Karaktär i Bordelands 2 anklagas för att vara rasistisk

Skribent
Skrivet av maucau:

Jag upplevde själv inte karaktären som rasistisk, men mina förfäder har inte blivit förslavade och förtryckta heller. Det är jävligt lätt att sitta i Sverige och tycka att svarta inte ska gnälla, men som sagt, du hade kanske tagit illa upp om din mamma inte fått gå i skolan för att hon hade fel hudfärg. Eller om din farfar blev hängd för att han var rättslös p.g.a sin hudfärg.
Östgötar har t.ex. aldrig vart en förtryckt grupp, så det är klart att östgötar inte tar illa upp när man hånar vår dialekt.

Det som är roligt är att det oftast inte är medlemmar ur den utsatta gruppen som gnäller på att det är rasistiskt utan snarare sådana som vill leka "bror duktig". Sjunga nationalsången i skolan t.ex. Vad jag vet så är det inga invandrare som klagat på det, snarare vill de flesta se svenska traditioner. Det är bajsnödiga rektorer/kommunpolitiker som sitter och tror att vissa eventuellt kan uppfatta det som stötande att sjunga nationalsången på skoltid.

Sedan hur man kan stöta sig på att en vit karraktär (som förövrigt är en tonåring som SPRÄNGER en människa i luften i början) pratar med svart slang i ett spel som Borderlands, det övergår mitt förstånd. Sätta eld på folk - helt ok. Dränka folki någon form av grön syra - helt ok. Köra över folk - helt ok. Pumpa någon full med bly - helt ok. Generellt döda tusentals människor - helt ok och dessutom fantastisk underhållning! Prata på fel sätt - nej nej inte ok!

Medlem
Skrivet av Fentron:

Så om en människa med vit hud använder slang som främst används av människor med svart hud, utan att vara ironisk, är man rasist? Folk är ju för tusan överkänsliga idioter.

Du är en överkänslig idiot som bryr dig om en sådan här nyhet. Finns inga rasister att hitta kring den här nyheten, bara idioter och du är en av dom största.

Skrivet av chopper:

Vart är världen på väg? Måste allt vara så jäla PK.

snälla börja inte missbruka det ordet här också.

Medlem

Det är väl rasistiska karaktärer i filmer och serier hela tiden? T.o.m. Vera Bengtsson i Rederiet var ju rasistisk.

Sicken icke-nyhet.

Medlem
Skrivet av maucau:

Jag upplevde själv inte karaktären som rasistisk, men mina förfäder har inte blivit förslavade och förtryckta heller. Det är jävligt lätt att sitta i Sverige och tycka att svarta inte ska gnälla, men som sagt, du hade kanske tagit illa upp om din mamma inte fått gå i skolan för att hon hade fel hudfärg. Eller om din farfar blev hängd för att han var rättslös p.g.a sin hudfärg.
Östgötar har t.ex. aldrig vart en förtryckt grupp, så det är klart att östgötar inte tar illa upp när man hånar vår dialekt.

No, min morfars mor blev konstig efter bombningarna i Vyborg... får jag hata alla ryssar nu? Är det berättigat att gnälla över hur de pratar eller hur deras humor ser ut eller valfri sak o bara klaga? Nej, trodde ju inte jag heller så varför har svarta nån jävla rätt o klaga bara för att de nån gång i tiden råkat illa ut? Alltså inte personerna i fråga utan nån annan svarting för 100 år sedan... Äh, ni svennejävlar brände ju o härja i Finland, kanske ni ska ta o punga upp de kostnader som det förde med sig och kräla framför våra fötter och be om ursäkt... ja för att inte tala om det förtryck som vi upplevde under svenskt styre... ja jävlar... du med dina förtryckarpatrask till förfäder kan ju ta allt skit o bara tacka o buga va? Uhm... ja... låter lite konstigt när vi börjar se på det såhär va? Och i sverige blir ju redan svenska vita män och kvinnor dikriminerade... det är bara att ni bugar och tar emot när ni inte får arbetsplatsen eller utb. platsen för ert ursprung eller ert kön... DET kan vi klaga över och göra ett jävla hallå, men vad din förfader råkade ut för är old news och det som var igår är inte idag. Så även om din mor eller far inte fick så betyder det inte att du inte får idag...

Medlem

Rena youtube-klassen på en del kommentarer i den här tråden...

Medlem

Garanterar att de som reagerat är medellders vita män som försöker vara "coola" då de "stoppar rasismen".
Klassisk morapanik från folk som helst saknar insikt i rasism...

