Boktips - Sci fi

Medlem
Boktips - Sci fi

Har kommit in i snart en Sci fi period i mitt bokläsande, men har snart läst ut alla jag hade i bokhyllan.
Så jag undrar om det finns någon/några här som har lite tips på fler böcker inom denna genre.

Böcker jag läst:

"Neuromancer" av William Gibson (stor insperationskälla till bla Deus Ex)
"Do Androids Dream Of Electric Sheeps?" av Philip K. Dick (Blade Runner)
"Snow Crash" av Neal Stephenson
"Starship Troopers" av Robert A. Heinlein
"Ender's Game" av Orson Scott Card

Kan rekommendera alla dessa varmt för alla som gillar sci fi, skall dock tilläggas att både "Do androids..." och "Starship Troopers" är väldigt gamla och bör därför läsas med detta i anseende.

Har fått tips om Altered Carbon av Richard K. Morgan, någon som läst den?
Alla tips uppskattas!

Medlem

Har du lästa alla Ender-böcker eller bara den första? Om inte så rekommenderar jag att du gör det. Speaker For The Dead är en av världens bästa sci-fi böcker.

Och, så klart, klassisk sci-fi som Frank Herbert och Robert Heinlein rekommenderas alltid.

Det finns intressant svensk sci-fi också. Kanske framförallt Sam J. Lundwall. Hans bok Inga Hjältar Här är helt hysteriskt kul men även hans lite mer "seriösa" grejer som (om jag kommer ihåg titlarna korrekt) King Kong Blues och Myrornas Krig är bra som fan.


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:

Har du lästa alla Ender-böcker eller bara den första? Om inte så rekommenderar jag att du gör det. Speaker For The Dead är en av världens bästa sci-fi böcker.

Och, så klart, klassisk sci-fi som Frank Herbert och Robert Heinlein rekommenderas alltid.

Det finns intressant svensk sci-fi också. Kanske framförallt Sam J. Lundwall. Hans bok Inga Hjältar Här är helt hysteriskt kul men även hans lite mer "seriösa" grejer som (om jag kommer ihåg titlarna korrekt) King Kong Blues och Myrornas Krig är bra som fan.

Nej, det skall jag kolla upp!

Som sagt rätt ny i genren och har bara läst dom böcker jag hade hemma

Tummen upp för tipset!

phi
Medlem

Om du gillade William Gibson så borde du läsa hans andra två böcker, "Count Zero"och "Mona Lisa Overdrive".

"Dune" av Frank Herbert är nästan ett måste i sci-fi-hyllan.

Medlem

kör ljudböcker hela dagarna på jobbet.
Hyperion är bra tycker jag.
Inheritance Series - Ian Douglas är oxå helt ok.
just nu lyssnar jag på Peter f Hamiltons Confederation Universe serie, lyssnat på två första hittills. sämre än Commonwealth Universe men fortfarande bra.
Blir en avstickare i veckan, för nya boken i Zombie Fallout har precis dykt upp så måste köra om den serien igen.

btw snow crash är skitbra men resten av neal stephensons böcker är riktigt dåliga.

Medlem

Brorsan läste EVE (online) böckerna i sommars och var imponerad.
Har själv noll koll och det bästa jag läst i Sci-fi väg är nog "The Hitchhikers Guide to the Galaxy"
Vilket antagligen säger en del.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Tack för alla tips, det uppskattas!

Skrivet av Mytacism:

Brorsan läste EVE (online) böckerna i sommars och var imponerad.
Har själv noll koll och det bästa jag läst i Sci-fi väg är nog "The Hitchhikers Guide to the Galaxy"
Vilket antagligen säger en del.

Hitchhikers är ju dock sjukt jävla bra då, läste mycket satir i min ungdom.... Douglas Adams och Terry Prachett var favoriter då, dock är väl framför allt Pratchetts satir lite ur tiden nu, men discworld är ändå discworld

Medlem

Du borde läsa mer av P.K Dick, visst det märktes verkligen att han gick på massor av droger men han hade grymma ideer. Valis, Ubik och The Man in The High Castle är bland mina favoriter. Mannen har fått rätt så mycket cred de sista åren men inte alls i den utsträckning han är värd.

Som tidigare sagts att Duneböckerna, speciellt ettan, men resten är även relativt läsvärda. Solaris, Slakthus 5 det mesta av Asimov är läsvärt och klassiker samt Du sköna nya värld och 1984 är ett måste om du inte redan läst dem. Annars e alla böcker som redan nämnts att rekommendera.

Jag läser inte speciellt mycket Sci-fi själv, men ett tips är att handla på bokbörsen och kolla efter billiga kopior för de svenska bokhandlarna/nätbutikerna tar skyhöga summor för de engelska pocketarna ibland.

Medlem

En serie jag fastnade för och sträckläste nästan nonstop var WH40K novellerna om Ciaphas Caine, sci fi/mörk humor som får en att bara måste veta vad som händer härnäst. Fann dem på engelska här i Borås Stadsbibliotek så borde gå att få tag på lite överallt.
länk till lite wiki material om ovanstående.

Terminal Worlds av Alastair Reynolds en bok jag hoppas blir spel
Metro 2033 Boken som blev spelet som jag aldrig lirade men gud vad spännande boken är.

