Himmel eller helvete? Dead Space 3 splittrar kritikerna

Robot
Himmel eller helvete? Dead Space 3 splittrar kritikerna

Näst intill en fullpoängare tycker någon, mediokert tycker en annan. Kritikerna har vitt skilda åsikter om Viscerals trea.

#dead-space-3, #visceral-games, #dead-space-2, #dead-space


Medlem
Himmel eller helvete? Dead Space 3 splittrar kritikerna

Intressant när åsikterna är så olika - det är ju allmänt känt att stora delar av spelpressen är köpt, åtminstone på andra sidan Atlanten. Är det så i det här fallet, eller handlar det helt enkelt om olika upplevelser?

Medlem

Det gick utför redan med tvåan tycker jag.

Medlem

Hoppas på en Zero Punctuation-recension snart.

Moderator | Testpilot

Har det ens funnits något bevis på att recensenter blivit köpta eller är det bara något allmänheten hittar på bara för det inte tycker som dom vill?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

IGN jämförde DS3 med diablo3 :/


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har det ens funnits något bevis på att recensenter blivit köpta eller är det bara något allmänheten hittar på bara för det inte tycker som dom vill?

Gamespot hamnade ju i blåsvärder iaf, dom hade väl tom sparkat någon som inte lydde order/annonsintäkter. Finns även andra liknande historier.

Tror att rockpapershotgun har en artikel skriven om det, vet
att jag läst något mer "djupt" om alltsammans iaf, o tanken då är att korruptionen är utbredd. Som tur är kollar man ju flera recensioner, gameplays på tuben, framför allt forumsnack osv innan man köper.

Men nej, man ska nog inte lita på branschen. Eller jämför själv, kolla iaf de amerikanska sidornas toppspel förra året o jämför med vad du själv tyckte nu i efterhand.

Dom jag själv litar på är ju RPS, den syniske britten (WTF is o random youtubefilmer, man märker ganska snabbt när något är för bra för att vara sant.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har det ens funnits något bevis på att recensenter blivit köpta eller är det bara något allmänheten hittar på bara för det inte tycker som dom vill?

Gamespot hamnade ju i blåsvärder iaf, dom hade väl tom sparkat någon som inte lydde order/annonsintäkter. Finns även andra liknande historier.

Tror att rockpapershotgun har en artikel skriven om det, vet
att jag läst något mer "djupt" om alltsammans iaf, o tanken då är att korruptionen är utbredd. Som tur är kollar man ju flera recensioner, gameplays på tuben, framför allt forumsnack osv innan man köper.

Men nej, man ska nog inte lita på branschen. Eller jämför själv, kolla iaf de amerikanska sidornas toppspel förra året o jämför med vad du själv tyckte nu i efterhand.

Dom jag själv litar på är ju RPS, den syniske britten (WTF is o random youtubefilmer, man märker ganska snabbt när något är för bra för att vara sant.

Ja RPS gillar jag själv och TB delar mina åsikter i mycket. Ska bli väldigt intressant att höra hans åsikt om det spelet, normalt sett brukar han ju inte spela AAA-titlar men i det här fallet tror jag han kommer göra ett undantag.

Jeff Gerstmann som jobbade för Gamespot jobbar idag för Giant Bomb och har i en intervju sagt vad som hände och varför han slutade på Gamespot.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Aresz:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har det ens funnits något bevis på att recensenter blivit köpta eller är det bara något allmänheten hittar på bara för det inte tycker som dom vill?

Gamespot hamnade ju i blåsvärder iaf, dom hade väl tom sparkat någon som inte lydde order/annonsintäkter. Finns även andra liknande historier.

Tror att rockpapershotgun har en artikel skriven om det, vet
att jag läst något mer "djupt" om alltsammans iaf, o tanken då är att korruptionen är utbredd. Som tur är kollar man ju flera recensioner, gameplays på tuben, framför allt forumsnack osv innan man köper.

Men nej, man ska nog inte lita på branschen. Eller jämför själv, kolla iaf de amerikanska sidornas toppspel förra året o jämför med vad du själv tyckte nu i efterhand.

Dom jag själv litar på är ju RPS, den syniske britten (WTF is o random youtubefilmer, man märker ganska snabbt när något är för bra för att vara sant.

