Arnroths krönika – DmC pyntar med porr och kvinnoförakt

Medlem
Skrivet av Gents|VonAberg:

Allt som är uttjatat = folk tappar intresset. Den här diskussionen börjar bli ganska utdragen på den här avlånga plätten på jorden. I alla fall i min riktiga verklighet finns det stor respekt, som sagt, för kvinnor och där man är beredd att stötta när det behövs.

Prata ur skägget istället och säg att du tycker att frågan om hur kvinnor porträtteras i media är oviktig. De som tycker frågan är viktig kommer fortsätta kämpa och bör göra så. Det är betydelselöst att du tycker det är tråkigt.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tänkte bara klistra in de sista styckena från krönikan, om någon missat att läsa dem.

"Men det spelar faktiskt ingen roll. Jag gör det inte för att vara duktig eller politiskt korrekt. Jag gör det för min egen skull.

Jag har tröttnat på att tugga i mig skit utan att klaga, tröttnat på att bländas så mycket av spelmekanik och speldesign att jag överser med dålig smak och taktlöst objektifierande.
Och jag önskar att fler skulle göra samma sak."

Får hälsa herr Arnroth att han också gör slag i saken då, han ligger ju steget efter mig. För han har tydligen spelat spelet trots allt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Nu har jag inte spelat DmC, men jag har spelat spel i tjugo år och det har som av någon mystisk anledning i alla fall inte gått mig förbi att många spel är smockfulla med totalt omotiverad sexism och tråkiga stereotyper i största allmänhet. (Att dom flesta spel också är befriade från nytänkande och mest handlar om att dra in snabba pengar åt några stora jättar i branschen känns som ett närbesläktat ämne.)

Det är också så att det är mest män som gamar, och det är mest män som gör spel och skriver om spel (som på den här siten till exempel). Varför är det så? Kollar man nåt random spel så är chansen rätt stor att man får förklaringen; tjejernas massiva tuttar skymmer sikten mot datorskärmen. Dom ser inte skärmen! Fattar ni?
Höhö. Ööh...

Skrivet av s3ng:

Gå och lägg dig Thomas. Du är inte Anita Sarkeesian.

Vad fan ska det betyda? Egentligen?

Medlem

Jättebra krönika! Testade faktiskt DmC ihop med en polare i helgen och vi blev så förbannade att vi stängde av. Tråkigt och oinspirerat med en massa bröst som flyger omkring och så stereotypa karaktärer att ögonen blöder. Inga pengar ska gå till utvecklare som producerar sådan här provocerande dynga.

Medlem

Introt var det sämsta med det spelet, alldeles för långt och intetsägande.

Medlem

Jag tycker vi borde ta en titt på introt en gång för alla, är det verkligen så jävla hemskt och är det verkligen ingen som ser parallellerna som hela tiden målas upp av denna värld med några av dom sju dödssynderna.

Högmod
Girighet
Vällust
Avund
Frosseri
Vrede

Jag är stark förespråkare för Anarkism och stark förespråkare för kvinnliga rättigheter och jämnlikhet, men jag skulle bli förbannad om en värld ska spegla kampen mellan himmel och helvetet, demoner och änglar inte var uppmålat på ett så bisarrt och starkt sätt som Ninja theory valt att göra, att sitta och säga att det är på grund av tjocka 30+ män är att måla en lika stor nidbild av en viss grupp som det är att man skulle måla upp kvinnor som porriga och slyniga,,

jag håller helt med Arnroth om att man ska försöka undvika att objektifiera och måla upp kvinnor på ett visst sätt, men hur jävla tråkigt skulle detta spelet inte bli om dom inte målade upp starka karaktärer? Hela poängen med detta tillvägagångssätt är ju just att bygga upp känslor hos folk och detta är ett sätt att göra det på, som jag sa innan, ser man inte liknelserna så missar man hela poängen, den största formen av ignorans är att döma bort något innan man vet något om det..


signatur

"Da Funk Back To Da Punk"

Medlem
Skrivet av s3ng:

Gå och lägg dig Thomas. Du är inte Anita Sarkeesian.

