En timme med Gabe Newell
Grundaren av Valve berättar hur Dooms framgångar fick honom att lämna Microsoft.
#half-life-3, #valve, #microsoft
Här är videon annars:)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=t8QEOB...
War of the casuals?
http://feber.se/spel/art/262754/valve_tror_att_apple_blir_den...
Alltså, kul med alla hans tankar och att få höra vad han har för livserfarenhet, men jävlar vad det prasslas, hostas och annat störande skit som pågår, inte undra på att kommentarer är avstängda på videon.
Nå, dom har ju inte klämt en mic på han så. Vet inte vad dom använder för brusuppsamlare men...
Är väl nånting som tar med allting.
Hade Steam varit lika populärt utan hjälp av Counter-Strike? Jag kommer fortfarande ihåg hur Valve svek fansen 2003-2004.
Jo, klart att Steam fick en ordentlig push när det tog över efter Won men jag har svårt att de 55 miljoner användarna som finns idag alla kan tillräknas CS.
Hade Steam varit lika populärt utan hjälp av Counter-Strike? Jag kommer fortfarande ihåg hur Valve svek fansen 2003-2004.
Jo, klart att Steam fick en ordentlig push när det tog över efter Won men jag har svårt att de 55 miljoner användarna som finns idag alla kan tillräknas CS.
Självklart behövdes mer än bara CS för att göra Steam stort, men utan CS tvivlar jag på att det nått den dominerande ställning som de har idag. CS var innespelet nummer ett under sin tid, och är än idag stort tack vare alla trogna spelare (som har vett att dissa mediokra uppföljare, trevligt att se).
Skulle du spela CS vart du tvungen att skaffa Steam, och spela CS var ett krav förr. När du väl skaffat Steam och insåg att du var tvungen att dras med det, så var det ju lätt att skaffa andra spel som hörde till, lite som en mjukvarukonsol. Det ena leder till det andra, och Valve är smarta nog att fortsätta knyta till sig spel och erbjuda funktioner så att Steam gick från att vara ett drygt, tungrott DMR till ett allmänt uppskattat "nyttoprogram" med en lojal skara både användare och fanboys.
Origin eller GFWL kommer aldrig att kunna slå Steam om de inte utvecklas, de gör samma fel som resten av AAA industrin, de kopierar, inte utvecklar och förbättrar.
EA tvingar dig att skaffa Origin då det var bästa sättet för Steam att slå och MS försökte väl lite halvhjärtat med GFWL. Det som saknas, det som behövs för att locka kunder/spelare, är dock mer...
På samma sätt som Steam erbjöd chat, vänlista, digital nerladdning av spel, reor etc. måste EA/MS erbjuda samma, men också mycket mer, något nytt. Så länge de fortätter att bara kopiera Steam, kan de aldrig bli bättre, för en kopia kan inte överträffa originalet. Samma sak gäller med WoW/CoD kloner, som visst EA tror är vägen till framgång. Våga göra något nytt, våga vara annars...
Haha jag läste det som "Hur kommer det sig att HAN har växt 50% varje år sedan 1996"
Gabe måste Gabe-ned-i-vikt om han vill leva till sin 60-års dag.
Hade Steam varit lika populärt utan hjälp av Counter-Strike? Jag kommer fortfarande ihåg hur Valve svek fansen 2003-2004.
Jo, klart att Steam fick en ordentlig push när det tog över efter Won men jag har svårt att de 55 miljoner användarna som finns idag alla kan tillräknas CS.
Självklart behövdes mer än bara CS för att göra Steam stort, men utan CS tvivlar jag på att det nått den dominerande ställning som de har idag. CS var innespelet nummer ett under sin tid, och är än idag stort tack vare alla trogna spelare (som har vett att dissa mediokra uppföljare, trevligt att se).
Skulle du spela CS vart du tvungen att skaffa Steam, och spela CS var ett krav förr. När du väl skaffat Steam och insåg att du var tvungen att dras med det, så var det ju lätt att skaffa andra spel som hörde till, lite som en mjukvarukonsol. Det ena leder till det andra, och Valve är smarta nog att fortsätta knyta till sig spel och erbjuda funktioner så att Steam gick från att vara ett drygt, tungrott DMR till ett allmänt uppskattat "nyttoprogram" med en lojal skara både användare och fanboys.
Origin eller GFWL kommer aldrig att kunna slå Steam om de inte utvecklas, de gör samma fel som resten av AAA industrin, de kopierar, inte utvecklar och förbättrar.
EA tvingar dig att skaffa Origin då det var bästa sättet för Steam att slå och MS försökte väl lite halvhjärtat med GFWL. Det som saknas, det som behövs för att locka kunder/spelare, är dock mer...