Medlem
Skrivet av Shadee:
Skrivet av maucau:

Jag upplevde själv inte karaktären som rasistisk, men mina förfäder har inte blivit förslavade och förtryckta heller. Det är jävligt lätt att sitta i Sverige och tycka att svarta inte ska gnälla, men som sagt, du hade kanske tagit illa upp om din mamma inte fått gå i skolan för att hon hade fel hudfärg. Eller om din farfar blev hängd för att han var rättslös p.g.a sin hudfärg.
Östgötar har t.ex. aldrig vart en förtryckt grupp, så det är klart att östgötar inte tar illa upp när man hånar vår dialekt.

Det som är roligt är att det oftast inte är medlemmar ur den utsatta gruppen som gnäller på att det är rasistiskt utan snarare sådana som vill leka "bror duktig". Sjunga nationalsången i skolan t.ex. Vad jag vet så är det inga invandrare som klagat på det, snarare vill de flesta se svenska traditioner. Det är bajsnödiga rektorer/kommunpolitiker som sitter och tror att vissa eventuellt kan uppfatta det som stötande att sjunga nationalsången på skoltid.

Sedan hur man kan stöta sig på att en vit karraktär (som förövrigt är en tonåring som SPRÄNGER en människa i luften i början) pratar med svart slang i ett spel som Borderlands, det övergår mitt förstånd. Sätta eld på folk - helt ok. Dränka folki någon form av grön syra - helt ok. Köra över folk - helt ok. Pumpa någon full med bly - helt ok. Generellt döda tusentals människor - helt ok och dessutom fantastisk underhållning! Prata på fel sätt - nej nej inte ok!

Skillnaden är att man dödar låtsasgubbar, men kränkningen kränker riktiga människor (om Tina nu har kränkt någon).
Men poängen jag ville få fram är att det knappast är de som sitter på FZ:s forum som ska diktera vad andra människor inte ska ta illa upp av. Det är den utsatta gruppens egna uppgift.

Medlem

Jag börjar oftare och oftare känna mig kränkt av hur jäkla lättkränkta folk nuförtiden är.

Medlem

Jag började se videon innan jag hann läsa vad som skulle vara rasistiskt. Jag letade och letade... Till slut fick jag läsa att "badonkadonk" och liknande slang tydligen är rasistiskt för att det sägs av en "vit" (inte lätt att se etnicitet på henne men jag spelar med resonemanget). Dessutom finns det massor med vita som använder det slanget också, kanske dags att köra dem till inskolnings- och arbetslägerna (där arbete ger frihet) tills dem lärt sig att inte vara rasister?

Om man tycker att gärning/beteende X är otillbörlig bara för att en av etnicitet Y gör det så hamnar man ganska klart inom definitionen av "rasist". Ironiskt att de som påstår rasism är rasisterna. Japp, alla etniciteter kan vara rasister.

Tldr; Hela diskussionen är löjlig.

Skrivet av maucau:

Men poängen jag ville få fram är att det knappast är de som sitter på FZ:s forum som ska diktera vad andra människor inte ska ta illa upp av. Det är den utsatta gruppens egna uppgift.

För allt del, de kan ta så illa upp de vill och känna sig så kränkta de behagar. Men börja beskylla andra för rent ut sagt löjliga saker? Nej, det kallas förtal och är inte bara omoraliskt utan även olagligt.

Vad man ogillar och vad man inte kan tillåta är två helt olika saker. Jag ogillar NSF och AFA men likväl låter jag dem stå på torget och vifta med sina flaggor (de står dock sällan samtidigt). Däremot skulle jag inte tillåta att dem börjar slå sönder saker eller för oljud hela natten. På samma sätt måste den som är alldeles för lättkränkt finna sig i att saker som dessa förekommer. Det är knappast som om att vi talar om någon typ av anti-afrikan-propaganda eller s.k. hatespeech.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Sååå.....min första tanke blev "Eminem" - det måste ju vara helt kört för den killen nu.

Vita karaktärer i spel får inte prata som färgade människor i verkligheten.

Jag blev lite kränkt av mitt eget inlägg...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Otroligt, tröskeln har sänkts än en gång..

"Jag är rasist, inte av egen vilja, jag råkade hamna i den kategorin av en slump."

Lite så känns det..


signatur

Quake 1,2,3 - CS - UT - B&W 1,2 - Dungeon Keeper - Starcraft 1,2 - Diablo 1,2,(3) - WoW

Inaktiv

Tur att inte FZ märkte detta vid rescensionen, då hade det väl fått 1/5

Medlem

Vad har hänt med FZ?

Medlem

Varför i helvete publicerar ni sån här skräp på FZ? Ni bidrar ju bara till den här typen av dumhet genom att ge det uppmärksamhet...

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Problemet uppstår när man gör humor av sättet som minoriteter pratar och beter sig, och gör sig lustig över kulturer. Jag kan förstå diskussionen och tycker det är bra att den tas. Man gör fel om man bara försöker sopa det under mattan och ignorerar.