Jag försöker få min hjärna att förstå det här inlägget, eftersom det verkar vara så otroligt (ja, OTROLIGT) många som verkat fattat det - det går inte.
Menar du att Thomas inte ska prata om kvinnoförakt för att han själv inte är kvinna? Det är den rimligaste tolkningen jag kan göra, stämmer det?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vad är det för fel med att objektifiera saker? Vi gör det hela tiden, utan att någon har lyckats visa ett kausalsamband mellan objektifiering och en negativ syn på det som objektifieras.

Medlem

Jag väljer att inte köpa det här spelet på grund av den kvinnosyn som porträtteras.

I övrigt är jag ett fan av genren.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av s3ng:

Gå och lägg dig Thomas. Du är inte Anita Sarkeesian.

Jag försöker få min hjärna att förstå det här inlägget, eftersom det verkar vara så otroligt (ja, OTROLIGT) många som verkat fattat det - det går inte.
Menar du att Thomas inte ska prata om kvinnoförakt för att han själv inte är kvinna? Det är den rimligaste tolkningen jag kan göra, stämmer det?

Anita Sarkeesian är en femenist med åsikter om könsroller i bland annat spel. Jag tror det är det s3ng syftar på.

Om du inte vet vem hon är så kan du alltid googla...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av s3ng:

Gå och lägg dig Thomas. Du är inte Anita Sarkeesian.

Jag försöker få min hjärna att förstå det här inlägget, eftersom det verkar vara så otroligt (ja, OTROLIGT) många som verkat fattat det - det går inte.
Menar du att Thomas inte ska prata om kvinnoförakt för att han själv inte är kvinna? Det är den rimligaste tolkningen jag kan göra, stämmer det?

Anita Sarkeesian är en femenist med åsikter om könsroller i bland annat spel. Jag tror det är det s3ng syftar på.

Om du inte vet vem hon är så kan du alltid googla...

...och det är relevant för att? Ja?

Medlem

Tycker det speglar verkligheten bra. Alla som någongång har vart på en livekonsert och sett hur tjejer viker ut sig för bandmedlemmar bara för att få vara en avv alla tusen som för dela på bandets STDs. Att det sedan enligt min erfarenhet är betydligt blir tjejer som vill bli dominerade och kallad bitch luder osv osv dragna i håret än som vill göra det är åter igen bara en bra spegling av verkligheten. Sluta med er jäkla moralpanik och håll er till det som har med saken att göra SPELET. polygoner och sprites tar inte illa vid sig av att vara lättklädda

Medlem
Skrivet av Namm:
Skrivet av Propy:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av s3ng:

Gå och lägg dig Thomas. Du är inte Anita Sarkeesian.

Jag försöker få min hjärna att förstå det här inlägget, eftersom det verkar vara så otroligt (ja, OTROLIGT) många som verkat fattat det - det går inte.
Menar du att Thomas inte ska prata om kvinnoförakt för att han själv inte är kvinna? Det är den rimligaste tolkningen jag kan göra, stämmer det?

Anita Sarkeesian är en femenist med åsikter om könsroller i bland annat spel. Jag tror det är det s3ng syftar på.

Om du inte vet vem hon är så kan du alltid googla...

...och det är relevant för att? Ja?

Vad fattar du inte? Det är bara hon som får ha dessa åsikter. INGEN annan. INGEN.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Skribent

Det verkar i dagens samhälle omöjligt att ta en bild/porträttrera en kvinna som inte är sexistisk på ett eller annat sätt. Letar man och tar saker ur sitt sammanhang kommer man alltid att hitta fel. Titta in på sidan genusfotografen, en uppenbart humorbefriad och porrskadad individ. Läs vad den herren tycker om reklambilder i dagens samhälle. Visserligen har han nån poäng men oavsett om kvinnan står, ligger, sitter, gör något, tittar i kameran, tittar snett, spänner sig osv är bilden kränkande för kvinnan. Och oavsett om mannen sitter ned, står upp, gör något, tittar in i kameran, tittar snett så är det en stark bild som nedvärderar kvinnan och hyllar män till skyarna.

I övrigt anser jag det är bra poänger som vissa här kommit med (och som är helt obesvarade från "den andra sidan"). Där det påpekas att serier som Game of Thrones, Spartacus, Rome osv målar upp en rätt skev bild av män och kvinnor gentemot hur vi ser män och kvinnor idag, dessa går ändå fria från kritik som detta spel råkat ut för. Även att kända personer i stora talkshows skrattar åt när en kvinna skär av en mans penis när denne sover och stoppar den i en mixer känns rätt sjukt.

