Arnroths krönika – DmC pyntar med porr och kvinnoförakt

Robot
Arnroths krönika – DmC pyntar med porr och kvinnoförakt

Inledningen av DmC är fyra minuter kort men hinner ändå decimera kvinnor till kåta, bröstförstorade och tanklösa varelser. Det tillför inte någonting, stänger ute spelande kvinnor och – hur ska man förhålla sig till det?

#ninja-theory, #enslaved-odyssey-to-the-west, #heavenly-sword, #capcom, #fat-princess-1, #forza-horizon


Medlem

Jag tycker att det var ovanligt och roligt hur grova i munnen och vilka scener spelet hade, objektivt så hade det nog varit bättre med en bög i spelet, som gjorde lite mer balans i sexismen.

Roligt när Succubus kallar ens morsa för hora m.m

Medlem

Kan väl vara grovt och sexigt utan att vara helt efterblivet

Medlem

"DmC stänger effektivt ute kvinnliga spelare med sin inledning." Har du frågat en kvinna som spelat spelet vad hon tycker om inledningen, om inte förstår jag inte hur du kan yttra ett sådant påstående.

Sen tyckte jag, när jag själv såg inledningen, att det var "stupid-fun", uppenbarligen inget att ta seriöst. Sedan finns det ju också kvinnor som inte är objektifierade i spelet.

Även män är ofta, kanske inte sexuellt objektifierade, men objektifierade som dumma muskler vars enda uppgift är att döda. Är det då något för alla män att ta illa upp av? Nej, det är en dum stereotyp som ingen verkar ha problem med att acceptera. Anledningen till att stereotyperna ens finns beror ju på att sådana människor faktiskt finns.

Det du säger är ju att det objektifierar kvinnor, medan jag syftar på att det bara visar stereotyperna för de kvinnliga porrstjärnorna som faktiskt existerar.

Då ligger väl problemet hos dig? Så fort en kvinnlig stereotyp som ses negativt dyker upp blir du upprörd och anser att den försöker objektifiera ALLA kvinnor. Get over it.

Medlem

Personligen håller jag med thomas. Är lagom trött på sånt här omoget trams i spel/film öht. och alla som bara käker upp omoralen.

Gäller både män och kvinnor i spel/film btw.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Själv tycker jag att dom ger förakt till män i vissa spel, och att vissa vågar göra såhär tycker jag ej är direkt fel.

Dock kan man tycka om det händer för mycket så ja.

Och en intelligent kvinna skulle förstå att detta är ett spel och skulle icke ha problem med det.

Dock kan man säga såhär när är det nog?

Ja menar vi får snart se remember me där spelar man som en kvinna, och jag ser fram emot hela "storyin" och hur det hanteras jag har inget emot ifall den ställer män som "veka svin m.m"

det gör det något nytt endå till det hela story världen.
lite kvinnor hatar män a´la style.

och ärligt talat kunde jag faktist inte bry mig mindre, dock om något görs för ofta är det snarare frågan vi ska ställa oss när ska vi få nog med dåliga storylines i Tripple A spel?

De sp spel jag tycker haft mest intressant genom dessa åren är deus ex, och remember me.

cyberpunk kan oxå bli intressant, det är något med sci-fi som är mycket mer intressant än fantasy och modern warfare för oftast är det samma löjliga story, medans dessa sci-fi spelen där dom verkligen får till en bra story.

darksiders II och I har oxå rätt bra story men dock inte ens närheten av deus ex.

När jag spelade igenom deus ex och stängde in mig kändes storyn så bra att jag vart i en film fast jag spelade i den.

half-life på sin tid hade oxå jävligt bra story idag är den ju jäääävligt dålig.

Men på den tiden så vart den ju riktigt jävla bra för vara ett fps spel och den har oxå en sci-fi pitch.

Känns som modern och fantasy gene:ren har mycket att hämta av sci-fi generen i story.

Beror det på att man bygger på en helt nytt universum på ett helt flippat sätt,

Lite kan man ju tycka men endå inte om du tittar på sp på kanske call of duty och liknande spel intrigerna är alldeles för klychiga och hade kunnat vara lite bättre

Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:

Personligen håller jag med thomas. Är lagom trött på sånt här omoget trams i spel/film öht. och alla som bara käker upp omoralen.

Gäller både män och kvinnor i spel/film btw.

Idd, nu är det iofs män som gör detta oftare, men jag håller med att båda sidorna tramsar lika mycket. Och tyvärr, det är inte roligt...

Inaktiv

Jag känner mig objektifierad! Jag kan inte dra på mig brallorna flygande i luften samtidigt som jag slåss med demoner. Lite drygt med allt snack om att kvinnor objektifieras och ofta glöms det att män också objektifieras.

