DLC till Sim City är en bra sak

Skribent
DLC till Sim City är en bra sak

Jag älskar The Sims-spelen. Har man aldrig stiftat bekantskap med serien är det dock lätt att titta på alla de femhundraelva expansionerna och tänka att de som köper dem är lättlurade jävlar.

Men det är inte riktigt sant.

I sitt grundutförande är The Sims 3 ett komplett spel. Man behöver inte spendera en krona mer för att få en fulländad upplevelse. Men liksom de flesta spel har det ett bäst före datum – förr eller senare tröttnar man och går vidare.

Här kommer expansioner och prylpaket in i bilden. Det snillrika i just fallet The Sims är att man inte behöver köpa dem i någon särskild ordning. Inte intresserad av vampyrer? Strunta i det tillägget och köp det med husdjuren istället. Man väljer det som är relevant för att förlänga livslängden på den egna upplevelsen med ett spel man tycker om, istället för att låta intresset dö och sitta och vänta på en uppföljare (som man gjorde förr i tiden).

Nu ryktas det att Sim City får mikrotransaktioner och jag känner mig hoppfull. Under förutsättningen att de kör samma stil som i The Sims 3 och inte tänker blåsa oss på sådant som "borde vara med i grundpaketet" så känns det som en bra idé. Nya saker att bygga i sina städer, olika uppdrag, och så vidare in i oändligheten. Man köper det man vill ha för att hålla spelet vid liv.

För hur bra spel än är så hamnar jag förr eller senare i ett läge där jag tröttnar. Kan välplacerade mikrotransaktioner förlänga livslängden ser jag det enbart som något positivt.

#blogg


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
DLC till Sim City är en bra sak

Jag håller med helt!

Har The Sims 3 med en trave paket till den, och har då såklart bara de som intresserar mig.

Folk idag förväntar sig att ALLT ska ingå i originalspelen, och alla vill att olika saker ska inkluderas i detta allt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skribent

Mm, om "allt" ska ingå i originalspelen så blir det dessutom väldigt få spel som någonsin blir färdigställda.

Med Sims har Maxis visat att de kan hantera mikrotransaktioner och expansioner på ett schysst sätt, och jag har ingen anledning att misstro dem i fallet Sim City.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Jag skulle nog vilja hålla isär mikrotransaktioner och DLC som helt olika saker. Mikrotransaktioner finns i Free2Play-spel som League of Legends, Team Fortress 2, Rusty Hearts med flera. Man betalar en liten slant antingen för skins, hattar och dylikt eller bekvämlighetspryttlar så som erfarenhetsbonusar, extra utrymme för loot, låsa upp vapen/karaktärer och så vidare. Det finns även spel som har en viss mängd Pay2Win, man kan köpa sig till fördelar som de som inte betalar aldrig kan få. Microtransaktion har hitintills varit ett sätt att ta betalt för spel och är inte sällan en förbrukningsvara (experience boost i en vecka, till exempel).

DLC har å andra sidan varit små extra tillägg till spel och som oftast (men inte alltid) utvecklas efter att spelet släppts och kan lägga till eller ändra lite vad som. Mig veterligen så är det inte så gott om DLC som kan förbrukas och försvinna.

Jag vet inte om det bara är jag som vill skilja på dem på det sättet, om det är rätt eller fel eller vad det nu kan vara. Men jag tycker, enligt mina definitioner ovan, att ett fullpris-spel gärna får ha DLC men ska hålla sig borta från mikrotransaktioner. Jag har flera fullpris-spel som jag har skaffat DLC till och som både förlängt och förhöjt nöjet massor och jag har haft mycket roligt med F2P-spel och slantat ut för en del mikrotransaktioner. Rätt sak på rätt plats.

Så för SimCity's del, tycker jag, att DLC är helt OK men att mikrotransaktioner är åt skogen fel. Vilket det nu är som de valt vet jag inte och ingen annan heller än så länge så innan facklorna och högafflarna kommer fram borde man kanske vänta och se, kan ju helt enkelt vara ett missförstånd.

Sedan är det ju som vanligt att företagen (och många andra) skiter fullständigt i vad jag tycker och tänker men det är det det


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Skribent

Parzec

Jag håller helt med i att man bör göra skillnad på olika downloads baserat på storlek. Boosts och dylikt ger en besk eftersmak.

Däremot tror jag att även småköpen kan göra sig bra i Sim Citys universum. I senaste Fragzone-avsnittet snackades det om att man liksom i Spore/Sims kan ändra utseendet på byggnader, till exempel brandstationer, för att få en egen stil. Detta förutsätter jag att man kan göra helt gratis, och jag förutsätter också att man kommer kunna ladda upp sina skapelser och dela med sig om man vill. Men att betalalternativ (10 spänn för en snygg polisbil) finns för de som av någon anledning vill ha dem.

En sån lösning känns okej för mig, och ger inte någon som helst fördel för den som öppnar plånboken.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Har ju hört att det kommer gå att samarbeta/sabba för andra spelares städer. Finns det då DLC options som:
*Huge frikkin monster, $1.99
* Anarki agents, $2.99
"Och min favorit"
* Fast food retailer strike. $2.99

Kanske inte borde spela med mig


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skribent

"Placera gigantisk sopstation bredvid grannens stadshus - $2,99"

Jo skulle kunna funka!

(Men bara om det finns en motsvarighet som är gratis. Att betala för spelmässiga fördelar går bort!)


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

1
Skriv svar