Roligt att vi i Sverige skrattar åt de kristna i USA som anser spel att som t.ex. GTA skapar skolskjutningar medan vi diskuterar om förekomsten av strippor/naket i ett spel ökar kvinnoföraktet i dagens samhälle.

Medlem
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Namm:
Skrivet av Propy:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av s3ng:

Gå och lägg dig Thomas. Du är inte Anita Sarkeesian.

Jag försöker få min hjärna att förstå det här inlägget, eftersom det verkar vara så otroligt (ja, OTROLIGT) många som verkat fattat det - det går inte.
Menar du att Thomas inte ska prata om kvinnoförakt för att han själv inte är kvinna? Det är den rimligaste tolkningen jag kan göra, stämmer det?

Anita Sarkeesian är en femenist med åsikter om könsroller i bland annat spel. Jag tror det är det s3ng syftar på.

Om du inte vet vem hon är så kan du alltid googla...

...och det är relevant för att? Ja?

Vad fattar du inte? Det är bara hon som får ha dessa åsikter. INGEN annan. INGEN.

Nu är det nog ni två som inte fattar. Jag bara svarade på vad bjosarn undrade över. Eller iaf hur jag tolkade det. Kom inte och påstå att jag sagt något annat!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Shadee: Jag skulle hålla med om Game of Thrones, särskilt som någon som läst flera av böckerna där en mer nyanserad man-kvinno-balans finns, i tv-serien är det som man utan anledning slängt in fler onödiga förnedrande sex scener. Men det finns ändå en skillnad i Game of Thrones, därför att man är bara observatör. Det är frivilligt hur man ställer sig till det, och det speglar en halvt fiktiv värld som baseras på verkligheten, serien/böckerna tar också ställning till det tycker jag, då dom "goda" sällan utnyttjar och misshandlar kvinnor men dom onda gör det i större utsträckning.

I DmC tycker jag det blir riktigt illa för det är den som ska vara protagonisten som ägnar sig åt detta, det finns inte ens någon bakgrund, det är inte ens att man ser att han just nu är i en svacka utav något slag, istället går det att tolka som att "det här är nåt coolt, såhär gör coola snubbar".

Skribent
Skrivet av Veqtor:

Shadee: Jag skulle hålla med om Game of Thrones, särskilt som någon som läst flera av böckerna där en mer nyanserad man-kvinno-balans finns, i tv-serien är det som man utan anledning slängt in fler onödiga förnedrande sex scener. Men det finns ändå en skillnad i Game of Thrones, därför att man är bara observatör. Det är frivilligt hur man ställer sig till det, och det speglar en halvt fiktiv värld som baseras på verkligheten, serien/böckerna tar också ställning till det tycker jag, då dom "goda" sällan utnyttjar och misshandlar kvinnor men dom onda gör det i större utsträckning.

I DmC tycker jag det blir riktigt illa för det är den som ska vara protagonisten som ägnar sig åt detta, det finns inte ens någon bakgrund, det är inte ens att man ser att han just nu är i en svacka utav något slag, istället går det att tolka som att "det här är nåt coolt, såhär gör coola snubbar".

Jag har läst böckerna, eller rättare sagt andra boken och håller på med tredje (inga spoilers, tack. ). Jag kan inte påstå att jag håller med, det är rätt beskrivande scener med sex där kvinnan är tydligt underordnad och ofta inte accepterar handlingen (dvs våldtäkt). "Hålet mellan benen" nämns dessutom rätt ofta som kvinnans bästa vapen. Böckerna beskriver som du säger en halvfiktiv värld med inslag av hur det var förr i tiden - där starka män tar vad de vill ha och svaga män dör, kvinnor accepterar i princip det som händer eller smider planer med "hålet mellan benen". Fast kan man inte på samma sätt säga att spel gör det också, men inte med hur det var utan hur det hade kunnat vara om...?

Jag har inte spelat DmC så ska inte säga så mycket mer om det (du kan mycket väl ha helt rätt), men av erfarenhet vet jag att det oftast är en tolkningsfråga och sällan ett "klart" fall.

Sedan håller jag inte med dig om att det finns goda och onda i Game of Thrones men det är en helt annan diskussion.