På samma sätt som Steam erbjöd chat, vänlista, digital nerladdning av spel, reor etc. måste EA/MS erbjuda samma, men också mycket mer, något nytt. Så länge de fortätter att bara kopiera Steam, kan de aldrig bli bättre, för en kopia kan inte överträffa originalet. Samma sak gäller med WoW/CoD kloner, som visst EA tror är vägen till framgång. Våga göra något nytt, våga vara annars...
Som jag kommer ihåg det, och det är rätt enkelt att komma ihåg om man var i det. Half-life och dess motor tog världen med storm och satte sin markering. Under den tiden så var Valve ett företag som lyssnade på sina fans, så dom släppte Blue Shift och Opposing Force som också gick bra. Efter det blev det faktiskt väldigt tyst från deras sida, men fansen tog saken i egna händer och gjorde diverse mods, Goose gjorde CS. CS blev en enastående framgång som praktiskt taget höll Valve vid liv helt gratis. Efter detta vaknade Valve till och tog tillfället i akt och gjorde Steam, sedan Half-life 2 och Source. Så ja, CS gav Valve en rejäl skjuts. Men CS skulle inte funnits utan Half-life!
Jag älskar det faktum att man inte börsnoterat Valve. Gabe skulle förmodligen kunna köpa ett eget land med pengarna som han skulle få ut, men vi vet alla vad kvartalskapitalism gör med spelindustrin, läs Blizzard. Jag tror att Valve kommer att fortsätta växa otroligt mycket med sin Steam-box. Och Tillsammans med Kickstarter så ser spel-framtiden riktigt ljus ut nu
Blir Oculus Rift det som man hoppas på så kysser jag nästa generations konsoller, ps4-Xbox-Nintendo etc, adjöken.
ni som pratar om cs kan säga såhär dom hade INTE haft pengarna till att skapa steam utan cs,att dom svikit cs är fel och säga då dom gjort cs:go.
och inte för vara någorlunda fanboy av valve, kan jag med handen på mitt hjärta säga ni ska vara glada valve existerar utan dom.
Hade ni kunnat se saker ur andra spelbolag som är i aktiemodellen hade inte gjort gott för industrin.
Hade Steam varit lika populärt utan hjälp av Counter-Strike? Jag kommer fortfarande ihåg hur Valve svek fansen 2003-2004.
Jo, klart att Steam fick en ordentlig push när det tog över efter Won men jag har svårt att de 55 miljoner användarna som finns idag alla kan tillräknas CS.
Självklart behövdes mer än bara CS för att göra Steam stort, men utan CS tvivlar jag på att det nått den dominerande ställning som de har idag. CS var innespelet nummer ett under sin tid, och är än idag stort tack vare alla trogna spelare (som har vett att dissa mediokra uppföljare, trevligt att se).
Skulle du spela CS vart du tvungen att skaffa Steam, och spela CS var ett krav förr. När du väl skaffat Steam och insåg att du var tvungen att dras med det, så var det ju lätt att skaffa andra spel som hörde till, lite som en mjukvarukonsol. Det ena leder till det andra, och Valve är smarta nog att fortsätta knyta till sig spel och erbjuda funktioner så att Steam gick från att vara ett drygt, tungrott DMR till ett allmänt uppskattat "nyttoprogram" med en lojal skara både användare och fanboys.
Origin eller GFWL kommer aldrig att kunna slå Steam om de inte utvecklas, de gör samma fel som resten av AAA industrin, de kopierar, inte utvecklar och förbättrar.
EA tvingar dig att skaffa Origin då det var bästa sättet för Steam att slå och MS försökte väl lite halvhjärtat med GFWL. Det som saknas, det som behövs för att locka kunder/spelare, är dock mer...
På samma sätt som Steam erbjöd chat, vänlista, digital nerladdning av spel, reor etc. måste EA/MS erbjuda samma, men också mycket mer, något nytt. Så länge de fortätter att bara kopiera Steam, kan de aldrig bli bättre, för en kopia kan inte överträffa originalet. Samma sak gäller med WoW/CoD kloner, som visst EA tror är vägen till framgång. Våga göra något nytt, våga vara annars...
Som jag kommer ihåg det, och det är rätt enkelt att komma ihåg om man var i det. Half-life och dess motor tog världen med storm och satte sin markering. Under den tiden så var Valve ett företag som lyssnade på sina fans, så dom släppte Blue Shift och Opposing Force som också gick bra. Efter det blev det faktiskt väldigt tyst från deras sida, men fansen tog saken i egna händer och gjorde diverse mods, Goose gjorde CS. CS blev en enastående framgång som praktiskt taget höll Valve vid liv helt gratis. Efter detta vaknade Valve till och tog tillfället i akt och gjorde Steam, sedan Half-life 2 och Source. Så ja, CS gav Valve en rejäl skjuts. Men CS skulle inte funnits utan Half-life!
