Capcom - RE6 sålde inte tillräckligt bra, DmC säljer sämre än väntat

Medlem
Capcom - RE6 sålde inte tillräckligt bra, DmC säljer sämre än väntat
Citat:

Capcoms sjätte del i sin flaggskeppsserie Resident Evil sålde mindre än väntat. I dag gick företaget ut med ett pressmeddelande där de redovisar att Resident Evil 6 endast såldes i 4,8 miljoner exemplar, en betydligt lägre siffra än de 7 miljoner exemplar som Capcom initialt hade hoppats på.

Enligt dem själva beror den bristande försäljningen på att spelet förlorade försäljningskraft efter sin lansering. En faktor till detta kan vara att Resident Evil 6 inte höll upp till köparnas förväntan, vilket resulterade i att spelarna i sin tur inte marknadsförde spelet vidare till sina vänner och bekanta.

Som Eurogamer rapporterat tidigare hoppades Capcom att Resident Evil 6 skulle bli företagets mest sålda spel någonsin.

Utöver den bristande försäljningen av Resident Evil 6 rapporterar dock Capcom att företagets övriga spel säljer som förväntat.

http://www.eurogamer.se/articles/2013-02-04-resident-evil-6-b...

Citat:

Capcom har sänkt förväntningarna på försäljningen av DmC: Devil May Cry (9/10), vilket tyder på att spelet hittills sålt under förväntan. Inledningsvis hoppades Capcom att spelet, som utvecklats av Ninja Theory, skulle sälja två miljoner exemplar innan det finansiella årets slut. Denna siffra har nu reviderats till 1,2 miljoner.

Fram till januari 2013 har det skeppats en miljon exemplar av spelet till butiker. I dessa siffror räknas inte PC-versionen av spelet, men de tyder ändå på att spelet kan vara illa ute rent försäljningsmässigt.

Det faktum att spelet släpptes tidigt i januari, utan någon egentlig konkurrens av andra nya titlar gör förmodligen att smällen känns ännu hårdare för Capcom.

Simon Campanello skrev i sin recension att Ninja Theory "har gjort ett Devil May Cry som jag tror kommer att tilltala både gamla och nya spelare. De har tagit sin genomtänkta berättarteknik och sammanfogat den med seriens lysande slagsmålssekvenser" och belönade det med betyget 9 av 10.

Spelet har plockat hem liknande betyg från mängder av andra recensenter, men det verkar alltså tyvärr inte ha hjälp till med försäljningen.

http://www.eurogamer.se/articles/2013-02-05-capcom-sanker-for...

Tack och lov verkar de koppla att det kan ha att göra med att spelarna inte gillade spelen tillräckligt för att rekommendera till varandra istället för att skylla på pirater eller något annat konstigt. Tveksamt ändå om de kommer ta till sig av kritiken som båda spelen fått från fans av respektive spelserie. Tror ni det kan leda till ett "uppvaknande" eller ännu hårdare casualisering?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Nästa Resident Evil ska gå tillbaka till rötterna, det har de lovat, vi får väl se. Vad det gäller DmC, tror jag folk väntar till det kommer på REA. Det finns ingen anledning att köpa det från dag 1.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag drog mitt strå till stacken när det gäller DmC åtminstone. Toppenspel tycker jag, även då jag äger alla de tidigare spelen. Det är lite fördummat och simpel combat men det är ingenting som jag brusar upp mig över. Dante som karaktär är helt okej, man måste förstå att det är en ny Dante och inte jämföra de två. Om spelet hade haft ett annat namn än DmC så skulle det garanterat mottagits varmare!

1
Skriv svar