Personligen har jag inte så mycket uppfattning, för jag kan inte ens föreställa mig hur det är att bli diskriminerad (vit, heterosexuell och snart medelålders man i medelklassens Sverige). Och då har jag ingen rättighet att försöka sätta agendan för vad som är rätt eller fel att diskutera heller.

Så bara för att du inte är en minoritet så har du ingen rätt att använda ditt sunda förnuft och känslan för rätt och fel?
Det är exakt den typen attityd som gör att rasismen växer sig starkare. Idioter som försöker vara politiskt korrekta och inte fattar att det enda dom gör är att förstärka klyftorna i samhället. Att svarta och vita är annorlunda. Sen om du vill särbehandla dom positivt eller negativt spelar fan ingen roll, det föder rasism i vilket fall som helst.

Nu ska jag tala om för dig hur det ligger till så ska vi se om du fattar. Vi är alla människor. Hur man behandlar folk ska baseras på deras uppförande. Sluta häng upp er på sån här skit hela jävla tiden så kommer det försvinna av sig självt.
Och angående att göra sig lustig över kulturer så hade det inte varit ett problem om det inte ständigt funnits folk som talar om för andra att dom ska ta illa upp.
Om du inte skäms över din färg, eller din kultur, varför ska du ta illa upp om någon skämtar om den?

Medlem
Skrivet av maucau:

Jag upplevde själv inte karaktären som rasistisk, men mina förfäder har inte blivit förslavade och förtryckta heller. Det är jävligt lätt att sitta i Sverige och tycka att svarta inte ska gnälla, men som sagt, du hade kanske tagit illa upp om din mamma inte fått gå i skolan för att hon hade fel hudfärg. Eller om din farfar blev hängd för att han var rättslös p.g.a sin hudfärg.
Östgötar har t.ex. aldrig vart en förtryckt grupp, så det är klart att östgötar inte tar illa upp när man hånar vår dialekt.

Så bara för att en folkgrupp en gång i tiden blivit illa behandlad så ska dom ha rätt att vara befriade från satir i all framtid? Det låter som en diktatur tycker jag.
Är du för censur rent i allmänhet eller?
Nej nej grabben. Din dumhet är en samhällsfara. Du är rasisten. Det är du som anser att vissa människor ska behandlas annorlunda än andra. Det enda alla vi andra i den här tråden begär, något du inte fattar, är att alla ska behandlas lika. Äre ok att skoja om min dialekt, då äre fan ok att skoja om din, oavsett vad i helvete din gammelfarfar har varit med om. Gå nu och ställ dig i skamvrån och tänk över hur urbota korkat du har uttryckt dig.

Inaktiv

Jag är till hälften svart. Personligen anser jag att sådana här diskussioner bara skadar debatten och i längden hela samhället. Nej det är inte rasism i broderlands 2 och dom som påstår det vet inte vad rasism innebär. Den här bilden av en vit som talar som en ghetto afro-amerikan kan till och med ses som anti-rasistisk då den visar att tal och dialekt inte är bundet till hudfärg. Debatten om rasism i dagens Sverige t.ex. avleder oss från att diskutera något mer väsentligt, nämligen framväxten av mångkultur. Har vi i Sverige ens haft en allmän debatt om hur vida mångkultur är bra eller inte? Mångkultur går ju ut på att segregation skall få frodas fritt inom en nationalstat vilket leder till ökade motsättningar mellan folkgrupper med 100% garanti. när man som ny-liberaler och vänster folket, tja alla etablerade svenska politiska partier(utom SD) förespråkar att man skall kunna komma till Sverige och inte ta till sig av den svenska kulturen, utan leva som man gör i det landet man lämnat kommer självklart samhället dras isär. Jag skulle vilja påstå att man skapar det, till exempel min fars hemland kämpar emot, nämligen stamsamhället. Nationalstaten, enad kultur och nationalitet är en grund pelare för ett lyckat samhälle. Vi har idag allvarliga problem i Sverige, det finns en hel del invandrare som inte vill kalla sig svenskar och kan därför inte komma på tanken att assimilera sig och bli det. Där kommer ett till problem, det är mycket hög acceptans för invandrare som "bevarar sin kultur" i Sverige, detta gäller även judar och romer. Det ser däremot annorlunda ut när svenskar vill bevara sin kultur, då hurrar inte direkt vänstern och ny-liberalerna. SD's ökade stöd kan ju delvis kopplas till att man anser att det kanske håller på att bli nödvändigt att bevara den svenska kulturen. I slutändan går det inte att bevara svensk kultur och t.e.x muslimsk kultur samtidigt utan konflikt, då det finns otroligt mycket mellan dessa som står i hård konflikt. Det är här massmedia och en politisk elit som självklart har en agenda bakom det hela, medvetet försöker göra om begreppet rasist/rasism till något man kan kasta på alla som anser att mångkultur kanske har en hel del nackdelar att se över och att man kanske skulle sikta på att involvera dom som faktiskt kommer hit i den svenska kulturen istället. Något som skulle öka förståelsen och ena folk med olika etniska ursprung under en kultur och nation istället för att dela upp dom i små grupperingar utan gemenskap. Jag är övertygad om att det skulle leda till ett samhälle med mycket mindre motsättningar mellan folk med olika bakgrund.