Jo det hade något med Kane and Lynch att göra har jag för mig.
Köpta eller inte så är jag i alla fall glad att jag precis som du säger kollar runt på forum och flera olika sidor innan jag bestämer mig för att handla. Även fast jag nästan direkt kan se om det är ett spel jag vill ha eller inte så är det mycket man inte ser i ett litet gameplay klipp. Allt det klagomål jag hört om DS3 t ex samt Dragons Dogma som verkligen inte var en lika stor höjdare som det först såg ut.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har det ens funnits något bevis på att recensenter blivit köpta eller är det bara något allmänheten hittar på bara för det inte tycker som dom vill?

Gamespot hamnade ju i blåsvärder iaf, dom hade väl tom sparkat någon som inte lydde order/annonsintäkter. Finns även andra liknande historier.

Tror att rockpapershotgun har en artikel skriven om det, vet
att jag läst något mer "djupt" om alltsammans iaf, o tanken då är att korruptionen är utbredd. Som tur är kollar man ju flera recensioner, gameplays på tuben, framför allt forumsnack osv innan man köper.

Men nej, man ska nog inte lita på branschen. Eller jämför själv, kolla iaf de amerikanska sidornas toppspel förra året o jämför med vad du själv tyckte nu i efterhand.

Dom jag själv litar på är ju RPS, den syniske britten (WTF is o random youtubefilmer, man märker ganska snabbt när något är för bra för att vara sant.

Ja RPS gillar jag själv och TB delar mina åsikter i mycket. Ska bli väldigt intressant att höra hans åsikt om det spelet, normalt sett brukar han ju inte spela AAA-titlar men i det här fallet tror jag han kommer göra ett undantag.

Nog spelar han A3 titlar, han brukar bara inte göra filmer om dem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag tror att som renodlad action titel är det ett bra spel, men som survival/horror är det värdelöst.

Edit ; Redan skadad av Fragzone kom jag på efter jag skrivit det


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nog spelar han A3 titlar, han brukar bara inte göra filmer om dem.

Vad det jag menade, han brukar inte göra WTF videos av dessa. Vet att han är en gamer som spelar många AAA-titlar när han har tid, han sade ju i Crysis beta videon att han ser fram emot spelet och dess SP del.

Medlem

Vet inte vad jag ska tycka, jag hatar rent utsagt när de gör en review på ett osläppt spel, då känns det oftast att det ligger pengar och betygkrav i stjärten på folk.

" om ni inte sättter minst 8/10får ni inte publicera eran review innan release" - detta händer mer än ni vågar tro.

ser jag en review före releasen blir jag alltid skeptisk.

Sen förlitar jag mig mer åt mindre youtube kanaler och hemsidor än giganterna, precis som jag gör med de som utvecklar spel, har mer förtroende för okända företag som subterrarean games än en gigant som BioWare.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har det ens funnits något bevis på att recensenter blivit köpta eller är det bara något allmänheten hittar på bara för det inte tycker som dom vill?

Jodå, nog finns det bevis - t ex Gamespothistorien Aresz pratade om - men den stora korruptionen tillhör inte den sortens historia, där spelförlag byter lukrativa annonsdeals mot bra betyg i recensioner. Det är nog förhållandevis sällsynt eftersom det är så lätt att genomskåda.

Däremot är det mycket, mycket vanligare att "småskalig" personlig korruption förekommer, där enskilda speljournalister mutas med häftiga resor, coolt "swag" och gåvor som inte alls har med spelen i fråga att göra, och där förlagens PR-folk uppmanas att bli personliga vänner med spelrecensenter. Det uppnystades en stor skandal om det i slutet av förra året, och här är en bra artikel om saken:

http://www.gamesindustry.biz/articles/2012-11-02-the-games-me...

Medlem

Vem bryr sig om vad kritikerna i klubben för inbördes beundran skriver?!
Själv spelar jag spelen och skapar mig en egen uppfattning.
Jag gillade både ettan och tvåan så jag lär nog få mina lustar tillfredsställda även i trean.
Skall bli intressant att köra spelet i multi med. En ny aspekt av spelet som jag hoppas blir bra.

Medlem

Angående Kane & Lynch recensionen så finns intervjun jag nämner ovan här.