Men om man säljer en "mans" fantasi så ska det väl få vara just det. Det är ju inte precis ena könets fel att den andra inte riktigt tagit sig in på spelmarknaden. Vi vet ju att det inte finns ett lika stort intresse för AAA-spel där.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Medlem

Sorgligt men den har sin plats och kommer troligen aldrig försvinna så länge män tänder på kvinnor.

edit: Nej jag ändrar mig, det är inte sorgligt utan helt logiskt.

Sen är jag inte lite trött på att det bara är kvinnor som "objektifieras".. som män inte görs det med. Men det är ju folk som låter sig störas på det som egentligen är problemet, eller?
Man man inte bara acceptera den synen i ett demokratiskt samhälle och leva i frid tillsammans?

Kvinnor eller Män är bara "objekt" om vi själva låter oss vara det, vill du själv inte vara ett "objekt" så har du all rätt att inte vara det, någon annan kanske vill det.
Objekt är helt fel ord att använda dessutom men men..

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Sorgligt men den har sin plats och kommer troligen aldrig försvinna så länge män tänder på kvinnor.

jag tänder på kvinnor med stör mig nått enormt på saker som beskrivs i artikeln.

det som däremot är sorgligt är de många kommentarer artikeln kommer få i stil med
-det är accepterat i japansk kultur
-det är bara ett spel
-lol feministmaffia
osv osv.

Medlem
Skrivet av ShciZo:
Skrivet av Tobblish:

Sorgligt men den har sin plats och kommer troligen aldrig försvinna så länge män tänder på kvinnor.

jag tänder på kvinnor med stör mig nått enormt på saker som beskrivs i artikeln.

det som däremot är sorgligt är de många kommentarer artikeln kommer få i stil med
-det är accepterat i japansk kultur
-det är bara ett spel
-lol feministmaffia
osv osv.

The 1%

Medlem

Värdelöst. Sånt bör inte förekomma i spel överhuvudtaget.

Medlem

Ja fyfan ja håller helt med! Samma sak när man vart sugen på ett fightingspel, power on, och vad får man se? Jo lättklädda män som grymtar och visar upp sina svettiga kroppar, man tappar ju lusten att spela direkt! Bäst vore om enda spelet som fanns vore pong, visserligen spelar man med två fallossymboler men det är iallafall uthärdligt!


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Joråsatte... å bilen går bra?

Medlem

Japaner. Vad förväntar du dig?

Medlem

Arnroth, du är en moraltant utan dess like. Du är en sån person som går runt och på allvar letar efter någonting som någon samhällsgrupp skulle kunna ta illa vid sig av.
Hade det inte varit för att du gör det i tv-spel hade det nästan varit jobbigt. Nu är det bara löjligt istället.
Ska du inte ta upp att Dante super för mycket, och alla hemska följder det kan få.

Sluta upp att tala om för folk vad som ska accepteras och inte, vem fan tror du att du är?

Medlem

Klart det inte är något fel Så här ser världen ut, har alltid gjort, kommer alltid att göra <--<

Maskulinism dog ut för ca 100 år sedan. Nu är det fan dags att feminism och all hen politik gör detsamma.

Det finns två kön. 1 manligt 1 kvinnligt.

Medlem

Det är bara för att blidka de små oskulder som majoriteten av spelvärlden utgörs av spelet får därmed två syften: underhållning i form av spel, och föremål för en liten snabbrunk i passande mellansekvenser.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag håller med dej Thomas, speciellt när detr inte tillför nånting, det blir bara osmakligt.

Medlem

Tja, jag anade väl att jag bara skulle må dåligt av att läsa det här kommentarsfältet, men att det skulle vara så här illa... Hur många människor kan det egentligen finnas som medvetet misstolkar en text för att passa deras egen världsbild?

Tack för att du skriver om det här Thomas, det behövs.

Medlem

..själv är jag trött på alla moralkärringar


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag tycker det är dåligt också att huvudkäraktärerna ska vara muskulösa, "attraktiva" män. Vart är de lite överviktiga vart är de smala "nördiga" och vart är kvinnorna som inte ser ut som modeller? Det stör jag mig på.

Medlem

Varför upprörs ni så mycket när man pekar på något otroligt stereotypt? Bara för att saker är sjukt stereotypta behöver det ju inte ta ned kvalitéten på andra saker, vilket också nämns i krönikan.

Terminater är sjukt stereotypt, fortfarande en grym film. Men det som faktiskt finns i filmvärlden är alternativa skildringar av män. Alla män i filmer är inte sjukt stora och starka och pratar kass engelska. Men i dataspelsvärlden är det faktiskt ont om andra bilder av män (och kvinnor, framför allt kvinnor).

Spelar jag rollspel skulle jag inte njuta alls lika mycket ifall karaktären var likt Dante. Faktiskt det som drar ned betyget på Witcher, jag kan inte känna igen mig i den bilden.

