Köp av dator med maximalt minne

Medlem
Köp av dator med maximalt minne

Är på jakt efter primärt en bärbar, alternativ en stationär.
Bärbara skall ha följande kriteria:
* Stödja minst 32 Gb RAM men kan levereras med vadsomhelst
* Ej större än 16" skärm
* Intel i7 3rd gen

Stationär skall ha samma sånär som på skärmen.

Eftersom det är svårt att utläsa vad max RAM minne är i olika maskiner från säljarnas hemsidor, undrar jag om det är någon som har bra förslag på ovan och var man kan få fatt i den.

/P

Medlem

[nyfikenienstrut] Får man fråga varför du behöver 32gig+ i en bärbar?[/nyfikenienstrut]


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Men du..Dra till med 32 gig. Du kommer bara behöva slänga ut dom minnena innan någonting i denna värld kommer behöva använda den mängden.

Medlem

Precis som zobino säger, vid den tidpunkt du kanske behöver 32gb, så är de minnen du köper idag för långsamma istället.

Inte ens vid utvecklings-arbete lär du behöva så mycket.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot

Googla hårdare.

Jag googla lite men ska du ha mer än 32 tror jag det fasen inte finns nåt som pallar det på bärbart.
Max 32 har jag sett på Alienware 17 & 18 modellerna samt ASUS G75 & MSI G70 , men dessa är 17"
MSI G60 är den enda jag lite snabbt hittat som är 15" och pallar 32.

Nu kollade jag bara gamerlaptops men 32 verkar vara gränsen.

Ska man använda minneshungriga program , skaffa ett servermoderkort och pressa in minnen i detta är mitt råd.

Medlem

Kommer snart vara på jakt efter något liknande själv snart.
Minnet behövs om man vill köra en mycket virtuella maskiner i Hyper-V, då behöva man en flerkärning cpu med.
Sen hade det varit fint med både en SSD disk som system disk och en 2TB HD, fast det kan man alltid köra externt..
GFX bryr man sig mindre om.
Hade gärna haft en med touchscreen med för att få ut det mesta av Windows 8

Edit: Gör man en sökning på prisjakt så hittar man endast http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1639981 , som visserligen inte är så illa pinkat men den är stooor

Medlem

Japp, precis som UOme skriver, den skall användas till virtuella maskiner och en labbmiljö. Intressant Acer, dock hade jag önskat en något mindre skärm (15" typ) för att ha mindre att släpa på när man är och reser.

Medlem
Skrivet av zobino:

Men du..Dra till med 32 gig. Du kommer bara behöva slänga ut dom minnena innan någonting i denna värld kommer behöva använda den mängden.

Beror på vad man använder datorn till. Hade jag kört med 16gb så denna sekund när jag skriver detta så hade min dator börjat cacha minne på min SSD och det hade varit pinsamt söligt. Då hade jag inte haft möjlighet att använda alla mina kärnor och mitt system hade varit söligt och segt.
Och minne är så billigt idag så det är lika bra att ha för mycket än för lite. För har du för mycket gör det inget men har du för lite är halva dagen förstörd när datorn ska sitta och tugga SSD i flera timmar / dagar.

Skrivet av Sugmuffen:

Japp, precis som UOme skriver, den skall användas till virtuella maskiner och en labbmiljö. Intressant Acer, dock hade jag önskat en något mindre skärm (15" typ) för att ha mindre att släpa på när man är och reser.

Då tror jag 16gb borde vara mer än nog. Även om varje maskin får mycket minne så är det STOR risk att din dators CPU kommer bli lidande långt innan ditt minne ens är på gränsen.
Men lycka till iaf.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

phi
Medlem

Om man vet att man behöver 32 gb så är man nog ganska säker på att man kommer att använda en större del av det. Inte sant? Så att sitta och raljera om att han inte behöver det är ju bara bortkastad tid.

Sitter själv med 32 gb idagsläget, inte för att jag kommer att använda mer än 14-16 gb men som marcus8958 skrev så är minnen så pass billiga idag (du får 32 gb under 2000 kr) så kändes det som en no brainer för min del. Jag sitter ju hellre med 16 gb ledigt för att överhuvudtaget kunna använda datorn samtidigt som 16 gb används.

Att maxa 16 gb är inga som helst problem om man gör mer minneskrävande saker än att t.ex spela.

Jag har tyvärr inga tips på 15" laptops med 32 gb. Det är väl tyvärr gaming släptopsen som gäller i så fall.

Medlem

Dock tror jag inte FZ är rätt forum att ställa denna frågan på då de mest hänger spelnördar här, prova sweclockers istället, där alla hårdvaru nördar hänger

Medlem
Skrivet av UOme:

Dock tror jag inte FZ är rätt forum att ställa denna frågan på då de mest hänger spelnördar här, prova sweclockers istället, där alla hårdvaru nördar hänger

Swec är lite av datorvärldens motsvarighet till aftonbladet och på senare åren är det nog mer blandad kompost på den sidan. Fortfarande ett bättre val än FZ men om du verkligen vill ha bra tips och råd måste du söka dig till engelska sidor som tomshardware, anandtech och guru3d. Beror lite på hur avancerad du är som användare och vilken typ av hjälp du söker.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av UOme:

Dock tror jag inte FZ är rätt forum att ställa denna frågan på då de mest hänger spelnördar här, prova sweclockers istället, där alla hårdvaru nördar hänger

Swec är lite av datorvärldens motsvarighet till aftonbladet och på senare åren är det nog mer blandad kompost på den sidan. Fortfarande ett bättre val än FZ men om du verkligen vill ha bra tips och råd måste du söka dig till engelska sidor som tomshardware, anandtech och guru3d. Beror lite på hur avancerad du är som användare och vilken typ av hjälp du söker.

IDG är datorvärldens aftonbladet! Swec är mer som Expressen eller liknande
Men annars håller jag med dig

Medlem
Skrivet av UOme:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av UOme:

Dock tror jag inte FZ är rätt forum att ställa denna frågan på då de mest hänger spelnördar här, prova sweclockers istället, där alla hårdvaru nördar hänger

Swec är lite av datorvärldens motsvarighet till aftonbladet och på senare åren är det nog mer blandad kompost på den sidan. Fortfarande ett bättre val än FZ men om du verkligen vill ha bra tips och råd måste du söka dig till engelska sidor som tomshardware, anandtech och guru3d. Beror lite på hur avancerad du är som användare och vilken typ av hjälp du söker.

IDG är datorvärldens aftonbladet! Swec är mer som Expressen eller liknande
Men annars håller jag med dig

Måste bara skriva att jag håller med. IDG var bra förut, eller bättre ska jag säga (undantag för Jörgen Städje!). Nu för tiden är det för det mesta saftiga rubriker, usla "recensioner" och hatkommentarer. Sweclockers har bra recensioner på hårdvara ibland, men vill du ha riktigt bra och objektiva recensioner så spana in AnandTech.

1
Skriv svar