Medlem

"För mig blir det här lite så här: Tänk dig att gå på en känd och välrenommerad restaurang. Där serveras du förrätt, huvudrätt, efterrätt och dricka i världsklass. Middagen tar flera timmar och är mestadels ren och skär njutning. Det finns bara en liten hake: Vid entrén måste du och alla andra gäster först dricka ett glas möglig, ljummen soppa serverad av en svettig servitör som rapar högt.

Hur skulle man betygsätta en sådan middag?"

Högt om maten är gratis!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Sex säljer, så har det alltid varit, 99,9% som spelar är män / killar, sen någon lebb säkerligen.

Men om det nu är så förbannat opassande, sätt en 20 års gräns på skiten, för bra var det INTE, men naket går ju inte att ha, fan tar den som sätter ditt ett par digitala bröst eller en digimus, det går INTE, ajabajja, fy fan vad trött man blir, TRAMS!

Ta eran överpolitiska korrekthet och stoppa den där solen inte skiner!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Propy:

Anita Sarkeesian är en femenist med åsikter om könsroller i bland annat spel. Jag tror det är det s3ng syftar på.

Om du inte vet vem hon är så kan du alltid googla...

Jag vet vem Anita Sarkeesian och att hon är feminist. Men varför skall s3ng påpeka att Thomas inte är Anita (det är väl självklart för alla inblandade?) och varför skall Thomas därför gå och lägga sig? Det var vad jag undrade, hade jag velat veta vem Anita Sarkeesian är hade jag skrivit "Vem är Anita Sarkeesian?".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

En bekant blev våldtagen av en kille på en efterfest, hon berättade det här för mig en gång. Det som fastnade och som jag aldrig glömmer var att han sa "det här är ingen våldtäkt, om du nu tror det". Våldtäktsmannen trodde säkert på det själv, att det var hans rätt att göra sitt i henne.

Vi hjälper till att försvara en bild av kvinnan som något vars uppgift är att tillfredsställa mannen.

Är alla män som läser FZ våldtäktsmän eller vad vill du antyda?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Fenix:
Skrivet av Johan Olander:

En bekant blev våldtagen av en kille på en efterfest, hon berättade det här för mig en gång. Det som fastnade och som jag aldrig glömmer var att han sa "det här är ingen våldtäkt, om du nu tror det". Våldtäktsmannen trodde säkert på det själv, att det var hans rätt att göra sitt i henne.

Vi hjälper till att försvara en bild av kvinnan som något vars uppgift är att tillfredsställa mannen.

Är alla män som läser FZ våldtäktsmän eller vad vill du antyda?

Vad han vill "antyda" är att det finns en problematik i hur vårt samhälle - och då framförallt män objektifierar kvinnor och hur den objektifieringen leder till att kvinnan underställs mannen. En del av den kvinnliga könsnormen är att behaga män, genom sitt uppförande och utseende vilket definitivt spelar roll när det gäller tex våldtäkter, kvinnomisshandel och andra starkt könskodade brott. Det är numera ett välkänt faktum att våldtäkt används av män som ett sätt att befästa och utöva makt över någon annan. I vårt samhälle är det mannen som ska ha kontrollen och vara den säkra individen. När denna auktoritet ifrågasätts, av antingen honom själv eller någon annan så hänfaller en del åt att med våld utöva makt.

Detta betyder inte att alla män är potentiella våldtäktsmän eller att man blir en våldtäktsman av att spela DmC. Men vad det betyder är att vi har en kultur, ett mönster som vi alla i samhället är en del av och aktivt upprätthåller, där kvinnan är underställd mannen och vars roll är att behaga honom.

Genom att erkänna att till exempel porträtteringen av kvinnor (och män för den delen) i DmC är en del av detta mönster, så kan vi göra oss själva och andra mer medvetna om de olika strukturer som finns som säger åt oss att kvinnor ska göra si och män ska göra så. Det handlar om medvetenhet och att försöka slå sig fri från gamla, sociala normer som det är dags att göra sig av med. För kvinnor är ju lika mycket värda som män, det tror jag att alla här inne skriver under på.

Medlem

Jag är helt med dig i det här ämnet Thomas. Förbryllas dock över hur många som på något vis tycks ta illa upp över att du har denna positiva och upplyftande åsikt. Och att det görs en lika stor orättvis porträttering av män som av kvinnor, stämmer inte nånstans så det är ingen idé att ens diskutera den biten.