signatur

Mohawk

Inaktiv

Förövrigt är ju det här är ett typiskt utspel som medvetet görs för att vi här, och folk massan skall polariseras. Antingen är man för eller emot att detta är rasism. Är man emot är alla som tycker det okej, rasister vilket skapar ett gap, och en skepsis i alla debatter mellan dessa två grupperingar. Något man bör ha i baktanke.


signatur

Mohawk

Skribent
Skrivet av maucau:

Skillnaden är att man dödar låtsasgubbar, men kränkningen kränker riktiga människor (om Tina nu har kränkt någon).
Men poängen jag ville få fram är att det knappast är de som sitter på FZ:s forum som ska diktera vad andra människor inte ska ta illa upp av. Det är den utsatta gruppens egna uppgift.

Frågan är ju om det hade varit OK om karaktären var svart? En svart karaktär som pratar med svart slang? Det hade inte varit ramaskri om negativa svarta stereotyper då? Ska vi medvetet undvika att ha svarta personer med i spel för att inte kränka någon? Fast det kanske är rasistiskt?

Sen självklart måste vi få diskutera sånt här och tycka att det är löjligt även om man inte tillhör "den utsatta gruppen". Skulle det vara vara tabu att prata om något som någon grupp kan ta illa upp så kan fz.se och fan i mig hela Internet läggas ner. Hela den kristna högern tar ju extremt illa upp av att man dödar människor i spel och eftersom vi inte tillhör den "kränkta" gruppen får vi alltså inte diskutera detta. Eller?

Skribent
Skrivet av Jarhead:

Jag är till hälften svart. Personligen anser jag att sådana här diskussioner bara skadar debatten och i längden hela samhället.

Nej det är inte rasism i broderlands 2 och dom som påstår det vet inte vad rasism innebär. Den här bilden av en vit som talar som en ghetto afro-amerikan kan till och med ses som anti-rasistisk då den visar att tal och dialekt inte är bundet till hudfärg.

Debatten om rasism i dagens Sverige t.ex. avleder oss från att diskutera något mer väsentligt, nämligen framväxten av mångkultur. Har vi i Sverige ens haft en allmän debatt om hur vida mångkultur är bra eller inte? Mångkultur går ju ut på att segregation skall få frodas fritt inom en nationalstat vilket leder till ökade motsättningar mellan folkgrupper med 100% garanti. när man som ny-liberaler och vänster folket, tja alla etablerade svenska politiska partier(utom SD) förespråkar att man skall kunna komma till Sverige och inte ta till sig av den svenska kulturen, utan leva som man gör i det landet man lämnat kommer självklart samhället dras isär. Jag skulle vilja påstå att man skapar det, till exempel min fars hemland kämpar emot, nämligen stamsamhället. Nationalstaten, enad kultur och nationalitet är en grund pelare för ett lyckat samhälle.

Vi har idag allvarliga problem i Sverige, det finns en hel del invandrare som inte vill kalla sig svenskar och kan därför inte komma på tanken att assimilera sig och bli det. Där kommer ett till problem, det är mycket hög acceptans för invandrare som "bevarar sin kultur" i Sverige, detta gäller även judar och romer. Det ser däremot annorlunda ut när svenskar vill bevara sin kultur, då hurrar inte direkt vänstern och ny-liberalerna. SD's ökade stöd kan ju delvis kopplas till att man anser att det kanske håller på att bli nödvändigt att bevara den svenska kulturen.

I slutändan går det inte att bevara svensk kultur och t.e.x muslimsk kultur samtidigt utan konflikt, då det finns otroligt mycket mellan dessa som står i hård konflikt. Det är här massmedia och en politisk elit som självklart har en agenda bakom det hela, medvetet försöker göra om begreppet rasist/rasism till något man kan kasta på alla som anser att mångkultur kanske har en hel del nackdelar att se över och att man kanske skulle sikta på att involvera dom som faktiskt kommer hit i den svenska kulturen istället. Något som skulle öka förståelsen och ena folk med olika etniska ursprung under en kultur och nation istället för att dela upp dom i små grupperingar utan gemenskap. Jag är övertygad om att det skulle leda till ett samhälle med mycket mindre motsättningar mellan folk med olika bakgrund.

