Helgdiskussion: Vad händer i spelvärlden år 2013?

Robot
Helgdiskussion: Vad händer i spelvärlden år 2013?

Minst fyra miljoner titlar har redan tagit sig in i öppen beta, stängt demotest eller vad man nu vill kalla det. En bunt Kickstarter-titlar är tänkta att släppas i år efter förra årets insamlingsmani och högvis med ny teknologi förväntas tillkännages. What's your pitch?

#sony, #microsoft, #valve


Medlem
Helgdiskussion: Vad händer i spelvärlden år 2013?

Det känns på vissa sätt som att alla släpper ny teknik i år, eller åtminstone tillkännager det. Hur stor kan egentligen marknaden bli för mer teknikprylar?

Jag ser fram emot att se vad Occulus Rift kan ha för påverkan, eller Valves satsningar på Augmented Reality. Eller varför inte Googles glasögon.

Ah, 2013 blir ett intressant år.

Med handen på hjärtat tycker jag dock att varje år är väldigt intressant. Älskar att det finns så mycket som händer i alla branscher och intressesfärer överallt. Får bli en makalös kopp kaffe på det. Doftar ljuvligt ur min Kalle Anka-kopp för tillfället. Quack Up som den säger!


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Nja, det största och minsta släppet detta året är ju mitt spel så klart...
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1227880...

Sjukt nice att jag smög in den här Även om jag kan bli bannad för reklam, it's a gamle...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nja, det största och minsta släppet detta året är ju mitt spel så klart...
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1227880...

Sjukt nice att jag smög in den här Även om jag kan bli bannad för reklam, it's a gamle...

Hah, spännande gamble. Rent subjektivt är det väl inte oväntat om det är det största som händer i år för dig. Jag menar, att släppa ett spel och potentiellt få ut det via Steam kan mycket väl vara det som är störst för många utvecklare. ^^

Jag tycker personligen att det även går att koppla till förra årets "Kickstarters" av old school-genrer och dylikt.

Det ska bli spännande att se vilka genrer som sticker ut i år. Kanske just taktiska äventyr/rollspel.

På tal om din titel är jag svag för kooperativa shoot'em'ups med rollspelsinslag. Din titel påminner mig om det där Realm of the Mad God. Lycka till i vilket fall!


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

hmmm

De titlar som kommer i år måste väl varit i utveckling i kanske 4 år så borde det inte vara annat än själva spelsläpp som är "intressant" och definierande för ett år? typ det med teknik och sådant så det är där jag lägger min slant.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nja, det största och minsta släppet detta året är ju mitt spel så klart...
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1227880...

Sjukt nice att jag smög in den här Även om jag kan bli bannad för reklam, it's a gamle...

Ser sköj ut, votade på det! Lycka till!

Inaktiv

Vi ser en revolutionerande vändning och tidgare AAA titlar och mikrotransaktioner samt utsugande DLC (alltså sådana som endast innehåller ett vapen eller någt annat lika värdelöst för 5euro) försvinner helt från marknaden. Det införs spöstraff för dom som tillverkar för enkla spel utan möjlighet till att ändra svårighetsgrad.

Spelen blir plötsligt riktigt bra och anpassade till det format som dom släpps på, PC får högupplösta texturer redan från början och slipper dessutom vänta extra för en release. Nästa GTA släpps exempelvis samtidigt.

Valve inför begagnatförsäljning efter dom i EU-domstol och
varenda spel kommer samtdigt med en fungerande serverbrowser samt dedikerade egna servrar för dom som önskar. EA vägrar att lyda EU, och går till slut i konkurs pga alldeles för dryga böter. Origin köps upp av THQ som fått nytt kapital i kassan. (Notch). Pånyttfödelsen av Origin blir en megasuccé!

Spelen i sig är också för det mesta modbara, då man som utgivare anser communityt till sin största tillgång, istället för brottslingar och gnälliga gamers.

Robbaz blir King Of Sweden på riktigt och Zynga går i konkurs.

Alla casuals blir hardcore fans och skapar egna mods till allt som rör sig.

Så blir 2013

Medlem
Skrivet av Aresz:

Vi ser en revolutionerande vändning och tidgare AAA titlar och mikrotransaktioner samt utsugande DLC (alltså sådana som endast innehåller ett vapen eller någt annat lika värdelöst för 5euro) försvinner helt från marknaden. Det införs spöstraff för dom som tillverkar för enkla spel utan möjlighet till att ändra svårighetsgrad.

Spelen blir plötsligt riktigt bra och anpassade till det format som dom släpps på, PC får högupplösta texturer redan från början och slipper dessutom vänta extra för en release. Nästa GTA släpps exempelvis samtidigt.