CS beta 1.0 kom ut i juni 1999. Opposing force kom november 1999, blue shift i juni 2001. Du kanske kan kolla upp fakta nästa gång innan du häver ur dig hur det var helt felaktigt. Sen har väl du knappast någon aning om vad som försegick bakom stängda dörrar hos Valve under den tid som var mellan släppta spel och program? Är rätt säker på att de pysslade med Half-Life 2 och säkerligen mycket annat långt innan omvärlden fick höra något om det, även om det kanske inte tog en fast virtuell form först ett bra tag senare.
Fuzion, kan inte du hålla dig till fragbite?
Hade Steam varit lika populärt utan hjälp av Counter-Strike? Jag kommer fortfarande ihåg hur Valve svek fansen 2003-2004.
Jo, klart att Steam fick en ordentlig push när det tog över efter Won men jag har svårt att de 55 miljoner användarna som finns idag alla kan tillräknas CS.
Självklart behövdes mer än bara CS för att göra Steam stort, men utan CS tvivlar jag på att det nått den dominerande ställning som de har idag. CS var innespelet nummer ett under sin tid, och är än idag stort tack vare alla trogna spelare (som har vett att dissa mediokra uppföljare, trevligt att se).
Skulle du spela CS vart du tvungen att skaffa Steam, och spela CS var ett krav förr. När du väl skaffat Steam och insåg att du var tvungen att dras med det, så var det ju lätt att skaffa andra spel som hörde till, lite som en mjukvarukonsol. Det ena leder till det andra, och Valve är smarta nog att fortsätta knyta till sig spel och erbjuda funktioner så att Steam gick från att vara ett drygt, tungrott DMR till ett allmänt uppskattat "nyttoprogram" med en lojal skara både användare och fanboys.
Origin eller GFWL kommer aldrig att kunna slå Steam om de inte utvecklas, de gör samma fel som resten av AAA industrin, de kopierar, inte utvecklar och förbättrar.
EA tvingar dig att skaffa Origin då det var bästa sättet för Steam att slå och MS försökte väl lite halvhjärtat med GFWL. Det som saknas, det som behövs för att locka kunder/spelare, är dock mer...
På samma sätt som Steam erbjöd chat, vänlista, digital nerladdning av spel, reor etc. måste EA/MS erbjuda samma, men också mycket mer, något nytt. Så länge de fortätter att bara kopiera Steam, kan de aldrig bli bättre, för en kopia kan inte överträffa originalet. Samma sak gäller med WoW/CoD kloner, som visst EA tror är vägen till framgång. Våga göra något nytt, våga vara annars...
Som jag kommer ihåg det, och det är rätt enkelt att komma ihåg om man var i det. Half-life och dess motor tog världen med storm och satte sin markering. Under den tiden så var Valve ett företag som lyssnade på sina fans, så dom släppte Blue Shift och Opposing Force som också gick bra. Efter det blev det faktiskt väldigt tyst från deras sida, men fansen tog saken i egna händer och gjorde diverse mods, Goose gjorde CS. CS blev en enastående framgång som praktiskt taget höll Valve vid liv helt gratis. Efter detta vaknade Valve till och tog tillfället i akt och gjorde Steam, sedan Half-life 2 och Source. Så ja, CS gav Valve en rejäl skjuts. Men CS skulle inte funnits utan Half-life!
CS beta 1.0 kom ut i juni 1999. Opposing force kom november 1999, blue shift i juni 2001. Du kanske kan kolla upp fakta nästa gång innan du häver ur dig hur det var helt felaktigt. Sen har väl du knappast någon aning om vad som försegick bakom stängda dörrar hos Valve under den tid som var mellan släppta spel och program? Är rätt säker på att de pysslade med Half-Life 2 och säkerligen mycket annat långt innan omvärlden fick höra något om det, även om det kanske inte tog en fast virtuell form först ett bra tag senare.
Fuzion, kan inte du hålla dig till fragbite?
Ja det kan stämma, men det tog ett tag innan CS blev populärt också. Att veta vad Valve gjorde under CS perioden kan jag inte veta men jag kan veta vad dom inte gjorde.
bara för att vara lustig av mig ska jag länka denna video här http://www.youtube.com/watch?v=GSDY2LwYie4 där gabe lustigt nog bevisar att han vet vad "tre" är han kan iaf hålla upp 3 fingrar. någon mer som känner vibbarna?
Om man ändå fick en timme med Gabe. Oh the things I would do