Bra inlägg men försök använda styckeindelningar. Det blir svårläst annars och folk slutar läsa innan inlägget är slut. Generellt, tänk: nytt tankespår - nytt stycke. Jag är ingen svenskalärare men tog mig friheten att dela upp ditt inlägg så kanske fler orkar läsa det :).

Inaktiv
Skrivet av maucau:

Jag upplevde själv inte karaktären som rasistisk, men mina förfäder har inte blivit förslavade och förtryckta heller. Det är jävligt lätt att sitta i Sverige och tycka att svarta inte ska gnälla, men som sagt, du hade kanske tagit illa upp om din mamma inte fått gå i skolan för att hon hade fel hudfärg. Eller om din farfar blev hängd för att han var rättslös p.g.a sin hudfärg.
Östgötar har t.ex. aldrig vart en förtryckt grupp, så det är klart att östgötar inte tar illa upp när man hånar vår dialekt.

Nu är du ute och cyklar. Bara för att det finns ett fåtal svarta som tar illa upp, skall det tillåtas styra hela debatten? Skall minoriteter få fullmakt på att bestämma vad man kan ta illa upp ut av, utan en debatt? I så fall är väll du en sådan som tycker att muslimska män skall få kränka svenska kvinnor genom att inte skaka hand med dom på en arbetsintervju för att "det är emot deras religion"? Skall vi sluta äta kött för att veganer tar illa upp? Man skall självklart inte kränka folk, men sen finns det folk som faktiskt lever på att bli kränkta och bilden av att dom blir diskriminerade. Det finns en bok som heter "The holocaust industry" av Norman Finkelstein, mycket bra bok, mycket fakta och kan vara lärorik. Hela boken handlar om en minoritet som roffat åt sig miljarder på gamla brott som begåtts mot dom, för att samhället haft en enorm beröringsskräck.


signatur

Mohawk

Inaktiv
Skrivet av Shadee:
Skrivet av Jarhead:

Jag är till hälften svart. Personligen anser jag att sådana här diskussioner bara skadar debatten och i längden hela samhället.

Nej det är inte rasism i broderlands 2 och dom som påstår det vet inte vad rasism innebär. Den här bilden av en vit som talar som en ghetto afro-amerikan kan till och med ses som anti-rasistisk då den visar att tal och dialekt inte är bundet till hudfärg.

Debatten om rasism i dagens Sverige t.ex. avleder oss från att diskutera något mer väsentligt, nämligen framväxten av mångkultur. Har vi i Sverige ens haft en allmän debatt om hur vida mångkultur är bra eller inte? Mångkultur går ju ut på att segregation skall få frodas fritt inom en nationalstat vilket leder till ökade motsättningar mellan folkgrupper med 100% garanti. när man som ny-liberaler och vänster folket, tja alla etablerade svenska politiska partier(utom SD) förespråkar att man skall kunna komma till Sverige och inte ta till sig av den svenska kulturen, utan leva som man gör i det landet man lämnat kommer självklart samhället dras isär. Jag skulle vilja påstå att man skapar det, till exempel min fars hemland kämpar emot, nämligen stamsamhället. Nationalstaten, enad kultur och nationalitet är en grund pelare för ett lyckat samhälle.

Vi har idag allvarliga problem i Sverige, det finns en hel del invandrare som inte vill kalla sig svenskar och kan därför inte komma på tanken att assimilera sig och bli det. Där kommer ett till problem, det är mycket hög acceptans för invandrare som "bevarar sin kultur" i Sverige, detta gäller även judar och romer. Det ser däremot annorlunda ut när svenskar vill bevara sin kultur, då hurrar inte direkt vänstern och ny-liberalerna. SD's ökade stöd kan ju delvis kopplas till att man anser att det kanske håller på att bli nödvändigt att bevara den svenska kulturen.

I slutändan går det inte att bevara svensk kultur och t.e.x muslimsk kultur samtidigt utan konflikt, då det finns otroligt mycket mellan dessa som står i hård konflikt. Det är här massmedia och en politisk elit som självklart har en agenda bakom det hela, medvetet försöker göra om begreppet rasist/rasism till något man kan kasta på alla som anser att mångkultur kanske har en hel del nackdelar att se över och att man kanske skulle sikta på att involvera dom som faktiskt kommer hit i den svenska kulturen istället. Något som skulle öka förståelsen och ena folk med olika etniska ursprung under en kultur och nation istället för att dela upp dom i små grupperingar utan gemenskap. Jag är övertygad om att det skulle leda till ett samhälle med mycket mindre motsättningar mellan folk med olika bakgrund.