Bättre att tänka efter lite innan man myntar såna kommentarer.

Medlem

Eftersom ingen verkar kunna förklara så antar jag att inlägget egentligen ser ut som följande:

Skrivet av s3ng:

Hej, jag har inget vettigt att säga alls så jag håller tyst istället.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Var god skilj på sex och sexism.

Det ena är naturligt, det andra är en åsikt hemmahörande på 1700 talet.

Medlem

Dmc pyntar med porr, så långt är jag med, även om det är väääldigt softcore porr i såna fall.
Dmc pyntar med kvinnoförakt, hmm... Nej, där håller jag inte med. Jag tycker visserligen inte porr visar på kvinnoförakt heller, så det kan ju vara förklaringen.

Det jag dock vänder mig mest emot med denna krönikan är just användingen av ordet kvinnoförakt. För alla är emot kvinnoförakt, det är något som är i princip per definition något dåligt. Så det skulle vara en sak att säga att man inte gillar introt för att det är ganska sexuellt laddat, och en helt annan att säga att det innehåller kvinnoförakt, för det anser jag också vara ett angrepp emot alla som gillar introt.

Lite som de kristna grupperingarna som raljerar om hur illa det är med porr m.m, och antyder att alla som medverkar i eller tittar på kommer brinna i helvetet, ger lite samma vibbar. Fast mer väl artikulerat och utan den religösa aspekten.

Medlem

Det är det som säljer bäst som utvecklas.
Om det inte faller i ens smak så köp det inte.

Hur mycket jag gärna skulle vilja säga "typisk japaner" så är det så det ser ut på marknaden. Det kunde ha varit tvärt om, då hade vi hört klagomål om det istället.

tka
Medlem
Skrivet av Ermus:

"DmC stänger effektivt ute kvinnliga spelare med sin inledning." Har du frågat en kvinna som spelat spelet vad hon tycker om inledningen, om inte förstår jag inte hur du kan yttra ett sådant påstående.

Sen tyckte jag, när jag själv såg inledningen, att det var "stupid-fun", uppenbarligen inget att ta seriöst. Sedan finns det ju också kvinnor som inte är objektifierade i spelet.

Även män är ofta, kanske inte sexuellt objektifierade, men objektifierade som dumma muskler vars enda uppgift är att döda. Är det då något för alla män att ta illa upp av? Nej, det är en dum stereotyp som ingen verkar ha problem med att acceptera. Anledningen till att stereotyperna ens finns beror ju på att sådana människor faktiskt finns.

Det du säger är ju att det objektifierar kvinnor, medan jag syftar på att det bara visar stereotyperna för de kvinnliga porrstjärnorna som faktiskt existerar.

Då ligger väl problemet hos dig? Så fort en kvinnlig stereotyp som ses negativt dyker upp blir du upprörd och anser att den försöker objektifiera ALLA kvinnor. Get over it.

Hur ger man någon 1000 tummar upp? Det är Ermus värd.

Medlem
Skrivet av tka:

Hur ger man någon 1000 tummar upp? Det är Ermus värd.

Ja precis 5000 tummar upp är rätt mycket. Han är värd det helt enkelt.

Medlem

Det var bara jag som såg inledningen som en tydlig bild av Dantes självdestruktiva liv, alltså? Där ser man.

Att sedan hoppa på något som objektifiering, i ett spel som i grunden är så överdrivet, är för mig lite märkligt. Jag kan se att folk skulle kunna se det som stötande, men det går ju inte att rycka det hela ur sitt sammanhang.

Som avslutning så vill jag även nämna att man inte alltid måste analysera alla aspekter för att kunna skriva en bra spelrecension.

*Har inte tid att korrekturläsa för stunden, måtte det bli rätt.

Medlem

VAFAN är allt detta skitsnack? omsakligt... onödigt.... Allt detta ni pratar om bygger om karaktärerna och illustrerar storyn. Ni kanske vill köra ett textbaserat spel eller läsa en bok istället? jag jag spelar för visuella visningar av korruption makt kärlek hat krig allt spelen har att erbjuda.

Förstår inte varför alla ska basha på spel för dom sitter hemma o dricker te och tittar ut i fönstret och klagar på att grannen flyttbil tar upp för stor del av innegården. get a LIFE!

Skriv svar