Valve inför begagnatförsäljning efter dom i EU-domstol och
varenda spel kommer samtdigt med en fungerande serverbrowser samt dedikerade egna servrar för dom som önskar. EA vägrar att lyda EU, och går till slut i konkurs pga alldeles för dryga böter. Origin köps upp av THQ som fått nytt kapital i kassan. (Notch). Pånyttfödelsen av Origin blir en megasuccé!

Spelen i sig är också för det mesta modbara, då man som utgivare anser communityt till sin största tillgång, istället för brottslingar och gnälliga gamers.

Robbaz blir King Of Sweden på riktigt och Zynga går i konkurs.

Alla casuals blir hardcore fans och skapar egna mods till allt som rör sig.

Så blir 2013

Can I get an aaaaamen!!!!?


signatur

Game long and prosper

Medlem

hoppas fan på ett Unreal Tournament 4 i år

Medlem

Jag hoppas iaf att det blir bättre än förra året. 2012 var verkligen början på slutet för den här generationen

Medlem

Vad skulle kunna vara mer awesome än att få ett oficiellt tillkännagivande från Valve att Half Life 3 är på ingång inom en snar framtid? Och förhoppningsvis ett plötsligt släpp.

Medlem

2013 kommer bli ännu värre

Vad spelar det för roll vad ni har för hårdvara när mjukvaran i 9 av 10 fall suger.

PS4, MS 720 eller NVidiaboxen kommer säkerligen sälja, hårdvaran är ny förvisso men dem kommer drivas utav åldrande mjukvarulösningar o trötta programmerare.

Spelen kommer definitivt att bli snyggare, men knappast bättre, folk har fortfarande inte förstått att spel bygger på en ide och den iden skall främja glädje, mkt som kommer har redan funnits i någon form tidigare.

Nej 2013 kommer bli ett helvetes år på många plan, så det är lika bra att spänna fast sig och åka med, får hoppas att det hela vänder 2014!

Folk kommer ändå inte ha råd med fler datorer, spel, konsoller mm så det mesta kommer röra sig om "mikroköp" ändå, men inget som man blir fet på, samt större piratkopiering än tidigare, just p.g.a kraftig lågkonjuktur under 2013.


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nja, det största och minsta släppet detta året är ju mitt spel så klart...
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1227880...

Sjukt nice att jag smög in den här Även om jag kan bli bannad för reklam, it's a gamle...

Ser riktigt kul ut, klart man Greenlightade

Medlem

Jag tror det kommer visa sig att många kickstarter spel blir ren skit. Speciellt kickstarters som nästan bara går på nostalgi. Jag hoppas att många kickstarter lyckas, och jag tror att en hel del gör det. Men många av dessa "titta, vi gör ett spel som liknar något du körde för länge sen, ge mig pengar." titlar kommer floppa.

Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag tror det kommer visa sig att många kickstarter spel blir ren skit. Speciellt kickstarters som nästan bara går på nostalgi. Jag hoppas att många kickstarter lyckas, och jag tror att en hel del gör det. Men många av dessa "titta, vi gör ett spel som liknar något du körde för länge sen, ge mig pengar." titlar kommer floppa.

Utan att säga att alla kommer misslyckas håller jag med dig till viss del, vore kul med fler INNOVATIVA spel och inte bara "det var bättre förr". Dock så kan man lära sig av gammla spel och jag tror att vi kommer få se fler hard core-spel från kickstarter.

Medlem
Skrivet av WRRRRR:

hoppas fan på ett Unreal Tournament 4 i år

håller så med


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Om nu (håller tummarna så knogarna blöder) Homeworld 3 kommer upp på Kickstarter (och utvecklas av folk från Relic, som fått hoppa av i THQ-vevan) i samband med att rättigheterna åker ut i etern någonstans alternativt plockas upp relativt billigt... Ja, då vet jag hur mitt 2013 kommer se ut.

I annat fall hoppas jag nästan lika mycket på Planetary Annihilation. Xenonauts ser inte lika tilldragande ut (rider lite väl mycket på nostalgivågen, antar jag), men det ser onekligen smålockande ut det med.

Det enda "AAA"-spel jag ser som intressant 2013 är nog Company of Heroes 2, (och ev. DoW3, om Relic lyckas få fram det i bra skick) egentligen. (Eventuellt Cyberpunk 2077 och Watch Dogs, men de är väldiga wildcards än så länge - kan bli hur bra som helst, och kan också floppa rejält.)

GTA V har för mycket att bevisa efter IV-iterationen, Bioshock Infinite inger en viss skepsis av någon anledning, Dragon Age 3 ska vi inte ens prata om, SC2:HotS likaså. Grid 2, Simcity V och Crysis 3 känns väl okej, men inger absolut ingen "wow"-känsla alls. (Även om de senaste versionerna av Cryteks CryEngine3 ser ruggigt bra ut.)

Liten bottom line med andra ord; fram för vad alla olika målgrupper vill ha, inte bara den stora, gråa, massan. Kickstarter öppnar i alla fall upp för lite mer obskyra koncept som så gott som aldrig skulle anammas av casual-kramande företag som EA, Ubisoft, ActiBlizz eller någon annan större utgivare (och därigenom utvecklare).