Bra inlägg men försök använda styckeindelningar. Det blir svårläst annars och folk slutar läsa innan inlägget är slut. Generellt, tänk: nytt tankespår - nytt stycke. Jag är ingen svenskalärare men tog mig friheten att dela upp ditt inlägg så kanske fler orkar läsa det :).

man tackar, skall tänka på det, brukar inte skriva så mycket på forum


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av maucau:

Jag upplevde själv inte karaktären som rasistisk, men mina förfäder har inte blivit förslavade och förtryckta heller. Det är jävligt lätt att sitta i Sverige och tycka att svarta inte ska gnälla, men som sagt, du hade kanske tagit illa upp om din mamma inte fått gå i skolan för att hon hade fel hudfärg. Eller om din farfar blev hängd för att han var rättslös p.g.a sin hudfärg.
Östgötar har t.ex. aldrig vart en förtryckt grupp, så det är klart att östgötar inte tar illa upp när man hånar vår dialekt.

Så bara för att en folkgrupp en gång i tiden blivit illa behandlad så ska dom ha rätt att vara befriade från satir i all framtid? Det låter som en diktatur tycker jag.
Är du för censur rent i allmänhet eller?
Nej nej grabben. Din dumhet är en samhällsfara. Du är rasisten. Det är du som anser att vissa människor ska behandlas annorlunda än andra. Det enda alla vi andra i den här tråden begär, något du inte fattar, är att alla ska behandlas lika. Äre ok att skoja om min dialekt, då äre fan ok att skoja om din, oavsett vad i helvete din gammelfarfar har varit med om. Gå nu och ställ dig i skamvrån och tänk över hur urbota korkat du har uttryckt dig.

Fast nu är det ju så att majoriteten av de svarta som var aktiva i frigörelsen på 60-talet fortfarande lever. Och det spelar som sagt ingen roll om vad DU/NI/VI tycker att DE ska ta illa upp av, de kommer ändå ta illa upp. Sen är det ju upp till var och en ta ansvar för vad de gör och säger. Om Gearbox vill stöta sig med afroamerikaner så är det ju såklart deras val, men det kommer eventuellt kosta dem kunder. Vad du och jag tycker om det har inget med saken att göra. Sen får du tycka vad du vill såklart, men det skiter ju Gearbox i. Förstår du nu? Du får hemskt gärna bojkotta produkter som driver med Östgötar, det kan du säkert göra utan att förändra ditt liv överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Jarhead:

I så fall är väll du en sådan som tycker att muslimska män skall få kränka svenska kvinnor genom att inte skaka hand med dom på en arbetsintervju för att "det är emot deras religion"?

Det är här massmedia och en politisk elit som självklart har en agenda bakom det hela, medvetet försöker göra om begreppet rasist/rasism till något man kan kasta på alla som anser att mångkultur kanske har en hel del nackdelar att se över och att man kanske skulle sikta på att involvera dom som faktiskt kommer hit i den svenska kulturen istället.

Jag tycker inte folk ska kränka varandra. Det gäller både på individuellt plan och systematiskt plan. När det gäller mångkultur ser jag kultur som något som hela tiden förändras. Vad som är typiskt svenskt är ju inte samma sak på 1100-, 1500-, 1600-, 1800-, 1960-,1980-, 1990- eller 2010-talet. Att jag personligen har mer gemensamt med koreanska spelproffs, italienska wow-spelare, brittiska acidtechnoproducenter som lever i squats i östra london än vad jag har gemensamt med min chef från Borås har ju inget med invandring att göra. Det har med att den kultur jag intar kommer just från nätet, och folks nationalitet är ganska ointressant i den kontexten.

Konflikter kommer ju ändå uppstå. Jag är osams med ett par arbetskamrater. Det spelar ju ingen roll att vi är svenskar, ungefär lika gamla, tillhör samma samhällsklass, bor i samma del av staden och är ateister. Vi hatar varandra ändå, trots att vi tillhör "samma" kultur. För i slutändan är ju allt individuellt, även kultur och vad som är svenskt.

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av Jarhead:

I så fall är väll du en sådan som tycker att muslimska män skall få kränka svenska kvinnor genom att inte skaka hand med dom på en arbetsintervju för att "det är emot deras religion"?

Det är här massmedia och en politisk elit som självklart har en agenda bakom det hela, medvetet försöker göra om begreppet rasist/rasism till något man kan kasta på alla som anser att mångkultur kanske har en hel del nackdelar att se över och att man kanske skulle sikta på att involvera dom som faktiskt kommer hit i den svenska kulturen istället.

