Överhettnings problem

Medlem
Överhettnings problem

Jag har ett väldigt irriterande problem just nu. Har haft datorn i 2 år, det är en laptop btw. Nyligen så började min datorn att stänga av sig själv när jag spelar spel efter ungefär 30 minuter. Visste att det nog var pga överhettning så därför köpte jag en kylplatta, men det hjälpte inte så mycket. Sökte lite på google om hur man kan lösa det, läste att en av dom vanligaste orsakerna är att det är damm i fläktarna, så jag sökte då också efter hur man öppnar sin laptop och rensar fläktarna men hittade ingen bra guide. Så om någon vet om någon bra guide på hur man gör det så skulle det uppskattas

Medlem

kolla under din laptop då så sitter det oftast typ skruvar nån stans dom kan gömma sig under gummi kuddar skruva loss domma så ska du komma in i ditt chassi
eller så har du som jag jag har 2 knappar som jag måste trycka in på för att få bort Plasten på baksidan det är bara och kolla runt lite och se tills du har hittat nått kan inte ge dig mer information om du inte ger mig Laptop namn/modell/nummer

Medlem
Skrivet av Sioxz:

kolla under din laptop då så sitter det oftast typ skruvar nån stans dom kan gömma sig under gummi kuddar skruva loss domma så ska du komma in i ditt chassi
eller så har du som jag jag har 2 knappar som jag måste trycka in på för att få bort Plasten på baksidan det är bara och kolla runt lite och se tills du har hittat nått kan inte ge dig mer information om du inte ger mig Laptop namn/modell/nummer

Det är en Acer aspire 5552G

Medlem

äh varför ska jag göra allt åt dig
Sök på google "how to open Acer aspire 5552G"
och kanske "cooling problems Acer aspire 5552G" då borde du hitta något i alla fall

Medlem
Skrivet av Sioxz:

äh varför ska jag göra allt åt dig
Sök på google "how to open Acer aspire 5552G"
och kanske "cooling problems Acer aspire 5552G" då borde du hitta något i alla fall

Jag skrev att jag redan hade sökt efter guider på hur man öppnar men inte hade hittat nån bra. Det jag ville var att om någon visste om nån bra guide så skulle dom länka den, sa aldrig att du skulle göra allt xP

edit: Sökte igen och lyckades hitta en hyfsat bra video som visar hur man öppnar.

Medlem

bra öppna burken sen kan du bara plocka damsugare och ställa in den på lägsta Sugkraft innan du gör något med den i datorn för säkerhets skull

Medlem
Skrivet av Sioxz:

bra öppna burken sen kan du bara plocka damsugare och ställa in den på lägsta Sugkraft innan du gör något med den i datorn för säkerhets skull

Jag har precis gjort det, funkar perfekt nu ^.^ skönt att datorn inte slår av sig efter 30 minuter när man typ bara spelar minecraft

Medlem

jag försöker att dammsuga min dator varje gång jag kommer hem från ett Lan för jag har så jävla många fläktar som drar in dam får damråttor där inne efter 2 månader typ

Testpilot

Luft på burk är ett annat bra sätt att rensa ur laptopen.

Medlem

INTE dammsugare i en dator.. det finns billiga compressed gas cleaners att köpa som gör ett bättre jobb utan att du riskerar att ESD döda varenda komponent..

nu kommer massa folk hävda "jag har dammsugit massa gånger utan problem" men det finns folk som har kutat över E4 som överlevt också.. det betyder inte att det är smart.


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

så länge damsugaren inte rör några komponenter så är det ingen fara jag har compressor och sånt ochså men vem orkar bära ner 15kilos+ burken i garaget

Medlem
Skrivet av Sioxz:

så länge damsugaren inte rör några komponenter så är det ingen fara jag har compressor och sånt ochså men vem orkar bära ner 15kilos+ burken i garaget

kompressor är precis lika korkat det.. Dammsugaren leder esd dvs statisk elektricitet.. ÄVEN om den inte nuddar komponenterna.. har du fått en stöt nån gång av att komma nära nått så fattar du vad jag menar.. Kompressorer komprimerar vanlig luft, och all luft innehåller vatten.. så med en kompressor kan du effektivt trycka in vatten i komponenterna.. hurra vilken bra ide..


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

1 har aldrig fått en stöt av en damsugare i hela mitt liv.
2 spelar ingen roll om man får in vatten i komponenterna så länge den avdunstar innan man sätter på strömmen.

1
Skriv svar