GTA-effekten - Aktierna rasar

Robot
GTA-effekten - Aktierna rasar

Det var inte bara idel glada miner när Grand Theft Auto 5 fick ett släppdatum.

#grand-theft-auto-5-2, #take-two-interactive-1


Medlem
GTA-effekten - Aktierna rasar

Varför?


signatur

För att spel ska vara kul ^^

Medlem
Skrivet av Hurin:

Varför?

precis min tanke


signatur

hejsanhejsanhejsan

Redaktör
Ponny

Aktier skrämmer mig!

(Kan det ha med förseningen att göra? Hmm...? Som sagt: aktier skrämmer mig)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Hurin:

Varför?

För att aktiemarknaden bygger på förväntade ekonomiska resultat. När spelet blir framskjutet så blir även det ekonomiskaresultatet framskjutet. Vilket i sin tur innebär att Take Two inte får inkomsterna från GTA V förrän q3 istället för q2. Detta i sin tur har påverkan på hela årets ekonomiska resultat iom att Spelet inte kommer finnas på marknaden lika länge under året.


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem
Skrivet av Hurin:

Varför?

Min gissning skulle vara att många som sitter med aktier i dylika bolag köper på rykten om att GTA är under utveckling, ligger och trycker på de ett tag tills det avtäcks och sedan säljer av när det inte mottogs som förväntat. Sen blir det alltid lite dominoeffekt om en aktie börjar gå ner. Kortsiktiga sparare säljer i ren panik. Alternativt att marknaden räknade med ett tidigare släppdatum och därför omvärderar aktien. Maj - September är ändå fyra månader av uteblivna intäkter (som de antagligen kommer ta igen sen men människor är giriga)... Notera att jag själv ej äger aktier i Take2 eller har några planer på att äga utan bara spånar.

Skribent

Det återhämtar sig innan dagen är slut där borta.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Det är sånt här som är så läskigt. Bara av att säga att ett spel kommer "senare" så fiser aktierna på sig, är inte så konstigt att företag släpper ofärdiga spel för att skydda aktieinnehavarnas kaffedrickande.


signatur

// Bacon <3

Medlem

spelar det någon roll om spelet släpps q3 eller q4 inför julrushen?
Är inte så haj på allt det där ekonomiska.

Medlem

Låter lite efterblivet.
Förseningar tyder på stark tro på produkten medan tidiga släpp är motsatsen.

Medlem

Till alla er som inte fullt förstår er på aktier (vilket jag inte påstår att jag heller fullt gör), aktien måste sjunka för att spegla företagets värde, en försening innebär en förlust för företaget.

Inaktiv
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av Hurin:

Varför?

För att aktiemarknaden bygger på förväntade ekonomiska resultat. När spelet blir framskjutet så blir även det ekonomiskaresultatet framskjutet. Vilket i sin tur innebär att Take Two inte får inkomsterna från GTA V förrän q3 istället för q2. Detta i sin tur har påverkan på hela årets ekonomiska resultat iom att Spelet inte kommer finnas på marknaden lika länge under året.

Take two? Rockstar menar du väl? Eller har jag missat något :S

Skribent
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av Hurin:

Varför?

För att aktiemarknaden bygger på förväntade ekonomiska resultat. När spelet blir framskjutet så blir även det ekonomiskaresultatet framskjutet. Vilket i sin tur innebär att Take Two inte får inkomsterna från GTA V förrän q3 istället för q2. Detta i sin tur har påverkan på hela årets ekonomiska resultat iom att Spelet inte kommer finnas på marknaden lika länge under året.

Take two? Rockstar menar du väl? Eller har jag missat något :S

De är utgivare för spelet

Edit: Eller så marknadsför de bara spelet. Eller ger ut det på vissa ställen.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av Hurin:

Varför?

För att aktiemarknaden bygger på förväntade ekonomiska resultat. När spelet blir framskjutet så blir även det ekonomiskaresultatet framskjutet. Vilket i sin tur innebär att Take Two inte får inkomsterna från GTA V förrän q3 istället för q2. Detta i sin tur har påverkan på hela årets ekonomiska resultat iom att Spelet inte kommer finnas på marknaden lika länge under året.

Take two? Rockstar menar du väl? Eller har jag missat något :S

Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av Hurin:

Varför?

För att aktiemarknaden bygger på förväntade ekonomiska resultat. När spelet blir framskjutet så blir även det ekonomiskaresultatet framskjutet. Vilket i sin tur innebär att Take Two inte får inkomsterna från GTA V förrän q3 istället för q2. Detta i sin tur har påverkan på hela årets ekonomiska resultat iom att Spelet inte kommer finnas på marknaden lika länge under året.

Take two? Rockstar menar du väl? Eller har jag missat något :S

De är utgivare för spelet

Edit: Eller så marknadsför de bara spelet. Eller ger ut det på vissa ställen.

Mja, ni har delvis rätt båda två.

- Rockstar gör spelet, det stämmer.
- Take Two ät utgivare, och därmed även ansvariga för marknadsföring

Dock är det så att Take Two äger Rockstar, vilket innebär att all vinst som kommer genom Rockstar går till ägaren, dvs Take Two.
Rockstar är en spelstudio som får betalt av sin utgivare för att utveckla spel, och i slutänden tjäna pengar åt utgivaren


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Världen drivs av hemska krafter


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

AB företag och dagens ekonomiska system.. *spyr*


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av Hurin:

Varför?

För att aktiemarknaden bygger på förväntade ekonomiska resultat. När spelet blir framskjutet så blir även det ekonomiskaresultatet framskjutet. Vilket i sin tur innebär att Take Two inte får inkomsterna från GTA V förrän q3 istället för q2. Detta i sin tur har påverkan på hela årets ekonomiska resultat iom att Spelet inte kommer finnas på marknaden lika länge under året.

Japp, fullt logiskt

Medlem

Ja jösses... löjligt skit.

Medlem

Bra läge att gå in nu då! Det spekuleras ju även i att Take Two ska bli uppköpta och sådana spekulationer brukar få aktierna att rusa rejält. Take-Twos aktie har ändå ökat med 66% sedan augusti och är i en positiv trend så aktieägarna är nog ändå ganska nöjda det sena datumet till trotts.

Medlem

Kanske för att GTAV bara blir ett försenat mellanmjölks-spel.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Hade kanske vart en fördel om det nämndes att det var fråga om en försening. Vart väldigt rörigt läsa som det är nu, om det bara hade handlat om att spelet fått ett släppdatum hade det snarare varit något positivt, rent ekonomiskt.

Medlem

I GTA lurar alltid faran på taket...

Inaktiv

Skrämmande, att det verkar fungera så att ofärdiga spel som släpps tidigare, är det som prioriteras - hellre får konsumenten ta smällen med en armada av patchar för att få det i det skick som var tänkt från början...

Medlem
Skrivet av Segas:

Skrämmande, att det verkar fungera så att ofärdiga spel som släpps tidigare, är det som prioriteras - hellre får konsumenten ta smällen med en armada av patchar för att få det i det skick som var tänkt från början...

Anledningen till att det fungerar på det sättet är att folk fortfarande köper spelen. Om man slutade köpa spel från företag som släppte spel i väldigt ofärdigt skick skulle det inte vara ekonomiskt gångbart att hålla på så. Sen är det väldigt svårt att veta innan hur spelet faktiskt är. Sen om man inte är nöjd eller om spelet inte infriar det utgivarna lovat är det i princip omöjligt att häva köpet eller få någon sorts kompensation. Att förboka spel är p.g.a. detta extremt onödigt, rent ekonomiskt.

1
Skriv svar