Jag tycker inte folk ska kränka varandra. Det gäller både på individuellt plan och systematiskt plan. När det gäller mångkultur ser jag kultur som något som hela tiden förändras. Vad som är typiskt svenskt är ju inte samma sak på 1100-, 1500-, 1600-, 1800-, 1960-,1980-, 1990- eller 2010-talet. Att jag personligen har mer gemensamt med koreanska spelproffs, italienska wow-spelare, brittiska acidtechnoproducenter som lever i squats i östra london än vad jag har gemensamt med min chef från Borås har ju inget med invandring att göra. Det har med att den kultur jag intar kommer just från nätet, och folks nationalitet är ganska ointressant i den kontexten.

Konflikter kommer ju ändå uppstå. Jag är osams med ett par arbetskamrater. Det spelar ju ingen roll att vi är svenskar, ungefär lika gamla, tillhör samma samhällsklass, bor i samma del av staden och är ateister. Vi hatar varandra ändå, trots att vi tillhör "samma" kultur. För i slutändan är ju allt individuellt, även kultur och vad som är svenskt.

Om allt är individuellt i slutändan så borde ingen behöva bli kränkt för att en tjej i ett tv-spel använder slanguttryck? Vissa svarta pratar inte med slang. Andra gör det. Get it? Du motsäger dig själv.

Medlem

Som någon sa tidigare, om hon hade varit svart hade det varit mycket värre gensvar från PK-maffian. Roligaste karaktären i spelet enligt mig.

Inaktiv
Skrivet av maucau:
Skrivet av Jarhead:

I så fall är väll du en sådan som tycker att muslimska män skall få kränka svenska kvinnor genom att inte skaka hand med dom på en arbetsintervju för att "det är emot deras religion"?

Det är här massmedia och en politisk elit som självklart har en agenda bakom det hela, medvetet försöker göra om begreppet rasist/rasism till något man kan kasta på alla som anser att mångkultur kanske har en hel del nackdelar att se över och att man kanske skulle sikta på att involvera dom som faktiskt kommer hit i den svenska kulturen istället.

Jag tycker inte folk ska kränka varandra. Det gäller både på individuellt plan och systematiskt plan. När det gäller mångkultur ser jag kultur som något som hela tiden förändras. Vad som är typiskt svenskt är ju inte samma sak på 1100-, 1500-, 1600-, 1800-, 1960-,1980-, 1990- eller 2010-talet. Att jag personligen har mer gemensamt med koreanska spelproffs, italienska wow-spelare, brittiska acidtechnoproducenter som lever i squats i östra london än vad jag har gemensamt med min chef från Borås har ju inget med invandring att göra. Det har med att den kultur jag intar kommer just från nätet, och folks nationalitet är ganska ointressant i den kontexten.

Konflikter kommer ju ändå uppstå. Jag är osams med ett par arbetskamrater. Det spelar ju ingen roll att vi är svenskar, ungefär lika gamla, tillhör samma samhällsklass, bor i samma del av staden och är ateister. Vi hatar varandra ändå, trots att vi tillhör "samma" kultur. För i slutändan är ju allt individuellt, även kultur och vad som är svenskt.

Att kultur ständigt förändras råder absolut inget tvivel om. Det är inget statiskt fenomen. Svensk kultur har självklart förändrats sedan 1000-talet. Viktigt att belysa när det gäller kulturell förändring är att, stora kulturella förändringar ofta möts med hårt motstånd, från olika samhällsgrupperingar. Speciellt när dessa förändringar tvingas på större delen av befolkningen av en makt elit.

1990 och 2000-talets kulturella förändringar kan ses som stora. Dom har blivit påtvingade av en makt elit. Det råder en ganska ensidig bild i massmedia på huruvida mångkultur är bra eller inte. Dom som får utstå konsekvensen av övergången till det mångkulturella samhället är till största del låg och medel inkomsttagare. Det vi ser idag är en dragkamp mellan en maktelit och en grupp människor som logiskt nog växer i takt med att multikultur problematiken blir allt mer påtagliga i vår vardag.

Att diskutera huruvida kultur och samhällen förändras eller inte, är inte relevant här, det relevanta är hur vi vill styr skutan och vilket Sverige vi vill ha? Ett enat eller splittrat? Ett byggt på att man ska ge alla lika förutsättningar och möjligheter? Det är inte direkt det Sverige mångkulturen bidrar till att skapa.

Din förståelse för kultur och dess mening/innebörd är i mina ögon bristande. (Svensk) kultur är inget individuellt. En av anledningarna till att fler och fler börjar ta del i den här debatten är för att mångkulturen märker ut och hjälper till att definiera enskilda kulturer och dess kollektiva särdrag. Vad som är svenskt får en starkare definition när det ställs bredvid andra kulturer i det mångkulturella samhället.