Edit: Vill minnas att jag skrev om Gamespot och Jeff Gurstmann (som fick sparken av Gamespot och idag jobbar för Giant Bomb) och hans intervju där han förklarar vad som skedde och varför han fick gå men tydligen postades detta inte.

Medlem

Som alla andra spel som släpps idag så blir du hållen i handen hela vägen genom spelet vilket suger. Tråkigt att detta är hur survival horror spel ser ut idagens läge. Som action spel helt ok, som survival horror nej tack

Medlem
Skrivet av Mindrax:

Vem bryr sig om vad kritikerna i klubben för inbördes beundran skriver?!
Själv spelar jag spelen och skapar mig en egen uppfattning.
Jag gillade både ettan och tvåan så jag lär nog få mina lustar tillfredsställda även i trean.
Skall bli intressant att köra spelet i multi med. En ny aspekt av spelet som jag hoppas blir bra.

det är just det.. folk vill inte köpa ett 60 dollar spel och efter 1 timme ångra sitt köp.

Medlem

Vad recensenter tycker är bara viktigt till en viss del, det enda som jag bryr mig om är hur kul jag har med spelet så vi får se när jag spelat lite mer.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av Mindrax:

Vem bryr sig om vad kritikerna i klubben för inbördes beundran skriver?!
Själv spelar jag spelen och skapar mig en egen uppfattning.
Jag gillade både ettan och tvåan så jag lär nog få mina lustar tillfredsställda även i trean.
Skall bli intressant att köra spelet i multi med. En ny aspekt av spelet som jag hoppas blir bra.

Jag bryr mig för jag har inte råd att köpa alla spel som kommer ut, recensioner är där för att vägleda och precis som de säger i senaste Fragzone så handlar det om att hitta en person som delar ens smak i spel. TotalBiscuit verkar gilla samma spel som jag själv och detta tillsammans med att han hela tiden pratar om att folk har ett konsumentansvar gör att jag har mer förtroende för hans åsikter än andras samt att jag ser ifall spelt ifråga är något jag själv skulle kunna tänka mig att köpa.

Medlem

Jag tycker Dead Space 3 är riktigt roligt. Första har fortfarande varit det bästa men att modifiera vapen har gett 3'an en stor boost Fienderna är fan "viscious"

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Angående Kane & Lynch recensionen så finns intervjun jag nämner ovan här.

Edit: Vill minnas att jag skrev om Gamespot och Jeff Gurstmann (som fick sparken av Gamespot och idag jobbar för Giant Bomb) och hans intervju där han förklarar vad som skedde och varför han fick gå men tydligen postades detta inte.

Jeff och resten av Giant Bomb har just börjat jobba för CBS som äger Gamespot igen och han sa nyligen i en intervju att personerna han hade bråkat med på den tiden har fått sparken eller slutat jobba där sen dess

Medlem
Skrivet av Stephan:

Intressant när åsikterna är så olika - det är ju allmänt känt att stora delar av spelpressen är köpt, åtminstone på andra sidan Atlanten. Är det så i det här fallet, eller handlar det helt enkelt om olika upplevelser?

Onekligen en intressant frågeställning, det är ju möjligt att EA inte tyckte det var värt kostnaden att "polera" betygen denna gång, ett fåtal höga räcker nog och 7/10 är ju trots allt oftare snittbetyg på spel som är allt från usla till riktigt bra nu för tiden :/
Även svenska Gamereactor har ändrat betyg i efterhand med de mest fabulösa svepskäl såsom "chefredaktörens åsikt borde vara primärt betyg, inte recensentens" och vips gick 7/10 till 9/10.

Till och med Aftonbladets spelredaktör skrev en blogg om hur han blivit uppring av EA Sverige som ifrågasatt hur han vågade sätta så lågt betyg (3/5) på deras storspel, inte skulle de få några annonsintäkter eller gratis specialutgåvor om de inte fixade betyget.
Nu kan Aftonbladet leva gott på andra annonser, medan dedikerade spelsidor är beroende av spelrelaterad reklam, och gratis recensionsexemplar av nya spel, något utgivarna vet väl...