Forskning på val av spelkaraktärer har också visat att många tjejer väljer att spela som män i spel, för att tjejer i spelet framställs på ett sätt som inte överrensstämmer med storyn eller bilden på hur de själva är.

Man måste väl få problematisera bilden?
Eller ska alla recensioner bara vara guld och gröna skogar?
Vill ni inte att spelmediet ska utvecklas?

Medlem

Jag vet inte hur det är med er andra - men jag spelar spel för att uppleva saker jag inte upplever i vardagen. Inte fan vill jag ha ett spel med min kryllhåriga hobbit kärring till granne eller killarna med glasögon som sitter utanför på sommaren och diskuterar skillnaden på Stargate SG-1 och Stargate Atlantis.

"Den medelmåttigt snygga hjälten Benny med astma gick haltande upp till draken men fick stanna två gången på vägen för att skicka sms."


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Spelen har väl åldersgräns av en anledning?

Medlem

Som vanligt viftas detta bort och definieras som ett icke-problem utav just de personer som med stor sannolikhet själva är män. Herp derp.

Vilken medelmåttigt begåvad man som helst med den minsta empati och förmåga att sätta sig in i andra människors situation, kan förstå att kvinnor kanske inte alltid tycker att det är så jäkla skoj att i spel ständigt mötas av kvinnorkaraktärer som verkar vara skapta utav osäkra småpojkar som fortfarande sitter i morsans källare, spelar spel och drömmer om att förlora oskulden till någon av dessa virtuella bimbos.

Inte nog med det, men många av oss män blir dessutom idiotförklarade i processen då antagandet att vi uppskattar detta insinuerar att vi i princip bara är småpojkar som precis fått vår första erektion och börjar drägla vid blotta tanken på ett par tuttar.

Argumentet (eller snarare det tafatta försöket till ett sådant) att "män också objektifieras i spel" kanske skulle vara av relevans ifall dessa spel huvudsakligen utvecklades utav kvinnor, men så är ju inte fallet. Inte nog med att den "objektifiering av män" som förekommer nästan uteslutande är skapad utav männen själva, men den tar sig ofta uttryck i en stereotyp som de flesta män verkar uppskatta; dvs mycket muskler och stora vapen...vilket återigen förmodligen säger mer om männens osäkerhet och omognad än om den möjliga "objektifieringen" i sig.

Slutligen så har inte detta så mycket med moral eller PK att göra som det har att göra med enkelt sunt förnuft, mognad och enkel grundläggande respekt för andra människor.

Riktiga män har inga problem att inse detta, det är småpojkarna som uppenbarligen känner att de till varje pris måste försvara sina tonårsfantasier och det faktum att de (förutom möjligen morsans eller syrrans) förmodligen aldrig kommer att få se (än mindre vidröra) ett par riktiga kvinnobröst IRL.

Det är nog dags för många av dessa "småpojkar" att växa upp och bli män på riktigt snart. Kanske kan vi då äntligen se en lite mer förnuftig, mogen och respektfull attityd bland både spelutvecklare och gamers.

SE

Medlem

Ett spel är till för att låta spelare fly verkligheten. Jag kan alltid önska att shepard i ME serien var tjej, spela spelet som en tjej vare sig jag väljer att låta hen vara god eller ond. Poängen är densamma, det är ett spel. En stunds avkoppling och låtsasvärld för att jaget ska klara av den verklighet som kommer när jag stänger av spelet. Mina värderingar är densamma oavsett jag massmördar folk eller leker diktator och gud i ett spel.
Genom att överdriva det "dåliga" till en sån gräns där det är uppenbart konstgjort blir gränsen mellan spel och verklighet tydligare, ibland till med en tankeställare efter spelet.

Jag respekterar författaren till artikeln och skulle gärna diskutera sånt här mer över en kopp kaffe, ty det är där sånt här verkligen blir intressant.

Medlem

"Hur ska vi göra inledningen lite mer färgsprakande, vi kan ju inte bara ha två arga män? Just det ja, vi pyntar med porriga brudar. Det går ju alltid hem."

Det reageras inte över alla stora muskulösa halvnakna killar i alla spel. Varför är det inga halvfeta datanördar som räddar världen?

Medlem
Skrivet av hastapan:

"Hur ska vi göra inledningen lite mer färgsprakande, vi kan ju inte bara ha två arga män? Just det ja, vi pyntar med porriga brudar. Det går ju alltid hem."

Det reageras inte över alla stora muskulösa halvnakna killar i alla spel. Varför är det inga halvfeta datanördar som räddar världen?

glöm inte att dessa halvfeta män är i 30+ åldern och inga ungdomar. Hur många spelhjältar är över 60 nuförtiden, på en arbetsmarknad för hjältar?

Skriv svar