Din gemenskap med människor som har samma intressen som dig är inte riktigt densamma som en kulturell gemenskap. Den kulturella gemenskapen sätter upp vissa gemensamma nämnare i ett samhälle som förenar och skapar en gemenskap, utan att vi skall ha behövt säga ett ord till varandra. Konflikter kommer självklart alltid att uppstå oavsett om vi delar kultur, men kulturen kommunicerar sociala koder och beteenden. Om vi tar den extremaste versionen av mångkultur som är stamsamhällen så slår folk kollektivt fortfarande ihjäl varandra. USA är ett land på gränsen till detta, där dör tusentals människor i gängkrig varje år, mellan gäng/subkulturella grupperingar eller i etniska gäng-konflikter.


signatur

Mohawk

Inaktiv
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av maucau:
Skrivet av Jarhead:

I så fall är väll du en sådan som tycker att muslimska män skall få kränka svenska kvinnor genom att inte skaka hand med dom på en arbetsintervju för att "det är emot deras religion"?

Det är här massmedia och en politisk elit som självklart har en agenda bakom det hela, medvetet försöker göra om begreppet rasist/rasism till något man kan kasta på alla som anser att mångkultur kanske har en hel del nackdelar att se över och att man kanske skulle sikta på att involvera dom som faktiskt kommer hit i den svenska kulturen istället.

Jag tycker inte folk ska kränka varandra. Det gäller både på individuellt plan och systematiskt plan. När det gäller mångkultur ser jag kultur som något som hela tiden förändras. Vad som är typiskt svenskt är ju inte samma sak på 1100-, 1500-, 1600-, 1800-, 1960-,1980-, 1990- eller 2010-talet. Att jag personligen har mer gemensamt med koreanska spelproffs, italienska wow-spelare, brittiska acidtechnoproducenter som lever i squats i östra london än vad jag har gemensamt med min chef från Borås har ju inget med invandring att göra. Det har med att den kultur jag intar kommer just från nätet, och folks nationalitet är ganska ointressant i den kontexten.

Konflikter kommer ju ändå uppstå. Jag är osams med ett par arbetskamrater. Det spelar ju ingen roll att vi är svenskar, ungefär lika gamla, tillhör samma samhällsklass, bor i samma del av staden och är ateister. Vi hatar varandra ändå, trots att vi tillhör "samma" kultur. För i slutändan är ju allt individuellt, även kultur och vad som är svenskt.

Att kultur ständigt förändras råder absolut inget tvivel om. Det är inget statiskt fenomen. Svensk kultur har självklart förändrats sedan 1000-talet. Viktigt att belysa när det gäller kulturell förändring är att, stora kulturella förändringar ofta möts med hårt motstånd, från olika samhällsgrupperingar. Speciellt när dessa förändringar tvingas på större delen av befolkningen av en makt elit.

1990 och 2000-talets kulturella förändringar kan ses som stora. Dom har blivit påtvingade av en makt elit. Det råder en ganska ensidig bild i massmedia på huruvida mångkultur är bra eller inte. Dom som får utstå konsekvensen av övergången till det mångkulturella samhället är till största del låg och medel inkomsttagare. Det vi ser idag är en dragkamp mellan en maktelit och en grupp människor som logiskt nog växer i takt med att multikultur problematiken blir allt mer påtagliga i vår vardag.

Att diskutera huruvida kultur och samhällen förändras eller inte, är inte relevant här, det relevanta är hur vi vill styr skutan och vilket Sverige vi vill ha? Ett enat eller splittrat? Ett byggt på att man ska ge alla lika förutsättningar och möjligheter? Det är inte direkt det Sverige mångkulturen bidrar till att skapa.

Din förståelse för kultur och dess mening/innebörd är i mina ögon bristande. (Svensk) kultur är inget individuellt. En av anledningarna till att fler och fler börjar ta del i den här debatten är för att mångkulturen märker ut och hjälper till att definiera enskilda kulturer och dess kollektiva särdrag. Vad som är svenskt får en starkare definition när det ställs bredvid andra kulturer i det mångkulturella samhället.

Din gemenskap med människor som har samma intressen som dig är inte riktigt densamma som en kulturell gemenskap. Den kulturella gemenskapen sätter upp vissa gemensamma nämnare i ett samhälle som förenar och skapar en gemenskap, utan att vi skall ha behövt säga ett ord till varandra. Konflikter kommer självklart alltid att uppstå oavsett om vi delar kultur, men kulturen kommunicerar sociala koder och beteenden som stabiliserar våra relationer och samhällen. Om vi tar den extremaste versionen av mångkultur som är stamsamhällen så slår folk kollektivt fortfarande ihjäl varandra. USA är ett land på gränsen till detta, där dör tusentals människor i gängkrig varje år, mellan gäng/subkulturella grupperingar eller i etniska gäng-konflikter.


signatur

Mohawk

123
Skriv svar