Medlem

Om man inte kan lita på en spelrecensent, VEM kan man då lita på!?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Helvete? Spelet har ju inte fått under 7 utav någon av de listade recensionerna. Underligt hur motsvarande 4/5 kan utses som något dåligt.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Stephan:

Intressant när åsikterna är så olika - det är ju allmänt känt att stora delar av spelpressen är köpt, åtminstone på andra sidan Atlanten. Är det så i det här fallet, eller handlar det helt enkelt om olika upplevelser?

Onekligen en intressant frågeställning, det är ju möjligt att EA inte tyckte det var värt kostnaden att "polera" betygen denna gång, ett fåtal höga räcker nog och 7/10 är ju trots allt oftare snittbetyg på spel som är allt från usla till riktigt bra nu för tiden :/
Även svenska Gamereactor har ändrat betyg i efterhand med de mest fabulösa svepskäl såsom "chefredaktörens åsikt borde vara primärt betyg, inte recensentens" och vips gick 7/10 till 9/10.

Till och med Aftonbladets spelredaktör skrev en blogg om hur han blivit uppring av EA Sverige som ifrågasatt hur han vågade sätta så lågt betyg (3/5) på deras storspel, inte skulle de få några annonsintäkter eller gratis specialutgåvor om de inte fixade betyget.
Nu kan Aftonbladet leva gott på andra annonser, medan dedikerade spelsidor är beroende av spelrelaterad reklam, och gratis recensionsexemplar av nya spel, något utgivarna vet väl...

Ja, inte för att jag tycker om Aftonbladet, men just den krönikan är ganska läsvärd:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/kronikorer/alfred...

Medlem
Medlem

Man kommer nog aldrig kunna vinna en diskussion eller bevisa att man har rätt i vilka spelmedia som är köpta och inte eller i hur stor utsträckning de isåfall är köpta. Men vi har sannerligen sett många spel som fått allför höga betyg ganska länge nu. Max Payne 3, Crysis 2 och Spec Ops: The Line är alla spel som jag anser fått alldeles för höga betyg. Och kolla på DmC. Nej jag behöver inte spela det för att förstå att 9/10 är alltför högt till ett spel som är nerdummat. Såvida man inte tycker att dummare spel blir bättre. Och om det är så det ligger till tror jag det är bättre att sluta kommunicera med varandra istället för att försöka resonera.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Kan lägga till 3/5 från Giantbomb.

Inaktiv
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Stephan:

Intressant när åsikterna är så olika - det är ju allmänt känt att stora delar av spelpressen är köpt, åtminstone på andra sidan Atlanten. Är det så i det här fallet, eller handlar det helt enkelt om olika upplevelser?

Onekligen en intressant frågeställning, det är ju möjligt att EA inte tyckte det var värt kostnaden att "polera" betygen denna gång, ett fåtal höga räcker nog och 7/10 är ju trots allt oftare snittbetyg på spel som är allt från usla till riktigt bra nu för tiden :/
Även svenska Gamereactor har ändrat betyg i efterhand med de mest fabulösa svepskäl såsom "chefredaktörens åsikt borde vara primärt betyg, inte recensentens" och vips gick 7/10 till 9/10.

Till och med Aftonbladets spelredaktör skrev en blogg om hur han blivit uppring av EA Sverige som ifrågasatt hur han vågade sätta så lågt betyg (3/5) på deras storspel, inte skulle de få några annonsintäkter eller gratis specialutgåvor om de inte fixade betyget.
Nu kan Aftonbladet leva gott på andra annonser, medan dedikerade spelsidor är beroende av spelrelaterad reklam, och gratis recensionsexemplar av nya spel, något utgivarna vet väl...

Tråkigt att läsa, men inte oväntat. Detta kände jag inte till, tack för informationen! Ytterligare ett bevis för varför man inte ska lita på allt man läser, och gärna testa själv.

Givetvis ska man tänka kritiskt som konsument när man läser en recension där recensenten exempelvis recenserar Dead Space 3 och samtidigt är sidan full av reklam för just Dead Space 3 (eller andra EA titlar).

Lite som den där "Nintendotidningen" som Bergsala gav ut när man var liten fjortis. Nu i efterhand förstår jag mycket väl varför alla spel fick så höga betyg. Detta är ju olagligt i Sverige, en annons är just en annons och måste märkas som det. Tacka fan för internet o alla hobbybetyg! O "demos" till PC spel, som man själv får fixa.

12
Skriv svar