Karaktär i Bordelands 2 anklagas för att vara rasistisk

Robot
Karaktär i Bordelands 2 anklagas för att vara rasistisk

Karaktären Tiny Tina i Borderlands 2 anklagas för att vara rasistisk.

#gearbox-software, #borderlands-2


Medlem
Karaktär i Bordelands 2 anklagas för att vara rasistisk

Så nu får man inte ha en dialekt i ett spel längre heller...

Medlem

Oj, vad rasistiskt!

Medlem

*Playing the world's smallest violin*


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Så om en människa med vit hud använder slang som främst används av människor med svart hud, utan att vara ironisk, är man rasist? Folk är ju för tusan överkänsliga idioter.

Medlem
Medlem

Folk finner alla möjliga ursäkter att skapa debatt. Så äre.

Medlem

Problemet uppstår när man gör humor av sättet som minoriteter pratar och beter sig, och gör sig lustig över kulturer. Jag kan förstå diskussionen och tycker det är bra att den tas. Man gör fel om man bara försöker sopa det under mattan och ignorerar.

Personligen har jag inte så mycket uppfattning, för jag kan inte ens föreställa mig hur det är att bli diskriminerad (vit, heterosexuell och snart medelålders man i medelklassens Sverige). Och då har jag ingen rättighet att försöka sätta agendan för vad som är rätt eller fel att diskutera heller.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Ja herrejävlar vad rasistisk hon är!
Sarkasm åsido, Borderlands 2 måste vara en av de mest sämsta uppföljare jag någonsin spelat. Det enda positiva jag fann med det var att denna gången fanns det mer grafikinställningar till PC versionen.


signatur

Den som sover levlar inte.

Medlem

Men SNÄLLLA, Kotaku är ju förfan spelbloggarnas motsvarighet till Aftonbladet, dom spottar ur sig den ena idiotin efter den andra bara för att få träffar och ad-revenue... *sigh*

Edit: okej, nu var det ju inte Kotaku som hade påstått dumheterna, dom bara rapporterade om några konstiga tweets som någon idiot spottat ur sig.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Nä hon är inte rasistisk. Badonkadonk är ju inte ett typiskt svart ord... Jag har faktiskt bara sett en amerikan använda det ordet innan Tiny Tina och det var Trace Adkins... å han är ju vit också.
Då måste han också vara rasist?

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Problemet uppstår när man gör humor av sättet som minoriteter pratar och beter sig, och gör sig lustig över kulturer. Jag kan förstå diskussionen och tycker det är bra att den tas. Man gör fel om man bara försöker sopa det under mattan och ignorerar.

Och om Tiny Tina hade varit svart så hade det förstås varit rasistiskt ändå för det är så svarta människor uttrycker sig enligt stereotypen? .....nej den enda rasismen är den som i det här fallet påvisar att minoriteter har ett eget sätt. Så med andra ord är anti-rasisterna de riktiga rasisterna. Övriga bryr sig inte om hur folk ser ut eller låter.

Medlem

Men för helvete, det är ju långtifrån bara svarta som pratar så. Skulle säga att hon låter som flertalet från södern, vita som svarta. Det är ju från vita som den slangen kommer från början..

Medlem

Så ofta som min dialekt (östgötska) görs narr av i svensk media, så borde man nog tycka att någon snart ska bli kränkt även här...

Medlem

Men Ashly Burch talar ju sådär... det är ju hennes grej. Kolla upp "Hey Ash Whatcha Playin'?" på youtube. Anthony Burch som skapade den youtube showen, är också lead writer till Borderlands 2, och la därför in en karaktär (Tiny Tina) med sin syster i tanke, därför beter hon sig så, det är Ashly's grej. Är det inte rasistiskt att säga att bara minoriteter talar på sånt sätt då?

Medlem

Men suck, säg inte att hon från den där värdelösa internetserien är med...


signatur

Den som sover levlar inte.