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Själv tycker jag det är bra att spelföretag börjar med att man kan betala för få beta access.

Då ibland får man ej beta, jag betalar mer än gärna 100 kr för beta testa ett spel jag längtar efter sen betalar resten av priset för hela spelet om jag tycker om det.

om dom tar bort summan av pre beta testande betalningen eller om du betalar 100 kr mer gör mig inget.

skulle mer än göra detta för exempelvis elder scrolls online.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Själv tycker jag det är bra att spelföretag börjar med att man kan betala för få beta access.

Då ibland får man ej beta, jag betalar mer än gärna 100 kr för beta testa ett spel jag längtar efter sen betalar resten av priset för hela spelet om jag tycker om det.

om dom tar bort summan av pre beta testande betalningen eller om du betalar 100 kr mer gör mig inget.

skulle mer än göra detta för exempelvis elder scrolls online.

Det tror jag knappast.

Blir ett jävla liv bara när nånting åker ned pga överlastade servrar eller att nånting är helt trasigt. "Scenen" är absolut inte mogen för fem öre för sådant.
Beta är beta... det är en icke polerad produkt ännu som är i utvecklingsstadiet vad gäller balansering, rent grafiskt, ljud osv. Eller feedback i övrigt på det dom har producerat.

Så fort pengar är inblandat så ökar ANSVARET med 1090% från företaget eller gänget bakom betan. Det har dom inte tid med eller inget intresse för.

Det är ju en helt annan sak om man köper spelet i förtid och får en beta invite. Då är det bara en snäll gest från deras sida.

2013, hoppas jag bli året där HL3(!) utannonseras högljutt.

Medlem
Skrivet av GooGeL:
Skrivet av FuzioN:

Själv tycker jag det är bra att spelföretag börjar med att man kan betala för få beta access.

Då ibland får man ej beta, jag betalar mer än gärna 100 kr för beta testa ett spel jag längtar efter sen betalar resten av priset för hela spelet om jag tycker om det.

om dom tar bort summan av pre beta testande betalningen eller om du betalar 100 kr mer gör mig inget.

skulle mer än göra detta för exempelvis elder scrolls online.

Det tror jag knappast.

Blir ett jävla liv bara när nånting åker ned pga överlastade servrar eller att nånting är helt trasigt. "Scenen" är absolut inte mogen för fem öre för sådant.
Beta är beta... det är en icke polerad produkt ännu som är i utvecklingsstadiet vad gäller balansering, rent grafiskt, ljud osv. Eller feedback i övrigt på det dom har producerat.

Så fort pengar är inblandat så ökar ANSVARET med 1090% från företaget eller gänget bakom betan. Det har dom inte tid med eller inget intresse för.

Det är ju en helt annan sak om man köper spelet i förtid och får en beta invite. Då är det bara en snäll gest från deras sida.

2013, hoppas jag bli året där HL3(!) utannonseras högljutt.

HL3 kmr med source engine 3 när det kommer vettifan dom arbetar på source engine 2 iaf och dom har inte släppt något eget spel förutom dota atm

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nja, det största och minsta släppet detta året är ju mitt spel så klart...
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1227880...

Sjukt nice att jag smög in den här Även om jag kan bli bannad för reklam, it's a gamle...

Även ifall det inte är min typ av spel, och jag kommer förmodligen inte att köpa det, så röstade jag upp det.
Såg välgjort ut, och önskar dig all lycka med ditt spelsläpp


signatur
Medlem

Ser mest fram emot eventuella betor på star citizen/elite.

Massa godsaker till Wii U detta året också. Ngn ny konsoll kommer jag inte köpa detta året.

Medlem

Tråkiga är att Ps4 och Xbox 720 redan har daterad hårdvara innan dem ens släppts... Men det är en annan femma

Medlem
Skrivet av eCore:

Tråkiga är att Ps4 och Xbox 720 redan har daterad hårdvara innan dem ens släppts... Men det är en annan femma

Nja de lär spö de flesta PC på marknaden när de släpps. Min i7 3.5Ghz med 6870 lär inte ha en suck. High-end pc lär de ligga lite efter ja men sen kostar konsollerna också en bråkdel av vad de gör.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nja, det största och minsta släppet detta året är ju mitt spel så klart...
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1227880...

Sjukt nice att jag smög in den här Även om jag kan bli bannad för reklam, it's a gamle...

Ha! Vilket skräp

Medlem

Wildstar Online är det jag ser mest fram emot!


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nja, det största och minsta släppet detta året är ju mitt spel så klart...
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1227880...

Sjukt nice att jag smög in den här Även om jag kan bli bannad för reklam, it's a gamle...

har röstat, givet köp när det släpps!!

1
Skriv svar