad som stämmer, tycker iaf det är konstigt att så många väljer att betala för nått som andra kan få gratis, en onlinespel möjlighet.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Bryr ni er igentligen hur det går för företagen ekonomiskt? Själv är jag lite ego där å bryr mig mest hur många billiga bra spel jag kan få tag på + några till Både vitan och ps3an har billiga å bra spel som är så många att dom ligger på hög pga just psn+ sen har jag inga problem alls med att jag kan göra annat en att spela på vitan/ps3an. Vet ju att 3ds wii wiiu xbox mobil kan det här med men får jag någon tid över så går det direkt till pcn. Imorgon kommer ju Ni no kuni ska bli gott kommer att stå utanför webhallen & vänta på att dom öppnar

Medlem
Skrivet av FuzioN:

3ds är nog den dom tjänar mest på pga kostnaden för den av vad som är i den.

roligaste är att 360an sålt minst men gett mycket mer vinst än för ps.

Say what? Xbox 360 och Playstation 3 har sålts till förlust fram till för något år sedan medan Nintendo har tjänat pengar på Wii sedan starten. Senast för två-tre veckor sedan skrev FZ om vilken miljardförlust Sony och Microsoft badar i. Vad har du rökt?

Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av FuzioN:

3ds är nog den dom tjänar mest på pga kostnaden för den av vad som är i den.

roligaste är att 360an sålt minst men gett mycket mer vinst än för ps.

Say what? Xbox 360 och Playstation 3 har sålts till förlust fram till för något år sedan medan Nintendo har tjänat pengar på Wii sedan starten. Senast för två-tre veckor sedan skrev FZ om vilken miljardförlust Sony och Microsoft badar i. Vad har du rökt?

sa aldrig nintendo sålde dåligt, jag menade att 360an har sålt så mycket mer plus än play station som tom inte ens sålts i närheten av hur bra nintendo har get it?

Medlem

Det jag inte förstår är hur faan dessa konsoler kan sälja i sådana enorma mängder efter att ha funnits ute på marknaden i ca 6 år?!

Helt sjukt ju.

six
Medlem

xbox360 kom 2005 till och med, inte var hårvaran så hemskt häftig i den då heller..
Tycker lite synd om alla ungar och deras föräldrar när det kommer ut en nyare bättre variant redan nästa år.

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av FuzioN:

3ds är nog den dom tjänar mest på pga kostnaden för den av vad som är i den.

roligaste är att 360an sålt minst men gett mycket mer vinst än för ps.

Say what? Xbox 360 och Playstation 3 har sålts till förlust fram till för något år sedan medan Nintendo har tjänat pengar på Wii sedan starten. Senast för två-tre veckor sedan skrev FZ om vilken miljardförlust Sony och Microsoft badar i. Vad har du rökt?

sa aldrig nintendo sålde dåligt, jag menade att 360an har sålt så mycket mer plus än play station som tom inte ens sålts i närheten av hur bra nintendo har get it?

Jo jag är helt med men jag tycker det är ett konstigt sätt att frasera det på när krysslådan varken gjort mer vinst än PS3 eller någon vinst över huvud taget. Men du har rätt i att Microsoft har förlorat betydligt mindre pengar på den än vad Sony gjort på PS3.

1
Skriv svar