Sen om det finns några bra post apokalyptiska böcker som pestens tid, metro 2033 etc så får ni gärna tipsa mig om det

Medlem

Alastair Reynolds är ett måste, i mitt tycke den främsta nu levande sci-fi författaren. Med en bakgrund som astrofysiker har han tidigare jobbat åt europeiska rymdstyrelsen så när han skriver sci-fi så funkar verkligen vetenskapsdelen.

"Revelation Space" trilogin är underbar om något mörk.
"Pushing Ice" likaså.
Hans senaste verk "Blue remembered Earth" är inte lika långt in i framtiden och inte lika episk (ännu, skall tilläggas då det är första delen i en ny serie som kommer sträcka sig tusentals år in i framtiden), men fortfarande grymt bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alastair_Reynolds#Revelation_Spa...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Precis som de andra säger så är resten av Ender-böckerna bra och Dune-serien är också en vinnare. Jag skulle också rekommendera "Roadside picnic" skriven av de ryska bröderna Strugatsky även om det kanske inte är klassisk sci-fi.

Medlem
Skrivet av CarniFlex:

En serie jag fastnade för och sträckläste nästan nonstop var WH40K novellerna om Ciaphas Caine, sci fi/mörk humor som får en att bara måste veta vad som händer härnäst. Fann dem på engelska här i Borås Stadsbibliotek så borde gå att få tag på lite överallt.
länk till lite wiki material om ovanstående.

Terminal Worlds av Alastair Reynolds en bok jag hoppas blir spel
Metro 2033 Boken som blev spelet som jag aldrig lirade men gud vad spännande boken är.

Sen om det finns några bra post apokalyptiska böcker som pestens tid, metro 2033 etc så får ni gärna tipsa mig om det

Det finns ju "uppföljaren", Metro 2034 som är bra tycker jag. Inte lika bra som 33 men fortfarande bra, och sedan har vi "Resan till ljuset" av Andrej Djakov som utspelar sig i samma universum som Metro, fast i St Petersburg och inte Moskva, den är utmärkt!

Medlem

Stjärnmörker av Asimov tycker jag är spännande!

Medlem

Karin Boyes Kallocain är vl kanske mer dystopi än sci-fi men den är fantstiskt bra.
Huxleys Brave New World är också en klassiker.

Medlem

Stephen Baxter har skrivit två böcker, "Flood" och "Ark".
Hård sci-fi som utspelar sig väldigt nära vår egen tid men väldigt bra!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Lepr:

Har fått tips om Altered Carbon av Richard K. Morgan, någon som läst den?
Alla tips uppskattas!

Altered Carbon, Broken Angels och Woken Furies (det är en triologi) är lätt några av de absolut bästa böckerna någonsin om man gillar mörk och gritty Sci-Fi

Medlem

jag bara måste nämna David Weber. Bättre "military SF" finns inte.

En annan författare som förtjänar att uppmärksammas är Peter F Hamilton. Riktigt bra.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Testpilot

Stiftelse trilogin av Asimov är ju tungt och matigt som jag rekommenderar.
Även 2001 , 2010 mfl av Clarke tillhör ju klassikerna , jag slukade allt i Scifihyllan på biblioteket i min ungdom , så Heinlein , Philip K Dick & Douglas Adams är ju gamla kompisar.

På senare tid har jag njutit av David Webers böcker med storslagna krig och Alastair Reynolds tunga scifi , de har gjort finfina serier av böcker som jag uppskattade jättemycket.

Ahh så mycket böcker , så lite tid

Medlem

Ouf of the Silent planet, That hideous strenght och Perelandra av C.S Lewis. Tokbra trilogi!


signatur

SpelGeek.com - Köp spel av mig!
D-takt, tärningar och livet - Podden om spel, musik och allmänt trams finns där poddar finns!

Medlem

Detta var en mycket bra tråd tycker jag! Keep it coming!


signatur

Niet.

Medlem

har precis läst "The Emperor's Gift" och "15 hours" båda warhammer böcker. rekommenderar att läsas

Kul att se att Frank Herberts dune har rekommenderats. Den boken är mycket intressant inte bara som sci-fi, utan för hur fundamentalt annorlunda olika mänskliga samhällen kan fungera. Favoritdelarna ur den boken är när atreides familjen och deras tjänare först stöter på fremen-folket och får erfara hur vilken fundamentalt annorlunda syn på saker och ting de har. Ska dock inte spoila ifall någon inte läst boken, men den rekommenderas varmt även av mig.

Lux
Medlem

Tipsar om Leviatan Wakes och Caliban's War som utger två av tre planerade böcker i The Expanse-serien. Den tredje och sista boken Abaddon's Gate kommer att släppas i början på juni.

Klistrar in synopsis för Leviathan Wakes från wikipedia, inga spoilers:

Leviathan Wakes follows the character of Jim Holden, one of many citizens that have spread out over the solar system and inhabiting the surrounding planets. Holden makes his living as an ice miner that accidentally comes across the remains of the Scopuli. It's on this ship that they discover a secret that people are willing to kill and start wars for. At the same time, Detective Miller is searching for the daughter of a rich couple, his investigation bringing him to Holden and the remains of the Scopuli. The two men must work together to find out what is going on and keep themselves and everyone else alive.

Caliban's War tar vid där Leviathan Wakes slutar, så det är en rätt direkt uppföljare.

Gillar man rymdopera/hard sci-fi så bode man läsa dessa, det är rätt gritty och den första boken har en rätt grym noir-känsla över sig. Snygga omslag också!

Medlem

Kolla in Old Man´s war av John Scalzi.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

1
Skriv svar