Skribent

Är serien Scrubs då också rasistisk? JD försöker ju prata som Turk i var och vartannat avsnitt samt försöker bete sig som Turk relativt ofta också. Där resultatet ofta påvisar vilken tönt JD är och ungefär 50/50 om Turk framställs som cool eller tönt.

Förstår inte hur folk kan reagera på sådant här.

Medlem

Folk är bara för känslig nu för tiden när det gäller allt från spel till trafik skyltar, pepparkakor, julkalendern allt är på något sett rasistiskt

Medlem

Då var det bekräftat. Världen är full av idioter!

Så av alla galna karaktärer, parodier och våld i spelet så klagar vissa på den i särklass roligaste karaktären i spelet :/

Är Robert gustavsson också rasist efter som i princip hela hans humor handlar om att härma stereotyper och folk. Hade man varit på det sättet så hade hans ryska tolkning kunnat vara enormt rasistisk då han verkar tro att alla ryssar håller på med ak47 or osv osv osv. Sen har man också den finska fyllan :/

k3m
Medlem

självklart ska man som historieskapare/författare få skapa alla möjliga slags karaktärer. onda, rasistiska, puckon, omtänksamma, snälla o.s.v. rena svammlet av folk att få detta till något oetiskt/olagligt.

KoP
Medlem

Rasistisk för att man använder sig utav en viss dialekt? Nu trillade öronen av tror jag. :S

Medlem

Det är urlöjligt och inte rasistiskt för fem öre, det är känsliga idioter som måste ha uppmärksamhet.

Ungefär som att ifall en polis tar en invandrare i sverige så blir reaktionen rasist till polisen när den ifråga har faktist gjort något.

Lika patetiskt är detta när ska folk spela på härkomst kortet och börja se det roliga med saker och ting jag har inte ens spelat borderlands 2, och jag dog av garv Ma donkadonk hahhahahhahaa. hold on just a secoo! hahaahahaha

Medlem

Jag upplevde själv inte karaktären som rasistisk, men mina förfäder har inte blivit förslavade och förtryckta heller. Det är jävligt lätt att sitta i Sverige och tycka att svarta inte ska gnälla, men som sagt, du hade kanske tagit illa upp om din mamma inte fått gå i skolan för att hon hade fel hudfärg. Eller om din farfar blev hängd för att han var rättslös p.g.a sin hudfärg.
Östgötar har t.ex. aldrig vart en förtryckt grupp, så det är klart att östgötar inte tar illa upp när man hånar vår dialekt.

Medlem

Och detta är spelet som du slaktar dvärgar i tonvis.
Jahadu.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Inaktiv

- Faith in humanity

Medlem

som jag alltid säger så borde folk växa sig ett par kulor eller ge fan i att spela spel om dom nu ska vara känsliga som små bebisar. men nej, nog fan ska dom bara för att det går.


signatur

//monster

ZF
Medlem

Petter inväntar tvitterstormen.

jag tycker mest hon är en förolämpning mot bokstavsfolket. men de räknas kanske inte som en enda grupp nu..?

Inaktiv

För det första: ungefär 20 % av Tiny Tinas kommentarer kan tolkas som "ebonics", i övrigt är det en blandning mellan barnvisor och allmän sillyness.

För det andra: Ash Burch är INTE vit.
http://www.youtube.com/watch?v=QvKoBH3PA2s

För det tredje: Att en humoristisk karaktär talar (delvis) som svarta stereotypt anses göra är INTE detsamma som förnedring, kränkning och förminskning av mörkhyade människor.

För det fjärde: om det är NÅGON karaktär i Borderlands 2 som kan anses fördomsfull och kränkande så är det redneck-bonnläppen som vill knulla sin egen syster och talar som ett retard. DÄR kan vi snacka förnedring hela vägen till banken. Nej, man ska inte blanda ihop äpplen och päron men man kan inte ignorera en karaktär som är 10 000 ggr mer fördomsladdad än en annan enbart för att den förste är vit och talar som en vit person vilket är EXAKT vad man gör om man bråkar om Tiny Tina men inte bil-bonden.

Medlem

Vart är världen på väg? Måste allt vara så jäla PK.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

123
Skriv svar